Jump to content

6,5x57R i drilling med stålkasse - homgenkuler - ladning til storvilt?


Tomas

Recommended Posts

Hvor gammel er drillingen din ? 

Grunnen til at jeg spør, er at eldre kreasjoner ofte har riflestigning beregnet på lette kuler. Jeg er på andre Kipplaufen i samme kaliber med 1:8 stigning, og kan mate med det meste. 

Vet du riflestigningen i din ? Hva har du skutt med før ? 

Lader du selv ? 

Link to comment
Share on other sites

Godt du spør, jeg har jaggu ikke sjekket stigningen i den Luvig Boronvik drillingen fra 60-tallet. Ser bare at det er lang friflukt, så det er vel jaggu rart om den ikke er laget for tunge kuler. Men jeg kan ta feil. Skal se på det i løpet av morgendagen, og få målt stigningen. Har hatt noen Krieghoff drillinger, og der står det " drall " og noen siffer. På denne er jeg usikker. Stigningen bør vel være ca 1:9 som vel er vanlig på 6,5x55. Eneste som står er på låskassen 3770.60. D.v.s. 60 cm løpslengde. På Krieghoff står stigningen på løpet er min erfaring. Skal i hvertfall få målt dette. Kunne vært morro og fått brukt denne på hjortjakt, med Laupa 9 grams Naturalis og MRP krutt.

 

Lader alt selv, men børsa er temmelig ny for meg.

Edited by Tomas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for inleggene Deres. Nå har jeg fått målt, og pussestokken tar en tørn på 222 mm : 2,54 = 87,40. Så da kan en vel si at stigningen er så nært 1:9 som mulig. Så da bør den kunne gå greit med 9 grams kuler, selv om disse er homogenkuler som vel er litt lengre. Er Dere enig med meg?

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg skutt monolittiske (homogene) kobberkuler i en 6,5x57R-pipe på en drilling ville valget utvilsomt vært en 120 grs kule (TSX eller Blade) for best mulig hastighet. 140 grs kule blir dessuten svært lang. Jeg ville tatt utgangspunkt i Vihtavuoris ladetabell for 6,5x55 og lagt meg noen grains under i ladevekt, fortrinnsvis med N560-krutt (eller MRP om du har). Men nå har vel drillingenes nestor @Skaubjønn en ladning å dele med deg? 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det  som er et problem er at  disse kulene ikke kan kjøpes enkeltvis, men er det noen som har 10 kuler av eks. 120 og 140 grain tilgjengelig, så er det av interesse. Har div. ikke homogenkuler som jeg kan bytte med, eller betaling. Disse kulene bør vel ha eks antal innsnevringer/belter for å gi minst mulig friksjon i pipa. Så spørs det hvor lang er en 10 grams ordinær blykule er i forhold til alternativene som er nevnt 120 og 140 grain homogen kuler. Er det noen som sitter med kunnskap om dette?

 

Kulene du nevner Sølvrev, Blade, hvilke fabrikat er dette?

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladning å dele ja. Har brukt 140 grains Nosler Accubond i flere drillinger med god presisjon, og god effekt i viltet. Men jeg lader ikke hardt når den skal brukes i erverdige drillinger. Er det interessant?
Har også data til 120 grains Blade. Men den er hovedsakelig til k95, og der ligger jeg kun et grain under maks for 6,5x55. Deler gjerne data, men de brukes på eget ansvar. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (5 minutter siden):

Jeg har ladning å dele ja. Har brukt 140 grains Nosler Accubond i flere drillinger med god presisjon, og god effekt i viltet. Men jeg lader ikke hardt når den skal brukes i erverdige drillinger. Er det interessant?
Har også data til 120 grains Blade. Men den er hovedsakelig til k95, og der ligger jeg kun et grain under maks for 6,5x55. Deler gjerne data, men de brukes på eget ansvar. 

Takker på forhånd om du deler Skaubjønn. Har ladet i om lag 50 år så det går helst bra. Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd Hornady Cx 120 gr og Barnes Ttsx 120 gr i 6,5x57R. Fikk best resultat med Ttsx. Høyere fart og bedre presisjon. Cx begynte ganske tidlig å gi tegn til høyt trykk. Den ladningen jeg opplevde som best uten trykktegn, var rundt den farta som er innenfor med tanke på anslagsenergi. Jeg prøvde både Mrp og Urp. Dette er i en K95 med 60 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

@Thomas

120 grains Sako Blade: 48 grains N15, COL 77mm. Gir 820ms i 50cm løp i min Blaser K95.

