Jump to content

7mm


Nils Stava

Recommended Posts

Hei

Jeg har kjøpt meg ladested og begyndt med hjemmelading.

Har nå ladet 100 patroner i 7mm Rem mag.

140gr Barnes kuler og 69gr mrp krutt.

Under testflyging ser jeg att disse samler fryktelig dårlig. 10-15 cm på 100 meter, og 30cm på 200.

Hva i alle dager gjør jeg galt ??

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer du har gjort din første ladeblemme. Du har ladet 100 ubrukelige patroner fordi du ikke kan å lade enda.

 

Neste gang du lader. Lader du 3 patroner med ei ladning. 3 til med en annen ladning osv osv(LADESTIGE kalles dette). Da finner du ut hva slags ladning DITT våpen liker ikke hva kompisen til naboen til bror din sin rifle skyter godt med ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sagt at det første du bør gjøre nå, er å demontere de patronene du alt har ladet.

Når det er gjort setter du deg godt til rette og leser nøye gjennom Ladeboken, så leser du nøye gjennom Ladeboken før du leser nøye gjennom Ladeboken ett par ganger til.

Når det er gjort tar du frem hylser, kuler, krutt og tennhetter ( eller det sitter vel allerede tennhetter i de hylsene du har demontert B| ) og ved hjelp av Ladeboken lader du patroner, gjerne i grupper på 3-5 stk, med forskjellige mengder krutt. For at den prosessen (som nevnt tidligere er det dette som kalles LADESTIGE) skal ha noen funksjon, må du selvfølgelig holde nøye orden på hvilke patroner som er ladet med hva og føre en logg over hva du gjør.

Etter en stund, og etter å ha forbannet alt som heter hjemmelading, vil du se at du vil få rimelig bra resultater.

Lykke til B|

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Homogene kuler kan legge igjen mye mantel i løpet, såpass mye at man er langt utenfor sentralt treffområde etter få skudd. Dette varierer selvfølgelig fra våpen til våpen.

 

Jeg ladet de første BX som kom, og oppdaget total mangel på presisjon etter å ha skutt den overnevnte "ladestigen". Jeg trodde det var kikkerten (høyere del av laveste klasse) som hadde tatt kvelden, kjøpte ny og bedre kikkert, skjøt enda flere skudd - og traff ikke skiva.

 

Det ble mye bruk av mantelfjerner, bronsebørste, mer mantelfjerner (skum), og til dels stålull, før samlingene kom. Og siden ble det pussing med brutale midler, hver gang ei kule eller 3 hadde vært gjennom løpet. (Og så ble det A-frame i stedet, jeg stolte ikke helt på Barnes sine nye og fantasifulle belegg/riller/besvergelser for å unngå kopperbelegg).

 

Edit.: 140 grs homogene kuler i 7 mm bør stabiliseres OK. Det er når homogene kuler produseres i standard kulevekt for tradisjonelle blykuler (f.eks. 170 grs i 7 mm) at de blir så lange at man må ha gjenging i stedet for rifling for å stabilisere dem. Og man trenger ikke alt dette kopperet, de BX-kulen jeg brukte, 100 grs i 6,5, 150 grs. i .30, og 250 grs i 9,3, gikk tvers gjennom alt jeg skjøt på.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Du driver jo nå egentlig to parallelle prosesser, nemlig

1) utvikle en konkret ladning, og

2) lære ladingens kunst.

Og sånn er det jo for alle, i starten. Mitt forslag er at du venter litt med å jobbe frem godladningen med dyr superkule. Isteden jobbe frem en god treningsladning med en rimeligere matchkule, som antagelig er enklere- og billigere- å jobbe med. Vær systematisk, gjør gode notater- og du vil utvikle ferdigheter, som du drar nytte av når du skal utvikle ladninger med dyrere kuler. Forøvrig støttes anbefalingen om å fordype deg i ladeboken. Ladningen du har brukt, svarer til max.data fra ladeboken. Å hoppe rett til max.data, er å betrakte som litt dristig (derfor ladestige). 

Lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å gi deg noen tips; 

 

Sprer det 15 cm på 100m i en vanligvis presis rifle skal du få jobbe for å finne den virkelig gode presisjonen, hvis du ikke bytter noen av komponentene. 

 

1. Prøv ett annet krutt 

2. Prøv en annen kule. 

 

Det skjer vanligvis ikke noe magisk med 1 gr mer/mindre krutt. Er det en god node skal det heller ikke være store forandringer på små forandringer i kruttmengde.  

 

Så den lettvinte løsningen er å bytte noen av komponentene, for rifla likte tydeligvis ikke denne kombinasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med ladebenken. Bytt komponenter. Har en 7mm.RM selv som f.eks. blånektet å skyte med 175grs. Swift uansett krutt og variasjoner i vekt. Derimot går rifla greit med andre kuler i samme vekt. Min erfaring generelt med mange ulike kaliber, bytt komponent krutt eller kule. Å skyve kruttvekta litt opp og ned gir som regel ingen store forbedringer.

