Jump to content

Tips til førstegangsvåpen og spørsmål angående AR-15


Militærmannen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har på sikt lyst på å skaffe meg et våpen. Jeg har ganske dårlig peiling på våpen, men jeg har skutt en del med HK416 under førstegangstjenesten. Har dere noen tips til gode førstegangsvåpen? Gjerne noe som ligner på HK'en. Jeg liker AR-15, men det blir vel ulovlig fra midten av 2024? Og det er vel en karantenetid på 2 år før man kan anskaffe en AR-15? Hvis det er tilfelle så rekker jeg ikke å fullføre karanenetiden før AR-15 blir ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

AR-15 har vært forbudt til jakt lenge, men kommer til å forbli lovlig til Dynamisk sportsskyting/NROF. Skal du ha en sånn må du med andre ord drive med skyting under nevnte forbund. Det er en forholdsvis lang vei å gå for å få tillatelse til å erverve slike våpen. Veien ser omtrent sånn ut:

 

1. Meld deg inn i pistolklubb, møt opp på ukentlige treninger i 6mnd for å få tillatelse til å erverve pistol.

 

2. Etter punkt 1 er gjennomført tar du sikkerhetskurs i DSSN og deretter må du være aktiv. Du må skyte 10 stevner og 10 organiserte treninger over en periode på 2 år. Minst to av stevnene må være lvl 3, du trenger totalt 24 stevnepoeng. Avhengig av hvor du bor i landet kan lvl3 stevnene kreve at du reiser litt.

 

3. Etter to år som medlem i DSSN kan du søke om dynamisk rifle.

Edited by arnegun
Link to comment
Share on other sites

Kjøp ei ok boltrifle. Da kan du skyte om kort tid. Og den kan brukes til jakt, jaktfelt, elgbane, langhold etc. Lettere å treffe med, bedre avtrekk, bedre presisjon. Alt er "bedre", fortsett fra å skyte ukontrollert raskt.

Om du har lyst på AR15 pga. x, y og z årsaker, så er ikke rådet mitt mye verdt.

Link to comment
Share on other sites

AR er helt sikkert gøy, men jeg har ikke prøvd. Hadde det vært mulig hadde jeg hatt en i skapet. Det hele koker ned til hvilke aspekter med skyting man syns er gøy. Etter mitt syn er boltrifla bedre på det meste, men ikke alt.

Raskt og kontrollert kan jo også være å skyte 5 kjappe med benchrestrifla akkurat når vinden løyer. OG få ei bra samling. Det er ikke fullt så gøy med AR. Men alt til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Militærmannen; du er jo militær. Meld deg inn i NROF som aktiv reservist. Man trenger ikke lenger være offiser. Der kan du gå "gradene" og ende opp med AR15/MR223.

NROF har utlånsvåpen og subsidiert ammo du kan skyte med på "approberte" treninger og konkurranser før du får eget våpen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vsmeen skrev (30 minutter siden):

Hva skal du med ett våpen, hva er behovet?

 

Helt enig, man bør ha flere. (hvem tar den ;) )

 

 

Men fra spøk til AR, hva skal du med et våpen? Ha fordi det er tøft, eller fordi du liker å skyte på blink? Jakte? Som du selv sier er veien til en AR/HK lang, men den er ikke umulig. Mitt råd må vel være å begynne med en eller annen form for skyting, enten pistol i en NSF-klubb, eller rifle i et skytterlag. Hvorfor de alternativene? Jo, fordi slike klubber som oftest har utlånsvåpen, og du kan skyte, lære, og samle erfaring og kunnskap uten å kjøpe noe, og vil da når du får lov til å kjøpe noe - være bedre rustet til å kjøpe det du egentlig vil ha. Eller vite hva du egentlig vil ha. Eller begynn med begge deler...

 

K

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Torf said:

Militærmannen; du er jo militær. Meld deg inn i NROF som aktiv reservist. Man trenger ikke lenger være offiser. Der kan du gå "gradene" og ende opp med AR15/MR223.

NROF har utlånsvåpen og subsidiert ammo du kan skyte med på "approberte" treninger og konkurranser før du får eget våpen. 

