Jump to content

Skivekikkert / teleskop som duger men ikke koster "mye"


Tjom

Recommended Posts

Vurderer å handle et teleskop / en skivekikkert om du vil.

 

Men har litt mange forutsetninger og svært lavt budsjett.

 

Kikkerten skal:

 

*Fungere på hold fra 50-300m

*Tåle vær og vind (vanntett og nitrogenfylt kalles vel det...)

*Koste minimalt (1000-3000,-), inkl brukbart lavt stativ, readycase, okular og annet løsøre.

*Ha fornuftig forstørrelse for skumring / måneskinn (9x/10x/12x som laveste zoomverdi)

*Ha stor frontlinse / lysåpning (60mm eller mer)

*Takle skumringen bedre enn en vanlig 8x42 håndkikkert (mellomklassen).

 

Hvis dette er umulig til den prisen, eller i det hele tatt totalt ønskedrøm så får det bare være...

 

Kanskje nissen kan spe på til 5000,- en gang men det koster da mer enn det smaker tror jeg.

 

Den vil bli brukt på skytebane (skivekikkert), på trening utenfor bane, litt medium hold (300-400m) og litt jakt / observasjon. Gjerne i skumringen / grålysningen.

 

Jeg har allerede lest hos kikkertspesialisten og på forumet (to emner).

 

Edit: Noen nye krav.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har endret litt på kravene, siden 60mm lysåpning og 20x minsteforstørrelse vil ikke funke så bra i skumring og ikke på nært hold. Skumringsverdi, utgangspupill og lysstyrke blir da helt på jorde.

 

En minsteforstørrelse under 10x er å foretrekke og 60mm lysåpning vil være et minimum.

 

Men med mine krav sliter jeg med å finne et teleskop uansett prisklasse ser jeg...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kunne vært kjekt å visst om noen har noen tilbakemeldinger om hvor mye man faktisk ser med disse scopene når man studerer mål på 10-15km avstand og 45x forstørrelse.Og hvor rolig bildet er helt der ute på enden av synsfeltet.

For å si det slik: JEg ser mer detaljer i min Zeiss VD 6-24x56 siktekikkert på rifla enn i en Focus 20-60x80 på stativ, eks, slet den med kulehull i grå papp på 300m.. Det er overhodet ingen vits i å skru den over 40x.

Da siktet ble stående på stativ som spottekikkert ved siden av en Fokus 15-45x65 , kunne jeg (og alle andre) tydelig se kulespor på 300m gjennom Zeissen, i Focusen var skivene langt mer utydelige, grådiffuse og sporet nesten ikke synlig,

Focusen mangler først og frems oppløsning og skarphet, men den er heller ikke veldig lyssterk og sliter i dårlig lys., Velbon stativet er også et giller og helt uegnet til observasjon ved store forstørrelser.

 

MEN til 900kr er den likevel et nokså godt kjøp, med stativ er den forsåvidt vert 1800,- også, som innstegs-spotteskop. Den ser tilforlatelig ut, virker OK mekanisk, er visstnok vanntett og du SER(men såvidt) kulehull på 300m om du må, i grått kjipt vær med småregn. I sol ser du kulespor, og kulehullene nokså tydelig. Ingen problem å spotte treff på gonger @600m.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har til nå funnet en som kan oppfylle en del av kravene:

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=621548

 

Noen som har erfaring med denne eller med dette merket??

 

image?saleitemid=621548

 

Prisen er jo selvfølgelig litt høy, og den trengte ikke hatt 100x som høyeste zoom. 30-40 hadde holdt for mitt bruk tror jeg. Står ikke noe om at den er nitrogenfylt heller, det er jo et kjempe minus. ("Water resistant" kan bety så mangt!)

 

Det som er snålt er at man kan skifte mellom to zoom linsesett, 6-25x og 25-100x.

