Jump to content

lade for andre.


drever69

Recommended Posts

heilt enig med ka tyren64 skriv, eg har aldri hatt problem med fabrikk ammo pga. eg lader sjøl, men ein bekjent av meg hadde fleire pakker der kula var satt skjevt i hylsa, kansje ikkje så farli, men utruli irriterande å reisa på stevne med sånne patroner :|

Link to comment
Share on other sites

Men Høggern........dersom du kjøper en pakke ammo, å det går galt med et skudd. Kan du da skylde på fabrikken???? Å tror du at dem tar på seg skylden for noe ?

Om du ser på pakkene som selges, så ser du at det står en advarsel på alle pakkene. Å derfor fraskriver en hver produsent seg ansvaret for bruk.

Tror ikke det hadde blitt spørsmål fra hverken lege eller politi om uhellet skulle være ute. Men man må selvsagt være like forsiktig ,å ta samme mål av kammeret til dem man lader til som om det skulle være seg selv. Såfremt man ikke bruker samme lengde som fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Men Høggern........dersom du kjøper en pakke ammo, å det går galt med et skudd. Kan du da skylde på fabrikken???? Å tror du at dem tar på seg skylden for noe ?

Om du ser på pakkene som selges, så ser du at det står en advarsel på alle pakkene. Å derfor fraskriver en hver produsent seg ansvaret for bruk.

Selvfølgelig ville jeg skylt på fabrikken om jeg ble skadd av en fabrikkpatron om jeg skjøt den i et våpen i god teknisk stand og patronen var "fersk" og godt lagret.

 

Forresten. Sjekka 2 pakker norma(jaktmatch og rekrutt elit) jeg hadde her i huset. På ingen av de to pakkene står det at "produsenten avskriver seg ethvert ansvar". Iallefall fant ikke jeg den advarselen.

 

 

Tror ikke det hadde blitt spørsmål fra hverken lege eller politi om uhellet skulle være ute. Men man må selvsagt være like forsiktig ,å ta samme mål av kammeret til dem man lader til som om det skulle være seg selv. Såfremt man ikke bruker samme lengde som fabrikkammo.

Tja, om noen blir kraftig skadd tror jeg faktisk det kommer til å bli stilt spørsmål om ammunisjonen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det står ganske sikkert en slik "warning"

Å tror nok uten å si 100% sikkert at fabrikken har ryggen fri i fall det skulle skje noe.

Om du tenker på Amerika, å hvor lite som skal til for at en produsent blir saksøkt for millioner, så kan man ta for gitt at dem ikke tar noe ansvar.

Vet ikke hvordan det ligger an med nordiske produsenter. Men vil tro det er det samme.

Link to comment
Share on other sites

Nok av klubber med egen nettside som reklamerer for klubbmedlemmer som påtar seg lading for andre.

 

Lading for andre er ganske utbrett, selv om det etter lovens bokstav er strengt forbudt :!::!::!:

 

Kan ikke skjønne at om en lader for andre, så skal den ammoen bli farligere enn den en lager til seg selv :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det står ganske sikkert en slik "warning"

Å tror nok uten å si 100% sikkert at fabrikken har ryggen fri i fall det skulle skje noe.

Om du tenker på Amerika, å hvor lite som skal til for at en produsent blir saksøkt for millioner, så kan man ta for gitt at dem ikke tar noe ansvar.

Vet ikke hvordan det ligger an med nordiske produsenter. Men vil tro det er det samme.

Jeg tror ikke hva som står på norma pakkene. Der står det ingenting om at norma fraskriver seg ansvar. Det står derimot bla at man skal bruke ammoen i våpen i god stand, i våpen for kaliberet, og at løpet skal være fri for obstruksjoner, og at norma fraskriver seg ansvar for bruk av hjemmeladet ammunisjon. (fritt oversatt fra engelsk)

Link to comment
Share on other sites

eg står for det eg skreiv, berre å lade, vist da skulle gå galt så kan personen som ligger på siden av skytteren like lett bli skadet, så vist du ikkje skulle hatt lov å lade for andre(vennetjeneste, ikkje salg) burde du jo ikkje fått lov å lade til deg sjøl eingang

Link to comment
Share on other sites

er det noe lov som tilsier at det ikke er lov å lade for andre???

Vet at du ikke har lov å selge ammo uten konsesjon ja, men om noen finner en lov som tilsier at du ikke har lov å gi en kamerat noen skudd. Vil jeg gjerne se denne

Link to comment
Share on other sites

@Tyren64

 

Slutt med all denne spekuleringen og tro-ingen. Hvis du ikke vet, hvorfor spre feilinformasjon?