140 grains Nosler Accubond: 41 grains N19, COL 77mm. Gir 791ms i min Merkel 96k drilling. 

 

Et tips til ladninger til eldre drillinger er i lade med god friflukt. Bruk gjerne en fabrikkpatron med kule med lik vekt, og start der. COL med kula nesten i bommene ødelegger ofte presisjonen. 

 

Jeg har hatt flere gamle fine drillinger i 6,5x57R. Jeg har lest at de ofte er regulert for lette kuler, men jeg har aldri opplevd at det har vært vanskelig å få 140 grsins kuler til å samle bra. 

 

Accubond er forresten i særklasse i min bok. Den kula har samlet bra i alt jeg har testet den i. Har brukt 140 greins Accubond i 6,5x55, 6,5x57R, 7x57R og 7x65R, med stort hell, (og i 9,3x62 og 74R og 375H&H for den saks skyld :-)) 

 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (3 timer siden):

@Thomas

120 grains Sako Blade: 48 grains N15, COL 77mm. Gir 820ms i 50cm løp i min Blaser K95.

140 grains Nosler Accubond: 41 grains N19, COL 77mm. Gir 791ms i min Merkel 96k drilling. 

 

Et tips til ladninger til eldre drillinger er i lade med god friflukt. Bruk gjerne en fabrikkpatron med kule med lik vekt, og start der. COL med kula nesten i bommene ødelegger ofte presisjonen. 

 

Jeg har hatt flere gamle fine drillinger i 6,5x57R. Jeg har lest at de ofte er regulert for lette kuler, men jeg har aldri opplevd at det har vært vanskelig å få 140 grsins kuler til å samle bra. 

 

Accubond er forresten i særklasse i min bok. Den kula har samlet bra i alt jeg har testet den i. Har brukt 140 greins Accubond i 6,5x55, 6,5x57R, 7x57R og 7x65R, med stort hell, (og i 9,3x62 og 74R og 375H&H for den saks skyld :-)) 

 

Husker jeg rett, N 19 = N 110. Et temmelig raskt krutt i forhold til det Vith. N 140, og enda raskere er N 19. hvilke fordeler gir det? Ser litt på en Vith. tabel fra 2002 hvor løpslengde er oppgitt til 60 cm, med 140 grains kule ( Speer Spitzer ), lengre cool 81,5, ladd med N 140 og max ladning 38,4 gir da 765 m/sec. Ikke veldig imponerende hastighet. Vith. tabellen fra 2019 har ikke med kaliberet, så da går jeg over på ladeboken utg. 7, 140 grain kule ( Hornady ), da har Norma MRP best hastighet med 47,5 grain og 786 m/sec hvor cool er 77,5 mm. Hvilket av kruttene N19 eller MRP bygger lavest trykk med de dataene som Skaubjønn og Ladeboken har oppgitt? Jeg for min del har ikke andre muligheter enn å se på tennhettene. Hadde noen tøffe ladninger med N19 i Ruger Super Blackhawk for noen tiår siden, og har ikke som mål å komme dit med denne drillingen, så jeg vil nok bygge meg sakte oppover. 

Link to comment
Share on other sites

Jepp, N19 = URP,

N15 = MRP.

 

Min erfaring er at Accubond kan lades som Partition.  Treffpunktene har også blitt like for de to kulene, når jeg har testet samme ladninger med begge kulene i 6,5x55.  Norma oppgir 41 grains URP som minimumsladning for 140 grains Partition i 6,5x55, og 43,5 som maks. Da tenker jeg at 41 greins er en helt forsvarlig ladning i 6,5x57R.

Sjekk her: https://www.norma-ammunition.com/sv-se/laddata/6-5x55-swedish-mauser

 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (3 timer siden):

Jepp, N19 = URP,

N15 = MRP.

 

Min erfaring er at Accubond kan lades som Partition.  Treffpunktene har også blitt like for de to kulene, når jeg har testet samme ladninger med begge kulene i 6,5x55.  Norma oppgir 41 grains URP som minimumsladning for 140 grains Partition i 6,5x55, og 43,5 som maks. Da tenker jeg at 41 greins er en helt forsvarlig ladning i 6,5x57R.

Sjekk her: https://www.norma-ammunition.com/sv-se/laddata/6-5x55-swedish-mauser

 

Flott!

