Jump to content

Hvilket våpen/kikkertsikte til rådyrjakt


jegerinne

Recommended Posts

Hei :D

Har tengt å skaffe meg et brukanes våpen til rådyrjakt,rev..

Har en 308 som jeg bruker til elg og hort.

 

 

Lurer på 222 -223- 6,5x55 men har 0 erfaring med disse eller event andre børser.

 

Er også interesert i at amm. til våpenet er ok å få kjøpt og til en rimlig penge.

 

Er det noen som har noe å annbefale eller har erfaring med våpen/amm til rådyrjakt ?

 

er også interesert i å ha demper og god skumrings kikkert på dette våpenet.

noen som kan annbef god kikkert og demper?

Er det viktig å ha et "tykt" løp på pipa? våpenet kommer til å bli heftigt brukt.

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på et spesialvåpen til rådyrjakt, skal du bare kjøpe deg det. Ikke hør på de kjedelige karene som mener du kan bruke det du har.

 

Hvor mye penger har du tenkt å investere?

 

Mitt råd er å først bestemme deg for kikkertsikte og montasjetype, for så å kjøpe rifle for det som er igjen på budsjettet.

 

Hvis du ønsker å holde kostnadene nede hadde jeg kjøpt CZ527 i .223 og Zeiss Classic diavari 2,5-10x50 og orginale CZ montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags rifle og kikkert er det du har da?

 

Jeg kan godt skjønne at du vil ha deg en egen rådyr/revebørse med en fin kikkert på. Artig med nytt gevær.

 

Men hvordan skulle i så fall denne være forskjellig fra den du har?

 

Er elgbørsa vanskelig/treg/trasig på noen måte?

Vil du ha en lettere børse?

Vil du ha en med mindre rekyl?

Er kikkerten på elgbørsa for dårlig?(hva slags er det??)

Vil du ha en ekstra presis børse?

Vil du ha en børse med glattere ladegrep?

Hvordan vil jakta du tenker å bruke den til være;Skogsjakt/åkerjakt/gluggjakt/toppjakt/postering eller trasking med hund?

 

308 er ikke et for kraftig kaliber for mellomstort vilt, og med helmantel kan du jo også god skyte fugl med den om du vil det... Så hva er det som gjør at du vil ha ny børse?

 

Mye lettere å anbefale noe hvis du kan si litt om disse tingene.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg vært deg hadde jeg brukt den børsa du har! Den har rimelig ammo, passe kaliber, du kjenner den godt fra før. Du kan trygt bruke den ammunisjonen du bruker til elg og hjort. Hva mer forlanger du?

 

Edit: Velkommen til forumet forresten! :wink:

 

Støtter denne, .308 på rådyr fungerar flott, og på reven kan du bruke heilmantel om du vil ta vare på skinnet.

 

Absolutt ikkje behov for deg å handle, dersom du ikkje har veldig lyst då :wink:

Hei, takk for svar :D

mine jaktvenner har flere våpen.. 222-223 og 6,5x55 hagler ..22 mm.. og jeg skal utvide våpenskapet..

rådyrjakt rev hare og toppjakt.. noen som kan hjelpe meg som har erfaring m disse even andre børser?

Link to comment
Share on other sites

Elgbørsa er toppers, fin damerifle og med kikkert som er ok til dagslys..

Det er kikkert som er det jeg skal invisere mest i på den nye rifla.. en til skumring også. hadde en kikkert med rødpunkt men desverre fikk jeg ikke testet den på jakta. frabrikasjonsfeil og penga ble retunert på konto..kikkertene er dratt tilbake siden det gjaldt mange dette leie skjedde med...

Jeg jakter på åker, men skogs.. er det jeg kaller skikklig jakt, he he liker spenninga.. glugg på åte for reven..

Link to comment
Share on other sites

Foreslår en ny betraktning. Se på sprangene i energi på dem enkelte kalibere og tenk at du kanskje på sikt skal ha 2 eller 3 kalibere som skal dekke alle ønsker (eller behov).

 

En grei basis:

223 - 6.5x55 - 30-06

 

Så skyver du opp ett hakk i power:

243 - 308 - 9.3x62

 

223 lager mye skader men er billig å skyte med, men 243 er vel ranket som den mest idelle rådyrpatron, selv om 308 gjør samme jobben. Det er like mye meninger om dette som det er entusiasme for kalibere og erfaringer. Begge forslag ovenfor vil dekke det man har behov for på stort og smått.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hvorfor ikke kjøpe "rimelig + kvalitet" først som sist? Tikka T3 light(om du kan leve med syntetisk stokk) i .223 (eller 6.5 x 55)?

