Jump to content

Kikkertsikte som er minst mogleg kresen på augeplassering 1-?x24 med 30mm rør


villmannen

Recommended Posts

Hei.

 

Har kjøpt dobbelrifledrilling og skal ha ein kikkert på den. Har både Kahles 1-6x24 og Swarovski Z8 1-8x24 og ser klart forskjell på kor kresne desse er på rett augeplassering på samme forstørrelse. Er det nokon som har idear om kva sikte som har god optikk og er minst kresen? Merke betyr ikkje så mykje så lenge det er annerkjent. Kjem sjølvsagt til å teste sikte før eg kjøpe.  

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har godt syn og ikke skal skyte fugl på lengre avstand, er 1-4x24 et godt valg. Hadde Swaro 1,25-4x24 på drillingen før, byttet til 1-6x24 for noen år siden. Begge med opplyst CD-I retikkel, som jeg synes fungererer veldig bra på kombinasjonsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Interessant bilde! Jeg gikk som nevnt fra 1,25-4 til 1-6, men kan ikke si jeg merker noen vesentlig forskjell ved jaktbruk. Tror det i stor grad skyldes at jeg bruker en kolbeforhøyer som sikrer at øyet hver gang kommer tilnærmet i kikkertsiktets senterlinje.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd en del forskjellige drivjaktsikter, og landet trygt i havn på Swaro z6i. Pris, tilgivelig eyebox, minimalisme og lav vekt var kriteriene mine. 

Hadde det ikke vært for dorulleffekt fra nye kahles helia, ville den også ha vært en "stayer" på elgrifla. Den hadde en veldig god eyebox. Har også prøvd Zeiss V6 og HT 1.1-4x24, som slettes ikke er noe dårlige valg heller. Setter sistnevnte HT over V6 på eyebox. Prøvde V8 (36mm) en sesong. Syntes kikkerten ble stor, tung og klumpete, samt jævlig stiv pris, i forhold til hva man egentlig betaler for. 
Men skal man virkelig ha tilgivelig eyebox kan det være lurt å sjekke ut 36mm mellomrør på enten Zeiss eller Blaser. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eye relif er øyeavstand. 

Har en litt rekylsterk rifle, så er nok det viktigst. Har en rifle som passer dårlig er en glad hvis den er tilgivende på øyeplasseringa. 

Hvilken som er viktigst er vel omtrent like vanskelig å svare på som "hvor lang er en strikk". 

Det avhenger av preferanser og andre forhold, som påvirker.

 

Noe norsk navn på eye box, kan jeg ikke huske å ha sett, men "følsomhet for øyeplassering", er vel et begrep på det, som gir mening.

Edited by Jeffery
skrivefeil...
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kan eye box være det samme som øyekasse? 🤔
 

LR-SKEL Mount tilbyr 20 MOA innebygd skråning for presisjonskyting med lang rekkevidde. Dette tillater ekstra høydejustering i optikken din når du fotograferer over 600 meter. LR-SKEL Mount er CNC presisjonsmessig produsert av 6061 aluminium og Warne har vært i stand til å redusere vekten med over 30%, sammenlignet med vår R.A.M.P. Monter ved å bruke et skjelettbundet legeme og ringhetter. LR-SKEL gir en ekstra tomme fremover uttak, sammenlignet med det originale SKEL-monteret for å gi riktig øyelindring når du bruker scopes med store øyekasser og gir ekstra plass bak festet for tilbehør som Warne A645 45 ° sidemonteringsadapter.

 

Edited by Perjoto
https://www.brownells.no/LR-SKEL-EXTENDED-SKELETONIZED-MSR-MOUNTS-30mm-X-SKEL-Mount-20-MOA-Black-WARNE-MFG-COMPANY-947000629
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Doctor 1-4x24, S&B 1,25-4x24 og Weaver1-3. Doctor siktet er lett og oppfyller de fleste krav. S&B er tungt og solid, ellers OK. Weaver er minst ett trinn ned på skalaen.

Doctor siktet har jeg brukt på mange drivjakter og det virker svært godt i praksis.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå vil jeg gjerne bli korrigert, men hvis jeg forstår det riktig så er øyeplasseringen "øyekasse/eyebox” opp og ned og sideveis direkte avhengig av utgangspupillens diameter - men er det noen måte å vite hvor stor eyeboxen er frem og tilbake, ut fra produsentens oppgitte tall, annet enn å prøve å sammenligne de forskjellige modellene? Jeg ser for meg at størrelsen på okularet har noe med dette å gjøre, men jeg kan ta feil. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal vi først spikke fliser så må vi innse at det er umulig å produsere et sikte med 1x forstørrelse. Uansett vil vi finne avvik fra 1x om vi har nøyaktig nok måleutstyr. Om det er 1% eller 0,0000001% så vil vi aldri finne noe som er akkurat 1x. Det er måleutstyret som er begrensingen. Det er som med klokker, den mest nøyaktige klokken er den som står, den er riktig to ganger i døgnet.

For de fleste av oss har det liten betydning om siktet har 1x eller 1,1. Det virker like godt på jakt og det er det vi skal bruke siktet til.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Skal vi først spikke fliser

Nå har du hengt deg opp i feil flis....

 

Den riktige flisa er at man ikke skal la seg lure av at noen hevder sann 1x på minste forstørrelse, og da tro at i praksis opplever det som mye bedre enn de som oppgir 1,1x

 

Altså produsenter som hevder sann 1x, er de som spikker fliser.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...