 

Kan godt hende jeg tar feil selv om jeg er medlem i NROF selv, men slik jeg leser reglementet er det kun tidligere ansatte i Forsvaret (offiserer, spesialister, befal og vervede, OR2 - OF9) som kan få ordinært medlemskap i NROF. Det å ha vært/er menig i førstegangstjeneste er ikke i seg selv noe grunnlag for medlemskap i NROF. Man kan derimot søke seg som støttemedlem om man er 21+.

 

Dog uskker på om det gir samme muligheter mtp verv av våpen som ordinære medlemmer. 

image.png.20326701f073f257ebf4e907a554967c.png

Link to comment
Share on other sites

"alle reservister". Hva er en reservist? Jeg trodde man gikk ut på dato ved 45 år, og da er jo både du og jeg (alt) for gamle.

Er det enklere å erverve AR/HK om man er medlem i NR(O)F enn i DSSN? Er vel karantener og antall treninger og stevner der og.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alle som har tjenestegjort i Forsvaret er velkomne. Eldste på banen sist jeg var der var 82 år gammel.

Det er samme 2 års "prøvetid" for AR/HK innen NROF.

De har imidlertid både AR og HK som utlånsvåpen for bla vanlig baneskyting der jeg er (Oslo). Man melder seg bare på trening inntil dagen før skyting på nettet og opplyser om man trenger utlånsvåpen. Det samme gjelder også pistolskyting. Sikkerhetskurset ble avholdt med pistol og alle som trengte utlånsvåpen til det fikk låne Glock og hylster. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Torf said:

Det der er gammelt. Jeg er nå som menig soldat fullverdig medlem og aktiv reserve, gjennomgått sikkerhetskurs for skyting og deltar i treninger og konkurranse (har rukket en..)

1 minute ago, Torf said:

Alle er velkomne. Eldste på banen sist jeg var der var 82 år gammel.

Det er samme 2 års "prøvetid" for AR/HK innen NROF.

De har imidlertid både AR og HK som utlånsvåpen for bla vanlig baneskyting der jeg er (Oslo). Man melder seg bare på trening inntil dagen før skyting på nettet og opplyser om man trenger utlånsvåpen. Det samme gjelder også pistolskyting. Sikkerhetskurset ble avholdt med pistol og alle som trengte utlånsvåpen til det fikk låne Glock og hylster. 

 

Ja det var nytt.

Må være ærlig å si at etter min egen mening er det å omfatte alle menige inn i NROF som fullverdige medlemmer kanskje litt bredt men det er vel naturlig på en måte da en stor andel av dagens menige soldater i fgtj har direkte søkt seg eller ønsket seg til tjeneste, og mange som genuint har lyst får avslag på ønsket om fgtj. Ikke minst er det positivt for skytesporten at vi blir flere og ikke færre. Uansett så kan trådstarter da potensielt melde seg inn i NROF om dette stemmer ja. 

 

23 minutes ago, M67 said:

"alle reservister". Hva er en reservist? Jeg trodde man gikk ut på dato ved 45 år, og da er jo både du og jeg (alt) for gamle.

Er det enklere å erverve AR/HK om man er medlem i NR(O)F enn i DSSN? Er vel karantener og antall treninger og stevner der og.

Man går absolutt ikke ut på dato ved 45 år, vi som jobber i Forsvaret aktivt står jo på T-35/T-60 kontrakter, så hadde vel vært litt unaturlig om man mistet mulighetene sine til å drive skyting i NROF før kontrakten i Forsvaret potensielt gikk ut. 44 år er vel øvre aldersgrense i HV for menige, 55 for spesialister/befal/offiserer. 

Som @Torf skriver er det samme lovkravene til halvauto ja, men NROF stiller ikke noe krav til matchpoeng/level 3 stevne slik som DSSN gjør slik jeg forstår det. Så er vel på sett og vis noe lettere å verve halvauto igjennom NROF, særlig om man kan melde seg inn som menig. Det store hinderet i NROF har vel vært det gamle kravet om tidl ansettelse som befal/offiser/spesialist. Nå som de tar inn menige ser jeg for meg at langt flere vil gå den veien istedet for DSSN. 

Ang reservist så har jeg stjålet denne definisjonen fra regjeringen.no. Forøvrig kan man melde seg som aktivt reservist i NROF. 


