Jump to content

.300 Win mag eller .300 Wby. mag


hansen deluxe

Recommended Posts

Det gleder meg å kunne tilføre noe meningsfylt :mrgreen:

 

Jeg var akkurat der du er nå, og sjekket rundt med eksperter og det som verre er. Endte opp med wby. I og med at jeg lader selv, er det jo ikke så nøye om super'n på hjørnet har ammo. Ikke at prisen på fabrikkammo er høy heller. Det var våpensmed Ragnar Hansen som overtalte meg til å velge wby . Dessuten har wby-hylsene bedre grep om kula fordi hylsehalsen er lengre. Og fordi kaliberet takler kuler fra 200 grs og oppover ørlite bedre enn win.

Så hvorfor velge det nestbeste, tenkte jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det gleder meg å kunne tilføre noe meningsfylt :mrgreen:

 

Jeg var akkurat der du er nå, og sjekket rundt med eksperter og det som verre er. Endte opp med wby. I og med at jeg lader selv, er det jo ikke så nøye om super'n på hjørnet har ammo. Ikke at prisen på fabrikkammo er høy heller. Det var våpensmed Ragnar Hansen som overtalte meg til å velge wby . Dessuten har wby-hylsene bedre grep om kula fordi hylsehalsen er lengre. Og fordi kaliberet takler kuler fra 200 grs og oppover ørlite bedre enn win.

Så hvorfor velge det nestbeste, tenkte jeg.

 

Amen.

Nå er vel jeg "nesten" inhabil men jeg mener også at 300 Wby er det beste valget. Jeg har hatt en 300Win for en stund siden, så jeg har testet begge deler. Forskjellen mellom kalibrene er størst med de tyngste kulene. Jeg trodde lenge at Weatherby skrøt litt av hastighetene de oppgav. I min 26" AccuMark er det ingen problemer å oppnå det Weatherby oppgir på 180 og 200grs kuler. Presisjonen er dessuten helt topp, og hylsene til Norma er meget gode. Jeg vil anbefale at du går for en 26" pipe for å få utnyttet patronen.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et 300 wms løp til min R93. Jeg for min del har kommet til at det spiller minimalt rolle hvilken av 300'ene jeg har. Ville vært like fornøyd med win/wea/H&H/rsaum/rum/308 Norma osv osv. Det er noen fattige m/s i forskjell, som jaktmessig ikke spiller noen rolle. Tviler på det er noen presisjonsmessig forskjell mellom kalibrene heller, handler vel mer om den enkelte pipe. Og til for eksempel langhokldsskyting er forskjellene i kulebane så liten at det ikke spiller den minste rolle. Skulle jeg ha handlet i dag hadde jeg valgt 30-06, går for mest mulig standardisering... Om jeg skulle hatt en 300 ville jeg ha valgt den vanligste, og det er jo win varianten.

Jeg skjøt 375 Wea noen år. Skyteformet 375H&H hyls, og fikk nærpå 100 m/s høyere hastighet.Fikk da en helt ubetydelig flatere kulebane, mer rekyl, mer pipebrenning og mer splætt i dyret, i et kaliber som leverer splætt i overkant allerede... I dag er jeg kjempefornøyd med trad 375 H&H.

Jeg vet jo at du har en del andre piper til din Sauer. Kan du tenke deg en situasjon der du vil ha nytte av at du får noe mer hastighet på tunge kuler i et 300 løp? Om du nå får 50 m/s mer i utgangshastighet, når vil det gagne deg? Vil du ikke heller smette i et løp beregnet for tynger kuler i tilfelle? For eksempel 458 Lott løpet ditt? hehe

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jada Skaubjønn jeg ser den.

Jeg har .375 H&H pipe + Lott samt noen få andre kalibre. 8x68`n gir sånn ca det samme som 300 mag utgavene.

Og fornuften tilsier at det holder i massevis. Men, ser på lading som en hobby. Samt det å prøve ut nye kalibre og få mere erfaring i hjemmeladingens verden 8)

Tilslutt ta med seg en knippe hjemmeladde/ egenutviklete ladinger i skogen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sauer kamrer ikke piper i .300 H&H, desverre.

Så er er spørsmålet, hvordan er det å lade .300 wby med lette kuler? Som f.eks. 110 v-max.

