Jump to content

Fyllabråk på rullebladet, vil våpentillatelse være uaktuelt?


Bjorkis

Recommended Posts

Hei, 

For to år siden hadde jeg en uheldig hendelse på fylla der jeg ble kastet ut av et utested for noe jeg mente jeg ikke gjorde og lagde litt bråk, når politiet da kom hevdet jeg at det var urimelig å vise meg bort fra sentrum da jeg ikke hadde gjort noe galt. 

Fyllearresten ble det, og dum som jeg var godtok jeg et forelegg på å ikke etterkomme pålegg fra politiet. 

Vil dette gjøre det uaktuelt for meg å få godkjent en våpentillatelse?

Edited by Bjorkis
Link to comment
Share on other sites

Lurt at du vedtok forlegget! 

Men jeg tipper det kommer an på hva som står at du har fått et forlegg for. Dersom du har beskrevet situasjonen korrekt så vil jeg tro dette går bra. For eksempel om det i forlegget står at du har nektet å etterkomme politiets påbudl. Dersom du har pyntet på det her, og det står vold mot offentlig tjenestemann, så kan det være verre. Men som det står over her, det er gratis å søke, og da får du svaret. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (4 timer siden):

Lurt at du vedtok forlegget! 

Men jeg tipper det kommer an på hva som står at du har fått et forlegg for. Dersom du har beskrevet situasjonen korrekt så vil jeg tro dette går bra. For eksempel om det i forlegget står at du har nektet å etterkomme politiets påbudl. Dersom du har pyntet på det her, og det står vold mot offentlig tjenestemann, så kan det være verre. Men som det står over her, det er gratis å søke, og da får du svaret. 

Ingen vold nei, så har det gående for meg heldigvis!

Da tror jeg at jeg bare stuper uti det, tar jaktprøven og søker om våpentillatelse. Værste som skjer er vel at jeg må vente noen år. 

Tenk å være så håpløs at man kverrulerer seg inn i fyllearresten. 🤦‍♂️

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du får vel fortere svar om du bare melder deg inn i skytterlag og så søker om banevåpen? Da kan du søke nå. Hvis ikke du vil ta jegerprøven uansett da. 
 

ja, kverulere seg inn i fyllearresten er ikke noe sjakktrekk. Men det er mange som har gjort betydelig dummere ting enn det i fylla, om det er en trøst. 

Link to comment
Share on other sites

Bjorkis skrev (26 minutter siden):

Ingen vold nei, så har det gående for meg heldigvis!

Da tror jeg at jeg bare stuper uti det, tar jaktprøven og søker om våpentillatelse. Værste som skjer er vel at jeg må vente noen år. 

Tenk å være så håpløs at man kverrulerer seg inn i fyllearresten. 🤦‍♂️

Det er vel noe som heter at "når øllet går inn går vettet ut". Ellers tror jeg du har en god plan. Hvis du vil sjekke hvordan du ligger an så kan du ta en telefon til våpenkontoret og legge frem problemet..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her skal jeg synse litt, da jeg har erfaring. 🙃 Ble kjørt inn en gang for beruselse, etter fylt 30år, fikk ikke noe forelegg, men gratis kost og losji den natta. Spurte om jeg ville slite med å søke mer våpen, de bare flira i arresten, og sa at det var ingen fare, før de slapp meg ut på morgen! . Så jeg tror nok du vil få tillatelse, så lenge du ikke har noe vold i den saken. Lykke til.

 

Sako_35

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (21 minutter siden):

For og vera èin festbrems, det beste er og alltid vera edru.

