Jump to content

.223Rem: Kaliberkunnskap og jaktammunisjon


Sako 30-06

Recommended Posts

.223Rem er i Norge godkjent brukt til jakt på småvilt, rådyr og gaupe. Denne artikkelen er et forsøk på å gi litt informasjon om fordeler og ulemper ved verdens mest solgte finkalibrete flaskehalspatron

 

IMG_0841.JPG

.223Rem sammen med noen velkjente patroner. Fra venstre: .22LR, .223Rem, 6.5x55, .30-06 og kaliber 12/70 haglepatron

 

Litt kaliberkunnskap (Takk for bidrag, Bamrud!)

.223Rem er den sivile versjonen av 5.56x45NATO akkurat som .308Win er den sivile versjonen av 7.62x51NATO, og kaliberet er derfor klart dominerende i skytegrener som praktisk rifle, der sivile versjoner av militære våpen brukes i stor grad. På samme måte som at en god del av populariteten til .308Win kommer av muligheten for å skyte militær overskuddsammo i jaktrifla, har .223Rem blitt populær i USA av delvis samme årsak. Denne populariteten har bredt seg over Atlanterhavet, og .223Rem er i dag antakeligvis den mest solgte .22-kalibrete flaskehalspatronen. Det er likevel viktig å huske at det er forskjeller mellom .223Rem og 5.56NATO som gjør at man ikke uten videre bør skyte militær 5.56-ammo i en sivil rifle kamret for .223Rem.

 

.223Rem er utviklet med basis i .222Rem (via .222RemMag), der man forlenget hylsa med 2 millimeter og flyttet skuldra noe framover. Dette gjør at en .223Rem-hylse har kortere hals og større hylsevolum enn .222Rem. .223Rem bruker, i likhet med .222Rem, 5.6x50R, .22-250, .220 Swift og .221Rem Fireball, kuler med diameter på 0.224" (5.69mm). Patronen ble approbert av U.S. Army som M193 5.56 Ball ammunition i 1964, etter at den først ble utviklet som en militær ekperimentpatron for Armalite AR-15 i 1957. Opprinnelig kulevekt for M193 5.56 Ball ammunition var 55 grains, mens 5.56NATO bruker tyngre/lengre kuler på 62-63 grains. Remington tok M193 5.56-patronen inn i sitt program kort tid etter approberingen i USA og kalte den .223Rem.

 

IMG_0834.JPG

De vanligste .22-kalibrete sentertente patronene: .222Rem, .223Rem, 5.56x45NATO, .22-250

 

.223Rem ble raskt populær i likhet med nær sagt alle andre kalibre som U.S. Army en gang har approbert, som .45-70, 45 Colt, 30-06 og 45ACP. Fra .223-patronen er det utviklet flere andre kalibere, som .17Rem, 6x45, og flere kalibre i TCU serien, deriblant 7mmTCU. Ifølge SAAMI er maksimumstrykket for .223Rem 52.000 cup/55.000 psi

 

IMG_0836.JPG

.223Rem og to av dens avkom. Fra venstre .17Rem, .223Rem og 6x45

 

.223 Remington til "norsk" bruk

.223Rem er i Norge lovlig å bruke til jakt på dyr opp til (og inkludert) rådyr og gaupe, og kaliberet har mange fordeler. De små dimensjonene og relativt lette kulene gjør at råvareprisene for en patron er lave, og kombinert med store produksjonsvolumer blir .223Rem en billig patron å skyte med. Når .223Rem i tillegg har både flat kulebane og meget liten rekyl, er det lett å forstå hvorfor dette har blitt et av de mest populære kaliberne på markedet. Smellet fra en .223Rem er nokså skarpt og intenst, men det lille kaliberet gjør at smellet er greit å dempe med en lyddemper frampå børsa. Med lyddemper er rekylen fra en .223Rem i praksis ikke særlig større enn rekylen fra en .22LR. DFS har også startet en prosess for å innføre .223Rem/5.56NATO i sine programmer.

 

Mer om .223Rem

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/.223_Remington

6mmBR.com: http://www.6mmbr.com/223Rem.html (takk for link, rsubsonic!)

 

Fabrikkammunisjon (Takk for bidrag, Bamrud!)

På verdensmarkedet er det i dag langt over 100 forskjellige varianter av kjøpeammo med kulevekter fra 40 til 77 grains. Kjente produsenter av ammunisjon i .223Rem er PMC, Cor-Bon, Hornady, Federal, Winchester, Black Hills, Ultramax, UMC og USA (Varianter fra/av henholdsvis Remington og Winchester) American Eagle (Federal) Sellier & Bellot, Hirtenberger, Norma, Lapua, Aguila, og prvi Partizan.

