Jump to content

ENCORE. Bytting av piper/salg.


villmannen

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hei

 

Er det slik at ingen vil kjøpe en 7mm Rem.mag-pipe til Encore?!

Hva i alle dager...

Ok, så får vi bytte. Du får en vidunderlig flattskytende og hardhitting 7mm Rem.mag, og jeg får:

.222Rem, .223Rem, .270Win, .308 eller .30-06, dvs et kjedelig standardkaliber.

(Jeg har allerede .243)

 

gungundersen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Beklager at dette er litt på sidelinjen av topic.. :wink:

 

Men hva er deres erfaring med Thompson Encore..? Sikert litt sært spørsmål, ettersom hvert kaliber vil te seg litt forskjellig, ,men litt erfaring generelt er interesant.

Jeg er på vippen til å bestille meg en T\C Encore Pro Hunter, så det kunne vært litt artig å høre litt fra de som har erfaring med våpensystemet.

 

God ide med en slik "bytte" tråd, denne kommer til å følge nøye fremover..

 

Mvh Neros

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

TC Encore er et ganske genialt system som gir deg en liten, lett og hendig rifle (eller hagle) egnet til all mulig jakt, eller til utskeielser på skytebanen. Med løpsbyttesystem og hundre forskjellige kalibre. Men alt er ikke like genialt.

 

Kontra:

1) Hanen må spennes for hvert skudd etter lading, og det kan være litt vrient å få plass til fingeren mellom hanen og kikkerten. Altså bør du kjøpe en adapter som festes til hanen slik at du får tak i den. Comprende?

2) På min ca 5-6 år gamle Encore er det ganske fiklete å skifte forskjefte (når man skifter løp), med to små skruer som lett mistes ute i bushen. På den nyeste utgaven er dette løst ved en enkel vrikobling.

3) Ikke alle liker Weaver-montasjen, men jeg synes den er grei. Ser ut som en Picatinny-montasje.

Pro:

1) Du har fremdeles en kort og hendig rifle med lyddemper montert.

2) Rifla kan deles og pakkes i sekken, og man kan ha med et ekstra hagleløp. Eller omvendt.

3) Omlading er svært kvikt, børsa brekkes ved å trekke i avtrekkerbøylen.

4) Som sagt, Encore finnes i minst hundre forskjellige kalibere, og prisen er relativt moderat.

 

Jeg er litt hekta på systemrifler, alle er ikke det. Jeg har en Encore og tre Valmet'er, alle fire med utskiftbare løp, men ingen med magasin. Det er ikke alle som alltid treffer med det første skuddet... :?

 

gungundersen

Link to comment
Share on other sites

Takk for info gungundersen ;-)

 

Jeg er klar over haneproblematikken ved lav kikkertmontasje, men på Pro Hunter har de laget en svingbar hane som forhåpentlig virker etter hensikten..

Jeg har ikke "skuldret" en slik rifle, men håper virkelig det passer min geometri. Vet at Winge får inn T\C i løpet kort tid, så jeg gleder meg virkelig til å få "klådd" på en.

 

Enig med deg ang. løpskifte system, har selv en Sako Quad og er strålende fornøyd med systemet.

Er ikke spes. engestelig for at dette kun er enkeltskudds rifle, det blir nok bare til å konse litt mer HVER gang :-)

 

Har hørt at Encore trenger en fiks for avtrekket da dette skal være rimelig hardt, og med varierende press.

Samt a de (noen) kan trenge en litt trangere løpsbolt.. Uansett, det skal mye til å at jeg ikke sitte rmed en slik i løpet av kort tid ;-)

 

 

Mvh Neros

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter:

 

Kan du ikke endre tittel til feks ENCORE & CONTENDER. Bytting av piper / salg?

 

Ettersom det er solgt langt flere Contender i Norge, og det kunne vært OK å ha en felles tråd.

 

Ellers må jo noen starte en egen tråd for de andre!

Link to comment
Share on other sites

litt OT her kanskje (men ikke vits å lage ny tråd)

 

Hva koster ett "startsett" her da? tenker da på rifle, ikke pistol.