 

Og til de som vil lade for andre, vær forberedt på ansvar. En ting er at det er ulovlig, en annen er at du har ingen kontroll på hvilken rifle den ammoen blir brukt i. Joda, det går sikkert bra, men den dagen noe smeller med personskade, så kan du være sikker på at spørsmål blir stilt. Sammenligningen med fabrikkammo blir helt uvesentlig, de har tillatelse til dette og den tillatelsen er gitt ut fra at de har en viss kvalitetskontroll og kan dokumentere det.

Link to comment
Share on other sites

dette står i våpenforskriften:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20090625-0904.html#51

 

Kapittel 9. Tilvirkning til eget bruk

 

§ 51. Tilvirkning av ammunisjon

 

Det kreves ikke tillatelse til å tilvirke ammunisjon eller prosjektiler til eget lovlig bruk.

 

Komponenter for tilvirkning av ammunisjon kan erverves ved fremvisning av våpenkort.

 

Slik jeg leser dette betyr det at det er lov å lade ammunisjon til eget lovlig bruk. Hvor grensen for "eget bruk" går vet ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Må nok skuffe deg Lars o.....legger meg ikke på rygg for den paragrafen der. Om du leser paragraf 14, så vil du se at dersom du lar en kompis låne børsa di intil 4 uker, så har du også lov å gi han ammunisjon. Står ingen plass at denne ikke kan være hjemmeladet.

At det står "til eget bruk" i paragraf 21,er at det motsatte er SALG.

Du sier også at man ikke vet hvilken børse ammoen havner i...........

Klart jeg vet hvilken børse den skal brukes i. Det er jo en selvfølge.

Men ser ikke vits i å diskutere dette mere om det ikke kommer opp lover som er mere hold i.

Men Lars kan jo begynne med å sende skriv til landets skytterlag spessielt ungdom, (der er det mer vanlig enn uvanlig at noen få lader til di fleste)å fortelle dem at dette er ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Å tror nok uten å si 100% sikkert at fabrikken har ryggen fri i fall det skulle skje noe.

 

Tull!

Selger/produsent har ansvar etter Forbrukerkjøpsloven og Produktansvarsloven. Selv om de skulle finne på noe å skrive på pakningen, så fraskriver ikke det de for ansvaret de har etter norsk lov.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hopper litt tilbake vedrørende farligheten med hjemme/fabrikkamo.Jeg har sett en revolver skytter (grovkalibret sådan) skyte? uten krutt.Erfaren som han var stoppet han å skyte.Deretter slo han ut kula.Tenkt dere senariet at en (fersk skytter) ikke stopper å skyte?? Da kan det bli mindre pent :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Må nok skuffe deg Lars o.....legger meg ikke på rygg for den paragrafen der. Om du leser paragraf 14, så vil du se at dersom du lar en kompis låne børsa di intil 4 uker, så har du også lov å gi han ammunisjon. Står ingen plass at denne ikke kan være hjemmeladet.
Kansje du kan gi ammunisjon til han/hun som låner børsa di. Men er ikke sikker på at du kan overlate ammunisjon du har ladet til andre. Står nemlig spesifisert "eget bruk".

 

At det står "til eget bruk" i paragraf 21,er at det motsatte er SALG.

Men det står heller ikke at man har lov å gi bort, lodde ut, eller på andre måter avhende ammunisjon man har ladet selv. Jeg tolker det til at man ikke har lov til å lade ammunisjon annet enn til eget bruk. (Hva "eget bruk" betegnes som vet jeg ikke, innen samme husstand? Om det er ammunisjon som brukes i ditt våpen mens det er utlånt? )

Link to comment
Share on other sites

Jeg hopper litt tilbake vedrørende farligheten med hjemme/fabrikkamo.Jeg har sett en revolver skytter (grovkalibret sådan) skyte? uten krutt.Erfaren som han var stoppet han å skyte.Deretter slo han ut kula.Tenkt dere senariet at en (fersk skytter) ikke stopper å skyte?? Da kan det bli mindre pent :shock::shock:
fabrikk eller hjemme ammo?? når eg lader høyrer eg altid etter om det kjem krutt oppi hylsa(karusellpresse), og rister altid på patrona etter eg har lada. når eg lader med einstasjonspresse ser eg oppi hylsa før eg setter kula i :winke1:
Link to comment
Share on other sites

Man trenger jo ikke å skape så mye problem ut av dette. :roll:

Kameraten din kjøper kuler, krutt, tennhetter og hylser, og du hjelper han med å lade til eget bruk på ditt utstyr.

