Jump to content

Bockdrilling


Mastodon

Recommended Posts

Min kone har arvet en nett liten Bockdrilling fra Østeriske Ferlach.

 

Joh. Fanzoi er ikke ukjent, men våpenet har tydelig stemplet en «i» på slutten av Fanzoi, men søker man opp dette på internettet, er det Fanzoj med «j».


Trykkskutt i 1957.

 

Drillingen er kort og smekker, for korte løp spør du meg, kun 50cm.

Orgelet er i flere kaliber, 16/70 over 6,5x57r med en liten 22lr på siden.

Innstikksløp i 6,5x57r til hagleløpet følger med.

Hakemontert Zeiss Diasta 4x32 med tysk #4 retikkel.

Baskylen er i Alu, helt uten slark om fortreet er påmontert eller ikke.

Kolbemagasin til 2x6,5 og 2x.22.

Fine sideplater med mye og dyp viltgravyre, er dette ekte sidelås, eller kun til pynt?


Drillingen er meget godt brukt, blåneringen er nesten fraværende på deler av løpsbunten.

Treverket har ikke nettskjæring, men utskjæringer. Flere dype sår og hakk, samt generelt slitt. 
denne trenger seriøs TLC før den blir pen igjen.

 

Løpsvelgeren har «KL» øverst og «K» nederst, antar KL er .22?

Skurene kommer ikke opp om man velger det ene rifleløpet eller det andre. De må slås opp manuelt. 
Skuret som er merket «KK» er lavest så antar det er til .22 løpet.? 

Fint om noen kan dele det som det betyr ut over »K» for «Kugel».
 

 

79F8C144-A97A-4BC5-B892-DF2D07DC2ED7.jpeg

017F6B0A-A17D-4390-A97D-02C94EEA8D93.jpeg

B7FA9DDB-83CC-456E-B96F-585C3514FF8C.jpeg

1E0D045B-D5CB-4AB6-ABC2-335D64C3398C.jpeg

EE11BAEE-6EAA-4224-B7E5-E5E29EDBC903.jpeg

CEA0E845-DB21-40E1-80AD-AE1C81B01D69.jpeg

0EE414C6-6831-4AAD-BC50-2C497131241E.jpeg

E59B316A-EEA9-4124-9296-D36C8A73DC6F.jpeg

A5CE4BB8-D7E3-4FC1-A095-821AC503F2BC.jpeg

98DCC5BA-8FBD-411E-83EB-9253768135B4.jpeg

B3C657E5-1088-4014-B4C3-61B0D7D2E030.jpeg

2EBDA7AD-C5AF-4E84-8678-A4594A79CA6E.jpeg

8BA15A56-D646-44D8-B448-0D9AC03AE698.jpeg

05003071-0C5A-4B02-8EB5-6DFFAAE2B044.jpeg

B418B5C1-6A10-442B-9A12-AE5518C59A05.jpeg

EFA5AB52-94DB-4043-9D77-68BB398E2EF7.jpeg

A12193CF-4D87-4D6E-85B6-291F83E2AFA5.jpeg

  • Like 11
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Her er litt info om trykkstemplene:

  • Det første stempelet med NPF er nitroproof sluttprøve foretatt i Ferlach.
  • Det neste, ørnen, er sluttprøve av trykk
  • Det siste første trykkprøve. Dette er obligatorisk for våpen med mer enn ett løp.

Stempelet 21 er manufaktur koden for Johann Fanzoj

 

At våpenet er innskutt for 6,0 grams kule har du helt sikkert forstått.

 

Jeg tror at merket A står for ståltypen antinit. Dette er bare noe jeg tror og dette er muligens feil. Antinit er et sterkt rustfritt stål og det er vanskelig å få blåneringen til å sitte. Dette kan forklare slitasjen. Imidlertid er dette bare noe jeg tror og andre kan sikkert avkrefte eller bekrefte.

 

Det enkle skuret merket KK er ettermontert og skal kjennegi Kleine Kugel, den lille kulen. Vanligvis ble begge kuleløpene skutt med samme skur. 
 

K står for Kugel, kule.

 

KL står for Kleine Lauf, lille løpet.

 

Jeg har sett bilder av andre våpen merket Fanzoi. Familien het tidligere Fanzoi og ikke Fanzoj. J er egentlig en gotisk bokstav for i. Østerrike sluttet med det gotiske alfabetet etter første verdenskrig. Når firmanavnet ble endret til Fanzoj, vet jeg ikke. 
 