 

Fabrikkammunisjon som importeres til Norge har vanligvis kulevekter på 50-55 grains, noe som gjør at normale hastigheter på fabrikkammunisjon er fra 950 til ca. 1000 m/s (oppgitt). Ved hjemmelading vil kulehastighet ved munning kunne variere fra 800-850 m/s til over 1000 m/s avhengig av hvilken kulevekt man velger. Til tross for høy utgangshastighet og flat kulebane, er fabrikkammunisjon i .223Rem ikke spesielt robust overfor vindavdrift. De små, lette kulene har dårlige ballistiske egenskaper, noe som gjør at .223Rem som regel er mye mer utsatt for vindavdrift enn kalibere som 6mmBR og 6.5x55. Dette kan selvsagt avhjelpes ved å velge tunge, lange, kuler (fra ca. 65 og opp til 80 grains kulevekt), men slike kuler er ikke særlig tilgjengelige som ferdigladet fabrikkammo. For å utnytte det fulle potensialet til .223Rem er man egentlig avhengig av å lade selv.

 

Et av de mest populære bruksområdene for .223Rem i verdens største sivile ammunisjonsmarked (USA) er såkalt "varminting", altså jakt på skadedyr som præriehund, coyote o.l. Ved slik jakt er effektiv avliving meget viktig, og hurtigekspanderende blyspissammunisjon vil være det riktige valget. Siden man ikke spiser jaktbyttet, er moderat kjøttødeleggelse ikke en prioritert egenskap. Dette ser vi ved at så å si all blyspiss-fabrikkammunisjon i .223Rem er ladet med relativt tynnmantlede kuler som gir stor splintavgang og som ikke alltid er like godt egnet til avliving av dyr som man ønsker å spise etterpå. I tillegg gir den relativt høye hastigheten fare for "spreng" av smått småvilt selv om man bruker helmantelammunisjon. Dette er fakta man bør være oppmerksom på hvis man ønsker å anskaffe et våpen i .223Rem for jakt.

 

aw3r44.jpg

Rype skutt på 15 meters hold med Lapua 55gr helmantel. 920 m/s var litt for mye for stakkaren.

Takk til Henrik123 for bildet!

 

Fabrikkammunisjon som kan være noenlunde greit tilgjengelig i Norge er:

Sako (50gr FMJ, 50 og 55gr SP og 50gr Nosler Ballistic Tip)

Norma (55gr SP, Jaktmatch 55gr FMJ, 55gr Oryx SP)

Lapua (55gr FMJ, 55gr SP, Scenar 69gr HP)

Federal (40gr Nosler Ballistic Tip, 53gr Barnes TSX, American Eagle 55gr FMJ, 55gr SP, 60gr Nosler Partition, 62gr Fusion. 55gr Trophy Bonded ble produsert fram til 2006 og kan muligens fåes i enkelte butikker ennå)

Remington (UMC 55gr FMJ, Accutip 50gr SP)

Winchester (Super-X 55gr SP)

Sellier & Bellot (55gr SP, 55gr FMJ, 69gr HPBT)

Wolf (FMJ)

Barnaul (FMJ)

 

Hvilken fabrikkammo er best?

Hvor stor er en fisk? Er kjøttkaker, karbonader, pizza eller lasagne det beste man kan lage av kjøttdeig? Rifler er like forskjellige som du og jeg, så det eneste svaret er: Prøv. Men ammunisjonsmerker som har godt rykte for presisjon er Lapua, Norma og Sako. Federal, Remington eller Winchester er nok også verdt å prøve. Jeg har hørt og selv erfart mindre godt om S&B selv om den godt kan være"god nok" til en del bruksområder og i en del børser, mens Wolf og Barnaul er mest brukt av folk som skyter veldig mye veldig fort og dermed legger mer vekt på lav pris enn på "hull-i-hull"-presisjon.

 

Til smått vilt er det ingen praktisk forskjell på merkene, der skal du velge den kula som gir best presisjon i børsa di. Til f.eks. rådyr har .223 et lite handicap pga. kuleutvalget, men Federals 60gr Nosler Partition bør gi god dybdevirkning selv om kula er kjent for å gi litt mye søl. Selvsagt vil også andre kuler kunne gi gode resultater ved riktig skuddplassering, men her må man prøve selv. Et annet alternativ til rådyr kan være Normas 55gr Oryx når den kommer i butikkhyllene. Uoffisielle brukertester har gitt gode restvekter og dermed liten splintvirkning samt god dybdevirkning i vått avispapir.

