Jump to content

Helle


bobby

Recommended Posts

Hadde ein farfar som jobba 45 år på Helle, så her i huset er det forbode å bli sett med noko anna i slira. Men alt vi har er B-vare frå fabrikkutsalget...

Hugsar vi fyrte i peisen med kasserte skaftemner då eg var liten. 😁

Edited by DanielV
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Helt enig @bobby, Helle har gode kniver:

Jeg har hatt Helle Viking i belte nå i 37 år. Jeg kan ikke gå ut i marka uten den, den har fulgt meg på all jakt. Jeg har ikke tall på hvor mange elg og rådyr jeg har vommet ut med denne, i tillegg til egne dyr har jeg gjort jobben for andre, da blir det en del. Helle Viking er en enkel brukskniv, lite spennende å se på, den sitter trygt og dypt i slira. Eggen har alltid vært lett å sette opp. For mange år siden fikk jeg kjøpt en Helle bryne, den er fin. Denne brynesteinen er limt fast på et lærstykke som en kan ta det siste finstrøkt med. Helle Viking og bryna er blitt ganske redusert etter mange års bruk. Knivbladet er betydelig mindre enn da det var nytt. Jeg handler en del kniver og vurderer å fornye meg til neste jakt. Gøy å prøve litt nytt, mulig jeg beholder Helle Viking i sekken for bukåpning, den passer perfekt til det med god styring og kontroll på spissen. 

DSC06142.JPG

Denne Helle bryna har jeg fått gode resultater med, Helle logo på trykknappen.

 

DSC06143.JPG

Helle Viking. Bryna med skinn på baksiden. Knivbladet har nå bare 8 cm. igjen.

 

DSC06141.JPG

Fra venstre Helle Viking og to ukjente Hellekniver, den helt til høyre er ikke helt min smak og stil, men kona bruker den til soppsanking. Kniven i mitten har jeg hatt i sekken for flåing. Vikingen holder eggen til utvomming av elgen, men den blir for sløv når halve elgen er flådd. 

 

Elg 2.JPG

 

Begge Helleknivene alene som jeg har med meg på jakta takler fint å klargjøre et helt rådyr før partering. Men en hel elg krever sliping under veis, eller bytte kniv som er klargjort med nyoppsatt egg. 

Tre dyr.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Må sjekke med Helle sitt nettsted for det. Er kun Utvaer og Lappland jeg kan navnet på her :)   Alle knivene (på bildet) er ubrukt men Lappland modellen har jeg brukt i felten/1stegangstjeneste/Nato øvelse i Nord Troms for x antall år siden. Den gikk tapt i snøen der så måtte ha ny for nostalgien sin del.

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (1 time siden):

Den gikk tapt i snøen der så måtte ha ny for nostalgien sin del.

Jeg mistet min første og siste kniv når jeg var ca. 6 år. Det sitter som et sår den dag i dag, etter ca. 60 år. Håper dette var siste gangen. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min første kniv frå Helle var ein 7" samekniv (ikkje rustfri), kjøpte den då eg avtjente verneplikt i 1976. Første jobben var til å kutte Glava då eg isolerte huset. Har brukt den som altmuligkniv der eg har vore best tjent med ein større kniv.

Hellekniven eg har brukt mest er ein som Helle kaller Tor (bladlengd ca 10cm), trur den er ute av produksjon. Dette er og den einaste kniven der eg har skore meg såpass  at eg måtte ein tur på "systova".

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Helle Lapplander som @8x57IRS... stor tung sak, også for sekken - her med min kanskje beste allrounder "Helle Harding", en lagom kniv for de fleste oppgaver ute i felt og som jeg har vært og fortsatt er glad i.

Storviltjakt har dog begrenset seg den siste tiden og ser at jeg klarer meg godt med en litt mindre kniv.

Fikk denne lille Helle (8,5 cm blad) av min eldste sønn for en tid tilbake og den tiltaler meg mer og mer...vet ikke hva det er for modell eller navn, - har heller ikke sett andre som har denne - noen som har eller vet mere ??

 

 

20230304_121330.jpg

20230304_121014.jpg

20230304_115455.jpg

20230304_115704.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

tailgunner skrev (4 timer siden):

Har just kjøpt viking i gave til min nevø som snart skal ha navnefest og det fristet å kjøpe en til meg selv. 

