Jump to content

Brno Mod. 2 Makeover


Münsterjeger

Recommended Posts

Da har jeg fått kappet og gjenget løpet på min 66-modell Mod. 2.

Ble kappet ved 43 cm.

Synes enda ikke presisjonen er helt i havn.

Så jeg tenker å gjøre noen presisjonsfremmende tiltak.

I første omgang er demperen sendt til forhandler for sjekk om det er noe galt med den.

Synes rifla nå har en fin lengde. Med demper blir den like lang som originalt. Er det mulig å sette på en teleskopisk demper?

 

Jeg har også bestilt en Boyd tommelhullstokk, Pepper laminate. Kommer nok om en ukes tid.

Tenker at jeg skal bedde denne. Er dette noe som er enkelt å gjøre selv?

Avtrekket er formidabelt idag, men tenker å bytte til Timney.

Kan dette gjøres i etterkant av bedding?

 

Tofot er kjøpt og montert på dagens stokk. Ble knall!

Ny kikkert er jeg på jakt etter.

Kom gjerne med tips til en fet kikkert med 50mm lysåpning. Har Nikko Sterling med paralaksejustering på en Quad, og er fornøyd med den. Andre forslag?

 

Håper at jeg får presisjonen i orden.

Andre tips til å få rifla til å se ut som et juletre tas imot med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Tenker at jeg skal bedde denne. Er dette noe som er enkelt å gjøre selv?

Du finner endel videoklip på youtube.

 

Avtrekket er formidabelt idag, men tenker å bytte til Timney.

Kan dette gjøres i etterkant av bedding?

Den må skjares/freses stokk inne for danne nok plass for Timney.

Best å gjøre dette før du bedder.

 

Ny kikkert er jeg på jakt etter. Kom gjerne med tips til en fet kikkert med 50mm lysåpning.

Hvorfor 50mm? Skal du jakte om nata? Eller på avstander over 150m?

Velg helst Leupold, for den har okular med liten diameter, da kan kikkert site lav uten at du berører den med hevarmen.

Det er fordelaktig at kikkert har paralaksejustering ( enten på side eller AO ). Ellers så får ikke du skarp bildet på avstander som ikke er 100m.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått kappet og gjenget løpet på min 66-modell Mod. 2.

Ble kappet ved 43 cm.

Synes enda ikke presisjonen er helt i havn.

Så jeg tenker å gjøre noen presisjonsfremmende tiltak.

I første omgang er demperen sendt til forhandler for sjekk om det er noe galt med den.

Synes rifla nå har en fin lengde. Med demper blir den like lang som originalt. Er det mulig å sette på en teleskopisk demper?

 

Jeg har også bestilt en Boyd tommelhullstokk, Pepper laminate. Kommer nok om en ukes tid.

Tenker at jeg skal bedde denne. Er dette noe som er enkelt å gjøre selv?Ingen vits å gå "all the way" på en salong. En dasj med epoksy under tangen bak og litt rundtomkring fremre del av låskassen. Din 66mod har vel fremre skrue i pipa, da er det området rundt skruen som teller. Ikke glem slippmiddel.

 

Avtrekket er formidabelt idag,Hvorfor bytte da? men tenker å bytte til Timney.

Kan dette gjøres i etterkant av bedding? Med "Light" bedding er området rundt avtrekker justerbart når du vil.

 

Tofot er kjøpt og montert på dagens stokk. Ble knall!

Ny kikkert er jeg på jakt etter.

Kom gjerne med tips til en fet kikkert med 50mm lysåpning. Har Nikko Sterling med paralaksejustering på en Quad, og er fornøyd med den. Andre forslag?

 

Håper at jeg får presisjonen i orden.

Andre tips til å få rifla til å se ut som et juletre tas imot med stor takk!

Finnes mange butikker som selger lyskjeder fra 40 til 200 lys, surr disse løslig rundt børsa, koble til riktig mengde batterier og vent på nissen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du bør muligens sende børsa di en tur til børsemaker og få laget deg feste for en ekstra skjefteskrue. Brno mod 2 (samt dagens 452 std/lux) har ene skjefteskruen festet i pipa, ikke ideelt for presisjonen. Jeg tviler også på at den nye stokken din er frest for slikt feste, trolig for varmint/american modellene som har to skruer i kassa. Kan sikkert fikses selv også, men jeg ville ikke gjort det...

 

Avtrekket blir bra nok med shimsett (og du har kryp) og lettere fjær. Fåes kjøpt i forskjellige varianter på nettet som monteres selv på orginalavtrekket. Søk på CZ452 og du vil finne.

Link to comment
Share on other sites

Du bør muligens sende børsa di en tur til børsemaker og få laget deg feste for en ekstra skjefteskrue. Brno mod 2 (samt dagens 452 std/lux) har ene skjefteskruen festet i pipa, ikke ideelt for presisjonen. Jeg tviler også på at den nye stokken din er frest for slikt feste, trolig for varmint/american modellene som har to skruer i kassa. Kan sikkert fikses selv også, men jeg ville ikke gjort det...

 

Avtrekket blir bra nok med shimsett (og du har kryp) og lettere fjær. Fåes kjøpt i forskjellige varianter på nettet som monteres selv på orginalavtrekket. Søk på CZ452 og du vil finne.

 

 

Stokken skal passe rett inn.

Ser også identisk ut som den originale.

http://www.boydsgunstocks.com/Ross-RVT- ... 00-620.htm

 

Avtrekket er idag shimset. Og det er helt fantastisk. 0 kryp.