 

Hjemmelading

Som vi ser ovenfor er det i hovedsak 50-55 grains kuler som er lett tilgjengelige som fabrikkammo i Norge, og dette er stort sett enten helmantelammo eller tynnmantlet, hurtigekspanderende blyspissammo. Gode, solide jaktkuler er heldigvis nokså lett tilgjengelige for hjemmeladeren, og en omfattende test av ulike kuler for .223Rem ligger på Kammerportalen. En nybegynner innen hjemmelading vil ikke trå mye feil om han eller hun begynner med kuler på 50 til 55 grains – for eksempel Hornadys 50gr V-Max og/eller Sierras 52gr MatchKing – og Vihtavuori N130, en kombinasjon som det finnes mange tilgjengelige ladedata for. Andre kruttsorter som kan være godt egnet for .223Rem er Vihtavuori N133, Vihtavuori N135, Norma 200 eller Norma 201. Tunge kuler (fra ca. 65-70 grains og oppover) krever langsommere kruttsorter som f.eks. Vihtavuori N140, Vihtavuori N540, Norma 202 eller skytterlagskruttet Norma 11. For riktig tunge kuler finnes det færre ladedata tilgjengelig, så dette anbefales ikke uten videre for den helt sylferske hjemmeladeren.

 

Med de tyngste kulene på 75 grains eller mer (for eksempel Partizan 75gr HPBT, Swift Scirocco II 75gr, Hornady A-Max 75gr eller Sierra Matchking 80gr), kan man nokså enkelt oppnå både vindstabilitet og kulefall på omtrent det samme som man finner for en 7.62NATO eller en fabrikkladet .308Win, men da strekker man ytelsen for .223-patronen omtrent til maksimum. På den andre siden kan man lade med veldig lette kuler på 35-40 grains og få en patron som gir null utgangshull på en rev. Da flyr den lille, lette, raske kula i små fillebiter inni dyret og lager "grøt" av hele maskinrommet uten å trenge ut igjen, noe som både gir effektiv avliving og tar godt vare på pelsen.

 

IMG_0839.JPG

Noen av de utallige kulene som kan passe bra for .223Rem: 50gr Hornady V-Max, 52gr Sierra MatchKing, 65gr Sierra GameKing, 75gr Swift Scirocco II og 80gr Sierra MatchKing, alle i kulediameter 0.224"

 

Riflestigning (takk for oppfordring, Hornetman!)

Riflestigning er et mye omdiskutert tema, kanskje særlig for børser i .223Rem. Det er riflene som gir kula spinn og sørger for at den holder retningen mot målet, og riflestigning oppgis i "omdreininger per xx tommer": 1:8" betyr en omdreining på åtte tommer, 1:12" betyr en omdreining på tolv tommer og er altså en slakkere riflestigning enn 1:8". Hvis kula har for lite spinn vil den ikke være stabil, man får dårlig presisjon og trenger meterstokk eller GPS istedenfor linjal eller skyvelære for å måle gruppestørrelsene. I de verste tilfellene vil kula tumle og treffe pappen på tvers.

 

Generelt vil ei pipe med krapp riflestigning stabilisere tyngre kuler enn piper med slakk riflestigning, men som vi alle vet er piper individer akkurat som du og jeg, så grensene for hvor tunge kuler som kan stabiliseres er ikke helt skarpe. Dessuten er det lengden på kula som er viktig for stabiliseringen, mye viktigere enn kulevekta (selv om kulevekta selvsagt påvirker lengden på kula). Dermed kan det godt hende at hvis man tester to ulike kuler med samme vekt, vil man kunne se at den ene er godt stabilisert mens den andre gir stor spredning og kanskje ovale hull - i verste fall "nøkkelhull" - i pappen. Homogene kuler som Barnes- eller Tonheim-kuler er forholdsvis lange i forhold til kulevekta og kan gi mer stabilitetsproblemer enn ei mantlet blykule med samme vekt. Boattail-kuler er også noe lengre i forhold til kulevekta sammenlignet med ei flatbasekule, og i grensetilfeller kan man oppleve at mens ei flatbasekule er stabilisert og gir god presisjon, kan ei boattail-kule gi dårlig presisjon.