Hva er en reservist?
Reservister er tjenestepliktig personell som har sitt primære virke utenfor Forsvaret i fredstid, men som skal kunne bekle stillinger i Forsvarets styrkestruktur ved krise og krig. Reservistene er personell som Forsvaret i fredstid normalt ikke har behov for å disponere for å utføre Forsvarets oppgaver, men som det vil kunne være behov for på det tidspunktet en krise oppstår. Forsvarets styrkestruktur består allerede av om lag 50 000 reservister, hvorav om lag 40 000 i HV. De 10 000 andre fordeler seg over hele Forsvaret, og flest er i Hæren. Reservistordningen gjør det mulig å skaffe til veie og utnytte den samlede personellkapasitet og kompetanse i Norge som er nødvendig for å løse Forsvarets oppgaver i fred, krise og krig. Reservister kan også benyttes mer fleksibelt, som å dekke midlertidig behov nasjonalt, men også i internasjonale staber og internasjonale operasjoner.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, MauserGutten said:

Om du på liv og død skal ha et tacticoolt våpen til jakt så selger Pedersens Våpenlager i Kristiansand TROY PAR rifler, dvs pumpe Ar15, i 223,308 og 300 ett eller annet blackout, men de koster såpass mye at du kan få en EKSTREMT fin boltrifle med snasen kikkert på for samme pris

Tja, man får vel ikke en så fin boltrifle for 10-15k? (brukt) Sikret min TROY PAR 223 for 15k med magasiner, og vil tørre å påstå at det er en ålreit deal. 
Mange som har litt "hat" for TROY PAR og diverse rettrekker/pumpe AR type rifler, men de har sitt bruksområde som ikke kan dekkes av boltrifler. 

 

Man vil generelt ha mulighet til høyere skuddtakt, det er lettere å få tak i løse magasiner/"høykapasitets" magasiner, de kommer stort sett med picatinny rails ferdig for sikte, og ikke minst er de god trening frem til man har egen AR/HK/AK i hus slik at dersom det går noen år mellom feks fgtj og nytt våpen er i hus så er man ikke fullstendig rusten på magasinbytte, sikring og generell bruk av våpenet. Og de kan brukes konkurransedyktig på stevner i DSSN Manual Action, noe boltrifler mulig vil slite med. 

 

Og de er ålreit å kjøpe til jakt, for deretter å omregistrere til feks DSSN Manual Action når man har oppnåd 6 mnd medlemskap og 10 treninger/konkurranser. 

Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (35 minutter siden):

Tja, man får vel ikke en så fin boltrifle for 10-15k? (brukt) Sikret min TROY PAR 223 for 15k med magasiner, og vil tørre å påstå at det er en ålreit deal. 
Mange som har litt "hat" for TROY PAR og diverse rettrekker/pumpe AR type rifler, men de har sitt bruksområde som ikke kan dekkes av boltrifler. 

 

Man vil generelt ha mulighet til høyere skuddtakt, det er lettere å få tak i løse magasiner/"høykapasitets" magasiner, de kommer stort sett med picatinny rails ferdig for sikte, og ikke minst er de god trening frem til man har egen AR/HK/AK i hus slik at dersom det går noen år mellom feks fgtj og nytt våpen er i hus så er man ikke fullstendig rusten på magasinbytte, sikring og generell bruk av våpenet. Og de kan brukes konkurransedyktig på stevner i DSSN Manual Action, noe boltrifler mulig vil slite med. 

 

Og de er ålreit å kjøpe til jakt, for deretter å omregistrere til feks DSSN Manual Action når man har oppnåd 6 mnd medlemskap og 10 treninger/konkurranser. 

Du kan få veldig mye boltrifle for 10 lapper jo, iallefall som førstegangsjeger. + Hvorfor skal du behøve å ha en Pumperifle med magasin? Om jeg skulle skutt 10 skudd med min Mauser og du 10 med en Troy PAR så tror jeg resultatene hadde vært skammelig like, Og det til under 10% av prisen på PAR.

@Militærmannen, jeg har inntrykk av at du liker militære våpen, kjøp heller en Krag eller Mauser før du skjønner at det at det er kult ikke er viktigst, du må kunne bruke den og.

