Jump to content

Landsskytterstevnet innendørs Stjørdal


bardp

Recommended Posts

På NRK.no spår skiskyttereksperten at skiskyting blir en sommeridrett, på rulleski.

 

https://www.nrk.no/sport/er-dette-starten-pa-slutten-for-skiidretten-som-vinteridrett_-1.16637320

 

Vi må innse at DFS-skyting er på god vei til å bli en vinteraktivitet, innendørs. Derfor er det ikke uventet at LS allerede er fulltegnet. Det blir nok skyting hele uka. Eller KUNNE blitt, hvis arrangøren hadde lagt opp til mer trinnvis påmelding: Først Finnmark, så Troms, Rogaland og Agder, og så videre trinnvis, slik at Trøndelag fikk ta til takke med mandagen.

 

Man får jo "nye skytetider" når påmeldingsfristen er ute (15. januar), men det blir nok omtrent som vanlg LS - man må avsette hele uka, hvertfall hvis man skal få med seg lagskyting og finaler.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (18 minutter siden):

Vi får stadig spørsmål om flere DFS-stevner på 50m ute.

 

   -   fra blant annet meg. Det er noe som heter "å se skriften på veggen". Når 6,5-prisen nærmer seg 15 kroner smellen, og renter, strøm- og matpriser galopperer, burde grovkaliberammoen forbeholdes feltskyting. Og de laga som har anledning til det (mitt lag har gjort det), bør arrangere sommerfelt.

 

Jeg har (heldigvis? Har ingen andre??) en STR .22 som nesten skyter bedre, jo billigere ammoen er (det går ei grense, sjøl ikke den får CCI til å samle). Stevnene i helga ble skutt med SK std plus, 9-eren på Verdal var min egen skyld.

 

TSUs forslag (se egne tråder) tar i liten grad opp dette spørsmålet (bare folk med "pænga de' har æ i flæng" i det utvalget?). I tillegg til kostnadsspøkelset, er problemet med å "beholde ungdommen" også knyttet til annen aktivitet sommerstid, ikke minst fotball , særlig på mindre steder, "alle" må være med, skal man klare å stille lag for både gutter og jenter i alle aldersbestemte klasser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Over 2500 påmeldte til nå...😃
Kommer nok info etter hvert, men av nysgjerrighet: Er det noen som vet om det er planlagt noen form for skyttercamp? Regner med det blir en del som kommer i vogn/bobil. Må allerede inn til Trondheim sentrum for å finne rom på Hotels.com.

 

Skyter kl.1 med enkeltskudds M/67 på lørdag kveld.

Har ikke akkurat noe forhåpninger i Ola Five-skytingen med den....🤔😁

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (24 minutter siden):

Det er nå 2513 påmalte og ingen ledige plasser. Tydelig at dette er svært populært. Her må nokk kapasiteten økes eller tidsrommet utvides i fremtiden slik at alle som ønsker kan få delta.

Jeg syns det er interessant at 2500 av de som klager oppad vegger og nedad stolper på at skyting er så dyrt bruker tusenvis av kroner på reise, hotell, og alt mulig for å skyte noen skudd inne i en hall, istedenfor å bruke en brøkdel av pengene på å skyte grovkaliber ute, på et feltstevne hjemme.

Ikke "feil" men men interessant, det sier noe om både folk, og om hva skytesporten er blitt /kommer til å bli. Det jeg leser ut av det er ihvertfall at prisen egentlig ikke er viktig, men det at man er inne, i varme og kontrollerte omgivelse, er viktig for veldig mange.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå si ja takk begge deler. Skyting mitt på vinteren i mørkret er ikke noen stor sport her nord så da er innendørsskyting en glimrende aktivitet. Og det er jo moro med litt skikkelig konkurranse i den grenen også. Men når solen kommer frem igjen blir det vel feltskyting her også. Gleder meg stort til innendørs innendørs LS det blir gøy.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (11 timer siden):

Det er nå 2513 påmalte og ingen ledige plasser. Tydelig at dette er svært populært. Her må nokk kapasiteten økes eller tidsrommet utvides i fremtiden slik at alle som ønsker kan få delta.

 

Med så mange påmeldte burde det være mulig å lage en midlertidig arena i Vikingskipet på Hamar.

Her er bilde fra EM luft 2022:

 

DSC_0646.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fortsatt 2515 påmeldte, og ingen ledige plasser. Nå må arrangørene/DFS få ut fingeren, og legge ut flere plasser/åpne opp for skyting onsdagen. Hvis de ikke diponerer hallen tidlig nok, må det gå an å utsette eller flytte noen lokale håndballkamper, for å gi alle skytterne mulighet til å delta i et landsomfattende arrangement.

 

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern Du nevnte tidligere noe om "å se skriften på veggen". Dette er nok fremtiden for sportsskyting i Norge. Allerede 1000 flere påmeldte enn i fjor. Vet det har vært snakk om å utvide skivekapasiteten med 20% (fra 50 til 60), men det har tydeligvis ikke skjedd i år. En utfordring er nok finansiering. De 50 første ble skaffet ved at ulike lag kjøpte skivene og leier de ut til Inne-LS. Vi har kjøpt 7 av dem.