 

Man kan også høre diskusjon om for krapp riflestigning. Teoretisk skal ei kule gi best presisjon hvis den er akkurat såvidt stabilisert, mens for høy riflestigning skal gi dårligere presisjon. Ifølge hva jeg har erfart, hørt og lest på nettet er det ikke så mange som har opplevd dette i praksis. Det kan derfor hende at dette bare spiller en rolle ved ekstreme presisjonskrav, som f.eks. ved benkeskyting. Derimot er det faktisk en reell risiko for at ei veldig lett kule (typisk under 50 grains) i meget høy hastighet flyr i filler av sentrifugalkreftene hvis den skytes ut av ei pipe med for krapp stigning, det er flere som har opplevd dette. Børser i .223Rem leveres vanligvis med riflestigning på 1:12", 1:9" eller 1:8".

 

Hvor tunge kuler kan man dermed bruke i børsa si?

:arrow: Med 1:14" kan du normalt regne med å stabilisere kuler opp til ca. 50-55 grains. 1-14" finner man helst i omkamrete/oppbrotsjete .222Rem-piper.

:arrow: Med 1:12" som er en nokså utbredt riflestigning for .223Rem, bør du kunne stabilisere kuler opp til 55-60 grains. For meg var 55 grains absolutt grensa da jeg hadde 1-12" i Tikkaen min, og jeg så store forskjeller i spredning ved ulike hastigheter. Friskt ladde patroner gikk greit, men var de mer moderat ladd spredde de over hele skiva. Howa og mange amerikanske produsenter leverer våpen med piper i 1-12", det samme gjorde Tikka og Sako tidligere.

:arrow:1:10" påstås å kunne stabilisere kuler opp til ca. 70 grains. Denne riflestigningen kan man finne i Ruger Mini-14 produsert fra 1978 til 1985.

:arrow:1:9" bør med ørlite flaks kunne stabilisere kuler opp til rundt 75 grains. 1-9" kan man finne i blant annet Remingtons Targetmodeller, i Savage, Steyr Mannlicher og i Ruger Mini-14 produsert fra 1995

:arrow: Med 1:8" bør du absolutt kunne stabilisere kuler opp til ca. 75 grains, med litt flaks også 80-grainere. 1-8" er standard i nyere Tikka og Sako

:arrow: Med 1:7" skal kunne stabilisere det som finnes på markedet av kuler, inkludert lange sporlyspatroner. Det siste er ikke særlig aktuelt for oss sivilister. 1-7" kan bl.a. kan finnes i M16/AR-15, i Savage Low Profile-utgavene og i Ruger Mini-14 fra 1986 til 1994.

 

(Takk til Wadcutter for info om riflestingning i Ruger Mini-14 og til .223Hugo og 338RUM for info om riflestigning i Savage!)

 

Om riflestigning for .223Rem, fra 6mmBR.com:

6mmBR.com[/url]"]Overall, what twist rate is best? For varminting we like a 12-twist. The slower twist will give you a bit more velocity, and minimize the risk of jacket failure at high rpms. For general use, an 8-twist barrel will let you shoot the excellent 77gr and 80gr Sierra MatchKings and nearly all varieties of non-tracer milsurp ammo. We'd only select a 1:7" or faster twist barrel if we had a need to shoot the 90gr VLDs.

 

Barrel Twist Rate/Max Bullet Weight

1:14" / 55gr FB

1:12" / 65gr FB

1:9" / 73gr BT

1:8" / 80gr BT

1:7" or 1:6.5" / 90gr BT VLD

 

Konklusjon

.223Rem er et meget populært kaliber, av gode grunner. Ammunisjonen er noe av det billigste sentertente man får kjøpt på markedet, rekylen er nesten ikke-eksisterende og "morofaktoren" (spektakulær skuddvirkning!) ved skyting på spylevæskekanner eller ved kråkejakt er absolutt til stede. Den høye hastigheten gir en flat kulebane, og hvis du som jeg ikke er bedre skytter enn at du pleier å havne rundt (eller under) midten av resultatlista på jaktfeltstevnene kan du skyte inn på 150-170 meter og holde rett på skiva på alle aktuelle hold uten å måtte skru på siktet. Det lille kaliberet er også takknemlig å dempe med en lyddemper.

 

Kaliberet har imidlertid sine begrensninger som man bør være oppmerksom på. De lette kulene man får i fabrikkprodusert ammunisjon er følsomme for vind, så hvis man bruker fabrikkammunisjon er .223Rem ikke det ideelle kaliberet til jakt der det ofte blåser, som for eksempel etter gås ved kysten. Høy utgangshastighet gjør at selv helmantelammo kan fare stygt fram med maten hvis man jakter smått småvilt som f.eks. rype. Den lille kula gir dårlig skuddvirkning i stort småvilt hvis man bruker helmantel, og selv vil jeg ikke bruke helmantlet .223Rem på ei gås en gang til. Tilgjengelig ferdigladet blyspissammo er best egnet for skadedyrjakt, ikke for jakt på matvilt, selv om Federals 60gr Nosler Partition eller Normas 55gr Oryx vil kunne være gode valg til f.eks. rådyr. Dog, ved riktig skuddplassering vil det meste duge helt utmerket.

