Jump to content

Våpenskap - kodelås eller fingeravtrykk


Think!

Recommended Posts

Jeg har våpenskap med nøkkel lås. Vurderer å oppgradere til våpenskap med kodelås evt fingeravtrykk. Om få år skal man gjemme nøkkel veldig godt for at gutter i slyngelalder ikke finner den, så kodelås virker som en god ide.

 

Har dere forslag til våpenskap med plass til 4 - 6 langvåpen og hyller til håndvåpen osv osv. Fant ikke noe hos Winge.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en i klubben for en del år siden som hadde skap med kodelås av samme grunn som deg.

 

Poden fikset det med å ødelegge tastaturet til kodelåsen :roll:

 

Da var det ingen som kom inn der...

Måtte åpnes med 9" vinkelsliper :?

 

Etter det ble det tradisjonell nøkkellås.

Med nøkkelen på nøkkelknippe liggende godt synlig for alle, med klar melding til poden om hva som ble konsekvensene om han var langfingret. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har våpenskap med nøkkel lås. Vurderer å oppgradere til våpenskap med kodelås evt fingeravtrykk. Om få år skal man gjemme nøkkel veldig godt for at gutter i slyngelalder ikke finner den, så kodelås virker som en god ide.

 

Har dere forslag til våpenskap med plass til 4 - 6 langvåpen og hyller til håndvåpen osv osv. Fant ikke noe hos Winge.

 

Mange skap kan leveres med nøkkel eller kodelås (eller begge deler) på bestilling, problemet er at kodelås ofte er langt dyrere, på de jeg sjekket ble det rundt 3000 ekstra. Jeg ville valgt gammeldags kodelås med hjul i stedet for de elektroniske, det er noe trygt over slik gjennomprøvd mekanikk og det er vel ingen små som klarer å ødelegge en slik selv om de leker lykkehjul.

 

Alternativet et en egen nøkkelsafe med kodelås.

 

www.psso.no eller www.safebutikken.no blant mange andre bør kunne hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har noe av det samme problemet selv, med småfolk i huset, som snart er store nok til å være nysgjerrige, og flere enn bare meg som skal kunne ha tilgang til skapet. I tillegg har jeg et yrke som gjør det vanskelig å bære rundt på nøklene til enhver tid, og dette er ikke akkurat de nøklene en bør rote bort. Hvor står en f.eks. ved ett innbrudd i forhold til politi og forsikring hvis tyvene finner nøklene som var gjemt "så godt" på kroken i skapt på det andre soverommet. Er en nødt til å skaffe seg ett fg- godkjent låsskap med elektronisk kodelås til 6K med plass til 50 nøkler eller holder det med ett lite pent ett til 250, med mekanisk lås

Link to comment
Share on other sites

Eg ville vel heller satsa på kodelås framfor fingeravtrykk. Ser for meg at det skal mindre til før ein fancy fingeravtrykk-lås slår seg vrang...

 

Ellers so vil eg nesten tru at det skulle gjere seg å finne ein gøymeplass til nøkkelen som ville sette både smårollingar og ubudne gjestar på ei formidabel og tidkrevjande prøve. Tenk rekkevidde på dei små, tenk kor det er interressant å leite for både tjuvar og ungar og tenk utradisjonelt.

Link to comment
Share on other sites

Har en safe tilsvarende denne.

 

313649_X_2007-06-26_161312_772.jpg

 

Planen er å bolte denne fast på toppen av våpenskepet. Den har kodelås, men kan om nødvendig åpnes med egen nøkkel. :roll:

 

Hva så med den nøkkelen :?:

 

Plaserer den i våpenskapet til faderen tenker jeg, evt bære den på meg der solen aldrig skinner :shock:

Link to comment
Share on other sites

...tenke seg om, tenke seg om..., nå må vi ikke bli helt paranoide. Jeg tror jeg skjønner tankegangen din, at bandittene bryter opp den andre safen med kodelås først, og så finner nøkkelen til våpenskapet?? Greit nok det, men da får de heller gjøre det da.

 

Selv mener jeg det er viktig at nysgjerrige personer i egen bolig ikke kommer seg inn i skapet. Det er det viktigste. Deretter er det kjipt hvis noen knabber våpna mine,- men ok, kan leve med det, på samme måte som hvis noen hadde brutt seg inn på kontoret mitt og knabbet ting de absolutt ikke skulle hatt tak i, som er farlig for dem selv (og andre). Det tredje er forholdet til myndighetene. Hvis de hadde begynt å krangle på at nøkkelen ikke var forsvarlig oppbevart hvis den var låst inne i en skjult safe på 25 kg, med nøkkel og kodelås, dog ikke FG godkjent - da har man et alvorlig problem i Kongeriket Norge.

 

Hvor ville du gjort av nøkkelen da?? (hvis det er snakk om et skap med nøkkellås)?

