Jump to content

Oversikt over antall ganger samme hylser er ladet?


Gemas

Recommended Posts

Jeg bryr meg ikke om hvor mange ganger de er ladd. Kaster hylser som ser shady ut, og mister alltid noen, så det er omløp i beholdningen. I noen kaliber, der jeg har få hylser (dvs <1000), sørger jeg for at alle har ca like mange omladinger, og bare deler antall skudd (logger antall på hver pipe) på antall hylser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det varierer.

 

De i 6,5x55 som går i rotasjon har jeg ingen telling på, jeg hiver de som ser rare ut eller føles for lette å presse. 

 

De som er dyre og vanskelige å få tak i logger jeg antall helpress og halspress og fresinger, skiller på lot-nummer og noen ganger er de med i aftenbønnen. 

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg merker, men det er kun for å få rotasjon i hylsene. Blir merket i boksen de blir oppbevart i, merker en del hylser med tusj, men det et for å få med meg mine egne hylser hjem igjen. Når noen begynner å bli dårlige, så kaster jeg alle hylsene og begynner på nytt. 
Merker ikke om de er trimmet, necksizet etter helpresset. 

Link to comment
Share on other sites

Ha ca 10.000 6,5x55 hylser som jeg lader om til fruen, guttungen og meg selv. Hvor mange ganger de er ladd vet jeg ikke 10-15 ganger kanskje. Jeg sjekker de visuelt og trimmer de før ladding. De som se dårlige ut eller er sprukket i halsen kaster jeg resten laddes på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger. Har lest flere steder at man må holde kontroll med hvor mange ganger hylsene er gjenbrukt og har som relativt fersk hjemmelader lurt på et velfungerende system for det. Etter tilbakemeldingene her konkluderer jeg med at med mitt beskjedne volum ladinger pr år er en god kontroll av hylsene før lading nok for min del og er man usikker vrak heller en hylse for mye enn en for lite. Kommer nok uansett med mitt forbruk aldri til å strekke levetiden til hylsene. Igjen takk for svar, dette forumet er en ressurs 👍.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gemas skrev (1 time siden):

Har lest flere steder at man må holde kontroll med hvor mange ganger hylsene er gjenbrukt og har som relativt fersk hjemmelader lurt på et velfungerende system for det.

Jeg synes det er en god idé å holde kontroll på antall omladinger i starten. Når du har fått erfaring med hvor hylsene kan svikte og vet hva du skal se etter, kan du gjerne slakke litt av. Jeg er imidlertid av den typen som alltid må ha kontroll😉, så jeg merker tennhettene med vannfast tusj og har en egen fargekode for hver omlading.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje så veldig bra system, har ikkje noko system eigentleg. Einaste eg har tenkt litt på er at til jakt bør ein bruka hylser èin er sikker på. Dersom dei sprekk i halsen, får ikkje kula eit anna treffpunkt då?

 

Med den forige rifla mi, opplevde eg dette, at hylser sprakk i halsen. Berre til trening då men. Kan ikkje huska korleis det gjekk med skuddet. Har for meg at det var helst «jalla» merker på dei hylsene som sprakk, ikkje Norma eller lapua.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...