 

Specifications for Yukon 6-100X100 Angled Eyepiece Spotting Scope:

 

Magnification of the main objective, factor: 25-100

 

Magnification of the additional objective, factor: 6-25

 

Main objective lens, mm: 100

 

Auxiliary objective lens, mm: 35

 

Field of view, ft/m @ 1000 yds./m @ 100x; @ 25x: 35/10,5; 126/38,5

 

Length , in/mm: 16.5/420

 

Width,inch/mm: 4.7/120

 

Height,inch/mm: 6.5/165

 

Weight, oz/kg: 53/1,5

 

 

 

Features of Yukon 6-100X100 Angled Eyepiece Spotting Scope:

 

Magnification with linear zooming from 6X to 100X

Dual multicoated objective lenses - 35 mm and 100 mm

Abjustable eye-piece position(offset eyepiece model)

Generous eye relief

Compact

Light weight

Water Resistant

Rugged

Custom carrying case

Link to comment
Share on other sites

Til den prisen, kjøp en Nikon 65RA3 WP med 30x WA okularet, det ER en GOD kikkert, selv om en KAN se at Opticronen er bedre, og Swaro, Leica, Zeiss er LITT bedre enn det igjen, men mer robuste.

Opticron GS 80ED er så godt som like bra som Swaro AT serien, Du ser forskjell ned til RA3WPen, men det er ikke mye (skuffende lite, for en som har betalt for Swaroen..) Er det forresten noen som har sett i et Pentax skop, vurdering?

 

Focusen er skrot i forhold til alle disse.

 

Etter min vurdering er RA3 WP skopene til Nikon de som har høyest "ytelse per krone".

Skal du maksimalisere skarphet per krone (uansett merke) kjøp modellen med rett okular (en prisme mindre å sende lyset gjennom) og fast okular (3-5 linser mindre og LANGT færre kompromisser i konstruksjonen) Fast forstørrelse er ALLTID skarpere enn zoom, forutsatt samme kvalitet og designinnsats.

 

Er du ute etter skarphet (som du trenger for å se detaljer om dagen) kjøp kvalitet foran størrelse, dvs. Opticron GS65ED foran Nikon 80RA WP, osv. om prisen er sammenlignbar

Husk også at 80mm skopene er store, når de skal ned i sekken, med stativ...

 

Stativ = Manfrotto 055 med 128RC hode. Mest for pengene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gammel tråd, men sikkert fremdeles aktuell i disse tider når "alle" skyter på lange hold. Jeg har etter endel forskning og lesing kjøpt meg en Nikon 65 RAIII A med fast 30x okular. Koster ny 3300 på tilbud hos Natur og Fritid (som forresten er en glimrende butikk med strålende service). Har dessverre lite erfaringer med Zeiss/Swarowski teleskop, men jeg har kikket i alt for mange billige, så steget opp til denne var herlig stort. Kvalitetsfølelsen er meget god. Kikkerten er skarp og fin nesten helt ut til randen. Kunne nok med fordel vært enda mer lyssterk, men 65mm objektiv gjør den nett og liten, og må derfor ofre litt lysstyrke. Den er vanntett (nitrogenfylt) og kommer med et futteral som kan sitte på til alle tider. Var litt spent på om 30x okular skulle bli for mye eller for lite forstørrelse. Feks ikke se mer enn selve blinken/gongen, evnt ikke klare å se trace pga for lite forstørrelse, men foreløpig så syns jeg at 30x er perfekt. Ser hullene etter 22-250en på 200m i hvitt papir med snø som bakgrunn i lett regnvær. Noe jeg ikke klarte gjennom S&B 3-12x50 som sitter på rifla. Den gamle videostativet skal nå byttes ut for å holde kikkerten dønn stille når skuddet går. Ny runde med forskning/lesing.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
Vil en se 6.5 mm kulehull på 500 meter med en slik Nikon 65RA3 og 30x forstørrelse

Noen vil kanskje se det, på en god klar dag, i det hvite. Mange/de fleste, vil ikke se det

 

I Swaro og Zeiss 85mm skopene ser du ofte 6.5mm hull i det hvite @500, og nesten alltid i både hvit og svart @300, 22LR hull er vanskeligere å se, men vises stort sett @300m.

Seing på 500m er veldig væravhengig, det er ekstremt stor forskjell på hva en ser etter sol, skyer, vind og mirage. Kvalitet på papp osv...

Jeg har laget meg lys orange og lyseblå blinker på fotopapir, til bruk når det kan være vanskelig å se.

