Jump to content

8x57 til krag


seb 45

Recommended Posts

Norma Jaktmatch med 8 g. kule kan brukes i Krag.

 

Ringte Norma og pratet med teknisk om dette, de så ingen sikkerhetsmessige problem med å bruke denne i Kragen.

 

Ikke sikker på hvordan mating blir, da jeg ikke har prøvd de ennå, jeg lader foreløpig selv til min Krag i 8x57.

 

Men det kan jo være lurt å sjekke teknisk tilstand til våpenet før det skytes.

 

Hvilken modell er det han har?

Link to comment
Share on other sites

Håååååålllt :shock:

 

Norma 8grams FMJ er 0.323 eller 8.2mm

"gamle" 8x57 er vell 0.318 eller 8.07mm

 

Tar jeg helt feil nå?

Sett meg på plass hvis jeg tar feil og det er trygt å skyte med 8x57IS i 8mm Mauser eller hva det gamle kaliberet ble kalt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bluto har rett:

8x57 Moderat til Krag er en etterkrigskonstruksjon fra 1948. Det er en vanlig 8x57IS som i 1958 ble til 8x57 moderat av Norma. Man må på ingen måte bruke vanlig Mauser 7,92x57 som den heter originalt i Kragen. Moderat er redusert ladning tilpasset Krag. Kulediameter er .323"/8,20mm. Ang. løpsdiameter i 8mm. ble det f.o.m. 1905 i Tyskland innført ny standard fra .318" til .323" i militære Mausere. En del kombivåpen og noen boltrifler (sivile børsemakere) leverte løp med .318" 8,07mm. Disse har ikke benevnelsen S. I 1939 ble det "forbudt" i Tyskland å levere nye våpen i .318". En skal ikke utelukke at enkelte kombivåpen kan være levert i fra kontinentet med gammel løpsdiameter etter dette året.

 

Dette har ikke noe med Kongsbergs Elgrifle/Krag mod.1948 å gjøre. De har alle .323" diameter.

normal_Elgrifle_a.jpg

Snadder klassiker den børsa, ta det pent med ladninger. Ladebokens utg.4 har ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Har kun erfaring med 170 grs Hornady og ladedata fra ladeboken,ikke den mest solide kulen , men den funka helt greit når prøvde den på noen dyr i Afrika (forholdsvis lav hastighet var vel det som gjorde at kula holdt noenlunde sammen) :D

Afrikanerne var imponert over konstruksjonen til den gamle børsa,pokker så praktisk å kunne etterfylle magasinet samtidig som børsa var ladd mente de :D

 

Hunters_March_2012_114_%28640x480%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Krag M48 og M51 har neddreide mg piper og de er vel i S kaliber. Ser ingen grunn til å blande inn I kaliber i denne diskusjonen.

Hvis ikke trådstarter har en Krag i 8x57I, så ser jeg ikke helt hva @ Bluto har rett i.

 

Norma Jaktmatch 8x57 IS er i følge Norma ganske så moderat ladd. Problemstillingen rundt kammertrykk var netopp det som blei fremlagt for vedkommende hos Norma. Presiserer at vi her snakker om ammunisjonsfabrikken og ikke om norske Norma. Det var jo de som produserte moderatammoen tidligere, så jeg går ut fra at de vet hva de snakker om. Så jeg ser ingen spesiell grunn til å rope halt.

 

Men det kan jo være greit å sjekke dette selv for en fyrer løs. Samtidig som det er greit å ta en tilstandsvurdering av rifla. Spesielt hvis det er en førkrigsutgave som lå under en bergehammer under krigen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Vet det er gammel tråd men stiller et spørsmål. Om man har mye gammel 7,92x57 mauser ammo liggende, burde det vel fint gå an å trekke kuler, bytte kruttet med nytt krutt av riktig mengde fra ladebokens tabell, for så å skyte ammoen? Rett å slett bare å bytte krutt?

 

Et spørsmål til som kanskje er litt OT men ladeboken ut.6 tabeller for 8x57 Moderat holder vel storviltkravet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenkte å kjøpe inn litt ppu 198grs forså å trekke å lade til moderate ladninger. Kan man bruke ladedataen til 196gr oryx til denne? Er vel et generelt spørsmål om man kan bruke samme ladedata på kuler i samme vekt, uansett om det er helmantel eller blyspiss?

 

Kikka litt på S&B patronene også men endte på ppu så har jeg hylser til lading

 

Edited by Mausertrynet
Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke til PPU, mulig de har bra hylser. Uansett er det jo mulig å kjøpe nye hylser fra feks Norma til en overkommelig pris.

Hvorvidt en ladning holder krav til anslagsenergi lar seg vel rimelig greit kontrollere om en kronograferer og mater inn data i en ballistikkapp. 

Link to comment
Share on other sites

På 27.3.2020 den 18.28, Mausertrynet skrev:

Ok, da blir det til det. Gjelder dette for all 8x57is ammo? At man kan redusere kruttladning med 10% så er det trygt i krag?

Eventuelt reduserer du med 15% og har ende større sikkerhetsmargin ;) Men om du leser ladeboken så sier de at MAX i Moderat er ca 10% under 8x57IS ladedata :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...