Jump to content

Fòring av rådyr


merkel95s

Recommended Posts

Ja, da nærmer vinteren seg, og vi planlegger i år å ta ett løft hva angår vinterforing av rådyr i ett par terrenger. Har for en del år siden foret litt i automater med pellets av noe slag. Nå er planen å fore med siloballer eller lignende.

 

Vil gjerne vite mer om hva dere forer rådyra deres med, hvor i terrenget, hvor lenge osv. Alle opplysninger og hint tas imot med takk.

 

Greit nok at vinterene her nede ikke har vært så harde de siste sesongene, men vi jager de jo med hunder hele høsten, så da får man jo stelle litt ekstra med de etter jul synes jeg. I tillegg får man jo en litt bedre oversikt over hva man huser av dyr i terrengene ved å følge opp, da spessielt på snø. Også er det jo moro da..

 

Steller dere med dyra deres folkens??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva slags automater er det dere snakker om? hvor får man kjøpt slikt? og hvor ofte må dem fylles?

Det er endel rådyr tråkk over tomta til folka men jeg har vært litt forsiktig med å legge ut noe til dem pga. det er lang tid mellom hver gang vi er der 2-3 uker.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Ingen som bruker siloballer? Vet om noen som bruker dette, og er jo kjekt at det varer gjennom halve vinteren i det minste, kanskje hele og for alt jeg vet. Så slipper man å være påpasselig med å holde nok mat på plassen. I tillegg kan man jo supplere med epler og annet snacks til dem i helgene...

Link to comment
Share on other sites

Ingen som bruker siloballer? Vet om noen som bruker dette, og er jo kjekt at det varer gjennom halve vinteren i det minste, kanskje hele og for alt jeg vet. Så slipper man å være påpasselig med å holde nok mat på plassen. I tillegg kan man jo supplere med epler og annet snacks til dem i helgene...

 

En bør ikke basere seg på at en rundball holder hele vinteren, når en spretter opp plasten vil det begynne å skje en forråtnelse, en kan få varmgang og oppbygning av en bakterieflora som absolutt ikke er ønskelig i en følsom rådyrmage. Hvis det er kaldt nok (minusgrader) vil det selvsagt holde seg bra, men det er jo absolutt ikke tilfelle hele vinteren...

Link to comment
Share on other sites

Ingen som bruker siloballer? Vet om noen som bruker dette, og er jo kjekt at det varer gjennom halve vinteren i det minste, kanskje hele og for alt jeg vet. Så slipper man å være påpasselig med å holde nok mat på plassen. I tillegg kan man jo supplere med epler og annet snacks til dem i helgene...

 

En bør ikke basere seg på at en rundball holder hele vinteren, når en spretter opp plasten vil det begynne å skje en forråtnelse, en kan få varmgang og oppbygning av en bakterieflora som absolutt ikke er ønskelig i en følsom rådyrmage. Hvis det er kaldt nok (minusgrader) vil det selvsagt holde seg bra, men det er jo absolutt ikke tilfelle hele vinteren...

 

Er ikke rådyra såpass feinschmeckere at de sorterer ut det som er av dårlig/råttent for da? Klart, uansett en ting å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Til rådyr har jeg fått følgende tips;

 

* Høy (må ligge helt tørt)

* Frukt og grønnsaker

* Kraftfòr (f.eks valset havre )

* Mineraltilskudd, og saltstein.

 

Men viktigst av alt er at man ikke legger ut foret hvor en risikerer at rådyra må ferdes over traffikert vei etc., at man begynner foringen tidlig, samt at man fòrer hele vintere igjennom, når en først har begynt med det.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt frarådet å fore rådyr med høy om vinteren, husker ikke helt grunnen men noen her vet det sikkert.

 

Ellers har jeg tenkt å bruke mye poteter i år. For poteter har jo høyere næringinnhold enn kål og gullrøtter, men blir nok en miks med poteter, kål og noe silo.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg selv var direkte involvert, ble det satt opp noen fôrautomater på eiendommen hvor jeg jakter for et par år siden. De ble fylt med pellets, og rundt disse ble det lagt grovhakkede gulrøtter. Pelletsen sto nærmest urørt, mens gulrøttene forsvant gikk unna i faderlig fart!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har selv satt opp foringsautomat i for par mnd siden

Begynte tidlig for at de skulle lære den og kjenne og at da viste de at der var det mat når det begynte å bli kaldt og snø.

 

Selv har eg laga eit bord med ein liten kant rundt, ca knehøgde på bordet.