Neste år blir det sannsynligvis 500-1000 flere, og da må en ha flere dager og skiver.

Så kan vi jo ha en klarsyntkonkurranse om hvilket år det blir flere deltagere på LS inne vs ute. Den nye skytehallen i Granåsen, omtalt i siste Skyttertidende, vil kunne ta over som arena i 2026. Ellers vil det nok ikke ramme oss 70+, men feltskyting synger på siste verset.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 minutter siden):

Luftgevær neste da.

Luftgevær er både morsomt, god trening og billig. Dessuten bor mange slik at de kan få til et sted å trene hjemme. Men det er nok .22 som blir hovedaktiviteten i overskuelig fremtid.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (34 minutter siden):

Så kan vi jo ha en klarsyntkonkurranse om hvilket år det blir flere deltagere på LS inne vs ute.

 

Dessverre er sjarlatanen fra Snåsa ikke blant oss lenger, han var jo god til å forutse resultatet av Rosenborg-kamper - etter at kampene var ferdigspilt.

 

De som holder på at LS ute fortsatt blir størst, har ferie-avviklinga som sitt beste argument. Og det at LS arrangeres i forskjellige iandsdeler, styrker argumentet om å dra dit, for å "feriere i eget land".

 

For LS innendørs er det motsatt, at det (vil bli) arrangert i samme landsdel, på samme tid, bidrar til forutsigbarhet og "tradisjon". Jeg vil sette en gammeldags ti-øring på at LS inne i Trøndelag vil overgå det førstkommende LS i Nord-Norge i deltakertall.

 

nhd skrev (2 timer siden):

   -  men feltskyting synger på siste verset.

 

Jeg gjør som Cato den eldre, sier " - dessforuten mener jeg at Kartago bør ødelegges".

 

Så lenge vi bruker en av verdens beste langholdspatroner til å dundre på 100- og 200-meter, i den tida av året da det er forholdsvis levelig utendørs, vil feltskytingen ha en utrygg framtid. Men, for å gjenta meg sjøl igjen: Vi må få flere feltstevner sommerstid, der det er mulig å arrangere, og heller skyte flere banestevner på 100 meter (med tida på 50-meter), der alle deltakerne skyter med .22LR.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

Så lenge vi bruker en av verdens beste langholdspatroner til å dundre på 100- og 200-meter, i den tida av året da det er forholdsvis levelig utendørs, vil feltskytingen ha en utrygg framtid. Men, for å gjenta meg sjøl igjen: Vi må få flere feltstevner sommerstid, der det er mulig å arrangere, og heller skyte flere banestevner på 100 meter (med tida på 50-meter), der alle deltakerne skyter med .22LR.

Jeg tror vi kommer dit at feltstevner gjennomføres på elektroniske skiver, på skiver som står samme sted år etter år, mot opparbeidede kulefang. Man kan variere avstanden ved å flytte standplass...  Og det tror jeg nesten kommer til å skje før undertegnede er V55. Noen lag "ikke så langt fra meg" er allerede kommet dit, og jeg tror flere er på veg. 

Om du vil ha min klarsynt-type vurdering ;)

Edited by høggern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 5.12.2023 den 11.18):

Fortsatt 2515 påmeldte, og ingen ledige plasser. Nå må arrangørene/DFS få ut fingeren, og legge ut flere plasser/åpne opp for skyting onsdagen. Hvis de ikke diponerer hallen tidlig nok, må det gå an å utsette eller flytte noen lokale håndballkamper, for å gi alle skytterne mulighet til å delta i et landsomfattende arrangement.

 

 

  -  skrev jeg, for ei uke siden. Og ingenting har skjedd, bortsett fra at på- og av-meldingsfristen er skjøvet fram til 18. desember.

 

Det gjelder altså å sitte ved tastaturet om ei uke, og passe på, hvis noen melder seg av.

 

Hvis ikke alle som vil, får være med, er det ei skikkelig ripe i lakken for arrangørene (laga i Trondheim arrangerte nettopp skyteskole, og lovet deltakerne at de kunne få bli med på LS på Stjørdal, det blir det antakelig ikke noe av).

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (På 5.12.2023 den 12.00):

Luftgevær er både morsomt, god trening og billig. Dessuten bor mange slik at de kan få til et sted å trene hjemme. Men det er nok .22 som blir hovedaktiviteten i overskuelig fremtid.

 

Hadde man tillat luftgevær på 15m hadde 22lr vært steindødt i løpet av kort tid blant vinnerne.

Samme med pistol på 25m. Var noen skyttere i klubben som fikk bakoversveis ( nå er det dessverre ikke mange skyttere som kan få bakoversveis lenger..) når de fikk prøve en Steyr LP50 luftpistol på 25m.

 

Jeg har skutt 10m moving target med en Walther LG400 et par år nå. Det har vært en øyeåpner. Alle mine andre rifler er steinalderteknologi i forhold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Hvis ikke alle som vil, får være med, er det ei skikkelig ripe i lakken for arrangørene

Jeg vil heller kalle det en fjær i hatten når de i 2023 klarte å få til et så attraktivt arrangement at det blir 1000 flere i 2024.

