Jump to content

Budsjett langholdsrifle


perob

Recommended Posts

Jeg liker sammenligningen din med motorsport, Torf! Men hvis G&E er en F1-bil for bane, hva er da langhold? Paris - Dakar? Hva brukes i toppen internasjonalt? Altså i "langhold", hva det nå enn heter uttaskjærs(?)

Hverken T3 eller 200STR iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om du vil, så kan du handle et Bix'n Andy avtrekk til T3. Jeg har det. Står på 100 gram for øyeblikket. Det klarer du ikke på en STR

Det avtrekket koster jo nesten 4000,- Det blir ikke billig om man skal bytte alle deler som kan erstattets med bedre :roll:

100 gram avtreksvekt er jo også uinteressant for de fleste. Spesielt om man skal skyte PRS.

Det fine med STR er at selv om avtrekket er 1500 gram, så er det sinsykt enkelt å skyte bra med det. Kjøper man STR i deler kan man få avtrekket på 500 gram for de som vil ha så lette avtrekk. Jeg vil ikke ha det. På Sakoene ligger jeg rett under kiloet. Det holder for meg.

 

Alle aftermarket deler som kan kjøpes til Remington hjelper jo egentlig ikke på ei trasig rifle i utgangspunktet. Det blir som å sminke en gris. Alle disse taktikule greiene gjør jo ikke at man treffer bedre, kanskje snarere tvert om? Dyrt blir det også.

 

T3 er ikke ei dårlig rifle, men jeg synes man får betydelig mere for pengene i en STR

Link to comment
Share on other sites

Schultz og Larsen Tac kassa har jeg fiklet mye med og jeg syns den er helt rå! Kommer med justerbart trykkpunkt avtrekk og ett solid pipebytte system som tilater ett større spekter av kaliber enn STR(om det er int. På sikt) Og sist men ikke minst en boltgang fra himmelen!;) schultz og larsen er solid bygd med kvalitet hele veien, pipe prisen er heller ikke så ille sammenlignet med andre system våpen.. Desværre er det lite stæsh til den og ett snevert utvalg av stokker. Men om en av stokkene de leverer passer er det jo gode greier, man trenger ikke så mange stokker;)

 

En solid rifle som enkelt kan tilpasses forskjellig bruk med tung pipe til LH og ei lett ei til bevegelig jakt f.eks. Nå er ikke det noe du etterspør men nevner det uansett. Jeg skal definetivt ha en! Og så vidt jeg vet driver S&L og utvikler en stokk/chassis til den, spent på hva de kommer med.

 

Når det er sakt har jeg gjennom mange prosjektet opparbeidet meg 4 mausere av forskjellige slag og enda flere løp og kaliber, prosjektene ville jeg ikke vært for uten og jeg er knall fornøyd med riflene. Men sku jeg startet på nytt og far min ikke var Våpnsmed og jeg en ihuga prosjekt maker hadde jeg uten og blunke startet det hele med en Sauer 200str, den sku jeg beholdt til døden skilte oss ad! Og Med tid og stuner kan det nok hende både S&L tac, RPR og en gammel Mauser hadde funnet veien inn i skapet mitt:)

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker sammenligningen din med motorsport, Torf! Men hvis G&E er en F1-bil for bane, hva er da langhold? Paris - Dakar? Hva brukes i toppen internasjonalt? Altså i "langhold", hva det nå enn heter uttaskjærs(?)

Da må en skille litt mellom "taktisk" langhold/PRS og benkeskyting. (Det skytes jo frigevær og lignende øvelser i USA også, og der brukes det vel det samme som i Norge mer eller mindre).

 

Til PRS er det enten AI/Barrett, eller så er det en customrifle bygd på en remington klone. Kasser fra Defiance, Surgeon, GAP og Stiller er vel de mest brukte. Matchløp, matchtrigger, et eller annet chassis eller "taktisk" stokk.

 

Til benkeskyting/F-Class er det stort sett custom igjen med BR kasser fra de samme merkene (pluss andre dyre customkasser). Pluss stokker beregnet for BR/F-Class.