Hvem som fysisk drar i spaken eller eier utstyret spiller da ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

berre å lade i vei, du skal gjera mykje gale vist riflo skal eksplodere:)

Denne uttalelsen er alene god nok grunn til at ingen andre lader ammunisjon for meg. Den samme uttalelsen minner meg også på at man pinadø ikke er trygg på standplass når naboen skyter hjemmeladd.

 

Hjemmelading har først og fremst med holdninger og sundt vett å gjøre, men ansvaret er like forbannet hjemmeladerens - også om han sprenger sitt eget våpen og skader seg selv og andre i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

man må jo få kverulere litt også :lol:

har aldrig ladet til noen andre jeg heller, men det jeg vil fram til er at alle lover om dette er så forbanna difust skrevet....... Nesten så man selv kan tolke dem dit man vil. Hvorfor kan det da ikke være en lov der det står at å lade til andre enn seg selv er FORBUDT....thats it

Å ikke vet jeg bedre enn andre her inne heller :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan det da ikke være en lov der det står at å lade til andre enn seg selv er FORBUDT....thats it

 

For det første: Hvis man først skal ønske...Hvorfor ønske enda mer Forbud???

 

For det andre: Det er lov å tenke selv. "Eget bruk" betyr at det det ikke er lov å selge. Thats it. Sammenlign med egenproduksjon av vin. Også tillatt til "eget bruk". Må man da drikke alt selv eller kan man spandere et glass på kona/nabo'n?? Ev. servere i bryllup?

 

Senario på skytebanen: "Pappa kan jeg få prøve å skyte med geværet ditt?" "Desverre sønn, jeg har nok gått tom for fabrikkammo. Vent nå en times tid til jeg har skutt ferdig hjemmeladningene mine."

Link to comment
Share on other sites

Rotiko og tøysetull!

Til eget bruk er ikke å lade forbruksmengder for andre personer i deres våpen.

Å la andre prøve ditt eget våpen med dine egne ladninger er naturligvis helt i orden.

 

Når man ser seg litt rundt så er det mye handel med ammo som ikke følger lovens bokstav til punkt og prikke, men å påstå at lovverket er utydelig her er visvas.

 

Nokså vanlig å observere forsvarets eiendom til salgs av privatpersoner (ammo) Dette er ikke lovlig. Idetheletatt. blir skjelden noen stor sak av det, men det er altså ingen som helst grunn til å misoppfatte det som ok. Akkurat som hjemmelading produsert for andre.

 

Ærlig talt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis deler på dette. vi har kjøpt kuler og krutt og tennhetter ilag. vi sitter sammen og lader og har det sosialt samtidig, dette er da ammunisjonen "vår" som vi sier. men selger da ikke noe til noen andre, da vi ikke har lov til det slik som vi ser.

Link to comment
Share on other sites

Vil nok anta det er lov å lade skudd til naboen eller jaktkammerater så lenge det ikke er snakk om produksjon av kommersiell karakter, men er det ikke noen med juridisk kompetanse her inne som vet hvordan slik lov/ forskriftstekst er å fortolke?

Link to comment
Share on other sites

.......dersom du kjøper en pakke ammo, å det går galt med et skudd. Kan du da skylde på fabrikken???? Å tror du at dem tar på seg skylden for noe ?....

 

Jeg opplevde dette. Altså at det gikk galt med et skudd i en fabrikkpakke. Børsa var en Mauser, og den tåler som kjent en trøkk og litt til, så det skjedde ikke noe alvorlig. Derimot så ble jeg skeptisk til ammoen, og kontaktet forhandler. Forhandler, sammen med importør, tok tilbake alle pakkene fra samme LOT og returnerte de til fabrikken. Jeg fikk ny ammo fra annen LOT, i tillegg til at jeg fikk 3-4 pakker (à 50 patroner) som 'plaster på såret'.

 

ref: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=35518

Link to comment
Share on other sites

Når noen skriver at de er redde for å stå på standplass pga hva andre skyter med så dukker det opp et spørsmål i hodet mitt:

Hvor ofte går det galt, såpass at noen blir skadet?

Jeg har aldri tenkt tanken verken på bane eller stevne at jeg har svevd i fare. Har jeg vært for naiv?

 

Jeg har i mine år fått med meg noen hendelser, men alt har foregått inni våpenet med buler på løpet osv. Men ingen skade på skytter eller folk i nærheten.

 

En kjenning hadde en feillading på første skudd i en .38, pga det gikk fort oppdaget han ikke det og klemte av de neste 5 skuddene. Alle kulene stod i løpet og det bulet godt, men ingen ble skadet.