 

er liten prisforskjell på denne og andre "billigmerker" som Howa, CZ etc.....

 

om ikke annet så er kjente merker som dette lettere å omsette om du skulle ønske å selge en gang i framtia...

 

var gjennom samme prosess som deg for litt siden og endte opp med en tikka T3 light .223...

 

Fjernet en lang og totalt unødvendig sitering.

Jegermeistern

Link to comment
Share on other sites

Heisann, og velkommen på forumet!

Jeg jakter mye rådyr, og har brukbare rifler fra 22-250 og oppover. Men det kaliberet jeg jakter mest rådyr med er 6.5x55. Rett og slett litt mer å gå på. Jeg synes ikke at .22 kalibre som 222, 223 og 22-250 er mer egnet på rådyr enn .308. Det er minimal forskjell mellom 6.5x55 og 308 i rekyl, effekt i dyret osv. Jeg bruker heller 6.5 på fuglejakt enn 22-250 også. Var jeg deg ville jeg har beholdt 308 rifla, og pimpet den skikkelig med et nytt kikkertsikte beregnet på skumringsjakt (en Zeiss 3-12x56), hurtigmontasjer slik at du kan bruke flere kikkertsikter (Leupold QRW for eksempel) og lyddemper (Mange å velge mellom, jeg liker A-tec moduldemper, men det er mye bra). Dersom du setter på lyddemper blir rekylen nesten borte, kruttsmellen bforsvinner slik at du kun opplever smellen når kula bryter lydmuren, og det er til å leve med. Du skyter oftest mer presist også.

Men, om du vil ha en rendyrket småviltrifle, foreslår jeg kaliber 223. Du får tak i billig og bra ferdissydd ammo, og dette er en godt ballansert patron.

Lykke til!

Bent

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Har en hausken demper på 308. blei litt fremtung så jeg jakter uten og trener opp musklene i armene. Hvem har A-tec mondul demper da?

:arrow: Må ha kikkert som er max 50 pga høyden..

(Endret litt på ditt innlegg slik at temaene kom klarere frem, håper det er ok)

 

:arrow: Er det en teleskopisk Hausken demper du har? Jeg har en Hausken på min 22-250, og jeg synes den blir tungvint å dra på. det er fordi jeg har full løpslengde på min 22-250. Det er ikke så greit å kappe 22-250 løp, man mister mye hastighet. Jeg vet ikke om du har kappet løpet på din .308? Det kaliberet er velegnet til å kappe løp! Jeg har kappet 6.5x55 løpet mitt til 47 cm og bruker standard teleskopisk A-tec demper på denne, og da blir børsa ikke så fremtung, og ikke så lang. Kanskje det er noe å tenke på å kappe løpet på din .308? Jeg kjøpte min A-tec demper på Jakt og Friluft, de selges mange steder.

 

:arrow: Det er mange gode kikkertsikter på markedet. Skal du ha kvalitet, til å jakte rev om natten og rådyr i skumringen, er det vanskelig å komme utenom de store Europeiske. Zeiss, Swarovski og Schmidt und Bender (SuB). Selv har jeg en 3-12x50 SuB Zenith. Kjempefornøyd med denne, og den fungerer fint når det er lite lys. Lysprikken kan justeres så langt ned i intensitet at den kan brukes om natten, noe som er en kjempefordel!

Link to comment
Share on other sites

Til rådyrjakt vil jeg ha en veldig lett kort carbine, helst under 3kg, kal. 223 og lyssterk kikkert eller aimpoint! :mrgreen:

 

Jeg har A-tec CMM-6 moduldemper.. Den er ganske tung til jakt med alle 6 modulene på, men 2-3 er mye bedre og demper ganske bra. (.308)

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt en 308, så hadde jeg brukt den til rådyr også. Det funker gull. Hvis du absolutt må utvide garderoben, så ville jeg gått for 6.5x55 som svakeste, og rundt 375 H&H som sterkest. Evt. 9.3x62-9.3x74 som er fine kalibre. Dyre å skyte med hvis du ikke lader sjøl. 6.5x55, 308 og 30-06 er jo fine og billige i bruk.

