Jump to content

Valg av kikkertsikte - Hawke Vantage 3-9x40 (AO)


Potten

Recommended Posts

Heisann alle jegere, rookie-alert.

Jeg driver å skal velge kikkertsikte og har så langt funnet ut at går man for en 3-9x40 så er man innafor.  Nå har jeg mer eller mindre landet på Hawke Vantage, men lurer på, hva betyr AO?  Ser at AO er litt dyrere.  Så hvem av disse bør jeg gå for, og hvor viktig er det evt. med belyst retikkel?

Hawke Vantage IR 3-9x40 30/30CenterCross

Hawke Vantage IR 3-9x40 AO Mil Dot

Link to comment
Share on other sites

Velkommen på Kammeret!

 

Ja, brukt europeisk er et fornuftig valg. Vil tro Kahles og Meopta er de heteste kandidatene. Men ikke glem brukt Swarovski heller, selv om de holder seg (uforskammet) godt i pris.

 

Om du trenger lysdot/belyst retikkel kommer i stor grad an på bruksområde og alder. Er du ung med godt syn og ikke skal jakte hjortevilt i skumringen, går det greit uten. Men de av oss som har brukt lysdot noen år går aldri tilbake😉.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AO stor for justerbart objektiv, dvs parallaksejustering (google).

Vanlig på sikter for bruk på luft/ .22LR, der det skytes på korte hold, og på sikter med mye forstørrelse. De fleste sikter for jaktbruk leveres uten. Vantage er et "budsjettsikte" og ytelser står i stil til det. Har et par Airmax. De fungerer greit nok til bruken, men om de sammenlignes side ved side med dyrere optikk ser en forskjell.

Edited by vavlo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (52 minutter siden):

Hei Potten. Fint med rookie på forumet! Hva skal du bruke siktet til?

rådet du fikk over her er bra… denne for eksempel https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=319369550

Hei, jeg skal ha det på en Weatherby Vanguard S2 30-06.  Jeg er veldig klar over mye av det dere påpeker, men her skal jeg gjennomføre et lavbudsjettprosjekt.  På dette stadiet er det uaktuelt å kjøpe dyrt, selv brukt.  Jeg regner ikke med å få tilgang til å skyte noe vilt med denne i år, så årets jakt blir fugl med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til landets beste forum for skyttere og jegere, ja!

 

Jeg bruker å si at med optikk får man det man betaler for, NED til ei viss grense. Under den kan man like gjerne kaste pengene ut av vinduet (hvertfall hvis jeg står under!).

 

At rimelige sikter har optikk som minner om å se gjennom bunnen på ei cola-flaske, er kanskje ikke så ille, til bruk på vanlig norsk dagjakt. Det viktige, når man skal skyte på levende vesener, er at siktekorset er stillbart, og at det er stabilt, sjøl om man skyter med våpenet, og trasker rundt i terrenget med det

 

Når jeg sier det, kjøpte jeg jo ei heil kasse med billige Tasco-sikter, den gang dollaren var på et koselig nivå. I sommer har jeg brukt noen av dem til å trene med diverse våpen, og jeg er forbauset over hvor mange poeng man kan få på skiva, i forhold til prislappen på siktet.

 

Vær obs. på at rimelige sikter som Hawke og Tasco bruker 1-toms ringer, så hvis du senere kjøper f.eks. det sikkert utmerkede S-B-siktet nevnt over, så må du ha nye ringer (30 mm). Og skikkelige klakker-montasje-ringer (inkl. skruer) er viktig.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Potten skrev (1 time siden):

På dette stadiet er det uaktuelt å kjøpe dyrt, selv brukt. 

Brukt, så får du et sikter for 50-70% av det de koster nye. I området dobbelt pris av Hawke'en, får du brukter sikter som er svært mye bedre - og de betaler du altså Hawke-pris for, på Finn.

For min del er jeg vel kommet dit at sikter som har vært i markedet et par år, som fins å få kjøpt brukt - de er det uaktuelt å kjøpe nye. Dyre gode sikter koster som jeg sa kanskje 2/3 av nypris på Finn - men jallasikter, de koster noen hundrelapper.

 

Jeg tipper dette Tasco 3-9x40 kikkertsikte | FINN torget er like bra som Hawke-siktet... 

 

K
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Potten skrev (4 timer siden):

og hvor viktig er det evt. med belyst retikkel?

 

Belyst retikkel er ikke viktig. Etter min mening kommer dette omtrent på sisteplass over punkter i spesifikasjonene som bør prioriteres. Mekanisk stabilitet og at de fysiske målene passer geværet kommer øverst.

 

Jeg ser på nettet at disse siktene har valg mellom rød og grønn farge på lyset i retikkelet. Dette pleier å være et sikkert tegn på at det er kinesisk dusinvare, som betyr at alt over noen få hundrelapper, er overpris.

 

Potten skrev (4 timer siden):

Så hvem av disse bør jeg gå for,

 

Jeg føler meg forpliktet til å svare ingen.

Link to comment
Share on other sites

Palmer skrev (11 minutter siden):

Henger meg på denne tråden siden eg er i same situasjon. Desom eg kjøper brukt, kor lenkelt er det å montere kikkert sjølv på rifla? Er det plug-and-play eller er det masse fallgruber og feil?

@Potten Monterer du sjølv? Erfaringer?

Jeg skal montere selv.

Link to comment
Share on other sites

Potten skrev (På 16.9.2023 den 10.32):

 lavbudsjettprosjekt

 

Jeg elsker lavbudsjettprosjekter. 

 

Oftest optimaliserer jeg på andre egenskaper, som vekt eller funksjon, men det prosjektet jeg har hatt mest moro med er nettopp et lavbudsjettprosjekt. Jeg har en Sako Quad Varmint som kostet meg 850,- (åttehundreogfemtikroner!) (ny) (etter at jeg solgte unna kikkertsikte og div annet den kom med) inkl. Leupoldmontasje og ekstra magasin og da var det 2 muligheter: kjøpe et skikkelig dyrt kikkertsikte for pengene jeg hadde spart - eller se hvor mye rifle jeg klarte å få for hvor lite penger. Jeg valgte sistnevnte og nå har den fått en Redfield Revolution 3-9x40 som også kostet meg 850,- (nesten ny) og ser dermed nesten ut som en Remington M40 fra Vietnam-perioden til den nette sum av 1700,-. 

 

Etter min mening er Redfield Revolution det optimale budsjettsiktet om man handler på Finn. Disse går for rett rundt 1000 kroner i svært god stand og er nærmest identiske med Leupold VX-1 som koster flere ganger så mye. 

 

Edit: Lyngdal Jakt og Fiskesenter har en Revolution i 3-9x50 på Finn nå til helt virkelighetsfjerne 2800,-. Ikke kjøp. 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (50 minutter siden):

Edit: Lyngdal Jakt og Fiskesenter har en Revolution i 3-9x50 på Finn nå til helt virkelighetsfjerne 2800,-. Ikke kjøp. 

 

Jeg har også dumpet over en del annonser fra den forretningen, med priser som var fullstendig hinsides. Men siden de fortsetter med denne praksisen, må det vel være noen som "biter på", og dermed driver brukt-prisene i været?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...