Banne i kirka: Jeg ville droppet NU. Noe må de ha å se frem til.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (4 minutter siden):

Det går fint på Inne-LS og andre steder med optiske skiver. Men går det greit på gummibånd?

 

6.220 Luftgevær

6.221 Alminnelige regler
Luftgevær er kun tillatt på trening, men ikke når det benyttes elektroniske skiver med front og/eller sikteblink av gummi eller ved bruk av kulefangere hvor det er fare for rikosjetter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (1 time siden):

Sikre kilder sier at det heller ikke vil bli flere deltagere enn 2500, da kapasiteten er sprengt.

 

Et "menig" medlem av Stjørdal skl. trodde de kunne øke antall skiver med 3 i hvert lag, de kunne kanskje få lånt 3 skiver noensteds fra. Jeg sa at et lag ikke langt derfra nettopp hadde åpnet ny bane, med 12 optiske skiver, det var de tydeligvis ikke klar over.

 

Link to comment
Share on other sites

Tviler de øker med flere skiver da utfordringen er hvor mange skyttere de kan håndtere med tanke på garderober og brannforskrifter etc til en hver tid. 

Tenker at etter 18. Desember så er det mange ledige plasser igjen.

Var noen ledige plasser på lørdag da noen hadde meldt frafall ble det sagt på ett stevne jeg var på.

 

John-A

Edited by Sharpshooter
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg er "dradd med" til Solkysten i Spania. Etter planen skal jeg være tilbake på Værness om vel ei uke, og skyte 6 stevner til neste helg.

 

Jeg, yngstesønn, svigerdatter, og to barnebarn skal delta, og også skyte lagskyting. Finale slipper jo vi som skyter i KIK å tenke på!

 

Det ble skrevet at vi skulle få nye skytetider (som i fjor), men vi har fortsatt den plassen vi meldte oss på til. Og det er ikke kommet skytetid for lagskyting på nett (kanskje direkte til laga).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (17 timer siden):

Det ble skrevet at vi skulle få nye skytetider (som i fjor), men vi har fortsatt den plassen vi meldte oss på

 

Hvert lag blir sortert "programvis" (liggendeskyttere - kneskyttere og ståendeskyttere) og klassevis, så vi som skyter med kikkert, skyter samlet, innen hvert lag.

Link to comment
Share on other sites

Med litt omrokkeringer og at det ble noen avmeldinger på Lånke, så får jeg med meg 7 stevner inkludert LS. Blir ei bra helg.😁

 

Pakker kjerringa og vogna og stikker til Stjørdal torsdag. Innom Flå på veien.
Håper å se KIK-skyttere i Ola Five finalen som Sharpshooter sier. Ingen store ambisjoner i Ola Five selv skyter enkeltskudd i kl. 1.

Link to comment
Share on other sites

Nå er lagene omgjort, og skytterne skyter på nye skiver (men ikke alltid i rekkefølge L - K - S). Oppropslister og andre opplysninger lligger her:

 

https://dfs.no/skyttertidende/article/slik-blir-ls-innendoers-1705658312

 

Vi skal skyte på to forskjellige dager, @Sharpshooter. Og jeg ble ikke uttatt til lagskytingen, så jeg er ferdig med LS torsdagskvelden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Sharpshooter og undertegnede skjøt i samme lag, ja, og skjøt nesten det samme resultatet på 25-sludden (skilte en innertier!).

 

Der fikk vi prøvd "noe nytt", forberedelsestid før HVER serie!

 

https://dfs.no/landsskytterstevnet/article/informasjon-om-klargjoeringstid-paa-ls-innendoers

 

Standplasslederen opplyste ikke om skytestilling for hver enkelt klasse (det samsvarer jo med kravet om at skytterne sjøl har ansvar for å kjenne skyteprogrammet). H*n spurte bare om anvisninga var oppfattet, og så fikk vi forberedelsestida, og så rett på kommando. Etter prøveskuddene var forberedelsestida "hele" 15 sekunder, før kommandoen for første liggendeserie! Man bør nok ha rutine om å skifte magasin umiddelbart etter siste skudd.

 

Det var heller ikke tillatt å skifte stilling (for de som skal det) før "STANS" var kommandert! Man må derfor være rimelig innforstått med hva man skal gjøre, og hvordan!

Link to comment
Share on other sites

Da er LS 15-meter ferdig for i år. De sportslige resultatene ligger på DFS-siden. Deltakertallet endte, så vidt jeg kan finne ut av resultatlistene, på 2260 skyttere. Arrangementet gikk, så vidt jeg kunne se, knirkefritt, på tross av uvær i fleng (hindret kanskje noen fra å komme fra nord og vest).

 

Det blir sannsynligvis samme opplegg (hvertfall samme arrangører) til neste år også. Så blir det fritt fram å søke, men det ser ut til at man må få plass til minst 50 skiver, for å få unna alt på 5 dager.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...