  • Dont like 1
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Forutsatt max 10-skudds magasiner er det nesten heller omvendt.

Det er i hvertfall endel grener, og jakt selv om folk flest ikke får det med seg, hvor våpen med hane er en stor ulempe i forhold til våpen med tennstempel, som boltrifler, pga lukketid.

Link to comment
Share on other sites

"Stor" Mulig det er å ta i noe. Da tror jeg presisjonen (som mangler) i selve rifla er et større problem.

Runkerifler har stort sett ett eneste bruksområde der de er "bedre" egnet enn vanlige boltrifler, og det er dynamisk rifleskyting. Det er de en hel del raskere. Alt annet er de stort sett dårligere på. 

 

K

Edited by M67
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/22/2022 at 10:01 AM, M67 said:

"alle reservister". Hva er en reservist? Jeg trodde man gikk ut på dato ved 45 år, og da er jo både du og jeg (alt) for gamle.

Er det enklere å erverve AR/HK om man er medlem i NR(O)F enn i DSSN? Er vel karantener og antall treninger og stevner der og.

 

K

Hiv deg med i NROF Kristiansand K. En av de mest aktive avdelingene i Norge, og du har poengene du trenger for erverv av AR15 i god tid før 2 års perioden er ferdig.
For du som er så glad i PRS så skyter også NROF Kristiansand det som heter N3 (nivå 3) som er skyting med pistol og rifle i bevegelse annenhver uke. Må jo være god trening for det du ellers driver med?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (22 timer siden):

"Stor" Mulig det er å ta i noe. Da tror jeg presisjonen (som mangler) i selve rifla er et større problem.

Runkerifler har stort sett ett eneste bruksområde der de er "bedre" egnet enn vanlige boltrifler, og det er dynamisk rifleskyting. Det er de en hel del raskere. Alt annet er de stort sett dårligere på. 

 

K

Hvis man greier storviltprøven stående uten støtte 3 av 5 ganger med ei moderne bolt jaktrifle og må opp i ei halvmeterskive, eller mer, for å få samme treffprosent med ei hanerifle er det stor forskjell i min bok.

Tikka T3 i 223 vs AR15? Liten tvil om hva man skyter best med gitt samme våpenvekt, samme presisjon og samme sikte uten anlegg.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (7 timer siden):

Hiv deg med i NROF Kristiansand K. En av de mest aktive avdelingene i Norge, og du har poengene du trenger for erverv av AR15 i god tid før 2 års perioden er ferdig.
For du som er så glad i PRS så skyter også NROF Kristiansand det som heter N3 (nivå 3) som er skyting med pistol og rifle i bevegelse annenhver uke. Må jo være god trening for det du ellers driver med?

Man skal ha tid også. Men hvor skyter dere N3? Såvidt jeg har forstått er det nokså likt dynamisk, og dynamisk og PRS er to veldig forskjellige ting. Men like gøy.

 

Torf skrev (6 timer siden):

Hvis man greier storviltprøven stående uten støtte 3 av 5 ganger med ei moderne bolt jaktrifle og må opp i ei halvmeterskive, eller mer, for å få samme treffprosent med ei hanerifle er det stor forskjell i min bok.

Om det er forskjellen, så ja.. Men jeg har da skutt min andel stående, med mange ulike rifler, selv flintlås, og der snakker vi slagtid..., men jeg har vel ikke sett den HELT store forskjellen. Men jeg skyter ikke godt stående uansett. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 timer siden):

Men jeg skyter ikke godt stående uansett. 

 

Det er vel da effekten av lang slagtid skal være mest synlig. Om du holder rifla dønn i ro så spiller ikke slagtiden noen rolle. Jo mer bevegelse, jo større effekt har lang slagtid, om jeg har forstått @Torf rett i tidligere tråder. Og det er da nybegynnere som har størst effekt av kort slagtid. 

Edited by ATS
Skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (29 minutter siden):

Og det er da nybegynnere som har størst effekt av kort slagtid

Ja og nei.