 

222, 223 ødelegger en del kjøtt på småvilt/rådyr hvis du bruker feil kule. Med min 222 måtte jeg kaste en hel bog en gang. Det var det 1. rådyret med den kalibern, så jeg hadde nok valgt feil ammo. Ikke veit jeg, og det er ca. 19 år siden. Det var fabrikkammo fra Norma. Det var blodslått og det så pokker meg ikke ut. Dette problemet har jeg aldri hatt med min 6.5x55.

 

308 er en glittrende allroundkaliber, så hvorfor ikke heller legge de penga du skulle til ny rigg, til nytt kikkertsikte i toppklassen til 308'n din + lyddemper ? Da har du en rigg du vil bli kjempefornøyd med, mener jeg da.

 

Du får bare brukt 1 våpen pr. gang du skyter :wink:

Og den rifla du har fra før kjenner du jo naturligvis veldig godt, og et nytt våpen krever mye trening.

 

Ja ja, jeg ønsker deg lykke til, uansett hva du finner på 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei!Skjønner godt du vil ha et ekstra våpen! :D Har brukt alt fra 222 til 338 på rådyr selv,men min favoritt er 243win.Bedre rådyrpatron finnes ikke!Selv om jeg gikk mest med 308 denne høsten..I forhold til 223,f.eks,er 243 ikke så ømfindlig for vind og kvist og gressstrå.Mener også at 243 er bedre på lengre hold samt at en ikke må ha dyret med bredsia til og avgi ett hundre prosent rent skudd.Slik en må med mindre kaliber.243 er også glimrende til rev,gås,toppjakt.Ville gått for en rimelig rifle til under 10000 og heller satt på en god kikkert.Tysk,østerisk,tjekkisk.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med slurry,kombi er vel det mest ideelle på rådyr og rev på dagtid. Den er genial til rådyr,rev,hare, toppjakt,støkkjakt osv. Med en 7x57 i kammeret er den jo lovlig til elg og hjort hvis de skulle dukke opp også :D Til skumringsjakt ville jeg personlig ha rånet opp den børsa du allerede har med en feit kikkert +demper og brukt kombien til dagjakta :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei!Skjønner godt du vil ha et ekstra våpen! :D Har brukt alt fra 222 til 338 på rådyr selv,men min favoritt er 243win.Bedre rådyrpatron finnes ikke!Selv om jeg gikk mest med 308 denne høsten..I forhold til 223,f.eks,er 243 ikke så ømfindlig for vind og kvist og gressstrå.Mener også at 243 er bedre på lengre hold samt at en ikke må ha dyret med bredsia til og avgi ett hundre prosent rent skudd.Slik en må med mindre kaliber.243 er også glimrende til rev,gås,toppjakt.Ville gått for en rimelig rifle til under 10000 og heller satt på en god kikkert.Tysk,østerisk,tjekkisk.

 

Takk or svar :wink:

243 kunne vert interesant å testet, har fått mere troa på den enn 222 og 223 pga ikke så ømfintlig for

strå mm og bra på lengre hold.. :wink:

jakt på kikkert nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefalle deg Blaser R 93 i 223, fordi det er kanskje det mest brukervennlige våpenet som er på markedet.Meget god og stabil presisjon, lett å skyte godt med, markedets beste kikkertmontasje.Blaser R 93 har i løpet av de siste årene blitt en av de mest solgte riflene i Sverige og er også iferd med å bli det i Norge.Selv har jeg skutt et 3 sifret antall rådyr med 223 og synes det er et suverent kaliber på rådyr.Har meget god erfaring med 55 gr Nosler Balistic tip, 50 grains Rhino og 53 grains Barnes X. Norma 55 grains Oryx er en bra fabrikkammo.

Blaseren får også en meget bra balanse med lyddemper.De aller fleste skyter bedre med en 223 enn et kraftiger kaliber. Variasjon i treffpunkt etter skytestilling er mindre på et rekylsvakt kaliber.Dessuten mye billig treningsammo og få kjøpt

Kikkertsikte må bli Bushnell Elite 2,5-16x50, denne kan du bruke på all jakt. Denne kikkerten er etter min mening det beste som er på markedet idag i forhold til pris,kvalitet og brukerverdi, den har et stort synsfelt på 2,5x som gjør at du klarer raske skudd på korte hold og på 16 x har du en ypperlig lagholdskikkert.Den har også førsteklasses optikk. Fra Usa får du denne for 5000-5500 med frakt og moms.

www.theopticzone.com www.blaser.de

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Siden 223 er blitt nevnt som et alternativ til rådyrjakt kan jeg henge på min egen begrensede erfaring som er 1 liten bukk skutt med en Remington LTR i 223 nå i desember. Jeg brukte en Sierra 65 gr Gameking SPBT som jeg ladde selv. Har ikke kronografert denne ladningen. Presisjonen på rifla er svært god med denne kula. Dekker tre skudd med en middels stor tommelfingernegl. Kikkerten er en Zeiss Victory 3-12x56 m belyst retikkel nr 43 og kulebanekompensator. Det står også en A-Tec modulærdemper på rifla.