Jeg regner med at våpenet har 3 slaglåser og ikke 2. Ut fra bildene gjetter jeg på at det er et Blitz-system. Våpen fra Ferlach har vanligvis denne plasseringen av skruer på Blitz.

 

Hvordan er avtrekkerne konfigurert? Jeg antar at begge rifleløpene skytes med første avtrekker og at denne avtrekkeren har snellert funksjon. 
Jeg kan imidlertid ikke se noen skrue eller skruehull for justering av snellert på bildene.
Den bakre avtrekkeren er vanligvis til hagleløpet. Hagleløpet skyter antageligvis også bra med Brenneke slugs, siden dette sitter rett over rifleløpet. 


Hva er vekten på våpenet uten kikkert? Det bør være veldig lett om det har aluminium låskasse og antinit løp. En av ideene med en Bockdrilling er jo at låskassa ikke trenger å være høyere enn en O/U hagle, og heller ikke bredere.

 

Jeg vet ikke om dette var til mye hjelp, men jeg håper i alle fall til noe.

 

Grüsse und Waidmannsheil

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kammeret slår til igjen! Takk for kompetente og innsiktsfulle svar!

 

Mener bestemt det sto Böhler Antint Stahl på pipene. 

Gøy å lære om skriftspråkshistorie!


Fremre avtrekker har snellert med justeringsskrue ja, for rifleløpene. 
Bakre avtrekker er for haglepipen.

 

Våpenet er ikke kommet i hus enda, men synes det virket tungt til å være så kort. Mye stål i løpsbunten.

 

Skal oppdatere når jeg har det i hende.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nå er børsa i hus og jeg har inspisert den nærmere.

 

Den veier 2590g uten kikkert, 2990g med kikkert.

 

Totallengden på våpenet er 92,5cm

 

Begge rifleløpene fyres av med fremre avtrekker. (Denne har også snellert.) Jeg klikket meg gjennom alle tre løpene og alle klikket tydelig så den må ha 3 slaglåser. Fint:)

 

Oppdatering kommer etter grundig løpspuss og en tur på skytebanen:)

Edited by Mastodon
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Så bra! Spent på fortsettelsen 😊
et lite tips: du justerer de åpne siktene sideveis med gummihammer. Et lite dunk og baksiktet flyttes sideveis. Legg merke til strekene som krysser (bilde). De er banket inn etter at de åpne siktene var innskutt. Jeg har hatt flere gamle drillinger hvor de åpne siktene ikke gikk som de skulle, og da var disse strekene ikke på linje. 

IMG_5686.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, amatør said:

Jeg anbefaler deg å ikke klikke uten klikkpatroner. 

 

Jeg mistenker at med sine drøye 90 cm, så smeller det nok ganske ille fra 6,5x57r. Om du ikke har det, så kjøp elektroniske øreplugger til bruk på jakt.

Det prøver jeg å unngå ja, men nå var det litt for fristende.
Skal anskaffe klikkpatroner til alle kalibrene.

 

Ja, en uheldig smell er nok til permanent hørselskade.

Det er nok ikke sikkert den blir beholdt etter oppussing... Vi får se..

Link to comment
Share on other sites

Morsomt at det er en M på monogrammet! Du får bytte navn til Mastodon... ;-)

Denne børsa har alu kasse. Trådstarter beskrev den som uten slark, også når forskjeftet var av. Både 6,5x57R og 22lr er lavtrykkspatroner, og velegnet i en aluminiumskasse. Jeg ville ikke ha skutt harde ladninger i denne, heller ikke hagleammo med høyt trykk. 

Jeg lurer på om denne børsa er laget for ungdom eller damer, siden den er så kort? Står det modellbetegnelse på den? Og hvor lang er avstanden mellom senter av bakknappa og rifleavtrekker? Er den kort så er nok børsa bygget til en småvokst person. 

Hva er avstanden mellom kikkertsiktet og bakkappa forresten? Det går fint an å skaffe seg en rød halvmåne i øyebrynet med kaliber 6,5x57R og hagle... Spesielt når den veier under 3 kg. Jeg har en Krieghoff Trumpf drilling i aluminium som veier 2,8kg uten sikte og rifleløp i 7x57R. Den sparker faktisk litt. Og siden stokken er kort og kikkertsiktet langt er det fort å få seg en rødveis. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (18 minutter siden):

😂😂

laget et nytt ord, siden det blir rødt når kikkertsiktet treffer panna. Jeg har tre-fire arr over høyre øyebryn som viser for allverden at jeg ikke holder godt nok grep i stokken. Slurver med det spesielt i benk. 