 

Slagtiden vil vises proporsjonalt med hvor FORT du beveger rifla, ikke hvor mye eller hvor langt du vingler. Effekten vil vises ulikt avhengig av type skytterfeil, og skyteteknikk. Det vil være stor forskjell på en som står og holder, og prøver å ta gode avtrekk når han holder stille, vs en som "tar" blinken i det han går inn i den.

 

Si at en som holder, tar gode avtrekk, i vingleområdet, 
En som vingler like fort som meg, men mindre, som da skyter 10ere og innertiere, han vil, fordi slagtiden utsetter skuddet, havne lenger ut i tieren f.eks, eller til og med ut i nieren. Jeg vingler mer, men beveger rifla like mye i slagtiden, så jeg kommer kanskje lenger ut i nieren, og kanskje får jeg en 8er, iallefall er det liten forskjell, kanskje ingen, siden vi begge trekker av i vingleområdet, og i hele vingleområdet.

 

En som "jakter" på tieren vil derimot ha stor effekt (fremdeles antatt gode avtrekk) siden han treffer et helt annet sted med lengre slagtid. Er han kosistent bør dette imidlertid være repeterbart og mulig å korrigere (delvis) for. Det verste som fins er variabel slagtid...
Men viltmålsskytteren vil ikke ha muligheten til den første metoden (hold og håp det beste) - han MÅ jakte på blinken. Så slagtiden får stor betydning, eller han tror det, om han bytter rifle.

 

En som tar "dårlige avtrekk", altså harde ukontrollerte, som flytter rifla, vil jo se en treffpunktendring, og sannsynligvis variabel, siden avtrekkene varierer, "nybegynneren" din.
Og det er her jeg er uenig. Det er vel flere "gamle jegere" enn det er nybegynnere som ikke vet hvordan man skal ta avtrekk, enn det er nyebegynnere, Normalt vil man fokusere nesten kun på avtrekk til folk har noenlunde kontroll på det, og ikke fortsette til ustødige stillinger /grøvre kaliber før skytteren har noenlunde kontroll på avtrekket.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fin beskrivelse som alltid :)

 

M67 skrev (56 minutter siden):

Si at en som holder, tar gode avtrekk, i vingleområdet, 
En som vingler like fort som meg, men mindre, som da skyter 10ere og innertiere, han vil, fordi slagtiden utsetter skuddet, havne lenger ut i tieren f.eks, eller til og med ut i nieren. Jeg vingler mer, men beveger rifla like mye i slagtiden, så jeg kommer kanskje lenger ut i nieren, og kanskje får jeg en 8er, iallefall er det liten forskjell, kanskje ingen, siden vi begge trekker av i vingleområdet, og i hele vingleområdet.

 

Jeg ville jo trodd at når mann vingler, men tar gode avtrekk når vinglingen er rundt senter så har slagtid nærmest null betydning. Om du presser avtrekket så ville jeg trodd at det er en usikkerhet på når avtrekket går på flere titalls ms, mens en lang slagtid gjerne er på 10 ms, og kort slagtid på rundt 2 ms. Så usikkerheten eller variasjonen i når avtrekket går er så dominert av presset at slagtiden har nær null betydning. 

 

Når du skriver "jakter" tieren så regner jeg med at du mener å ta et bestemt avtrekk i det siktet er i eller på vei inn i 10'eren? Da er jeg helt enig i at her er slagtiden av betydning, spesielt med dårlige avtrekk. 

  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, M67 said:

Man skal ha tid også. Men hvor skyter dere N3? Såvidt jeg har forstått er det nokså likt dynamisk, og dynamisk og PRS er to veldig forskjellige ting. Men like gøy.

 

 

K

Du har rett i at N3 er mer likt dynamisk enn PRS, men sikkert noen treningsmomenter som er overførbare allikevel.

En av forskjellene på N3 og dynamisk er at man kan skyte med både pistol og rifle i en og samme øvelse/stage.

 

Vanlige treninger gjennomføres med stor grad av kreativitet på pistolbanen inne på Luftforsvarets Skolesenter på Kjevik. Større arrangement kjøres på Evjemoen på diverse lange og korte baner der.

 

Ellers ting som muligens kan friste deg er at NROF nå også har både langholdsprogram og feltprogram.