Jeg ønsker på sikt Timney, for blant annet å få avtrekkerbøylen lenger bak.

Timney er jo en fantastisk crisp avtrekker.

 

Råstirlig :D

Men vil jeg få en Sonic 45 på en pipe på 22 mm? Er hullet bak stort nok til det?

 

TAkker! :mrgreen:

Jeg tror du får plass til det. Kan måle imorgen. Først er det en morgenøkt på dua.

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke den, vil du bare ha ett festepunkt.

Klart det går, men er ikke presisjonsfremmende.

Du kan også hengsle en dør med bare en hengsel. Men det er ikke optimalt. ;-)

 

 

Er posten i villrede om dagen? Har aldri tatt så lang tid i tollen noen gang. ER det pga varetype og tidspunkt?

Begynner å bli utolmodig...

Link to comment
Share on other sites

Råstirlig :D

Men vil jeg få en Sonic 45 på en pipe på 22 mm? Er hullet bak stort nok til det?

TAkker! :mrgreen:

Jeg tror du får plass til det. Kan måle imorgen. Først er det en morgenøkt på dua.

Supert :D

For passer løpet mitt inn i ræva på en slik demper vil det garanter se meget tøfft ut på min 22 med varmint pipe :mrgreen: ?

Link to comment
Share on other sites

Da kom stokken endelig fra Boyds :mrgreen:

 

ET par ting;

Stokken passer ikke til Brno mod 2 uten enkle modifiseringer.

Laget for varmintløp

 

 

Vel.. Fikset tilpasning av stokken med bor i 10mm og 3mm. Samt en shims på det fremre løpsfeste. I dette tilfelle en liten skive.

Stokken ble også for lang når jeg hadde på demper. En liten runde med stikksaga, og det var løst. Så får ta med stokken hjem til far og pusse med ordentlig verktøy.

 

At løpet er litt smalt for løpskanalen synes jeg ikke gjør noe. Da ligger hvertfall løpet fritt. ;-)

 

 

IMAG0048.jpg

 

IMAG0047.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 months later...
  • 3 years later...

Hei,

 

Også jeg må låne denne gamle tråden.

Har en BRNO Mod. 2 fra 71 som jeg ønsker en Boyds til. Leser at stokk til CZ 452 skal være en tilnærmet drop-in.

Ser jeg på http://www.boydsgunstocks.com/ProductDetail/1m1521y1a112_rimfire-hunter-czandreg-452-22lr-heavy-barrel-channel-stock-pepper-laminate-finished så ser jeg at "Center to Center of Action Screws: 6 1/8"". Det er rundt 15.5 cm. Måler jeg senteravstand på min BRNO Mod. 2 er den på 16.5 cm.

 

Bilde kan sees her.

https://www.dropbox.com/s/cey1qdw8ru8u0ho/2015-04-13%2021.57.49.jpg

 

Da tenker jeg at stokken fra Boyds ikke passer, men siden mange bruker CZ 452-stokk til sin BRNO Mod. 2 så må jeg tenke feil?

 

Hilsen Jon

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat mottatt og montert en Boyds stokk til min Brno mod. 2 fra 1968, og den passer perfekt! Men jeg bestilte ikke til CZ... Velg Brno i menyen, og deretter mod. 2E. Den passer ihvertfall min. Kjempefin stokk! Jeg bestilte Rimfire Hunter i woodland farger. Nå gjenstår bare å få børsa heldempet hos Alms, så er mitt prosjektet salongrifle i mål.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er stokken mottatt! :) Bestilte stokk med "custom green paint", men det ignorerte de glatt. Fikk i forest camo.

Hullene til treskruene som holder trigger guard-plata på plass er noe trange og den fremre gjennomføringen til løpskruen er litt trang for skruehodet, men dette er enkle ting å fikse.

Det som er det mest tricky er at magasinutløseren blir for kort til stokken. Jeg ser at DIP har extended magazine release (https://www.diproductsinc.com/Detail.aspx?PROD=735026) til CZ 452, men de sender naturligvis ikke ut av USA...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
  • 2 weeks later...

Ja, null problem.  Bare litt gnikking med sandpapir på to punkt så satt det perfekt. Måtte ned noen mm for at magasinutløseren skulle være optimal.

 

Du klemmer låskassen forsiktig nedi stokken. Hvis det er trangt vil du se hvilke punkter det kniper på laminatet når du tar den utav igjen.

IMG_20210508_172047_421.jpg.91cd4f2289326644311620d414514c7e.jpg

 

Jeg valgte å borre opp diameteren litt på skruehullene til underbeslaget, da jeg syns treskruene til Brno såg grove ut, hadde sikkert gått fint uten også 😎

Edited by hjortefot.com
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hvordan påvirkes presisjon ved kapping avtale Mod 2?

Ser litt forskjellig, blant annet at løpet på disse er konisk - slik at de struper litt ved utgangen av pipen...

Dette vil jo forsvinne ved kapping.. 

Hastigheten går dog opp (sett på YouTube), så kansje det ene kansellerer det andre mtp presisjon?

 

Fyi - en salong på 135 er jo aaalt for lang og uhånterlig 😛 vurderer å kappe ned mot 16" :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Presisjon er ikke noe problem med kort pipe. Men vil du holde den subsonisk med det meste av subsonisk ammunisjon ikke gå noe særlig under 45 cm. Ung og dum kappet jeg på 42cm engang og 2-3 typer ammunisjon gikk subsonisk. Og bare 1 av de gikk godt nok for meg. Så de ekstra cm med pipe er verdt å beholde i mine øyne ;) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...