 

Jambi skrev (13 timer siden):

Visste ikke at viking designet var såpass gammelt, en av mine favoritt design fra Helle, tønneformet skaft er IMO en av de beste.

Jo da, Helle Viking har eksistert i noen år. Jeg fikk min julaften 1985:

Jeg har hatt mye glede/nytte av den. Den er på ingen måte en staskniv, den er en enkel sjarmerende hverdagskniv uten noe dill dall. 

Som tidligere nevnt i tråden bruker jeg den til bukåpning av skutt hjortevilt, samtidig har den fulgt med på alle fisketurer siden den gangen jeg fikk den. Jeg kommer mulig til å erstatte den med noe nytt i år, men på fisketurene på myra mi skal den fortsatt brukes som en fast tradisjon. 

Helle Viking og ørret.JPG

Dette bilde tok jeg sommeren 1986, første året Vikingen ble tatt med på turene mine. Som vi ser er knivbladet i original størrelse. På bildene over i tråden ser vi hvor redusert knivbladet har blitt etter flittig bruk og sliping. 

 

Helle Myra .JPG

Jeg har min egen skogeiendom hvor jeg har denne myra, her skjuler det seg dype bekker i det høye gresset og noen synlige små åpne kulper, her er det bra med ørret.

 

Helle kulp.JPG

Her er det fisk å hente, og en passe jobb for en trofast Helle Viking.

 

Helle hastehola.JPG

Her er det også fisk å få, denne åpne vanngropa i myra blir omtalt som "Hestehola" her på gården. For 90 - 100 år siden falt en hest i vannet/hola her. Folk kom strømmende til fra de fjerne nabogårder for å redde hesten. Det gikk bra med hesten. 

 

Bilde under her viser en Helle Viking med redusert størrelse på knivbladet. Fisk fra Hestehola. Ingen fisketur uten Helle Viking på denne myra.

Helle fisk.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Vikingmodellen har eksistert siden 1984, først under navnet Saga Siglar og seinere «redesignet» med navnet Viking. Fritt etter hukommelsen fra tidligere utgaver av Knivbladet (medlemsblad til Norsk knivforening), så er dagens modell Viking designet av tidligere museumsdirektør for vikingeskipsmuseet på Bygdøy, Arne Emil Christensen i 2009. Knivmodellen er selvfølgelig bygget på arkeologiske funn av den tradisjonelle utformingen vi kjenner fra vikingtid (og seinere), men den er også så å si identisk med den tidligere Helle utgaven kjent under navnet Saga Siglar designet i samarbeid med Ragnar Thorseth i forbindelse med hans verdensomseiling i vikingskipet Saga Siglar. Modellbetegnelsen Saga Siglar var i salg i perioden 1984-1989 og en periode på 2000’ tallet. Betegnelsen Viking ble visstnok

(?) først tatt i bruk med Arne Emil Christensen sin utgave i 2009.

Ser at det er flere som ikke husker modellbetegnelsen på knivene. Fant en gammel katalog fra 2014 med bilde, navn, årstall for produksjon osv – se bilder under. Ikke alle modeller er vist, bare de som var i salg i 2014.

 

 

Hellekniv (1).jpg

Hellekniv (2).jpg

Hellekniv (3).jpg

Hellekniv (4).jpg

Hellekniv (5).jpg

Hellekniv (6).jpg

Hellekniv (7).jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en del forskjellige kniver oppigjennom, blant annet en del hellekniver. Jeg tror helleknivene er de eneste jeg har klart å ødelegge bladene på. Knekt et par og bøyd ett så det så ut som en S. Etter det oppsummerte jeg at stålet i dem var for dårlig og holdt meg til Brusletto som så langt ikke har svikta. Har jeg bare vært uheldig, eller har stålkvaliteten vært laber?

Link to comment
Share on other sites

...må parere og si at for mitt vedkommende er erfaringene tvert mot...

Foruten at jeg brøt spissen på en finsk liten samekniv  ved stolpe-kontroll (linjekonroll i -20°) så var en Brusletto Hunter en dårlig erfaring med sprøtt blad som ikke tålte mine "forsiktige" små hugg for ved til bålet.

Ironisk nok vant jeg en dito året etter i konkurranse på Jegertrap...jeg gav bort den. 

Ikke dermed sagt at Bruslettos kniver er oduglig, - jeg har faktisk en av deres modeller (Fjellkall) i bruk, men gir meg nok ingen "eier-glede" ...den er enkel og som teljekniv får den også underkjent. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde Brusletto Stor Hallingen, men klarte aldri å få den like skarp som farfars Brusletto Hunter fra 1960- tallet.