 

For meg er .223Rem bortimot det ideelle "nummer to"-kaliberet etter ei børse i godkjent storviltkaliber, men man bør som sagt være oppmerksom på begrensningene som kaliberet har.

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Savage leverer vel rifler med 1-9" snurr.
Er dette noe du vet, eller er det "hearsay"? Spesielle modeller?

 

Og Sellier & Bellot leverer 69 g HPBT.
Finnes slikt tilgjengelig i Norge, eller er det noe de har på nettsidene sine? Det er også mange ammotyper som 'kanerne produserer og som jeg kan lese om på nettsidende deres, men jeg finner dem ikke i butikkhyllene her på berget.
Link to comment
Share on other sites

Savage leverer vel rifler med 1-9" snurr.
Er dette noe du vet, eller er det "hearsay"? Spesielle modeller?

 

Dette er vel noe som alle med interesse for .223 burde vite vel... :mrgreen::mrgreen:

 

Spøkefrakken av:

Ifølge hjemmesiden til Savage leveres alle .223 (så langt jeg klarer å finne ut i allefall :wink: ) med 1 på 9 twist.

http://www.savagearms.com/12model_longrange_precisisionvarminter.htm

Link to comment
Share on other sites

Hei

jeg er ny på lista og fant temaet 223 og jakt kuler intresann. Har en Tikka T3 223 og ladet noen kuler i kaliberet til jakt på grågås og rådyr. Jeg har en del nato ammo 5,56 som går heller dårlig, det var ikke helt uventet. Ser det skrives at man ikke utenvidre skal bruke nato 5,56 ammo i en 223? Saken er at jeg har brukt nato hylsene, type LC til lading. Jeg ladet følgende kuler: Nosler 60grs med 25grs N-135, 964 m/s

og winchester PP 64 grs med 24,5 N-135, 924 m/s

Grunnen til at jeg ladet med nato hylser type LC er at de er lettere en rem hylser i tilegg til at de har gjevnere vekt. Saken er at presisjonen varierer mer enn jeg liker da grågåsa til tider står på lange hold. Det jeg nå lurer på er om nato hylsene er egnet til en 223 rifle?

Forøvrig kommer jeg til å prøve swift scirocco 75grs, flott bc. Blir N-135 for kjapt?

 

win-mag

Link to comment
Share on other sites

Savage leverer vel rifler med 1-9" snurr.
Er dette noe du vet, eller er det "hearsay"? Spesielle modeller?

 

Og Sellier & Bellot leverer 69 g HPBT.
Finnes slikt tilgjengelig i Norge, eller er det noe de har på nettsidene sine? Det er også mange ammotyper som 'kanerne produserer og som jeg kan lese om på nettsidende deres, men jeg finner dem ikke i butikkhyllene her på berget.

 

Loffen her på kammeret har en savage med 1-9" snurr. Vi kjøpte 69 g S&B i Tromsø på høsten. Prisen var ca 250,- for pakken. Den gikk ganske bra i Savagen, men dårlig (som forventet) i min eldre Winchester med 1-12" snurr

 

Utvalget i ferdigrulla 223 er elendig i Tromsø. Det som var tilgjengelig ifjor var AE, UMC og S&B fmj i 55g Og Federal SP i 55g og nevnte S&B i 69g. Maser stadig om andre merker og kulevekter/typer, men det er liten vilje til å ta andre ting inn ser det ut som.

 

ps flott tråd :lol:

Link to comment
Share on other sites

Godt kjempa Sako! Dette blir en informativ artikkel om kalibret. :D

 

Du kan vel også ta med at 223'n først ble approbert av U.S. Army som M193 5.56 Ball ammunition i 1964, etter at den først ble utviklet som en militær ekperimentpatron for Armalite AR-15 i 1957.

Remington tok denne 5.56x45 patronen i sitt program kort tid etterpå og ble raskt populær i likhet med nær sagt alle andre kalibre som U.S. Army en gang har approbert, som .45-70, 45 Colt, 30-06 og 45ACP.

..Og at også denne lille snertne patronen er moderhylse for en rekke villkatter.F.eks 6x45, og flere kalibre i TCU serien, deriblant 7mmTCU.

