Jump to content

Treningsammo til Blaser rifle


Nikolai Moe

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Blaser R8 professional success, og har skutt inn den med Norma Oryx. Er ikke mye på skytebanen, men har brunt Norma Jaktmatch trenintskudd når jeg har vært der. De går helt likt i min rifle. Noen som har erfaring med andre rimeligere patroner jeg kan trene med til blaseren min, som går bra? Så jeg ikke trenger å bruke studentlånet hver gang jeg skal trene litt…

 

Link to comment
Share on other sites

Nikolai Moe skrev (2 timer siden):

..... Norma Jaktmatch trenintskudd når jeg har vært der. De går helt likt i min rifle. Noen som har erfaring med andre rimeligere patroner jeg kan trene med til blaseren min, som går bra? 

Dette er umulig å svare sikkert på, det som går bra og har samme treffpunkt i en rifle kan gå dårlig og/eller ha ulikt treffpunkt i et annet våpen. Derfor må du teste i ditt våpen. Nå har jeg ikke erfaring med Blaser R8, men derimot med Sauer 404, BRNO (begge i .30-06), Browning A-bolt i 6,5x55, samt to rifleløp i 5,6x52R fra kombi og drilling. Mine erfaringer er at Saueren (56 cm pipe) spiser stort sett alt, at kuler med noenlunde samme vekt har (tilnærmet) samme treffpunkt, samt at lette kuler kan ha avvik opp til 5-7 cm. Denne rifla gir gode samlinger med det meste. Min gamle BRNO (57 cm Heym-pipe) som nå er avhendet var mer kresen i kosten. Blyspisskuler med samme vekt kunne variere inn til 5 cm i treffpunkt, Oryx 180 grs ga veldig tette samlinger, mens lettere kuler (150 grs -) hadde treffpunktavvik opp mot 10 cm, og "billigkuler" ga dårlige samlinger. Browningen spiser tilsynelatende alt, gir tette samlinger, og tilnærmet samme treffpunkt for alt jeg fôrer den med. Pipene kamret for 5,6x52R ga tette samlinger med ulike kuler, men den som satt på kombien likte ikke harde ladninger så godt. Og kjæresten, som har en Browning A-bolt i .308 Win (51 cm pipe), får tette, fine samlinger uten vesentlig treffpunktsendring både med fabrikkladet og hjemmeladet ammo, også med billigkula Sellier & Bellot FMJ 147 grs. 

 

Edit: Dette er eksempler for å vise kompleksiteten, samt behovet for å teste. Uansett!

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Du kan jo starte med Norma Trainer og Norma Tactical. Er du heldig samler en av disse godt med lite treffpunkt avvik i ditt våpen, men som nevn over dette må testes i aktuelle våpen/piper da ingenting er likt.

 

Edit: om det er 308 win du bruker. Ellers er det vel bare Trainer som er aktuell i forhold til JM fra Norma.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Kjøp ei pakke av noe billig og prøv. Antagelig treffer det bra nok. Og hvis ikke må du skru, holde over/under, leve med å treffe feil, eller bare tenke at skudd A treffer senter på 100 m, skudd B treffer senter på 137 m.

Har du nullstilt skalaen/tårnene kikkerten med ammoen du har? Det er ikke alle som er klar over muligheten engang. Men hvis de er nullstilt med Oryx, så er det lett å finne tilbake om du må skru på annen ammo. Med en Blaser så har du forhåpentligvis en ok moderne kikkert. Ikke vær redd for å skru. Eller enda enklere, ikke tenk så mye på at treffpunktet må være likt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjører Blaser selv, bruker Selleri og Gullerot i 223 til trening og Fusion i 308 på prøve/jakt. Litt artig at man må kjipe inn på ammunisjon når man kjøper våpen for prisen av 4 nyrer😆 En brukt rifle i 6,5 så kunne man handlet skytterlagsammunisjon for 95 000 kr🙈🙈