Kula gikk rett gjennom ribbein på vei inn og ut uten å lage for mye søl.(Det ble ikke mer blodskutt kjøtt enn når jeg bruker 30-06 eller det ene rådyret jeg skjøt med 6,5x55 for noen år siden. Jeg bruker normalt Nosler partition i 30-06.)

Er så 223 brukbar til rådyr? For min del vil den bli brukt til rådyrjakt, men jeg vil nok passe ekstra godt på for å unngå gress eller kvister i kulebanen. Rifla er fin å ligge på post eller å smyge rundt med så lenge jeg ikke har det travelt. En lettere 223 kunne også være et godt jaktvåpen så lenge presisjonen med gode rådyrkuler er god nok.

De som hevder at du har noe mer margin med en 6,5 har nok rett, men så lenge en ikke går ut over begrensingene til 223 vil den sikkert fungere bra.

223 er svært lett å lade til god presisjon. Det finnes svært gode rådyrkuler å få tak i bl. a. Nosler Partition.

Du får ha lykke til med det valget du tar.

Link to comment
Share on other sites

I Norge koster Bushnell Elite 6500 2,5-16 kr 10000,- så det er ingen billig og simpel kikkert.

Har selv 3 stykker og etter min mening er det ikke noe mere anvendelig kikkert å få kjøpt til en vettug pris.

Veldig mye kikkert for pengene.

Muligens er Swarowski z6 en bedre kikkert, men den er 3 ganger så dyr,uten at den er 3 ganger så bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefalle deg Blaser R 93 i 223

Jeg anbefaler ikke Blaser R93

 

Kikkertsikte må bli Bushnell Elite 2,5-16x50.....Den har også førsteklasses optikk.

At dette er topp optikk, nekter jeg å tro.

 

Hvis du velger .223 rem skal den ikke etter min mening være i en låskasse med en bolt som har diameter tilpasset større patroner. Bolten skal ikke bare være kort, men også liten diameter. Det finnes en håndfull slike låskasser, bl.a Sako Vixen og CZ527. Kjøper du en slik kan du pipe om den til 6x45 hvis du ikke blir fornøyd med .223 rem. 6x45 er etter min mening den beste rådyrpatronen, med denne må du lade selv.

 

Nå lager jo Norma Oryx i .223, så med den tviler jeg på at du ikke blir fornøyd med effekten på rådyr.

 

Denne rifla til Sako 30-06, mener jeg er den ideelle rådyr-rifla(bukkejakt)

normal_DSC00231.JPG

 

Men til rådyrjakt er jeg enig med de som mener du heller skal kjøpe deg en kombi, og bruke den rifla du har i bukkejakta. Etter at du har hatt kombi noen år, kan du kjøpe deg bukkerifle :D.

Link to comment
Share on other sites

243 kunne vert interesant å testet, har fått mere troa på den enn 222 og 223 pga ikke så ømfintlig for

strå mm og bra på lengre hold.. :wink:

jakt på kikkert nå.

Enig, til bukkejakt og kanskje litt lengre hold, suverent med 243, lader du selv har jeg og noen bekjente hatt stor glede av 240Wby.

Siden man skjelden går dyra i senk på sånn jakt vil jeg anbefale at det er et våpen med tyngde, de fleste skyter bedre da. Pluss at den beskjedne rekylen til en 243 gjør at man ofte skyter bedre.

Kikkert 56mm objektiv og europeisk, blir kolbekammen lav, bygg på.

Til drivjakt og kanskje trangere poster, bruk elgrifla.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal bruke rifla mest til rådyrjakt vil jeg annbefale deg kaliber 243W. Jeg har selv en Ruger M77 i kalibret som jeg bruker under bukkejakten. Suverent kaliber å bruke på rådyret nå som det er kommet et større utvalg av kjøpepatroner med blyspiss. Rifla samler meget bra med Federal sin Fusion. Brukte denne patronen i høst på bukkejakten og ble godt fornøyd med den. Tydelig treff tegn på dyret og lite kjøttødeleggelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...