 

Og NROF konkurranser er stort sett gratis å delta på til sammenligning med DSSN stevner som koster ca en nyre pr stevne.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (40 minutter siden):

En av forskjellene på N3 og dynamisk er at man kan skyte med både pistol og rifle i en og samme øvelse/stage.

Jeg er med 😊 Melder du meg inn ;)

 

 

Bartemannen skrev (40 minutter siden):

sammenligning med DSSN stevner som koster ca en nyre pr stevne

Litt tvilsom verdsetting av nyrene dine? Pleier vel å koste 2-500,- 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (5 minutter siden):

Når folk skriver at stevner er dyre så lurer jeg på om de har lagt merke til hva ammunisjon koster 😁

Påmeldingsavgifta overgår ammoprisen for de alle fleste stevner. Kjøring og overnatting er dyrere enn disse til sammen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Bartemannen said:

Hiv deg med i NROF Kristiansand K. En av de mest aktive avdelingene i Norge, og du har poengene du trenger for erverv av AR15 i god tid før 2 års perioden er ferdig.
For du som er så glad i PRS så skyter også NROF Kristiansand det som heter N3 (nivå 3) som er skyting med pistol og rifle i bevegelse annenhver uke. Må jo være god trening for det du ellers driver med?

 

Av ren nysjerrighet, hvor mange åpne stevner har dere i året?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte å skrive "nysgjerrighet" - og "ivrig tilskuer" under "annen tilknytning til Forsvaret". 
 

Hva er aktiv reserve? Og ønsker man å registrere seg som det, dvs. hva er vettugt å skrive? 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (På 22.12.2022 den 9.57):

Det der er gammelt. Jeg er nå som menig soldat fullverdig medlem og aktiv reserve, gjennomgått sikkerhetskurs for skyting og deltar i treninger og konkurranse (har rukket en..)

 

Dette er fra i høst:

 

image.png.c037b7d3187f7403e1cede06ab5aa3c3.png

Dagens regler sammen med den nye Forsvarsloven åpner for at alle som har et yrke kan bli fullverdige medlemmer i nrof.
Teksten jeg viser til er denne:   Personell som er kvalifisert for å gjøre tjeneste som reservist i Forsvaret.
Forsvaret med den nye Forsvarsloven åpner for at Forsvaret kan benytte personell av alle kategorier de har behov for uten at disse har gjennomført førstegangstjeneste.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, NM149 said:

Dagens regler sammen med den nye Forsvarsloven åpner for at alle som har et yrke kan bli fullverdige medlemmer i nrof.
Teksten jeg viser til er denne:   Personell som er kvalifisert for å gjøre tjeneste som reservist i Forsvaret.
Forsvaret med den nye Forsvarsloven åpner for at Forsvaret kan benytte personell av alle kategorier de har behov for uten at disse har gjennomført førstegangstjeneste.

Nei det stemmer ikke. Du må minimum ha fullført førstegangstjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (7 minutter siden):

Nei det stemmer ikke. Du må minimum ha fullført førstegangstjeneste.

Der vil jeg påstå at du tar feil, har du lest den nye Forsvarslover?
Denne sier blandt annet: 
Stortinget har vedtatt regjeringens forslag om å endre forsvarsloven, som blant annet betyr at Forsvaret får større anledning til å inngå kontrakt om tjenesteplikt for personer uten verneplikt.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, NM149 said:

Dagens regler sammen med den nye Forsvarsloven åpner for at alle som har et yrke kan bli fullverdige medlemmer i nrof.
Teksten jeg viser til er denne:   Personell som er kvalifisert for å gjøre tjeneste som reservist i Forsvaret.
Forsvaret med den nye Forsvarsloven åpner for at Forsvaret kan benytte personell av alle kategorier de har behov for uten at disse har gjennomført førstegangstjeneste.

Du leser dette som fanden leser bibelen tror jeg 😀

Det at Forsvarsloven åpner for å inngå kontrakt med personell uten verneplikt betyr ikke at enhver snekker, rørlegger eller regnskapsfører får kontrakt med forsvaret eller blir reservist. Endringen i loven åpner for at f.eks en særs dyktig cybersikkerhets ekspert  i rullestol uten førstegangstjeneste kan bli ansatt i E-tjenesten.