 

Dette går helt fint det. 300 wby.mag fra gamle sluttstykke terroriserte sel og kråker med 110 grs v-max, mener han fikk rundt 1170 m/s...presisjonen var heller ikke noe å si på.

 

Selv bruker jeg 110 grs v-max i min 300 RUM, går som ei stråle med 105 grs N-165 bak :D

Link to comment
Share on other sites

Er vel nær det ultimate bever og skadedyrskal. her, skulle vel gjøre kniv og annet rimelig overflødig, og man kan jakte videre rett fra ferdig preparert åte.

hehe, du kan få sagt det!

Vet om en som skjøt bever med 200 grains kule i 375wea. Var en tann oppi et tre, et ben lenger borte, litt skinn ut over vannet... tipper dette blir litt på samme måten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Virkningen blir vel sånn cirka den samme som 100 grs Sierra Varminer i 1035 m/s i 6.5x68`n :)
Ja, men det blir på 200m og lenger. 1100-1200m/s er voldsomt i lett provoserte kuler, så en del bilder fra testing, av noen amerikanske hastighets friker, for en del år siden.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt bever med 55 grains V-max i omtrent 1100 m/s med min 22-250. Den blåste seg opp som en ballong, og var DRT. Innsiden var helt most, men skinnet var inkke mye skadet. En kronestykkestort område eller drøyt det var skinnløst på innslagssiden, og ikke noe hull ut. Innmaten var bare saus! Dyret ble blåst opp av kreftene nå kula går i tusen biter, og splætter opp hele innmaten. Effektiv avliving! Det er Jeg tipper at dobbelt så tung kule (110 grains) i samme hastighet, vil resultere i at hele dyret revner. V-max kula er spektakulær! da forsvinner hele poenget med å bruke denne kula, om man vil ta vare på kjøtt eller pels. Og jeg ser ikke poenget med å jakte bever uten å ta vare på pelsen. Men er det noen som har forsøkt dette? Som har skutt bever med 110 grains V-max?

Link to comment
Share on other sites

har skutt måker og kråker med 110 grs Vmax i den forige 300'en min. Nå vet selv en småfeit innlandsbonde som meg at det er forskjell på bever og måker da, men effekten av 110 grs Vmax i stor hastighet er rimelig eksplosiv. Skjøt en svartbak på *host* noen meters avstand, og traff den midt i brystkassa. Uten å bli for detaljert så var det lights out promte. Så personlig tror jeg at 110 grs vmax fra ett 300 kaliber, nok kan bli drøy kost for Burre Bever. I alle fall om man skal ha skinnet

Link to comment
Share on other sites

Nå med den siste utviklingen i tråden, er jeg veldig fristet til å si:

postpics.gif

 

Men det er muligens ikke den mest taktisk fornuftige oppfordringen, sånn politisk sett. Selv om vi snakker om usedvanlig hurtig og effektiv avliving...

 

Det finnes vel noen bilder på harddisken av f.eks sel som har møtt 110 grs v-max. For å si det sånn, det blir ikke mye underkjeve å ta vare på når alt fra sveivene og oppover er borte :twisted:

Uansett, har ikke fått med meg hvordan man legger ut bilder på kammeret.no :roll: Kanskje like greit, husker vagt hvordan en lignende situasjon på SL utartet seg.....Men at det er human avlivning vi snakker om er vel hevet over enhver tvil :wink:

Sorry for OT

Link to comment
Share on other sites

For å være litt seriøs.

 

Siden begge kalibrene du vurderer er beltemagnumer, så kom jeg på at i siste nummer av Rifleshooter? var det en skribent som anbefalte å lage en "ny" skulder med en necksizer i dimensjonen over. I dette tilfellet .338. Deretter sizer du på vanlig måte, men bare til hylsa kamrer i våpnet ditt. Dermed vil hylsa di headspace på skuldra istedet for å kamre på beltet. Hylsene skulle også leve lengre.

 

Fritt etter hukommelsen.

 

 

Derfor er 300H&Hhylser utmerkede til bruk i 300winmag, og sikkert i Wea også.

Hylsa sentreres ved å ligge ann både på skulder, belte og kula i bommene når den blåses ut, og man slipper å få gamle bruddanvisninger fra tidligere overganger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...