Link to comment
Share on other sites

Rifla er ny skriver du; er alt på stell? Kikkertmontasje sitter fast? Ringene sitter fast? Siktet sitter i ringene uten å skli? Skjefteskruene dratt skikkelig til? Pipa ligger fritt? Kroningen ser jevn og uskadd ut? Evt dempet er montert beint og skrudd til?

Skyter den ok med annen amunisjon?

 

Har skutt mest 160 grains Sierra Gameking i min 7mm RM, rifler som ikke skyter de ok går sjelden bra med noe som helst..  Jeg vill kjøpt noen  esker av de og brukt de til å finne ut av lade prosessen  (etter å ha sjekket og evt utbedret det som må til på rifla). Kjøp en pakke fabrikkpatroner til årets jakt.

 

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Nils Stava skrev:

Krutt mengde, eller hylse type som noen nevner her, kan vel ikke gi så store utslag i pressisjonen. 

Tror nok kule type er feil i min rifle :((

Enig. Så store utslag som du snakker om er det vanligvis enten feil på våpenet eller feil kule som er greia.

 

Prøv ei 140gr tradisjonell kule. Hva er forresten riflestigninga i Remingtonen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Mas-36 skrev:

Gratulerer du har gjort din første ladeblemme. Du har ladet 100 ubrukelige patroner fordi du ikke kan å lade enda.

 

Neste gang du lader. Lader du 3 patroner med ei ladning. 3 til med en annen ladning osv osv(LADESTIGE kalles dette). Da finner du ut hva slags ladning DITT våpen liker ikke hva kompisen til naboen til bror din sin rifle skyter godt med ;) 

Blemme...? Ja er vel enig der. Men dei er ikkje ubrukelig, så galt er det då ikkje. 

Demontering må nok derimot til, tøm hylsene for krutt og start på nytt. Hylser med tennhetter, kruttet og kulene er akkurat like gode etter demopntering.

Ladestige er å lade feks. 5 patroner dønn like.  Øk så kun kruttmenge og test presisjon leit også etter trykktegn. Slik fortsetter du oppover til du er fornøyd eller du får trykktegn, då må du ned litt igjen på ladningen.

Ser derimot at du gikk rett på Max lading og er redd for at du har erfart akkurat det samme som meg med homogene kuler, nemlig elendig presisjon.

Du kan gjere absolutt alt heilt rett men det blir feil like vel desverre... 7 mm er ei slank kule og denne i homogen utførelse blir relativt lang. For å forbedre samlingen så må du opp med farten på kula, men homogene kuler og lange sådanne har høg friksjon i løpet og blir harde å skyve ut. Trykktegn kommer tidlig og presisjonen uteblir...

Du kan prøve med andre kuletyper leit etter kuler med lang nese og masse boattail, eller minst mulig kontaktflate i løpet om du vil.

 

Eksperimenterte sjølv litt med homogene kuler i mi 6.5 rifle. Endra alt som kunne endres men kom aldri nærmere enn ca 60 mm samling på ei rifle som satte blykuler hull i hull. Eigentleg god nok samling for jaktbruk men et ga opp heile prosjektet. Satt igjen med eit løp som var fullt av mantel og når eg no skyter med bly igjen så har et fått stor egenspredning i rifla. Har pussa med det meste utan at presisjon forbedres vesentlig,. Venter no på Hoppes kobberfjerner som eg vil prøve før et eventuelt bytter ut heile løpet...

Link to comment
Share on other sites

@tussehaugen

Patroner som sprer 15cm på 100meter er ubrukelige i mine øyne. Selv 50-60 år gamle .30-06 og 7,92 patroner har ikke så mye spredning. 

Men ja, om du tar jobben med å demontere de så kan du bruke hylser/krutt og kulene opp igjen. Sier ikke han skal kaste de på sjøen heller ;) Men hadde han lest seg opp og ladet en ladestige først hadde han spart seg denne blemma :D 

Link to comment
Share on other sites

@tussehaugen : Tillater meg å legge ut oppskriften på Fulmen's greenbore. Har selv brukt det  for å fjerne tjukke lag med mantling. Tror nok det virker like godt som all verdens annet lurium

 

FULMEN´S ”GREENBORE”

6 deler 10% salmiakk.

3 deler 10% hjortetakk ( 10 gram pulver i 90 gram vann ).

1 del Zalo.

 

Påføres rikelig med pusselapp.

Puss til det ikke lenger er blåfarge på lappen.

Så olje og tørrpuss.

 

 

OBS OBS  Ikke pusseutstyr av messing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...