 

Det neste blir vel at man må ha FG-godkjent oppbevaring av fingre og hode, slik at ikke noen bandiotter får sjanse til å kappe kropsdelene av for deretter å (mis)bruke dem til plyndring av våpenskapet... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hvor jeg gjør av nøkkelen? Jeg har den med meg vel. Den er på knippet med husnøklene, dermed vet jeg at nøkkelen ikke er i hus når jeg ikke er det.

 

Man må forvente å få problemer om noen finner nøkkelen til skapet ved et innbrudd, det slår jo ihjel hele poenget med et våpenskap. At du mener safen din er god nok til formålet er uvesentlig, et våpenskap er ikke sikrere enn skapet nøkkelen ligger i. Sånn sett er en safe med dårligere sikkerhet enn FG det verste stedet å gjemme en nøkkel siden det er lettere å finne og garantert vil bli forsøkt åpnet.

Link to comment
Share on other sites

Hvor ville du gjort av nøkkelen da?? (hvis det er snakk om et skap med nøkkellås)?

 

Det neste blir vel at man må ha FG-godkjent oppbevaring av fingre og hode, slik at ikke noen bandiotter får sjanse til å kappe kropsdelene av for deretter å (mis)bruke dem til plyndring av våpenskapet... :cry:

 

En nyckel sitter på nyckelknipan, den andra (reserv) ligger i bankfack.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg ser poenget ditt Fulmen, men hva med nøkkelknippet ditt da? Hva om det havner på salongbordet eller kjøkkenbordet hjemme, eller mistes på gata for den del... føler du deg mer komfortabel med det, spesielt sett i forhold til andre i huset?? Er vel litt av denne problematikken som er tatt opp tidligere i tråden her også - hvor man ønsker safe med kodelås for å forhindre at b.l.a. barn får tilgang til nøkkelen.

Link to comment
Share on other sites

Vi diskuterer vel to forskjellige problemstillinger: Tyverisikring og klåfingresikring.

 

Jeg har ikke noen klåfingrede troll i hus, så det holder å ha nøklene til skapet sammen med husnøklene. Men som barnesikring er det kanskje ikke godt nok, da må en i det minste gå med nøklene på seg 24/7. Den beste løsningen vil være å lagre både husnøkler og skapnøkler sammen og nedlåst når man er hjemme, men det blir kanskje ikke så praktisk?

Link to comment
Share on other sites

Liten safe/nøkkelskap med kodelås hvor nøkkel til våpenskap oppbevares kan være en god ide om du ikke kan gjemme nøkkelen for småunger. Det dumme med nøkkelskap er at tyven får lett tilgang til alle nøkler han trenger. Det er lite vits å bryte opp våpenskapet når nøkkelen finnes i en blikkboks av et nøkkelskap i yttergangen.

 

Fingeravtrykklåser kan faktisk ganske lett "hackes" med utstyr som følger med i dektiktivsettet du får kjøpt på lekebutikken. Kodelås er tryggere da. Mange safer har også en funksjon som låser safen i en periode om feil kode slås flere ganger. Mythbusters på Discovery testet hvor lett det var å åpne fingeravtrykkslåser, og de dyre låsene var enklere å åpne enn de billige...

 

Det enkle er ofte det beste. Gjem nøkkelen godt, gjerne på et unaturlig sted å lete. Ungene bør også få klar beskjed om hva som skjer vis de snoker rundt våpenskapet uten tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Ja, som vi vel har kommet frem til her, er det flere forhold som skal ivaretas m.h.t. sikring av våpen, og det blir litt individuelt hvordan men på best mulig måte sikrer skapet, sett opp mot hvem dette skal sikres mot. Det viktige er at hver enkelt tenker gjennom problemstillingen med bakgrunn i egen situasjon samt objektive krav fra myndighetene.

Link to comment
Share on other sites

Det viktige er at hver enkelt tenker gjennom problemstillingen med bakgrunn i egen situasjon samt objektive krav fra myndighetene.

Dette trur eg og er veldig lurt.

Og dersom ein skal gøyme nøkkelen på ein smart plass, må ein tenke seg litt om. Den mest innlysande og logiske plassen er og den første plassen ein eventuell tjuv tenker på. So tenk utradisjonelt!

Og velg gjerne ein plass i god avstand frå våpenskapet. Aldri i samme rom. Litt upraktisk i det daglege, men det kan lønne seg...

Link to comment
Share on other sites

.........

Det enkle er ofte det beste. Gjem nøkkelen godt, gjerne på et unaturlig sted å lete. Ungene bør også få klar beskjed om hva som skjer vis de snoker rundt våpenskapet uten tillatelse.

 

Ved å gi en slik beskjed til ungene hadde hvertfall jeg blitt enda mer intressert i det "mystiske" skapet på boden.

 

Regner med de fleste her lar ungene få skyte og bruke mest mulig av våpnene og utsyret i skapet.

På denne måten forsvinner kanskje en del av spenningen med å prøve å komme inn i skapet.

Dette virket hvertfall på meg.

 

Var mer intressert i hvor julepakkene var gjemt enn å snoke i våpenskapet..