 

Og hva koster ekstra løpsett?

 

Må enn kjøpe orginal løp? eller er det lett å få en børsemaker til å tilpasse feks ett reminton eller mauser løp?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 3 months later...

Noe OT, men dog i tråd med trådens intensjon:

 

Jeg kom over en flott amerikansk side der de har haugevis med forskjellig kalibre til Encore. Les og enjoy:

 

http://www.mygunroom.com/dvgunshop/calibers.htm

 

Så får man bare håpe at det er mulig å få de over vannet og!

 

Hadde jo vært sykt kult og praktisk og hatt en Encore som "reserve" rifle i dine vanlige kalibre samt uvanlige :wink:

 

Nei, faen, nå blei jeg Encore syk! :mrgreen:

 

Edit: Noen flere linker.

 

http://www.bullberry.com/encore.html

 

Ser jo at Midway har en god del piper og :arrow:http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse.exe/browse?categoryid=11668&categorystring=10636+***+10560+***+10406+***

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har prøvd en Encore i 308 og stokken føltes ok og den var god å skyte med, men det skal sies at det er min eneste erfaring med plastskjefte. Svært lite rekyl med 28 toms løp. Etter min mening et snertent og praktisk våpen men veldig stygt. Jeg liker treskjefte og fallblokk bedre. Med litt trening lader man greit om ei god enkeltskuddsbørse mens man ser an skuddeffekten.

 

Det er visstnok vesentlig mer strekk i hylser fra et slikt våpen enn i andre mekanismer, og ved å feks lade 30-30 og 30-40 til samme trykk vil belastningen på låskassa og hylsestrekken bli større på 30-40 Krag på grunn av at den har større flate som presser mot låskassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

I vente på min Encore lurer jeg på om det ikke er så mange andre som har fått sine våpen eller er det ikke mange av oss som vil ha dette praktfulle våpen? Håper det blir litt fart i løps bytte/salg kretsen her etterhvert som vi får våpen og brukt de litt. Jeg skal i hverfall ha noen flere løp i tilleg til det som jeg har bestilt børsa i.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Hei,

 

Lurer på om standarstokken til pro huteren er "linksvenlig"?

 

Er sugen på eit systemvåpen, og Encoren virkar jo til å vera eit glimrande valg!

Skulle eg om formodning hive inn ein søknad, er 338 win mag noko å anbefale i denne rifla?

 

 

 

Litt Offtopic, men det går vel bra :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jaja, endte til slutt opp med ein Encore i 7mm rem mag. Og i vente på ringer så monterte eg eit prohunt sikte eg hadde liggende, uten at det var noko suksess :(

Etter 10-20 skudd var det siktet dødt... Men rifla er flott den, liker den svært godt. Har allerede gått over avtrekket med diamantbryne og litt polering, det letta avtrekket fra 3kg(!) til 1,6 ca. Må jo og sei at rifla er veldig rekylsnill i forhald til vekta.

 

 

No må eg berre pønske ut kva krumbanekaliber eg vil ha i løp nr.2!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...
  • 7 months later...

Prøver å blåse liv i denne igjen...

 

Har et 416 rigby løp med demper og en del ladekomponenter

 

Ønsker "noe som går flatt" er også interresert i syntstokk

 

Noen som vet noe om hva som kan gjøres for å få bedre avtrekk på disse?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg kjøpte Encore låskasse fra Tyksland, og løp fra Match Grade Machine ved hjelp av en kamerat. Kaliberet var 6 mm BR Remington. Ladet div. ladinger, kulevekter uten at jeg kom i mål med presisjonen. Så jeg kvittet meg med den. Til rådyr, elg helt ok, men til mindre vilt på litt lengre avstand vurderte jeg det til at den ikke holdt mål. Generelt så vil flaskehylser gi denne mekanismen mere juling enn rett veggede hylser. D.v.s. desto mer lik hylse og kule er i diameter vil det gi mekanismen mindre juling.

Link to comment
Share on other sites

Morro med Encore, broderen har ein stående som eg låner ein del. Det er strengt tatt min, men den var så kjekk å ha for han og garderoben min var full før det ble garderobe:lol:

 

Har ein Bergara rifle pipe i 30-06 for hånden som aldri blir brukt tror ikke den er skutt 100 skudd med engang.