Satt eit 60 liters plastfat på toppen (den typen med lokk som forenkler etterfylling)

Så har eg skrudd fast ein forskalingslemm som er kappet så den er litt større enn bordet på lokket for at ikkje foret skal bli bløtt under regnperioder, eller at bordet skal vere fult av snø-

Så var eg rundt og plukka nedfalls epler flere plasser og har satt ein del på kaldtlager.

Var og innom felleskjøpet å kjøpte sekker med avfalls korn (de er i pelletsform)

 

Var ein artikkel i jaktogfiske (tru det var der) om akkurat foring av rådyr.

Der annbefalte de avfalls korn (pellets) fordi det er vistnokk for mye proteiner og andre stoffer i vanlig karftfor så det blir for sterkt for rådyr.

De hadde også prøvd med rundballer, men hadde gått bort fra dette da den bare er fersk i ei ukes tid og ble ikkje spist på etter det.

Høy var ikkje å annbefale da det er for tørt og de da trenger mye vann.

De annbefalte også og sette opp skilting rundt foringsplassene så ikkje folk skulle begynne å tukle rundt med tingene.

(I løpet av ein vinter brukte disse folkene ca 2 tonn med pellets og bærte inn grønnsaker og epler hver uke, men dette var på mange foringsplasser men det var helt klart mye aktivitet)

 

Så eg satte opp foringsstasjonen på ein plass eg viste rådyrene ferdes ein del. Ca 10 meter inn i skogen i ein jordekant.

Dermed får eg de ut på jordet til våren når det begynner å bli nygress.

 

Fylte forings automaten med pellets og kappet eplene opp (vet ikkje om dette er nødvendig men det er relativt fort gjort) så de ikkje ble for store biter.

Helte ein del på bordet å laga også ein del stier rundt som førte inn til automaten.

 

Lot den stå i 14 dager

Kom tilbake og alle eplene var borte, men pelletsen var ikkje rørt.

Har vert tilbake og lagt ut epler flere ganger og har sett ein del spor rundt og nå har de begynt på pelletsen og men det trengtes litt tillvenning før de turte å knaske på den.

Har og hengt opp noen slikkesteiner i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Drar opp igjen denne da jeg skal til med vinterforing. Trenger noen tips.

Gulrøtter er sikkert topp det men skal de kjøpes i butikken blir det nok dyrt i lengden, så tenker å ha ett par foringsautomater som jeg fyller på en gang i uken.

 

Har felleskjøpet noen alternativ til salgs som ikke er helt vilt på pris? Men bra for dyrene. Ser avfallskorn (pellets) er nevnt tidligere i tråden, er dette en vanlig vare hos FK?

Link to comment
Share on other sites

- Bruker Kornavrens pellets + Formel fiber pellets som jeg blander ca 50/50, fås kjøpt på Felleskjøpet. Dette er rimelig for som jeg har forstått skal være riktig for rådyr. Vi har hatt lite rådyr på terrenget i en del år, til tross for at vi nesten ikke har felt dyr. Startet for to år siden med foringa. Liten pågang første vinteren, det drøyde før rådyrene begynte å spise noe særlig. I fjor høst begynte de å spise med en gang jeg begynte å fore (midten av oktober) og avsetningen økte raskt utover vinteren. På det meste gikk det 80 liter pellets i uka på denne ene foringsplassen med to automater. Har startet riktig bra denne sesongen også. Masse tråkk, senger og rådyrlort ved foringsplassen.

Automatene har jeg laget som et bord, ca. 80x80 cm med fire ben, høyde ca 50 cm. Bordflaten (av kledningsbord av gran) har jeg rammet inn med tynn lekte langs kantene, slik at foret ikke skal renne / rotes ut over kanten. Midt over bordet har jeg montert et "magasin" - et ventilasjonsrør av galvanisert stål (spiro-rør), diameter ca 30 cm, lengde ca. 90 cm - som står fastskrudd vertikalt på tre bein av flattstål med en åpning på ca 4 cm mellom enden på røret og bordflata. Pelletsen renner fram etterhvert som dyra spiser. På toppen av røret har jeg lagt ei tynn galvanisert stålplate på 1x1 m med 2 cm nedknekte kanter som tak over det hele.

Dette funker greit - men det driver av og til nedbør inn på bordet så jeg skraper reint bordet rundt røret en gang i uka, hver gang jeg fyller på for.

