Jump to content

Leatherman vs Gerber Multitool


Polardego

Recommended Posts

Min gamle og trofaste Leatherman stakk og jeg ser etter noe nytt. Brukte vel egentlig tanga, saksa og kniven mest, men stjerne og flatskrujerv er veldig kjekt de få gangene man trenger det.

Hadde tenkt å kjöpe ny Leatherman, men vi fikk et veldig bra tilbud på Gerber Multitool gjennom jobben. Godt under halv pris i forhold til tilsvarende Leatherman. Hvordan er kvaliteten på Gerber?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Gerber har også 25 års garanti. Tror jeg bestiller Truss

Blir å koste meg 500. Det finnes lettere og enklere modeller som har alt jeg trenger, men då må jeg ha seratert blad.

For mange år siden var vi langt oppe i Stabbursdalen på vinterjakt på rype. Da ble glidelåsen på jakka ödelagt. Tangen reddet meg.

Har også repparert sneller o.l. med Leatherman, föler at et multiverktöy er viktig når man er langt fra vei. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har Leatherman Skeletool, den har få men gode verktøy. Tar den alltid med når eg pakker kajaken for overnatting. Slaureskap frå mi side gjorde at eg etter ein tur fekk godt med rustflekker på knivbladet, men eg fekk nå fjernet det  igjen.

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

Har Skeletool og Charge, og jeg elsker Skeletool!

Den er så litn og lett at den alltid er med i lommen, og den har det viktigste (kniv, tang og skrujern)

 

Må du åpne tangen for å få ut kniven på Gerberen? 

Jeg liker at kniven skal være på utsiden slik at den er like rask som en foldekniv...

Link to comment
Share on other sites

Kjøp begge, så bytter du på 🤔

Leatherman kjennes bedre ut kvalitetsmessig. 

Liker løsningen med tanga til Gerber best. Lettere å bruke med en hånd når man driver på med noe. Tipper du blir fornøyd uansett hvem du velger, men leatherman ligger vel en god del høyere i pris. 

16669795001624162133272750585207.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gerber center drive er laget i USA, men er usikker på om de er like forseggjort som de det amerikanske militæret har. Noen klager på rust på disse.

 

I Villmarksboka til en viss norsk kjendis, fra 1990- tallet, mente han at rangeringen av multiverktøy var som følger: Først Gerber, så Victorinox, og til slutt Leatherman.

 

Tviler på at det beste Gerber lager er noe dårligere enn på 1990- tallet. 

Link to comment
Share on other sites

Har annen erfaring enn en viss kjendis…
For noen år tilbake da jeg jobbet "innen bransjen", hadde vi diverse Gerber produkter i butikken. Vi hadde til dels mye reklamasjoner på spesielt Bear Grylls produktene, men også på Gerber multitools.
Det toppet seg engang hvor vi etter et større salg fikk inn mye reklamasjoner i ettertid. I løpet av en enkelt uke fikk vi inn rundt 27-28 reklamasjoner, hvorav 6 eller noe sånt var multitools. Da kuttet vi ut Gerber i butikken.
Hadde aldri reklamasjoner på Leatherman. Av Victorinox hadde vi de tradisjonelle foldeknivene og ikke multitools.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Leatherman PST på 1990- tallet. Den virket mindre overbevisende enn samtidens Victorinox lommekniv. 

 

Mulig at Leatherman har økt i kvalitet med årene.

 

På 1990- tallet laget Gerber stort sett utstyr som var beregnet på militæret. Det var bare det at det var i salg ellers også. 

 

Det var kanskje før Gerber begynte å selge kinesisk produserte varer til vanlige folk?

Link to comment
Share on other sites

Ja, en del var nok mye bedre kvalitet før. Det ser jeg iallfall gå igjen på en del andre produkter hvor enkelte detaljer tidligere hadde deler av stål, som i dag er byttet ut med tynnere blikk, mykere aluminium eller i verste fall plastikk. Kan i noen tilfeller fungere like greit, men ikke når det er slitedeler…
 

Episoden jeg beskriver over er fra ca 2013 kanskje 2014.
Problemene var størst med Bear Grylls produktene, men som nevnt fikk vi også en del multitools i retur. Husker ikke om noen av disse var branded med Bear Grylls. Godt mulig.

Har selv en Leatherman Wave kjøpt i 1997, som fortsatt er i bruk, og som aldri har gitt meg noen problemer. Ene knivbladet er litt tynnslitt etter gjentatte slipinger, så det bør jeg få byttet ut.
Har hatt en Gerber multitool liggende i bilen i flere år, men første gang den skulle brukes knakk spissen av tanga. Husker ikke modellnavnet, men det var en av de billigste modellene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

For å si det sånn. Da jeg knakk philips skrujernet på min Leatherman Supertool II etter 10 års mishandling,  sende jeg den inn til importøren, og en uke senere lå det en flunkende ny Leatherman Supertool III i postkassen. No questions asked. 

Har også en litt mindre Victorinox Swiss tool, som jeg er super fornøyd med. Den virker å være bedre kvalitet enn Leatherman, mer forseggjort liksom. Men den er litt mindre så noen gnager foretrekker jeg Leather man. 

Gerber har jeg ikke noe særlig erfaring med, men altids ysn de var litt mer jalla i kvaliteten


 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 11/26/2022 at 11:14 PM, Tjukkas said:

Gerber har jeg ikke noe særlig erfaring med, men altids ysn de var litt mer jalla i kvaliteten


 

Gerber er nok ikke like bra kvalitetsmessig jevnt over, men vil ikke bruke ordet jalla heller.

 

Jeg kjøpte en 2-300 kroners mini-tool (Gerber) på XXL for 2-3 år siden. Den var festet i nøkkelknippet og ble mye brukt. For noen mnd. siden ble en liten avstiverpinne til det ene knivbladet bøyd. De reklamerer med "limited lifetime warranty" så på pur faen sendte jeg mail til Gerbers hovedkontor med bilder. De sendte saken til Fiskars norge som igjen ordnet/sendte et splitter nytt mini-tool på dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det dyreste multiverktøyet du kan få, er nok SOE Portable Toolkit fra andre verdenskrig. Som er et rent samleobjekt. 

 

Ifølge Leatherman firmaet oppfant de multiverktøy. Noe som er en pussig påstand, men Sheffield ville ikke produsere multiverktøy for sivile da....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...