 

.. Og at der er på verdensmarkedet i dag Langt over 100 forskjellige varianter av kjøpeammo med kulevekter fra 40 - 77grs. fra PMC, Cor-Bon, Hornady, Federal, Winchester, Black Hills, Ultramax, UMC og USA (Varianter fra/av henholdsvis Remington og Winchester) American Eagle (Federal) Sellier & Bellot, Hirtenberger, Norma, Lapua, Aguila, og prvi Partizan.

Jeg har sikkert glemt noen.

.. Og at de alle følger kontrollorganet SAAMI som har satt maksimumstrykket til 52.000 cup -- 55.000 psi

Link to comment
Share on other sites

Ser det skrives at man ikke utenvidre skal bruke nato 5,56 ammo i en 223?
Jeg er usikker, men jeg mener at det kommer av at NATO-kammeret har lengre kuleskråning, slik at NATO-ammo kan få for lite friflukt i et SAMMI-spec .223-kammer. For liten friflukt er ikke alltid like lurt...

 

Forøvrig kommer jeg til å prøve swift scirocco 75grs, flott bc. Blir N-135 for kjapt?
Ja.

 

Bruk N140, N540, Norma 202 eller Norma-11. Jeg fikk best presisjon med N-11, den kula likte ikke N540 noe særlig i børsa mi.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hurtig svar!

Har du en pekepin på ladevekt til swift 75grs med N-11 eller N-140?

Er veldig spendt på denne kula og hvordan den vil oppføre seg på 200m+, moderat fart ca 830 m/s? Og optimal bc.

jeg lurer litt på dette med krysningspungte mellom lett kule og dårlig bc kontra tung kule dårlig fart men god bc. Ser det foretrekkes ofte tunge kuler med god bc på lange hold. Ser på tabeller at tung kuler til en viss grad tar igjenn lette kuler på litt hold. Er forholde med 30 kal ovrførbar til kal 223?

 

win-mag

Link to comment
Share on other sites

Ser det skrives at man ikke utenvidre skal bruke nato 5,56 ammo i en 223?
Jeg er usikker, men jeg mener at det kommer av at NATO-kammeret har lengre kuleskråning, slik at NATO-ammo kan få for lite friflukt i et SAMMI-spec .223-kammer. For liten friflukt er ikke alltid like lurt...

Det skal vistnok være noe annerledes spec. på hylsehalsene også..

Link to comment
Share on other sites

Har du en pekepin på ladevekt til swift 75grs med N-11 eller N-140?

Med N-11 må du forske litt, for der har man som kjent lotvariasjoner. Vizla her på forumet skrev en glimrende artikkel om utvikling av ladninger med skytterlagskrutt i tråden Norma 11 til 223

 

Vihta oppgir ladedata for 75-grains kule (dog ikke Scirocco), så der har du ett utgangspunkt. OBS: Sciroccokula modellerer til høyere trykk i QL enn hva andre 75-grainere gjør. Ikke så merkelig, for den er lang slik at den stjeler mye hylsevolum, den har lang bæreflate, og den har tykk mantel. Start lavt. Jeg ville holdt meg under Vihtas maksladninger!

 

Jeg har oppnådd 830 m/s uten å bli "skræmt" av noenting, jobba meg opp fra under 750 i små skritt. Men vær obs. på at Sciroccokula er kjent for å være vrien ;)

 

Spøkefrakken på:

Dette er vel noe som alle med interesse for .223 burde vite
Pss. Jeg interesserer meg for slanke, finske damer, jeg. Sånne derre amerikanske dundrer, skrudd sammen av fulle sjømenn som har vokst opp på McDonalds og vassent øl, bryr jeg meg lite om :mrgreen: Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@TommyK: Forskjellen på denne tråden og de andre er at dette er en infoartikkel-tråd. Jeg jobber med noe som skal bli en artikkel på Portalen slik at vi får færre "jeg lurer på .223"-tråder i framtida. Men da må jeg nesten begynne å skrive artikkelen, og for å få de gode innspillene som jeg har fått må jeg nesten poste artikkelen "under arbeid".

 

Første innlegg oppdatert med kaliberkunnskap fra Bamrud, og med info om riflestigning i Savage. Nå synes jeg dette begynner å ta noenlunde form, så når jeg bare får lagt inn et par bilder kommer jeg til å regne meg som noenlunde ferdig. Hvis dere finner mer som mangler, kom gjerne med det, men jeg tror vi at nå kan gi beskjed til portal-redaktøren om at innlegget er klart til å legges inn på portalen etter at bildene er lagt inn. Takk for gode bidrag, folkens!