Plasseringa av foringsplassen har jeg valgt i utkanten av et skogholt (høy granskog) nær innmark, unna bebyggelsen men lett tilgjengelig slik at det er kort vei å bære foret. Like ved er det en dal med en liten bekk som er åpen det meste av vinteren. Dette er også et sted hvor rådyrene ferdes naturlig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har drevet med intensiv foring av rådyr i mer enn ti år nå og vi starter foringa i oktober hvert år. Dette gjør vi uavhengig om det blir harde vintere eller ikke. Først og fremst bruker vi poteter da de har høyt næringsinnhold og inneholder mye vann, dessuten foretrekker rådyra dette fremfor alt annet vi har prøvd. Det går med ca. 20 til 30 tonn poteter hver vinter i tillegg til et par tonn med havre og bygg. Vi bruker både knuste og hele korn. Potetene hugger vi opp i biter og legger de rett på bakken, vi legger også korn rett på bakken og dette fungerer meget bra. Det er viktig å starte med foringa tidlig slik at rådyra venner seg til maten og det er ennå viktigere og fortsette foringa til lenge etter at snøen er borte på våren. Våren er kanskje den tiden da de trenger det mest og det er en vanlig feil og avslutte da snøen går.

I år har jeg også suplert med gullerøtter og epleavpress ca. 10 tonn til nå, men rådyra spiser helst poteter.

Det er ikke noe problem med kulde så lenge vi har hakket opp potetene i biter og det er i kulde perioder at rådyra trenger mest væske.

Høy og silo er dårlig egnet til rådyrfor, men fungerer bra til elg.

Link to comment
Share on other sites

Poteter har tre ganger så høyt næringsinnhold som gullerøtter så de som har fortalt deg at poteter bare er vomfyll har ikke gjort hjemmeleksa si. Når vi har lagt ut gullerøtter og poteter sammen så begynner ikke rådyra på gullerøttene før de har spist opp potetene.

Vi kjøper vrakpoteter av en bonde i nabolaget, betaler 200 kr for 800 kg.

Link to comment
Share on other sites

Høy er direkte farlig for rådyra, fyller opp magen men klarer ikke utnytte det.

Sulter ihjel med magen full av høy.

 

Det kan jeg bekrefte, fant en bukkekilling bak i skauen her for 2 år sia. Ringte te en kar borti her som er med i viltnemda og han kom å hentan. Vi vomma ut, og det er noe av det værste jeg har sett, sjølve vomma var en rein graut av hælm og "sørpe".. Fant ut at en nabo fora med hælm, så etter det begynnte jeg å fore med grønnsaker sjøl.

Link to comment
Share on other sites

- Bruker Kornavrens pellets + Formel fiber pellets som jeg blander ca 50/50, fås kjøpt på Felleskjøpet. Dette er rimelig for som jeg har forstått skal være riktig for rådyr...

- Når jeg skulle ha ny forsyning av for her om dagen viste det seg at Formel Fiber nå har gått ut av produksjon og lageret var tomt. Av en fagperson i Felleskjøpet ble jeg anbefalt å gå over på det nye foret som heter FORMEL SAU Fiber. Det er liten forskjell i sammensetningen.

Har blandet en ladning av dette + Kornavrens og lagt i automatene i dag, så får vi se om de liker den nye miksen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et terreng i vestfold der har vi foret med gulrøtter i flere år, har nå bra med dyr i terrenget brukt ovet 1 tonn hittil i vinter. Jeg har også terreng i Telemark der tør jeg ikke fore pga av mye gaupe , er redd at di få dyrene som er igjen blir lettere gaupe mat når di sammles på ett sted.. Er det noen som har tanker erfaringer om dette???

Link to comment
Share on other sites

Grasensilasje (silo,rundballer) skal være bra mat til rådyra da selve ensileringsprosessen har startet nedbrytingen av plantecellene og dermed gjort dem mere lettfordøyelige. Dette er særlig viktig hvis man er litt sen til å komme i gang med foringa. Billigste foret er det også. Hvis man skal fore med kraftige saker som poteter,brød og kraftforpellets så tror jeg det betinger at man starter tidlig med foringa så det ikke blir så brå overganger for magen til rådyra.

Link to comment
Share on other sites

Høy er direkte farlig for rådyra, fyller opp magen men klarer ikke utnytte det.

Sulter ihjel med magen full av høy.

 

Det kan jeg bekrefte, fant en bukkekilling bak i skauen her for 2 år sia. Ringte te en kar borti her som er med i viltnemda og han kom å hentan. Vi vomma ut, og det er noe av det værste jeg har sett, sjølve vomma var en rein graut av hælm og "sørpe".. Fant ut at en nabo fora med hælm, så etter det begynnte jeg å fore med grønnsaker sjøl.

 

Stor forskjell på høy: tørket gress, og halm: korn

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

her på vegårshei ligger snøen, og en jaktkompis av meg har foret inn rådyrene på hjortepellets, som han har fått tak i på felleskjøpet. Vi har laget forkasser, som rommer ca 20 kg med pellets. Vi har satt opp viltkamere på forkassen, og her er resultatet :D

 

normal_Bilde_174.jpg

 

normal_Bilde_064.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...