 

Hva slags stativ skopet står på vil ha avgjørende betydning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at jeg kommer til å prøve noe litt "annerledes". Har fått tak i et Nikon Fieldscope ED50 med 27x DS Wide okkular.

 

I følge det jeg leser på diverse forum så skal denne kikkerten være veldig bra i forhold til størrelsen. Duger den ikke til mitt formål så er det sikkert en eller annen fuglekikker som er interessert i å kjøpe den :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var og testet kikkerten litt på bana i dag. Var snøbyger så jeg gadd ikke sette opp blink på andre steder enn 100 og 300 meter. Var vanskelig å se 6.5mm treff i kølsvart papir på 300 meter, men på det kvite gikk det fint på 300 meter. Dette var uten stativ med sekk som anlegg.

 

Bildet var ellers klart og fint og med et ganske stort synsfelt. Et bruksområde jeg må forske litt mer på er "selvspotting" med filming gjennom skopet.

Her er noen klipp jeg tok med speilrefleksen liggende inntil okkularet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=LipjWASJtIcl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 7 years later...

Tar opp igjen denne tråden. Hva gir mest for pengene for rundt 5000 kr eks. stativ? 

 

Kriteriene er lav vekt (helst under 1200g) og helst noe ala 20-60x60.

Sett mange skryte over Vortex Diamondback 20-60x60. Denne har fin vekt på ca 950g og kan derfor være med i sekken på vinterjakt etter rypa.

 

Bruk: Rypejakt, spotting av storvilt, sjøfugl og skogsfugl.  Skyting opp til 200 meter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Til det formålet hadd jeg sett på 15x56 håndkikkert. Utrolig hvor mye bedre en okey håndkikkert er enn en 'billig' spotter. Du må bruke mye penger på spotter før det slår en okey håndkikkert. 

 

Da kan du sitte lenge å se uten å bli sliten i øya å, fint på fjellet etter rypa. 

 

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-handkikkerter/vortex-vulture-hd/vortex-vulture-15x56

 

Denne må være midt i blinken. 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar. Sikkert ikke dum den, men jeg har allerede en god kikkert i 10x42 og jeg kunne gjerne tenke meg noe med mer forstørrelse ettersom det kan være betydelige avstander fra eksempelvis hytta/bil og opp i vestlandsfjellene. Det er også et poeng med vinklet, slik at jeg kan bruke tripoden jeg har til rifla, sittende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror fortsatt at du er bedre tjent med 15x56 El. 

 

Utrolig behagelig å bruke begge øyene når man leter etter dyr fra tripod. 

 

Men det er jo en fordel å handle på nett, så sender du det bare tilbake om du ikke liker det. 

 

Edit; uansett bino eller spotter er vel vortex vest i det segmentet

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne hos netthandelen for en stund siden. Veldig rimelig og for meg fungerer den supert. Specs og om den oppfyller kravene dine, det vet jeg ikke men den fungerer helt fint. Hvem som selger de nå er jeg ikke sikker på, men finnes sikkert.

Edited by NorSquid
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 11.1.2009 den 13.26, Tjom skrev:

 svært lavt budsjett.

Folk flest har i senere år bare hatt lave budsjetter slik at utvalget av kvalitetsoptikk har blitt sterkt redusert.

Montro om kjøpekraft var bedre for ca 100 år siden? Her er katalog fra 1921.

https://issuu.com/zeisshistoricasociety/docs/astro_53_observation_telescopes__ca_0e00c11d1817fe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen flere forslag? Sitter og ser på en havørn fra hyttevinduet nå med 10x. Med skivekikkert hadde jeg nok sett hva den spiser på. Etter et par timer her er det foreløpig «uavgjort» i antall ender, havørn og oter observert

Link to comment
Share on other sites

Se på Natur og fritid sine Prostaff 5 modeller. Jeg har hatt 60mm utgaven med 30x okular og den er god. Stort synsfelt og skarp ift pris. Koster rundt 3500 m/ okular. Jeg synes 30x er en passe forstørrelse til teleskop med 60/65mm objektiv, noe mer blir fort mørkt uten at man ser noe særlig mer. Unntaket er selvsagt de dyre 65mm skopene, men de koster 15-20k+.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...