Link to comment
Share on other sites

I romjula var vi en tur på skytebanen, og skulle bl.a. kronografere noen ladninger.

Problemet var at det bare var et fåtall av 223-skuddene vi fikk registrert fart på, mens 308 og 6,5x55 stort sett gikk greit.

Kronografen var en CED Millenium, og i brukksanvisningen stod det noe om at 223 kuler kunne være litt "vrine", så man måtte skyte nermere sensorene for å øke sannsynligheten for at kulen ble registrert.

 

Er det noen som har erfaring med kronografering av 223-kuler, er det noen tjuv-triks, eller er det bare å prøve å lirke kula nermest mulig sensoren?

 

Takker for eventuelle inspill.

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Sako30-06 dette var en god tanke hadde bare alle tenkt som deg skal få skryt for dette av meg hehe du de som skulle vart gjort er at alle 223 trådene blei lagt til en under mappe av denne vett du så alle kunne gå inn der og finne dem. Har ikkje tilfeldigvis ladedata til Rhino kuler du og hvilken krutt type eg skal bruke og kansje mengde

Link to comment
Share on other sites

Speer 70gr/4,5g semispitzer jaktkule, part nr 1053, stabiliserer helt fint i rifler med 1-12" i stigning. Har jaktet mye med denne.

 

Mener å huske at jeg prøvde den i en Win 70 varmint 222 med 1-14" tidlig i forrige århundre. Stabiliserte der også hvis jeg ikke husker helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Ser det skrives at man ikke utenvidre skal bruke nato 5,56 ammo i en 223?
Jeg er usikker, men jeg mener at det kommer av at NATO-kammeret har lengre kuleskråning, slik at NATO-ammo kan få for lite friflukt i et SAMMI-spec .223-kammer. For liten friflukt er ikke alltid like lurt...

Det skal vistnok være noe annerledes spec. på hylsehalsene også..

Her er noe mer om saken:

Paramilitary 5.56mm ammunition should not be fired in commercial rifles with chambers reamed to SAAMI specifications. The SAAMI chamber used in sporting firearms has a smaller diameter bullet seat, a shorter throat and less free bore than military chambers. Chamber pressures can rise dramatically when military ammunition is fired in them.

 

SAAMI specifications for commercial .223 ammunition specify an average chamber pressure of 52,000 CUP. When military ammunition is fired in the SAAMI chamber, pressures may rise to 55,000 or 60,000 CUP!

Kilde: http://www.ak-47.net/ammo/ss109.txt
Link to comment
Share on other sites

Eller er "landet" i gata der du bor??

Der også 8)

 

Men jeg har også lest til øyet har blitt både stort og vått om alle de snasne patronene som jeg har hatt lyst til å prøve i børsa mi, for så å finne ut at ingen av pusherne tar den inn. Jeg veit at ulike butikker fører ulik ammo, men siden lista omhandler ammo som man kan ha en noenlunde sjans til å finne her på berget vil jeg vite at det jeg lister opp er tilgjengelig i minst én noenlunde fornuftig sjappe innafor konglerikets grenser :)

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet er vel sånn noenlunde fornuftig...? :wink:

 

Må vel forøvrig stille meg i rekken av forumdeltakere her med lua i handa og få si at dette er nok en velskrevet tråd fra deg, Sako 30-06. :D (applaus)

 

Legg for øvrig merke til at jeg ikke harselerer med nicket ditt, slik enkelte andre her konsekvent gjør. Håper det blir lagt merke til og husket neste gang jeg stiller et dumt spørsmål... :oops:

Veldig OT, så gir meg nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker, men jeg mener at det kommer av at NATO-kammeret har lengre kuleskråning, slik at NATO-ammo kan få for lite friflukt i et SAMMI-spec .223-kammer. For liten friflukt er ikke alltid like lurt...

Det skal vistnok være noe annerledes spec. på hylsehalsene også..

 

Sjekket friflukten på nato 5,56 i min tikka T3, maks patronlengde 60,1mm i T3n. Nato 5,56 patronlengde 57,3mm= 2,8mm friflukt, burde være rikelig..

Har forøvrig opplevd at nato ammoen klikker til tider i T3n. Skal se om det er målbare forsjeller på nato og 223, mulig jeg må bruke mikrometer?

 

win-mag

Link to comment
Share on other sites

@ min-mag;

 

Her er noe mer om saken:
Paramilitary 5.56mm ammunition should not be fired in commercial rifles with chambers reamed to SAAMI specifications. The SAAMI chamber used in sporting firearms has a smaller diameter bullet seat, a shorter throat and less free bore than military chambers. Chamber pressures can rise dramatically when military ammunition is fired in them.