  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
vsmeen skrev (På 25.10.2023 den 23.49):

Kjører Blaser selv, bruker Selleri og Gullerot i 223 til trening og Fusion i 308 på prøve/jakt. Litt artig at man må kjipe inn på ammunisjon når man kjøper våpen for prisen av 4 nyrer😆 En brukt rifle i 6,5 så kunne man handlet skytterlagsammunisjon for 95 000 kr🙈🙈

 

Dette blir litt det samme som når et fåtall kunder hos meg handler en ny Mercedes f.eks GLE350de som koster oppimot 1,3mill, når jeg legger inn vinterhjula i tilbudet og kunden ser at de koster 67.000kr (21" org felg med Nokian dekk), da steiler de og går til nabosjappa som selger dekk og felg å kjøper seg komplett hjulsett av en ymse asiatisk produsent med Sailun dekk til 20.000kr, de skulle spare på felgpakken hvertfall... 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nikolai, ser det er en tråd fra oktober, men svarer likevel.

Så fint at du vil trene! Og kult at du som student har råd til en Blaser R8. Supert våpen! 

Det går oftest helt greit å bruke billig ammo. Men en annen strategi er å kjøpe ei billig rifle i 22lr, og trene med den. 

Det kan være et herk å kjøpe brukte våpen. Alle våpen på Finn har gått under 100 skudd.... Det er vanskelig å bevise etter kjøpet om dette er feil, og løpet er utskutt. Men det er ikke et problem med 22lr. Siden det benyttes ren blykule kan ikke løpet skytes ut. Rust og uvettig pussing kan ødelegge, men stort sett kan man kjøpe f.eks en BRNO modell 2 fra 1980, og den leverer super presisjon. Våpen til er par tusen, og billig ammo, og du er good to go. Du får kjøpt helt ok treningsammo til drøye kronen per skudd. Du kan altså skyte MYE, uten at du må bruke studentlånet til å trene. 

 

Edit: Om du for eksempel kjøper en av disse, fra Våpensmie, så får du rifle med magasin for en tusinghttps://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=335745990

Du må få tak i kikkertsikte og montasje, og få montert ringer så er du i gang.

 

 Edit: du får altså rifle, ok kikkertsikte, og mye ammo for tre pakker Oryx til din R8…

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/25/2023 at 11:49 PM, vsmeen said:

... Litt artig at man må kjipe inn på ammunisjon når man kjøper våpen for prisen av 4 nyrer😆 🙈

Men hva er poenget i å kjøpe dyr treningsammunisjon- om en for god nok presisjon med den rimeligste?🥴 

On 10/25/2023 at 5:55 PM, Nikolai Moe said:

..Noen som har erfaring med andre rimeligere patroner jeg kan trene med til blaseren min, som går bra? Så jeg ikke trenger å bruke studentlånet hver gang jeg skal trene litt…

Nå har jeg kun erfaringer med noen R93, samtlige løp har har hatt tilnærmet samme treffpunkt uansett hva en puttet i magasinet.  Jeg vil tro at R8en ikke er dårligere. Jeg testet en gang et 6,5 løp med 10 forskjellige ladninger, fra 95 grain og opp til 160grain, samtlige samlet innom 10-ern på 100 meter. Og det holder for de aller fleste til trening. Til konkurranse og lengre hold holder nok ikke dette, men til kose-skyting- og for å bli bedre kjent med børsa- og for at en fattig student skal bli en bedre skytter- holder det nok i massevis. Kjøp det billigste de har på banen og prøv, du vil neppe merke forskjell i forhold til jaktmatchen.😉 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (7 timer siden):

Mercedes f.eks GLE350de som koster oppimot 1,3mill, når jeg legger inn vinterhjula i tilbudet og kunden ser at de koster 67.000kr (21" org felg med Nokian dekk)

Jeg kjøpte både GLE350de og original felger med Nokian dekk.. men jeg fikk prutet ned felgpakken til det halve av den prisen du viser til med BOS..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...