Jump to content

.223Rem: Kaliberkunnskap og jaktammunisjon


Sako 30-06

Recommended Posts

Bra skrevet Sako 30-06.

Men du må redusere listen over fabrikkammo betydelig, for i dag har jeg hvert på bytur og skjekket utvalget. og det er:

Federal AE 55 gr

Remington ett eller annet, orket ikke mase om hva.

Og til slutt 2 pakker med Sellier & Bellot et eller annet.

Hadde håpet at de hadde noe Lapua eller Norma for å få hylser for å måle trykkring men nei.

Men jeg skall begynne å ladde sjøl så jeg gidder ikke mase på butikken om å ta inn noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Tok er ringerunde i dag for å spørre etter billige .223 hylser. Har skutt endel Rem. UMC så jeg har endel av disse hylsene.

Jeg er godt fornøyd med disse, men tilgangen på hylser er jevnt over dårlig.

Prisen for rem. hylser er forøvrig omtrent den samme som det jeg betalte for ferdigladda Rem.UMC (55gr FMJ) Det synes jeg er litt rart, men det er vel fordi Rem.UMC har vært så sabla billig hos XXL. Nå skal XXL vist nok ha 3.90,- pr skudd mot 2.90,- for bare en kort stund siden.......

 

Er det noen som vet hvor man får tak i feks. Rem. hylser til "rett" pris?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt meg ei rifle i 223, jeg skal jakte Rype,gås,rev og kråke fugler.

Jeg lurte på om dere vet om en spesiel ammunisjon som passer til denne jakten. Ønsker og bruke kun en type vis det er mulig så jeg slipper og skyte den inn så mange ganger. (lader ikke selv)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg håper og tror du mener ammunisjon og ikke animasjon (som er dette http://no.wikipedia.org/wiki/Animasjon ) :mrgreen:

 

Tips: Norma Jaktmatch (helmantel) til rype, sel har du ikke lov å jakte med dette kalibret, og en ekspanderende kule av noe slag til gås, rev og kråke.

 

Ninjaedit: Dessuten trenger du strengt tatt bare skyte inn en gang med hver ladning, bare huske antall klikk mellom hver type såfremt de har forskjellig treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har du visst samme spm i to tråder, men svarer deg enda en gang..

I og med at det aldri vil la seg gjøre å klare kravet med en .223 så sier det seg selv at den ikke er lov til seljakt. Så tunge kuler finnes ikke til kalibret, og uansett ville du aldri klart kravet. Så den diskusjonen legges død.

At en sel dør om du skyter den i hodet med ekspanderende kule fra .223 er en helt annen sak, men lovlig er det uansett ikke om du ikke har fått disp for å kunne bruke nettopp dette kalibret, noe jeg nesten kan garantere at oppdrettsgutta du nevner har fått. Om ikke bryter de rett og slett loven, så enkelt er det.

 

Som også nevnt tidligere, all ekpanderende ammo i .223 tar livet av rev, kråke og gås. Det viktigste er uansett at du klarer plassere kula der den skal være.

Kjøp noen forskjellige typer, se hva som samler best i børsa di og bruk disse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

http://ammo.ar15.com/ammo/project/hist_diff.html" target="_blank

 

En forholdsvis god beskrivelse av forskjellen på 5.56 og sivil 223Rem

 

Kan forøvrig nevne at MK262 (77grs SMK med cannelure fabrikkladet WWC)stabiliserer greit i en 1-9 pipe og jeg fikk noen meget pene samlinger med snitt på 22mm i en standard BM pipe på 20"

75grs Partizan stabiliserer også helt fint i flere 1-9 løp

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...