Jump to content

Skikkelig vanntett jakke som også er lydløs


sirhitalot

Recommended Posts

Hei. Er på jakt etter en skikkelig vanntett skalljakke for hjortejakt som er så lydløs som mulig. 

Tenkte at jeg skulle takle den teite glidlåsen til Norrøna Kvinnherad, men etter å ha tatt den av og på et par ganger i stuen ble den sendt rett tilbake.

 

Har tittet på Blaser og Kuiu, men klarer ikke helt å bestemme meg. Kuiu får man jo ikke prøvd heller...

 

Krav:

Veldig vanntett og slitesterk

Lydløs

God lufting

Ikke foret 

 

Tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg orker ikke vrenge jakka over hodet hver gang jeg skal justere på lagene. Det er rett og slett for dumt. Man kunne laget akkurat samme jakke med hel glidlås og det eneste man hadde tapt var litt størrelse på magelommen. Vil man uansett bære masse greier nede på magen?

Jakken hadde egentlig vært perfekt med hel glidelås for da kunne den blitt brukt til hverdags osv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det pøsregner så blir man våt nesten uansett. Enten blir det svett og fuktig innefra, eller så trenger det gjennom utenfra.

Dyre skalljakker er ofte dårlige kompromisser etter min mening. 
Jeg sluttet å kjøpe skalljakker/klær for noen år tilbake, og byttet til gode ponchoer når det begynner å regne ordentlig. Det er tørrere, rimeligere og enklere i bruk. 
I begynnelsen av jakta bruker jeg mest bomull.

Så går det over til lette/tynne ullplagg. 
Kriteriene mine er å svette minst mulig når jeg er i bevegelse, og at jeg tørker ut raskest mulig. Supplerende plagg skal være raskt tilgjengelig (ullgenser, dunjakke og poncho når det blir kaldt/vått).

 

I min verden trenger ikke plagget man går med i pøsregn å være helt lydløst. Da er det nok av lyder i skogen til å «kamuflere» dine egne. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Nå skal ikke jeg drive og selge Norrøna, men hva er galt med glidelåsen? Jeg har brukt den jakka i i flere år nå. Den er ikke perfekt, men fins det?

Jeg har blitt klam, men aldri søkkblaut på grunn av ytre påkjenninger inni den frakken der. Den suger vann, og blir tung, men frem til nå, er den noe av det bedre jeg har brukt. 

Glidelåser har aldri vært noe problem. 

Link to comment
Share on other sites

Ja hadde Kvinnherad hatt en vanlig glidelås i tillegg til alle andre funksjonene hadde jeg kjøpt den uten tvil. Virker genial i stoff og kvalitet med mange fine funksjoner. Men å betale 7500 for en jakke jeg kommer til å irritere meg over blir litt mye. Håper de lager en sånn, og beholder splitt på sidene osv

Link to comment
Share on other sites

ErlingElev skrev (1 time siden):

Ellers opplever jeg at sterk vanntetthet og lydløst er to krav som ikke forekommer samtidig. 

Nja, min Norrøna Finnskogen er i hvert fall svært lydsvak. Men en (stor) ulempe er at det myke ytterstoffet, som ikke er bundet til membranen, legger seg som ei våt pølse rundt håndledd og ankler når det regner. Sitka Thunderhead har ikke denne løsningen, men støyer noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (12 timer siden):

Nja, min Norrøna Finnskogen er i hvert fall svært lydsvak. Men en (stor) ulempe er at det myke ytterstoffet, som ikke er bundet til membranen, legger seg som ei våt pølse rundt håndledd og ankler når det regner. Sitka Thunderhead har ikke denne løsningen, men støyer noe mer.

Men din erfaring er at ny Finnskogen er tett etter mange timer i regn? Min eldre bukse er ikke sinnsykt tett...

Link to comment
Share on other sites

sirhitalot skrev (På 25.12.2023 den 21.21):

 ... ny Finnskogen er tett etter mange timer i regn ...

De aller fleste nye plagg med membran er tette, også rimeligere modeller. Men problemet som oppstår over tid er at det kommer lekkasje der membranen blir mest påkjent, først og fremst albuene på jakka og knærne på buksa.

 

Jeg tror også du blir fornøyd med ny Finnskogen jakke, særlig senhøstes når dagene er kjølige. Jeg synes den blir for varm til bevegelig jakt tidlig i sesongen, selv med få og tynne plagg under. Det samme gjelder for øvrig buksa.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (30 minutter siden):

De aller fleste nye plagg med membran er tette, også rimeligere modeller. Men problemet som oppstår over tid er at det kommer lekkasje der membranen blir mest påkjent, først og fremst albuene på jakka og knærne på buksa.

 

Krapylene her i huset er mer utendørs i drittvær i moderne plagg enn meg (jeg bruker enten oilskin eller 20 år gammel Gore-Tex) og det som går igjen er at membranet er potte tett, sømmene er potte tett, og glidelåsene lekker. 

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at jakkene holder lenger enn buksene. Var ute i jaktterrenget før jakta i shorts for å fikse litt. Braken (einer) sørget for røde prikker over hele beina. Ikke rart buksene lekker kjapt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...