Jump to content

Tikka t3x superlight


alaska

Recommended Posts

PakningPå skrev (1 time siden):

Du må utdype hvorfor stokken er søppel @gordonsetter81 Til prs skyting, så ja, da er den søppel. Til en jeger som går å trasker i skogen er den helt super. Ligger mange filmer på YouTube som viser veldig bra presisjon med originalstokken.

 

Kjøper du en tikka blir du ikke misfornøyd. 

At en leverer ut rifler som ikke har frittliggende løp i 2023 er for meg en gåte. Ikke vet jeg om det er ment sånn, eller om det er så store avvik i produksjonen på disse plastikkstokkene. Min og maaaange andre av disse riflene har løpet hvilende på en "bru" inne i løpskanalen, samt lapskanalen klemmer på sidene av løpet de siste 10 cm. Dette gjør at rifla kaster kulene litt random og lager rare grupper.  Klart det er godt nok til jakt, men for meg er det totalt uaktuelt. 

 

Jeg sjekket ikke hvor mye stokken flexet før jeg filte ned noe av brua og sidene, men etter jeg gjorde det så er nå stokken like stiv som Houge overmold stokkene som ble levert til Remington 700. Å ja den stokken var betraktet som søppel.

 

Rifla er knall den, selv om jeg er usikker på om prisdifferansen mellom superlight og light versjonen er verdt pengene på 200 gram.

Synest egentlig disse riflene fortjener en lett stiv carbon stokk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Superlite, men som dog ikke er superlight lenger,da den ble levert med justerbar kolbekam. I tillegg har jeg skifta ut pistolgrepet og forskjeftet. Synes justerbar kolbekam er en fordel, da jeg bruker 2 kikkerter på samme rifla. Synes ellers stokken er veldig god å skyte med. Det er riktig at stokken ikke er frittliggende helt inn til kassa, men i.h.t. selger, bm. Wear er det slik den er laget fra fabrikken. 

Link to comment
Share on other sites

Stod selv og vurderte Superlight før årets forsøk på hjort og rein. Jeg gikk for de drøyt hundre grammene ekstra (mener å huske det var det vektforskjellen viste under veiing i butikk) og kjøpte meg Light-varianten i stainless utgave. Hadde jeg bodd på andre siden av værskillet ville nok Superlight vært det jeg endte opp med. Synes den ikke-justerbare stokken på Tikkaen jeg har funker knall i jaktsituasjonen, men merker med kikkert på 50mm lysåpning at jeg ikke får 100% god kinnkontakt. Er en del mer vekt i den justerbare stokken, verdt å ha i bakhodet da superlight med justerbar stokk fort veier mer enn light med vanlig stokk.


Henger meg ellers litt på hva flere andre her skriver angående frittliggende pipe. Min T3x hadde lenge helt ok presisjon (for jakt, vel å merke), samlet vel rundt 3-4cm. Jeg var strengt tatt ikke helt fornøyd med dette. Tok kontakt med kjøpested hvor jeg kjøpte den ny, ettersom jeg ikke fikk en pusselapp mellom pipa og skjefte helt inn til kassa. De mente, som @Gillen også fikk som svar fra Wear, at dette var slik Tikkaene ble levert og at det ikke påvirket presisjonen.

 

Etter denne sesongen, under storrengjøring når jeg hadde alt demontert, så jeg to merker i pipa ca midt mellom kasse og skjefteslutt. Viste seg at pipa hvilte på to plastknotter på i hver ende av «brua» som @gordonsetter81 har nevnt over. Jeg tenkte at det ikke kunne skade, og spikket av disse (ca 1*1mm på hver side). Tikkaen samler nå glatt mellom 10 og 15mm med samme ammo som lå på 30-40mm før. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@alaska, jeg kjøpte i .308win. Tenkte først på 6.5x55, men liker å ha litt ekstra å gå på samt ha et kaliber som passer bedre til litt kort løp. Vurderte 3006, men hadde lyst å prøve 308 da det var et kaliber jeg selv ikke hadde hatt til da i motsetning til 6.5 og 3006. Veldig fornøyd med det valget egentlig, og ikke kjent på noe behov for å bytte. Har så langt god erfaring med rådyr- og hjort- og reinsfellinger med henholdsvis 162 grains Sako Powerhead Blade og 165 grains Federal Fusion med 51cm løpslengde.

 

Et flertall mitt jaktlag har og Tikka T3/T3x, hvorav de fleste har i 308, ingen av dem, så langt jeg har spurt, kjenner noe behov for å bytte børse eller kaliber. I overveldende grad gode børser, tror du vil bli godt fornøyd om du og velger noe i denne duren. I verste fall kan du kjøpe en ny og selge for nesten samme pris brukt om du ombestemmer deg :) 

Link to comment
Share on other sites

gordonsetter81 skrev (På 23.2.2023 den 7.57):

 

 

Jeg sjekket ikke hvor mye stokken flexet før jeg filte ned noe av brua og sidene, men etter jeg gjorde det så er nå stokken like stiv som Houge overmold stokkene som ble levert til Remington 700. Å ja den stokken var betraktet som søppel.