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette med kodelås er noe som intreserer meg, jeg spurte Duun, men der er ikke noe slikt på trappene (og vill desverre nok heller ikke bli det).

det jeg trenger er ett FG (eller bedre) godkjent skap med kodelås, som kan festes enten i eksisterende våpenskap, eller vegg). Eller enda bedre:

En ettermonterbar låseenhet som tillater en å fjerne kodepanelett (om det er montert over nøkkelhullet), slik at en kan bruke orginal låsen om batterier o.l. går dukken. Dette da en godt kan gjemme en nøkkel sinsykt godt i huset, når en kun trenger den engang hvert femte år.

 

for ett er sikkert, nøkkelen kryper uvergligt nærmere våpenskapet. For hver gang man skal inn i det.

 

Såvidt jeg har kunnet bringe det på det rene, så er der faktisk ingen formelle krav til plassering av nøkkel. Ja rent bortsett fra at nøkkelen ikke kan ligge på skapet.

Ligger den skjult i en skoeske på hyllen ved siden av skapet (var der en stund med meg, men det er en stoor hylle med mange esker i :wink: ), så er den skjult og gjemt for uvedkommende (og det har så vidt meg bekjent ennå ikke kommet en sak der påtalemyndighetene har ønsket å påtale at tyven har funnet nøkkelen). Man kan kansje si at den ikke bør være i samme rom, men det øker ikke nødvendigvis sikkerheten.

Man kan si at en bør ha den på seg, men det er etter mitt syn ett av de verre forslagene, da kun de færreste vil kunne garantere at de har en slik kontroll på nøkkelhanken (i hvertfall ikke meg).

Ergo er det idielle en kodelås (helst med feilkode forsinker), som kun har tastaturdelen på utsiden av skapet.

 

P.s. For den med kodelåspanel, husk å trykk på alle tastene engang i ny og ne (eller tørk av de). Slik at man ikke bare trenger å ha på litt pudder for å få tallene i kombinasjoenen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en safe tilsvarende denne.

 

313649_X_2007-06-26_161312_772.jpg

 

Planen er å bolte denne fast på toppen av våpenskepet. Den har kodelås, men kan om nødvendig åpnes med egen nøkkel. :roll:

 

Hva så med den nøkkelen :?:

 

Plaserer den i våpenskapet til faderen tenker jeg, evt bære den på meg der solen aldrig skinner :shock:

 

Hvor fikk du kjøpt denne ?! Har tenkt å investere i noe lignende som dette, for å oppevare vitale våpendeler samt ammo på hybelen til høsten...

Link to comment
Share on other sites

Planen er å bolte denne fast på toppen av våpenskepet

Siden denne er relativt enkel å åpne, bør du ha den LANGT unna våpenskapet hvis du skal oppbevare nøklene i den! (Min står i et annet bygg med egen alarm...)

Hvor fikk du kjøpt denne ?! Har tenkt å investere i noe lignende som dette, for å oppevare vitale våpendeler samt ammo på hybelen til høsten

Denne er IKKE FG godkjent, og derfor uegnet til våpenoppbevaring.. (Men er uansett bedre enn ingenting!)

Clas Ohlson selger slike for ca 900kr mener jeg å huske
Link lå bare to-tre innlegg lenger opp! :roll: Pris i katalog 898,- Hvis du har Teknikmagasinet i nærheten får du samme skapet for 549,50!

Nr 570033 Kassaskap 549.50 kr

Link to comment
Share on other sites

Det viktige er at hver enkelt tenker gjennom problemstillingen med bakgrunn i egen situasjon samt objektive krav fra myndighetene.

Dette trur eg og er veldig lurt.

Og dersom ein skal gøyme nøkkelen på ein smart plass, må ein tenke seg litt om. Den mest innlysande og logiske plassen er og den første plassen ein eventuell tjuv tenker på. So tenk utradisjonelt!

Og velg gjerne ein plass i god avstand frå våpenskapet. Aldri i samme rom. Litt upraktisk i det daglege, men det kan lønne seg...

Jeg har ingen unger men har alltid den ene safe nøkkelen med meg hele tiden. Reservenøkkelen ligger inni en liten rot eske som er stappet nedi en pappeske med masse andre ting/søppel som en normalt sammler på. Denne pappeseken står nede i kjelleren som har en egen dør sepperat fra husdøren. Den står pent sammen med de andre pappeskene full av skrot på en hylle.

 

Dette vil jeg si er en veldig utradisjonell gjømmeplass :)

 

Våpenskapet står i 2 etasje inn ett klesskap forresten.

Men kom i minne at når det som regel gjelder stjeling av våpen, så er det folk du kjenner/vet om som oftest utfører slike hanndlinger. Så pass godt på den ekstra nøkkelen du har gjømt i huset :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synd det men jeg har en nabo som er armert opp til tenna og ser like mye ut av vinduet som en 70 år gammel kjerring.

Så føler meg ganske trygg så lenge det ikke er han :twisted: Ps har forresten hannes reservenøkkel til sin safe :lol: En annen plass vel og mærke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...