 

SAAMI specifications for commercial .223 ammunition specify an average chamber pressure of 52,000 CUP. When military ammunition is fired in the SAAMI chamber, pressures may rise to 55,000 or 60,000 CUP!

Kilde: http://www.ak-47.net/ammo/ss109.txt

 

Så trykkøkningen er et faktisk problem her. Og det er fali' det... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner mere bruker info om 223 og bruk av kobberkuler, slik som Barnes TSX og andre kobber fabrikater.

 

Primært er det for jakt og for å unngå sprengt kjøtt både for fugl og rådyr. 223 kule testen som er gjort er ypperlig og helt fantastisk håndtverk som en retningslinje men om det er mange som har brukt kobberkuler på jakt og erfaringer med det er det lite info om.

 

Jeg selv har nå bestilt en pakke med slike Barnes 62 grain TSX BT kuler, og det er med stor spenning jeg skal se om jeg får styr på dem i Tikka'n med 1:8 i stigning, og hvor mye friluft jeg må ha og hastigheter og presisjon som jeg ender opp med. Time will show.

Link to comment
Share on other sites

Takk for flott artikkel. Kunne det vært skrevet noen linjer om 223 og subsonic lading og muligheter og umuligheter rundt dette? Eller er det bare å banne i kirken? Skaffet selv noen fabrikkladet 128 grain subpatroner som desverre ikke passet i min tikka pga manglende friflukt, men senere ble disse gjort om til 100 grain av produsenten(og passer fremdeles ikke i tikka`en), men US M1 fikk disse til å fungere i sin Ruger(om ikke det var ruger, var det hverfall en rifle med 1:7 stigning)vet jeg. Vanlig er de jo ikke, men kan kjøpes i Norge. Litt OT, men legger likevel med noen bilder:

 

Hvis du ser på sub kulen blir den raskere "tykk" og det er dette som hindrer meg i å få sluttstykkearmen ned. Har tidligere prøvd å få noen til å hjelpe meg med konsekvensanalyse dersom jeg flytter kula 1-2 mm lenger inn i hylsa, men foreløpig ikke fått svar.

 

Sammenligning.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg var nokså sikker på å ha lest et sted at .223 har gått forbi .222, men nå ble jeg brått litt usikker, gitt. Men etter litt googling fant jeg ut at det ihvertfall er noen som er enig med meg:

 

According to a popularity chart published by RCBS, based on reloading die sales, the .223 Remington is our most popular .224" caliber centerfire, ranks second only to the .30-06 among all rifle cartridges, and twelfth among all handgun and rifle cartridges.
http://www.reloadbench.com/cartridges/223.html
Link to comment
Share on other sites

Bra tråd Herr Sako!

 

Jeg har en rifle i .222 som liksom har vært en sånn rådyr-reserve / fuglebørsje.

Har en Blaser som jeg jo kan bytte løp på frem og tilbake og slikt, mye av det jeg falt for med Blaseren var jo at den var så kort. Med den 50cm lange 9.3 pipa måler jeg den til 93cm totallengde.

Siden jeg allerede hadde .222 ble det .223 når jeg leverte søknader om flere piper hos politiet i Kongsberg (God bless them), nå sitter jeg med søknad om 5 nye kaliber til Blaseren, 6.5x55 er realisert allerede, tror kanskje neste kan bli .223 pga latterlig fordelaktig ammopris.

 

Hva slags lengde bør man ha på et .223 løp?

Link to comment
Share on other sites

Litt ekstra info om tilgjengelig ammuisjon som vil være lagervare mange steder i 2009

 

Norma 55 grs Oryx

Federal 62grs Fusion

Federal 53 Grs Barnes TSX

 

Det ser ut som rådyrjegeren vil ha MANGE alternativer å velge imellom som bør passe de fleste våpen på markedet. Det er verdt å nevne at Norma Oryx vil koste 2,5X Federal Fusion på tross av 35% økning i $ kursen, mens svenske kronene har senket seg ca 10%.... Fusion ca 14,-/stk. Oryx 33,60,-/stk

 

Federal 55 grs Trophy Bonded gikk ut i 2006 egentlig, men det eksisterer vist et ok lager fortsatt på Kløfta så den er nok fortsatt å få tak i.

 

Savage rifler leveres som std med 1-9" i alle i 223 og 1-7" i Low Profile utgavene. Begge er forøvrig lagervare på Jaktdepotet.

Steyr Mannlichers våpen i 223 leveres også med 1-9" som standard.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...