Tipper mye av problemet er at du er større enn gjennomsnittet, så "alle" stokker er for korte, og du får dårlig skulderkontakt. Det er jo lov å plassere siktet lenger fram da.. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (20 minutter siden):

Det er jo lov å plassere siktet lenger fram da.. 

 

   -   men ikke alltid mulig, spesielt på brytevåpen.

 

Jeg har bare fått "rød halvmåne" en gang, med S&L-en, som jeg ellers har skutt et 4-sifret skudd med, uten noe "nærkontakt av 3. grad". Hodepine ei uke etterpå! Kikkertsiktet og ringene må være solide!

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Tipper mye av problemet er at du er større enn gjennomsnittet, så "alle" stokker er for korte, og du får dårlig skulderkontakt. Det er jo lov å plassere siktet lenger fram da.. 

 

K

Njaaaa når det gjelder alu drillingen på 2,8 kg så er det nok kort stokk og langt sikte som er problemet. Siktet står i hakemontasje og kan ikke flyttes fremover. Det er en gammel zeiss 1,5-6 x 42. Det er så gammelt at sidejustering gjøres i montasjen. Perfekt forstørrelse og lysåpning til drilling synes jeg, og overraskende god kvalitet på linsene. Fungerer fint med retikkel tysk #4. Men, siktet er altså langt. Jeg sysler med tanken på å fikse opp børsa. Den er helt tight, og superpresis. Stokken kan godt byttes ut. Den sto originalt på en drilling med Greenersikring ser det ut til, den er kort, og noen har tatt av litt av kammen så den er noe lav. Hvis jeg får tak i en ny (brukt) stokk, så kan det hende jeg sender løpssettet til Vaagsland og får det rebrunert, nye hakemontasjer og nytt kikkertsikte. Men det koster en hel del kronasjer, og jeg har to andre drillinger som er tipp.-topp, så antakelig bruker jeg den som den er. Puuh, beklager off tåpikk, det lakk det ut noen våpengrublerier i feil tråd. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

LOP til fremre avtrekker er kun 35cm.

 

Fra toppen av bakkappen til okularet er det kun 31cm.

Monterte børsa og det er ganske behagelig for meg, på 185cm, å sikte med selv om det kan bli noe anstrengt og en vel spiss vinkel på albuen. 
Øyeavstand er minimum 7cm før det blir dorull effekt. Dette betyr at det skal mye til å bli med i halvmåneklubben:)

 

Jeg støtter teorien om at dette våpenet er laget til en forholdsvis kort person. 
Kona er 165cm høy så det er nok passelig for henne

Link to comment
Share on other sites

Bare en teaser ja, ikke avklart hva som skjer med denne. 
Uansett, 2x16/70 over 7x57r med 5,6x35r Vierling eller 22 Hornet i midten. 
Både tomhylser og patroner i 5,6x35r Vierling og 22 Hornet passer, så må ta en avstøpning for å finne ut hva det er.

la merke til at det er betydelig forskjell på randen til begge kalibrene. Horneten har mye trykker rand i lengderetning om dere forstår. Det gjør at noen produsenters hylser ikke ikke ligger flush med utdrager og kontaktflaten bak på løpsbunten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er ikke hornet .224 og vierling 222? Meine å ha lest det ein eller anna plass. Google er din venn. Søkte på det nå. Vierling variere frå .219 til 222, og er lada til mindre trykk. Trur eg ville vore forsiktig med å fyrt av 22 hornet som ikkje er spesiallada til børsa.

Edited by villmannen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har kikket mer på løpet i midten og dette må være .22 Vierling. (5,6x35r Vierling)
.22 Hornet stikker ut og ligger ikke flush men utdrager/kammerenden.

Det er med 2 pakker RWS, 2 pakker SAKO og en pakke Tsjekkisk ammo.

RWS patronene er ladet med RWS 2,55gram Teilmantel-Falchkopf kule.

Denne er vel .222 dia. 

 

Fikk kjøpe 160 av disse fra et annet kammermedlem så da blir det spennede å se om det er berdan eller boxer hylser jeg har. 

Sako hylsene er berdan. Usikker på RWS og de Tsjekkiske.

 

Lager egen tråd på denne når papirene er i orden.

 

Sendte forøvrg mail til Fanzoj og de hadde ingen info om våpen fra denne tiden annet enn dette er trykkskutt i 1957.

 

Håper norske forhandlere kan ta inn Vismut i 16/70 slik at jeg kan lufte denne på en godværsdag til høsten:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...