 

Har hørt om en episode der en pistol ble "sprengt" på et feltstevne her i distriktet, og at han som skjøt fikk noen skrubbsår på høyre hånd. Men denne episoden har jeg bare hørt om, så jeg kan ikke gå god for hendelsesforløp, årsak eller konsekvenser,

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri tenkt tanken verken på bane eller stevne at jeg har svevd i fare. Har jeg vært for naiv?

Jeg har heller aldri tenkt tanken på at noe galt skulle skje på skytebanen. Stoler på at sidemannen/kvinnen har kontroll...Og jeg har ladd patroner for en kamerat ja, men skjøt de første skudda selv med hans rifle, just in case :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uttalelsen jeg referte til reflekterer holdninger som gjør at jeg desverre begynner å tenke over om sidemann virkelig vet hva han driver med, eller om det er en sånn "nææh - våpenet revner nok ikke - jeg har sikkert mye å gå på"-type. Heldigvis er det definitivt flest oppegående hjemmeladere, men så dukker det opp en og annen figur innimellom, som den ganske langt opp i tråden, som desverre minner meg på virkeligheten.

 

Det er unntakene som tar rotta på deg.

Link to comment
Share on other sites

,men kan jo skje med krutt forveksling

 

Da kan det smelle ganske stygt.

 

 

Tenk forbyttinga.... 43 grs N340 i stedenfor N140 i 308 win bak en 150grs kule. Fra en moderat ladning til en sprenggranat.

 

Eller forbyttinga Norma P4 istedenfor N4....

 

Ja det skal ikke skje, men det kan skje.

Link to comment
Share on other sites

Å lade selv, er et ansvar man ikke skal ta lett på. Dette av forskjellige årsaker:

1: Sikkerheten til de rundt deg.

2: Din egen sikkerhet.

 

Det er en grunn til at man til stadighet blir spurt om man har og har lest "Ladeboka" (Den norske, som nå finnes i utgave 6), og at man blir bedt om å lese den flere ganger. Og det er fordi den inneholder det meste man trenger å vite for å lære å lade på sikkert og ansvarligt vis.

 

Sikker hjemmeladning handler om holdninger, og siden temaet er alvorlig (feil kan bli livstruende for personer i nærheten, for ikke nevne en selv). Er det forventet at man er saklig og etterrettelig når det kommer til hjemmeladningens mange irrganger, å ikke være det, signaliserer for de fleste at man ikke tar temaet på alvor / at man mangler viktig kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Det formelle ansvaret er en ting; smeller det opp i nebbet på noen du har ladet til så tipper jeg magefølelsen er beste indikatoren på hvor skylden ligger.

Hadde det vært meg det gjaldt så hadde den følelsen veid tyngre enn hvordan det lå an juridisk.

 

Paragrafer regulerer det meste. Vi begår antageligvis lovbrudd flere ganger om dagen uten å engang være klar over det. Sørger man for å unngå å gå på akkord med det man oppfatter som riktig selv,- da mener jeg man har kommet et godt stykke på vei.

 

Vil du prøve noe jeg har ladet? Wærssågod!

Vil du bruke mine lumske ladedata? Joda.. Men jeg legger de faen ikke ut på nettet!!

Link to comment
Share on other sites

ja, virker som om det er lettere å lade feil til andre....kansje mange har dårlige kamerater her inne :D

Tror virkelig ikke at noen av oss som lader selv har det så forbanna travelt at dem ikke har tid å sjekke at alle hylsene er i orden å fulle av krutt, å ikke minst riktig krutt....når man lader.

Vet ikke hva dere andre gjør, men jeg selv tar bestandig noen prøveskudd av ny ammo som jeg har ladet. uansett om jeg bruker en ladning som jeg har brukt mange ganger før. Slik som det er skrevet her inne, får jeg et inntrykk av at det er mange som ikke er så nøye. I allefall høres det slik ut.

Om man tenker gjennom ladeprosessen, så skal det ikke være så forbanna vanskelig å være 100% på den sikre siden. I allefall like sikker som ammo man tråler land å strand rundt for å få "billigst" mulig....

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig lov å lade for kammereter? hvis det går galt og rifla sprenger og personen som trykker av blir skadet,hva skjer da hvis jeg har lada til han.

Her er vel egentlig spørsmålsformuleringa ;)

"Hvis det går galt... osv".

Det kan gå galt. Dvs vanligvis går det ikke galt. Men hva om....

Er man da klar for i værste fall risikere å bli tatt for brudd på våpenlov/forskrift? (vet ikke om politiet kan finne på å etterforske slikt om det er personskade inne i bildet)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...