Jump to content

Villsvinjakt på sitt verste!!!


bbdg

Recommended Posts

Aldri vært på villsvinjakt men håper (og tror) virkelig dette ikke er normalen😳 

Her er det vel bare flaks at ingen liv går tapt, foruten svina---https://www.youtube.com/watch?v=5QF3Ey9tCXQ

 

Å kalle dette for "TOP 10 BEST SHOTS HUNTİNG WİLD BOAR" er vel å overdrive på det sterkeste!!!!---https://www.youtube.com/watch?v=QiSIEDXdj28

 

 

Vet ikke om jeg er mest sjokkert, sint, oppgitt eller skremt, men dette er noe av det verste jeg har sett av jaktfilm.

Dette har jeg hverken turt eller villet vært med på!!!

Glad sikkerheten og moralen er bedre enn dette her på berget.

 

 

Link to comment
Share on other sites

gribben skrev (12 timer siden):

Første filmen har han et par biler som bakgrunn, andre filmen skyter han en gris i rævva på 150 meter.. Trenger ikke se mer enn det

 

Ca 52 sekunder ut i videoen ser det ut til at bildøren rett bak lukkes også

Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (13 timer siden):
gribben skrev (13 timer siden):

Første filmen har han et par biler som bakgrunn,........

Oooog det står en person ved siden av bilen ved ett tilfelle🥶

 

Skaubjønn skrev (11 timer siden):

Helt til sist skyter han rett ved siden av kompisen sin!!

 

Man må alltid prøve å se det positive! Nå vet man hvertfall hvor man IKKE skal dra på jakt!

Link to comment
Share on other sites

Aasbø skrev (5 minutter siden):

Mye snacks som NINA kan bruke i sine svertekampanjer i denne tråden 🙈

Nei, det er ikke alt som fungerer som det skal i verden, heller ikke på nett.

NINA har vel mye godt for seg, og er ikke imot jakt såvidt jeg har fått med meg, Sambo jobber der…

Sikker på at du ikke mente NOAH?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etikken ender ikke ved Norges grenser. Det er vel ganske vanlig i siviliserte land at en helst ikke skal skyte andre eller utsette dem for stor fare for å bli skutt. 
Jeg har skutt sportsskyting i flere europeiske land, og kravene til sikkerhet er ikke mindre enn i Norge. 
 

Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (1 time siden):

NINA har vel mye godt for seg, og er ikke imot jakt såvidt jeg har fått med meg, Sambo jobber der…

Sikker på at du ikke mente NOAH?

 

Selvfølgelig har du rett, autokorrektur er ikke alltid like greit 🙈

Innlegget er redigert. 

 

Link to comment
Share on other sites

Aasbø skrev (2 timer siden):

Mye snacks som NOAH kan bruke i sine svertekampanjer i denne tråden 🙈

Nei, det er ikke alt som fungerer som det skal i verden, heller ikke på nett.

 

Dette finner de vel uansett hvis de vil. Det som er viktig er jo at vi viser at vi tar STERK avstand til slik adferd. Viktig er det også å vise at slik oppføresel IKKE er tolerert her på berget. Mange nye jegere som må "oppdras" til at slikt IKKE blir godtatt. De er ivrige i å hente "inspirasjon" på nettet, og de må IKKE få inntrykk av at dette er vanlig og vil bli godtatt!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (1 time siden):

Etikken ender ikke ved Norges grenser.

 

Nei, men synet på hva som er "etisk" og ikke, er kanskje ikke "hogd i stein", og akkurat det samme overalt. Noen av oss har jo hørt vandrehistorien om de "etiske" menneskene i en spansk småby, som startet ei dyrevern-forening. For å få penger i kassa, arrangerte de ei tyrefektning - !

 

Her på forumet har det jo heller ikke vært unison enighet om hva som er "etisk riktig" / "human jakt", og ikke:

 

https://www.kammeret.no/topic/7648-4-hjort-på-19-sekunder/

 

Når det gjelder hvordan "omgivelsene" ser på disse vill-skytterne, kan jo det være preget av hvilke erfaringer de har med villsvinbestanden. Hvis den er "en pest og en plage", ser de kanskje mellom fingrene med triggerhappye villsvinskyttere ute på landsbygda. Vi kan jo flytte oss tilbake til vårt "etiske" fedreland, og søke på nettet etter hva folk som sikkert er både "etiske" og "dyrevenner" skriver om metoder for å få livet av brunsneglen.

 

Hva som er etisk riktig, er selvfølgelig situasjonsbestemt. Hva skal man spise, hvis man er strandet 3.600 meter over havet?

 

https://www.tv2.no/nyheter/viral/matte-spise-de-dode-for-a-overleve/15186949/

 

I forbindelse med denne saken uttalte en kardinal (eller var det sjølve paven?) at dette var "etisk riktig". Jeg synes huske at vedkommende slengte på at "de dødes sjeler vil glede seg over at deres avdøde legemer kom til nytte" (det der med "kjødets oppstandelse" sa vedkommende visst ikke noe om).

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke vært særlig komfortabel med å jakte sammen med disse skytterne. Selv om perspektivet og plasseringen av fotografen kan gi et noe feil inntrykk av sikkerhetsvinkler så er noen av disse situasjonene ikke innenfor.

Jeg har drevet mye drivjakt på gris, mest i Polen. Alle steder har sikkerheten vært prioritert, men med norske øyne kan noe av jakten virke tvilsom. Men følges reglene så er det få ulykker. Det er f. eks kun tillatt å skyte fra stående stilling inn i drevet, og det kan kun skytes mot gris på maks 50 m avstand. Da blir det erfaringsmessig ikke farlige rikosjetter mot driverne som kommer mot postene gjerne 50-100 m bak grisene. Jegerne står på linje med 50-100 m mellomrom, og det kommer gjerne griser mellom postene, da må det skytes før eller etter at grisen passerer postlinjen. Det kan virke uvant å se en annen post bak der grisene kommer, men det må en venne seg til. 

 

Hva som er akseptabelt etisk har endret seg mye over tid det er ikke statisk, men det er aldri norske normer som gjelder. Det må en bare akseptere og følge det som gjelder, hvis ikke får en bli hjemme. De første årene var etttersøk nesten fraværende. De siste årene har det vært gode ettersøksekvipasjer med på jakten. Disse har funnet mange griser som har kommet seg noen meter inn i krattet, og de finner også vilt som er skadeskutt. 

 

Skal en jakte i andre land må en finne seg i at det er andre regler og andre normer. Det er eller ikke brunost og kjøttkaker som står på menyen.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (58 minutter siden):

Jeg ville ikke vært særlig komfortabel med å jakte sammen med disse skytterne. Selv om perspektivet og plasseringen av fotografen kan gi et noe feil inntrykk av sikkerhetsvinkler så er noen av disse situasjonene ikke innenfor.

 

 

I første filmen er alle klippene filmet av skytteren selv, så her blir det ikke noen feil intrykk av sikkerhetsvinklene! Det er vel denne filmen som går på sikkerheten løs.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...