 

Da jeg gikk i speidern hadde Brusletto kniv et dårlig rykte i forhold til Helle.

 

Jeg ble veldig overrasket da jeg sto bak kona til en lokal bonde i jernvarehandelen. Hun skulle kjøpe kniv til ektemannen, som pleide å slite ut noen i året. Favoritten var Brusletto der i gården....

 

Ikke et vondt ord om Helle. Men jeg tror Brusletto kan variere litt.

Link to comment
Share on other sites

Brusletto Hunter er ikkje tiltenkt å vere ein kniv til hogging, kvisting og kløyving, ikkje er den treskarp heller. Den skjer godt i både kjøt og fisk, og er ein fin kniv til partering og utbeining. Me bruker den som ein god grovkjøkkenkniv.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Et nært familiemedlem hadde nylig fått tak i en Helle Viking "Huckberry".

Kniven ble med på en liten skogstur i helgen, jeg må si at den falt i min smak. Etter det jeg har forstått så er denne varianten av Viking beregnet for eksport, laget i et begrenset antall. Den er ikke noe annet enn en ordinær Viking med et påkostet skaft. Knivbladet blir markedsført som laminert blad i karbonstål. For de som liker dette 11 cm. knivbladet så kan en få kjøpt dette som produkt #96. Skaftet har samme fasong som Viking ellers, men påkostet til at kniven ryker over dobbel pris. Etter min smak har den en skikkelig sjarmerende design. 

Min gamle Viking ligner helst på modellen Saga Siglar, etter mange års bruk forsvinner bladet mer og mer, har sin sjarm det også. 

Helle Viking Huckberry.JPG

Helle blad.JPG

 

Helle skaft.JPG

Helle slire.JPG

Helle.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hvor tjukt er bladet på den gamle kniven din, Vaquero? Er den kjøpt i 85 er det nok en Saga Siglar. Jeg sitter nemlig her med to av den gamle typen med blankt 8,8 cm blad, men de har litt forskjellig bladform og tykkelse. Den ene er 3,3 mm og den andre 3,7. Veit i alle fall at en av dem er såpass ny at det er en nr 95 Viking da den har knip på sidene av slira, den blei produsert fra 1990 til rundt 2000, mens Saga Siglar blei laga fra 1984 til 1989. Begge hadde blad med lengde ca 8,8 cm.   

Edited by Ichi
Link to comment
Share on other sites

Ichi skrev (8 timer siden):

Hvor tjukt er bladet på den gamle kniven din, Vaquero?

Bladlengden er i dag 8 cm. Betydelig redusert etter årevis bruk og sliping. Bladtykkelsen er 3,40mm. Jeg fikk den som gave, ny i 1985. Den gangen var Saga Siglar i vinden og mye i media som en norsk stolthet. Jeg var heldig og påtraff Saga Siglar ved Tower Bridge i London sommeren 1983, da var båten helt ny. Jeg fikk en liten prat med Ragnar Thorseth som var om bord. Saga Siglar på denne tiden på 80-tallet var et stort norsk markedsførings emne. 

Mulig at jeg i min vrangtro har trodd at kniven var en Helle Viking i mange år, at den egentlig er en Saga Siglar?

 

Saga Siglar fortøyd ved Tower Bridge i London sommeren 1983. Det var stas, jeg måtte selvfølgelig ta et bilde. 

Helle.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Garantert en Saga Siglar. Da ser det ut til at jeg faktisk har fått tak i en også ut fra bladtykkelsen. Det var jo slektninger og kjentfolk av meg på Bjørkedalen som bygde Saga Siglar for Thorseth, og jeg var med på frakta og sjøsettinga våren 83. Her Saga Siglaren øverst, og en nr 95 Viking nederst. 

20240226_033314.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En i familien kjøpte nå nylig en Helle Viking, som vi ser så sitter Saga Siglar dypere i slira, skafte er helt like. Saga Siglar er en litt kortere variant. Jeg liker begge knivene, men jeg må si at jeg foretrekker at kniven sitter litt dypere som på Saga Siglar. Det er viktig at kniven ikke faller ut av slira, der er sameknivene et godt eksempel. 

Helle Saga.JPG

Saga Siglar ble kjøpt ny i 1985 og Viking i 2024.

 

Helle Viking.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...