Den personen vil kunne søke medlemsskap i NROF som reservist.

 

Alle som har et yrke slik du skriver kan ikke søke medlemsskap i NROF bare fordi de har et yrke. Utenom de andre tidligere kriteriene for medlemsskap som befal, spesiailst etc så kan du være reservist for å kunne søke. For de fleste så er det det samme som fullført førstegangtjenesten. Men som sagt du kan også være reservist hvis du er ansatt uten verneplikt. Men du må ha eller ha hatt ent forhold til Forsvaret for å kunne være en reservist.

 

Forsvarets egen definisjon er "Reservister er tjenestepliktig personell som har sitt primære virke utenfor Forsvaret i fredstid, men som skal kunne bekle stillinger i Forsvarets styrkestruktur ved krise og krig."

99.9% av disse er personell med nevne førstegangstjeneste, befals- eller offisersutdanning eller spesialister. Og så er det 0.1% (sikkert mindre) som har kontrakt eller ansettelse uten verneplikt.

 

I tillegg har NROF følgende formålsparagrafer som styrer hva de i det hele tatt driver med:

1. Samle militært utdannet personell for å styrke Norges forsvar og fremme forsvarsviljen i det norske samfunn.

2. Arbeide for bruk av reservister som ressurs for Forsvaret og ivareta reservistenes interesser.

3. Ivareta totalkompetansen blant militært utdannet personell for videre tjeneste i Forsvarets organisasjon og totalforsvaret.

4. Utvikle interessante og skapende nettverk mellom Forsvaret og samfunn.

5. Bidra til en positiv utvikling av det internasjonale samarbeidet mellom reservebefal

 

Altså Forsvarsrelaterte og militære aktiviteter og interesser.

 

Du må heller ikke glemme at NROF er en organisasjon utenfor Forsvaret og velger sine medlemmer. Det er ingen automatikk i at folk som søker blir tatt inn som medlemmer. Mange blir avvist.

 

Jeg sitter i styret så bare send meg en PM hvis du har lyst.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg forholder meg til det skrevne ord, og det er etter min mening veldig klart.
Jeg mener med dette at alle med et yrke som Forsvaret kan benytte seg av tillfredstiller kravet for å bli medlem av nrof.
At de som klubb kan avvise eller akseptere medlemmer er jo en annen sak.

Men som du siterer til er Forsvarets definisjon av en reservist:
"Reservister er tjenestepliktig personell som har sitt primære virke utenfor Forsvaret i fredstid, men som skal kunne bekle stillinger i Forsvarets styrkestruktur ved krise og krig."
Forsvaret ønsker med den nye Forsvarsloven å kunne benytte seg av personell uten førstegangstjeneste i sin struktur. Her er det veldig mange yrkesgrupper de ser på eksempler er Bilmekanikere sjøfører kokker maskinarbeidere sykehuspersonell av alle kategorier osv.
Så vi snakker om en veldig stor personellgruppe so med dette kan søke fullverdig medlemskap i nrof

 

 

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

Du blir ikke reservist av å ha et yrke som Forsvaret kan benytte seg av.

Du blir en reservist når Forsvaret har benyttet seg av deg eller vil benytte seg av deg.

 

Definisjonen som Forsvaret og Forsvarsdepartementet bruker (og NROF), er:
Reservepersonell/reservist er "tjenestepliktig personell som ikke er stadig tjenestegjørende i Forsvaret."

 

Du må ha utført tjeneste først.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Personell som er kvalifisert for å gjøre tjeneste som reservist i Forsvaret er hva nrof sier.
Kvalifikasjonene for å gjøre tjeneste er at de innehar kompetanse som eksempelvis Bilmekanikere sjøfører kokker maskinarbeidere sykehuspersonell av alle kategorier osv.
At Forsvaret åpner for å kunne benytte personell uten førstegangstjeneste var en av hovedpoengene med den nye Forsvarsloven.

Så om du er kvalifisert til tjeneste som reservist i Forsvaret er uavhengig av om du har gjennomført førstegangstjeneste, er min påstand med Forsvarsloven  i bakgrunn. De samme personellgrupper kan da med nrof sin håndbok i bakgrunn søke om å bli opptatt som fullverdige medlemmer hos de.