 

Etter at du fjerna brua, ble stokken fortsatt liggende mot løpet, eks. ved skyting med tofot og/ eller med demper ?

Link to comment
Share on other sites

@Gillen fjernet ikke hele altså, da den har sin funksjon.  Jeg satt å fila ned den brua samme dagen jeg postet i denne tråden, sikkert derfor litt krass... ;) Skal ta med meg tofot og demper på banen i morgen så kan jeg gi en tilbakemelding.

Er veldig spent selv. Skulle den fortsatt ta nedi stokken og levere rare skuddbilder, blir dette en dyrere rifle enn antatt. 

Link to comment
Share on other sites

Flott, men du trenger vel ikke å dra på banen for å sjekke dette. Monter tofot og demper og dra gjennom et papirark inn til kassa ?

Er det full klaring men fortsatt rare skuddbilder så kan det jo være skytterfeil ? For å eliminere den muligheten kan du jo la en annen skytter ta noen skudd. Uansett blir interessant med en tilbakemelding 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener en ser det best på banen med tanke på å legge press på tofot og det skjer vel ett eller annet når skuddet går med press på tofoten.  Men slik det ser ut før jeg har skutt: la litt press på løpet sideveis der har jeg nå god nok klaring. Forsøkte å legge litt press nedover og kan fortsatt dra et tynt ark mellom, så tror kanskje dette skal gå bra.

Hehe, jeg har pasert 40 år og skutt i over 30 av de. Med min remington 700 som er rettet og lagt inn løp som hadde 5my avvik kan jeg ligge å skyte grupper rundt en cm, 5skudd på 100meter. Den veier riktig nok 3-4kg mer en tikkaen, og i morgen skal jeg skyte på elektronikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har 3 Tikka T3 light SS, en uten «X» fra 2009 i 6,5x55 (55,5 cm pipe), med «X» i .308win fra 2021, (54 cm pipe), med «X» i 30-06 fra 2022 (57 cm pipe). 
 

Alle disse har hatt, og alle tilsvarende jeg har sett har hatt, de 2 punktene i løpskanalen og inn mot låskassen. 
 

Det første jeg har fått gjort er å få frilagt inn til låskassen, gjenget (og kappet). 
 

Ellers viktig at rekylklakk kommer på plass ved montering. 
 

Mine 3 samler 3 skudd s-s fra 6 - 15 mm. Den som samler best er ellers mest kresen på ammo. 
 

Fine å skyte med - selv i 30-06 uten lyddemper/ brems. 
 

Løp og kjøp!

Edited by OptiBond FL
Link to comment
Share on other sites

Driver å gjør meg kjent med Superliten i 308 og fikk da noen samlinger på skytebanen som jeg stussa litt på.. Bilde 1 viser en samling med heimerulla 155 grs. Scenar. Bilde 2 viser heimerulla 180 grs. Oryx..Begge skutt sittende over sandsekk og baksekk.

Videre bilde 3 og 4, skutt sittende med enbent skytestokk.

Skyldes disse samlingene skytterfeil eller at løpet ikke er frittliggende inn til kassa ? 

PS. Beklager billedkvaliteten, særlig på siste bilde. Orginalen var mye bedre.. Felles for de 2 siste samlingene er striper ned til høyre.. 

 

20220519_190446.jpg

20220519_185458.jpg

20220618_120247.jpg

20221024_192611.jpg

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (1 time siden):

fikk da noen samlinger på skytebanen som jeg stussa litt på..

Hva stusser du egentlig over? Du skyter godt sittende, 3-skuddsgrupper rundt 1 moa med tunge kuler og superlett rifle. Rifla går "ok", med det som høres som "vilkårlig" (altså ikke via noen ladestiger eller noe) ammo, uten at man kan si noe mer? Jeg er iallefall strålende fornøyd når jeg skyter sånn med lettvekterne.

Det som er mest sannsynlig grunn til at ikke alt går i samme hullet er kanskje litt ujevnt rekylopptak, og i tilfellet skytestokk gjetter jeg på ikke helt perfekte avtrekk - det pleier å se sånn ut. Samtidig er de lette riflene veldig utsatte for vibrasjoner og assymetri i bedding (er den bedda?) stokk, låskasse, etc. Eller skjevheter i kammer og sånt - ting er jo aldri HELT rette, og alt får mye mer å si når riflene blir lettere.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (På 10.3.2023 den 0.06):

Har foretatt både frilegging og bedding uten å se noen merkbar (praktisk) forskjell. 

Registrerer at det er litt forskjellige meninger her angående hvor mye bedre presisjonen blir, ved å frilegge (og bedde). Det blir derfor flere turer på skytebanen før jeg ev. gjør noe mer..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...