 

Som fint kan byttes i riflepipe i håndvåpen kaliber, hagle pipe eller gjerne 223 eller noe spennende grovt noe.det meste er interessant egentlig for meg. Om det høres interessant ut for noen er det bare å sende pm:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en pipe i 308 win som jeg kan bytte.

Er desverre ikke hjemme nå så jeg husker ikke helt nøyaktig om den er 14 eller 15 " (tror den er 14). Mener den er blånert, men hukommelsen er som sagt ikke oppdatert.

Som dere sikkert skjønner har den ikke blitt brukt så mye :-P

 

Åpen for å bytte mot det meste, men fortrinnsvis en riflepipe og da gjerne i kal 22 lr eller en haglepipe

Link to comment
Share on other sites

Har mailet litt med Pedersen Våpenlager og de kan skaffe Bergara piper. Legger ved det jeg fikk av liste. Ser ikke så værst ut dette?

 

Varenr

Varenavn

Enhet

Pris

 

BB-TC4800S

BERGARA ENCORE BARREL SS .300 WIN.MAG 26" S.C.

stk

2 990,00

 

BB-TC4410

BERGARA ENCORE BARREL BLUED .222 24" S.C.

stk

2 660,00

 

BB-TC4100

BERGARA ENCORE BARREL BLUED .243 24" STD.C.

stk

2 660,00

 

BB-TC4200

BERGARA ENCORE BARREL BLUED .270 24" STD. C.

stk

2 660,00

 

BB-TC4810

BERGARA ENCORE BARREL BLUED .300BLK 16.5" THREAD SC

stk

3 190,00

 

BB-TC4500

BERGARA ENCORE BARREL BLUED .308 24" STD.C.

stk

2 660,00

 

BB-TC4400

BERGARA ENCORE BARREL BLUED 223 24" STD. C.

stk

2 660,00

 

BB-TC4300

BERGARA ENCORE BARREL BLUED 30-06 24" STD. C.

stk

2 660,00

 

BB-TC4800

BERGARA ENCORE BARREL BLUED 300 WIN.MAG 26" SC

stk

2 660,00

 

BB-TC4600

BERGARA ENCORE BARREL BLUED 7MM/08 24" STD.C.

stk

2 660,00

 

BB-TC4422S

BERGARA ENCORE BARREL SS .22-250 26" FULL C.

stk

2 990,00

 

BB-TC4410S

BERGARA ENCORE BARREL SS .222 24" STD. C.

stk

2 990,00

 

BB-TC4100S

BERGARA ENCORE BARREL SS .243 24" STD. C.

stk

2 990,00

 

BB-TC4200S

BERGARA ENCORE BARREL SS .270 24" STD. C.

stk

2 990,00

 

BB-TC4510S

BERGARA ENCORE BARREL SS .35 WHELEN 24" STD.C.

stk

2 990,00

 

BB-TC4400S

BERGARA ENCORE BARREL SS 223 24" STD. C.

stk

2 990,00

 

BB-TC4300S

BERGARA ENCORE BARREL SS 30-06 24" STD. C.

stk

2 990,00

 

BB-TC4600S

BERGARA ENCORE BARREL SS 7MM/08 24" STD.C.

stk

2 990,00

 

BB-TC4100F

BERGARA ENCORE BARREL SS-FLUT .243 28" STD.C.

stk

3 200,00

 

BB-TC4200F

BERGARA ENCORE BARREL SS-FLUT 270 28" STD.C.

stk

3 200,00

 

BB-TC4300F

BERGARA ENCORE BARREL SS-FLUTED 30-06 28" S.C.

stk

3 200,00

 

BB-TC4700

BERGARA ENCORE CF BARREL BLUED 45-70 24"

stk

2 660,00

 

BB-TC4810S

BERGARA ENCORE CF BARREL SS .300 AAC 16.5"

stk

3 550,00

 

BB-TC4500S

BERGARA ENCORE CF BARREL SS .308 24"

stk

2 990,00

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...