I alle fall når en kjører bil (og i en del andre situasjoner), ellers så prøver jeg for egen del å praktisere "allt med måte 🤠"

Edited by Gillen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får ei pakke Oryx for en liten bytur,  brukt tysk kvalitetsoptikk eller ei ok hagle for en tur på glattcelle. Tobakk gir mange mange tusen  22 skudd til trening. Man kan vel si at jakt og skyting har holdt en unna mye rart gjennom oppveksten, og det er man jaggu glad for idag. Mye bedre med en  helg fylt av los, bålfyring og frisk luft🤩 Så får man heller finne frem rusmidlene når man havner på aldershjem å skal mimre over livet🤣

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

vsmeen skrev (7 timer siden):

Får ei pakke Oryx for en liten bytur,  brukt tysk kvalitetsoptikk eller ei ok hagle for en tur på glattcelle. Tobakk gir mange mange tusen  22 skudd til trening. Man kan vel si at jakt og skyting har holdt en unna mye rart gjennom oppveksten, og det er man jaggu glad for idag. Mye bedre med en  helg fylt av los, bålfyring og frisk luft🤩 Så får man heller finne frem rusmidlene når man havner på aldershjem å skal mimre over livet🤣

Skulle jeg ha valgt mellom aldri å ta en god Whisky eller aldri jakt og friluftsliv så hadde flaska fått stå.
 

På jobb reiser og på byen kan jeg godt drikke alkoholfritt når det røyner på, kan jo være et tips å prøve noe alkoholfritt innimellom de obligatoriske 10-12 halvliterene på byen. Da er hjernen så bedøvet at den ikke merker forskjell før dagen etter uansett.

 

Men det er et stort men her.

Nesten ingenting er så idyllisk for meg som å avslutte en flott dag i skogen med noe godt i glasset  mens vi sitter å hører på den knitrende veden som brenner og hunden som små snorker der den ligger mett og god på rygg i lun  varme fra ilden. Da blir store ord fattige og de små tanker og minner vi deler blir til gull ut over kvelden. 

 

De to tre flaskene som er åpnet på hytta har vart noen sesonger så alt med måte. 

 

 

 


  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/botenetterbyturen

 

For de som eventuelt er interesserte fant jeg denne saken her. 

Handler om en dame som på lik linje med meg kverulerte med politi og fikk forelegg for å ikke etterkommer pålegg fra politiet, og som senere ble ansatt som statsadvokat.

Saker inneholder et direkte sitat fra lederen av statsadvokatsembetet,

«Et slikt forelegg er ikke til hinder for at vandelskravet for å bli statsadvokat er oppfylt», skriver Alfheim i en e-post. 

 

Dette vil vel gjøre at det blir vanskelig for våpenkontoret og argumentere for at mitt forelegg gjør at jeg ikke er skikket til å eie våpen?

Edited by Bjorkis
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg kan tilføre litt egen erfaring.

 

Ønsker ikke å gå inn på detaljer, men jeg har dom og har sonet for vold mot politiet (dette er jeg på ingen måte stolt av).

 

Men jeg skrev en detaljert forklaring på hva som hadde skjedd, oppløpet til hendelsen, og hvordan jeg hadde tenkt å innrette meg i ettertid, som jeg leverte sammen med våpensøknaden.

Jeg ble innkalt til intervju på våpenkontoret, og fikk innvilget søknaden om jaktrifle etter endt intervju.

 

Tror at dersom du kan bevise/overbevise om at det du eventuelt har gjort er ulikt deg som person, og har historikk som kan dokumentere det, så kan du få innvilget til tross for ganske mye.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, FNymo said:

Jeg kan tilføre litt egen erfaring.

 

Ønsker ikke å gå inn på detaljer, men jeg har dom og har sonet for vold mot politiet (dette er jeg på ingen måte stolt av).

 

Men jeg skrev en detaljert forklaring på hva som hadde skjedd, oppløpet til hendelsen, og hvordan jeg hadde tenkt å innrette meg i ettertid, som jeg leverte sammen med våpensøknaden.

Jeg ble innkalt til intervju på våpenkontoret, og fikk innvilget søknaden om jaktrifle etter endt intervju.

 

Tror at dersom du kan bevise/overbevise om at det du eventuelt har gjort er ulikt deg som person, og har historikk som kan dokumentere det, så kan du få innvilget til tross for ganske mye.

 

Kan man spørre om hvor lenge siden dette var, og hvor lang tid mellom domavsigelse til våpensøknad?

Bare nysgjerrig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...