 

Men dette er jo litt off-topic, for nå er vi så langt fra budsjett som det går an å komme.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips og råd. Planen blir da å få skaffet meg en Sauer 200 med Vortex Viper PST FFP 6-24x50 eller 4-16x50, Spuhr montasje og en Harris tofot. Jeg legger litt mer penger rett i Spuhr montasje, da det blir ikke så mye mer i forhold til en ok rail+ringer.

 

Dette kommer til å ende på rundt 30k, billigere hvis jeg får tak i brukt.

Ved senere anledning kan jeg bytte ut stokken til en Mcmillan eller Bolthorn, eller GRS hybrid hvis den lages til Sauer'n samt gjenge opp løpet for en demper. Også en mulighet for å skaffe meg en mindre og lettere pipe til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Til PRS så er det lettå sjekke hva proffene i USA bruker.

 

Defiance eller Surgeon kasse

Bartlein pipe i 6mm eller 6.5mm

Manners eller Mcmillan stokk.

Jewel HVR avtrekk

 

Kilde http://precisionrifleblog.com/category/what-the-pros-use/

 

Det du trenger er god presisjon, stødig stokk, godt avtrekk og ikke minst et rekylsvakt kaliber med god ballistikk.

 

I norge er 6.5x55 veldig gunstig å bruke pga pris og tilgjengelighet. Så da ender en fort opp med Sauer 200str eller en T3 med ny stokk.

200str'en holder seg godt i pris, så om du går lei så er ikke tapet ved salg så stort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Barrett Mrad. Den er altfor tung til PRS.

Hmmm, jeg har da holdt en Mrad et par ganger. Den er ikke nevneverdig tyngre enn Saueren min, eller andre rifler folk har brukt i PRS. Jeg tror Mrad er godt egnet i PRS, selv om jeg ikke likte balansen i den.

Foreløpig har vi jo ikke kjørt PRS med noe særlig tidspress (på selve skytinga) men om/når det kommer, så vil en nok se at enkelte rifler viser fram fordeler og ulemper.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker sammenligningen din med motorsport, Torf! Men hvis G&E er en F1-bil for bane, hva er da langhold? Paris - Dakar? Hva brukes i toppen internasjonalt? Altså i "langhold", hva det nå enn heter uttaskjærs(?)

Hverken T3 eller 200STR iallefall.

 

K

 

Jeg har rusla endel rundt på standplassene på Bisley når jeg har vært der og ganske mange brukte Barnard lpskasser og True-Flite løp til match-skyting på 1000yds. Ellers var det selvfølgelig et rikt utvalg av forskjellige rifler. Av std-mekanismer så det ut til at Tikka M595 dominerte. Links 223-utgaver var verd sin vekt i gull :-)

 

Her er en interessant variant når det gjelder skyting med 308 på 1000yds fra True-Flite med tanke på riflestigning:

 

http://www.truefliteriflebarrels.co.nz/Rifle-Barrels/Palma-Perfection.asp

Link to comment
Share on other sites

PRS stevnet som Knut Erik refererer til her skjøt jeg Sauer'n med 70 cm løp. Samme oppsettet som jeg brukte til UNL skyting fram til forrige år. Til UNL har jeg i ettertid byttet to-fot og sikte. Vekta er vel ikke så langt unna mrad.

Det som er viktigere enn vekt, er balansen i systemet.

Kommer til å skyte neste PRS med samme oppsett, og ser ikke noe problem med vekta. Se litt på damene som skyter PRS på andre siden av dammen. Ikke akkurat T3 lite ;)

 

John

Link to comment
Share on other sites

Vet at mange fremhever mange fordeler med STR, og det er kloke råd, men hvis du tenker noe du vil ha som et prosjekt du stadig kan forbedre/endre så ville jeg valgt en Rem700 SA med varmint løp. Så kan du forbedre ting etterhvert som ferdigheter, lommebok og interesse styrer deg. F. eks så kan kassa rettes, avtrekk byttes, løp når det er utslitt, stokk osv. Kjøper du en .308 så har du en kasse som senere kan ta alle 6 mm kalibre og mange av 6,5 mm opp til ca .260 rem.