 

Link to comment
Share on other sites

Bør man ikke benytte kuler med bløtere kjerne i gamle våpen med lodda løp? F.eks RWS evo green eller geco zero som har mantel med tinnkjerne. Har hørt at loddinga kan gå opp hvis man bruker harde kobberkuler, men om det stemmer vet man vel ikke enda. Jakter selv med en Sauer drilling, men i 7x57R. Jeg vil iallefall bruke mykere kuler sånn i tilfelle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har lest noe lignende tidligere. Det er i hvertfall dyrt å få loddet om et løp. Betale 7000 kr sist, men da var årsaken en helt annen enn harde kuler. Var ikke skutt annet enn bly i den. Problemet med dine anbefalinger er vel kanskje at disse kulene ikke er å få kjøpt over disk, bare som ferdigladde patroner. Etter litt leting, fant jeg begge fabrikantene hos Hjemmelading, men 9 grams kuler var fraværende.

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på det er egenskapene til kobberet, og ikke utforming av kule/hullspiss som gjør at du oppfatter den «myk»?   
 

Jeg har aldri ladet Sakoen selv, men ser det ofte referes til Barnes kuler her. Jeg må ned litt på ladning dersom jeg f.eks går fra 130gr Nosler AB til 130gr TTSX. 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (13 minutter siden):

Er du sikker på det er egenskapene til kobberet, og ikke utforming av kule/hullspiss som gjør at du oppfatter den «myk»?   

Jeg tenkte at siden de skrev 100% "duktilt" kobber, så var det mykere kobber enn f.eks. Barnes "all-copper"(?).

Men det kan jo hende at du har rett og at 100% duktilt kobber er likt 100% kobber? For kobber er jo duktilt, og skal man endre duktiliteten må man vel tilsette noe annet (?), og da er det ikke 100% kobber lengre.

@Metallurgen?

 

Jeg sendte et lignende spørsmål til Sako for 3,5 mnd siden om hardhet på de ulike kulevektene deres innenfor samme kaliber, men jeg har ikke fått noe svar på det. Kanskje de ikke vet svaret selv?

Jeg måtte derfor teste selv, og det virker som at de ikke har tatt høyde for at de ulike kulevektene deres skytes i høyere hastighet desto lavere kulevekt.

Om det derimot skyldes samme hullspiss, eller samme duktilitet, spurte jeg ikke direkte om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker det er flere forhold som kan ha betydning her. Kulas mykhet/stivhet bestemt av materialvalg(ene) samt utforming betyr kanskje mest? Avlastningsriller kan redusere bæreflaten og friksjonen, og så vil selvfølgelig hvor hardt du lader bety mye for påkjenningen på loddinga. Jeg tenker som @SUPER REDHAWK at så lenge det er mulig å få kuler med myk kjerne vil jeg bruke det i stedet for monolittiske kobberkuler i drillingen, rett og slett som et risikoreduserende og føre var-tiltak.  

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (9 timer siden):

Det er ikke noe krav om blyfrie riflekuler. Høyst usikkert om det kommer.

At forbudet kommer er nesten helt sikkert. Spørsmålet er heller når det kommer. Forslag til nytt EU-direktiv er allerede klart, og kan i verste fall vedtas til våren. Med den foreslåtte overgangsperioden på 18 måneder så er det sannsynlig at jaktsesongen 2026 blir blyfri.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nybegynn3r skrev (På 21.11.2023 den 18.07):

Jeg tenkte at siden de skrev 100% "duktilt" kobber, så var det mykere kobber enn f.eks. Barnes "all-copper"(?).

Men det kan jo hende at du har rett og at 100% duktilt kobber er likt 100% kobber? For kobber er jo duktilt, og skal man endre duktiliteten må man vel tilsette noe annet (?), og da er det ikke 100% kobber lengre.

@Metallurgen?

 

Jeg sendte et lignende spørsmål til Sako for 3,5 mnd siden om hardhet på de ulike kulevektene deres innenfor samme kaliber, men jeg har ikke fått noe svar på det. Kanskje de ikke vet svaret selv?

Jeg måtte derfor teste selv, og det virker som at de ikke har tatt høyde for at de ulike kulevektene deres skytes i høyere hastighet desto lavere kulevekt.

Om det derimot skyldes samme hullspiss, eller samme duktilitet, spurte jeg ikke direkte om.

De er nok alle i relativt rent kommer, men de vil bli forma og kan da få noe arbeidsherding. Kopperplater kan komme i forskjellige hardheter der dette er gjort med kaldvasling. Tykkelse på koppermantel vil nok også ha en effekt, der tynnere mantel vil virke mykere.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...