 

 

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

Reservister er tjenestepliktig personell som ikke jobber i forsvaret lenger.
en bilmekaniker som ikke har gjennomført førstegangstjenesten er ikke tjenestepliktig.
Han kan derimot få seg jobb på forsvarets verskted som sivilt ansatt, og vil da signere arbeidskontrakt som inkluderer tjenesteplikt.
Fra det tidspunktet vil han være en reservist i forsvarets øyne, og kunne søke seg til NROF om jeg forstår @Bartemannenrett.

mao, for å kalles reservist må man ha/eller ha hatt tjenesteplikt, enten fra verneplikt, eller fra kontrakt om tjenesteplikt med forsvaret/FD sine etater.

Jeg syntes nå NROF skulle kunne sendt folk uten verneplikt på grunnleggende soldatkurs på dombås jeg. så hadde alle som villet kunne bli med.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Les mine tidligere innlegg.
Det er ingen forutsetning med avtjent førstegangstjeneste for tjeneste i Forsvaret.
Forsvarets definisjon av reservister er:
Reservister er tjenestepliktig personell som har sitt primære virke utenfor Forsvaret i fredstid, men som skal kunne bekle stillinger i Forsvarets styrkestruktur ved krise og krig.
Avtjent førstegangstjeneste er ikke lenger et krav.
Som jeg skrev var dette et av hovedpoengene i ny Forsvarslov at Forsvaret skal kunne ta i bruk kvalifisert personell i styrkestrukturen uten at disse har avtjent førstegangstjeneste.
Definisjon av kvalifisert:
Kvalifisert brukes om en person som er dyktig eller skikket, som har de nødvendige egenskapene eller betingelsene for noe. 
Reservister jeg mener i denne kontekst har sine kvalifikasjoner i form av sitt sivile yrke, ikke gjennom avtjent førstegangstjeneste.
Nrof sier: Personell som er kvalifisert for å gjøre tjeneste som reservist i Forsvaret kan bli fullverdige medlemmer.
Kvalifikasjonen er for disse personene sitt sivile yrke kunnskaper, ikke at de har inngått kontrakt med forsvaret.

 

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

avtjent førstegangstjeneste/kontrakt som militær er ikke et krav for å ha tjenesteplikt. men det betyr ikke at alle har tjenesteplikt.
tjensteplikt får man ved å avtale det med forsvaret (uten å ha verneplikt) eller man får det automagisk/påtvunget sammen med verneplikta.
har man ikke tjenesteplikt blir man ikke regna som reservist.
fra (gamle?) forsvarsloven. nye er vel at sivile kan spesifikt inngå kontrakt om tjenesteplikt
"Alle som har verneplikt, militært tilsatte og andre som har inngått kontrakt om tjeneste med Forsvaret, har tjenesteplikt."

Men nå er vi uansett veldig langt off topic :P, denne diskusjonen kan man vel starte i en annen NROF relatert tråd.

OP kan uansett melde seg inn i nrof, men gjør det nå for å drive med skyting i såfall og ikke bare fordi du vil ha AR fordi det er kult (det er kulere å skyte med dem ;)) dynamisk vil jeg også anbefale

Edited by meatpukk
mer info
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Casey Jones skrev (På 21.12.2022 den 20.17):

AR er helt sikkert gøy, men jeg har ikke prøvd. Hadde det vært mulig hadde jeg hatt en i skapet. Det hele koker ned til hvilke aspekter med skyting man syns er gøy. Etter mitt syn er boltrifla bedre på det meste, men ikke alt.

Raskt og kontrollert kan jo også være å skyte 5 kjappe med benchrestrifla akkurat når vinden løyer. OG få ei bra samling. Det er ikke fullt så gøy med AR. Men alt til sitt bruk.

 

Jeg har kun boltrifler selv, fikk ver med NROF på en trening nå før jul og fikk prøve noen "kopier" av HK416, husker ikke hvilke merke det var, 

Jeg ble ikke veldig imponert, ikke var det noe "wow" faktor å skyte raskere med halv auto heller, men dette er min personlige mening og jeg skjønner ikke helt hypen rundt denne type rifler, Noen liker 4wd og andre liker bakhjulstrekk osv.. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...