 

Kikkert og montasje er kloke valg. Putter du på en Harris tofot er du klar for langhold/PRS etc. det

Link to comment
Share on other sites

Så kan du forbedre ting etterhvert som ferdigheter, lommebok og interesse styrer deg. F. eks så kan kassa rettes, avtrekk byttes, løp når det er utslitt, stokk osv.

Nå har jeg puslet som "hobby" børsemaker siden jeg kjøpte mitt første våpen. Er det noe jeg har lært, så er det å alltid ha minst ei rifle og ei hagle som kan brukes til en hver tid. Man vet aldri når man trenger dem, og det er ingen ting som er så kjipt som å være uten børse når man blir tilbudt jakt, konkurranse eller hva det måtte være.

 

Mitt råd er å skaffe prosjektbørser etter hvert og ikke først :wink:

Link to comment
Share on other sites

PRS stevnet som Knut Erik refererer til her skjøt jeg Sauer'n med 70 cm løp. Samme oppsettet som jeg brukte til UNL skyting fram til forrige år. Til UNL har jeg i ettertid byttet to-fot og sikte. Vekta er vel ikke så langt unna mrad.

Jeg veide Sauerene mine. I LH-konfig, med 74cm pipe, SSG/McMillan stokk og March oppå veide den 6.9kg uten magasin, reim eller tofot. Banesaueren var 6.7kg med reim.

Tatt i betraktning at dette er ca samme vekt som børsene til ca. alle toppskytterene i DFS, så tror jeg vi kan konkludere med at det virker med "sånn nesten 7kg".

 

Barnarden min (338LM) er 9kg. (lang bøsse med svært løb) men har så god balanse at det kunne gått. Jeg skyter den helt OK i ligg/kne/stå, men så snart man skal holde den i mer åpne stillinger så sliter jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det noe jeg har lært, så er det å alltid ha minst ei rifle og ei hagle som kan brukes til en hver tid. Man vet aldri når man trenger dem, og det er ingen ting som er så kjipt som å være uten børse når man blir tilbudt jakt, konkurranse eller hva det måtte være.

 

Mitt råd er å skaffe prosjektbørser etter hvert og ikke først :wink:

Godt poeng. Hadde en småfurten grunneier i elg-laget i fjor høst som bare hadde en rifle og en hagle, og rifla var innlevert. Måtte bare drive hver jaktdag i fjor, og han smilte ikke stort nei.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke får svar fra brukere så kan du lese disse to trådene, står en del interessant der. Ser ut som om Athlon prøver seg på samme oppskrift som Vortex, og om garantien er så bra som Athlon sier at den er så hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe.

 

http://www.opticstalk.com/athlon-rifle-scopes_topic42523.html

 

http://www.scout.com/military/snipers-hide/forums/5511-rifle-scopes/14402673-athlon-scopes

Link to comment
Share on other sites

.280 er ikke helt heldig. Lader ikke selv og kommer heller ikke til å gjøre det på en stund. Har litt mangel på plass hvor det kan settes opp og brukes. 6.5x55 er det som er aktuelt, med mindre jeg får tak i en fantastisk rifle i .308 til en gi bort pris :D. Det blir å kjøpe ammunisjon via Norma eller Landrø som har Lapua.

 

Har lest litt om Athlon optikken i dag, er mye gode tilbakemeldinger på den og ser ut til å være ganske lik Viper PST FFP på de fleste punkter (om ikke litt dårligere). Livstid garantien virker bra også, samt at man har en norsk forhandler. http://www.brunst.no/products/athlon-argos-btr-6-24x50. 5200,- er nesten halv pris av ny Viper. Kan få den noen hundre lapper billigere hvis den kjøpes fra statene 370USD+frakt og toll.

 

Skal stokk byttes ut (etterhvert) blir det Mcmillan og ikke Bolthorn. Mcmillan ser rett og slett mye mer solid ut i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...