Jump to content

Lundhags jaktstøvler som krymper - utblokking


uncas

Recommended Posts

Har 2 par med Lundhags jaktstøvler. Det en paret er 1-lags skinn, det andre 2-lags. Liker konseptet meget godt og skulle gjerne fortsette å bruke de. Problemet er at cellegummien på begge parene har krympet slik at det klemmer over vristen og gjør de ubrukbare. De er behandlet pent og ikke tørket ved for sterk varme (kaldtrom). Strengt tatt skulle ikke støvler i denne prisklassen ha slike problemer, men det er en annen debatt.

 

Lundhags Norge sier de kan sendes til skomakeren i Sverge og blokkes ut. Dette koster 2-400 kroner pr. par pluss frakt.

 

Er det noen som har forsøkt dette? Og i så fall blei det vellykket, eller gikk de tilbake til krympet tilstand? 

 

Er forbanna over problemet til et overpriset produkt sjøl om jeg likte støvlene aldri så mye. Vil gjerne ha litt fakta før jeg brenner enda mer kroner på noe som kanskje ikke vil fungere.

 

Link to comment
Share on other sites

Att  Lundhags krymper litt er velkjent. 

 

Mine første fra denne produsenten "anpasset" jeg som følger: ...varm sommerdag,-fylte de nye støvlene med vann ( og meg selv med 1L Martini) og lot de være på føttene i ganske mange timer - hadde de i mange mange år og med fantastisk god passform. 

De jeg kjøpt siden har vært ett nr større enn det jeg vanligvis bruker...

 

Tror nok att denne utblokkingen har noe for seg og att de er kjent med og har erfarenheter med  problemet.

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Trodde dette var godt kjent blant alle som selger Lundhags. Skoene kryper ca 1 str iløpet av første tiden de blir brukt. Slik har det vært siden jeg kjøpte mitt første par på 90 tallet. Om Lundhags sier at utblokking fungerer så gjør det garantert det. Send de inn. Krangle eventuelt med butikken du kjøpte dem i, for dårlig rådgivning under kjøpet av sko.

Andreas.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (På 27.10.2022 den 10.49):

Trodde dette var godt kjent blant alle som selger Lundhags. Skoene kryper ca 1 str iløpet av første tiden de blir brukt. Slik har det vært siden jeg kjøpte mitt første par på 90 tallet. Om Lundhags sier at utblokking fungerer så gjør det garantert det. Send de inn. Krangle eventuelt med butikken du kjøpte dem i, for dårlig rådgivning under kjøpet av sko.

Andreas.

Da må jeg si det er merkelig at Lundhags operere med en størrelseguide på sin nettside som ikke stemmer. 

Sålen krymper ikke. Kjøper ikke støvler som er for store i lengderetningen fordi de vil krype sideveis. Og spesielt ikke da prisen er 5k.

Link to comment
Share on other sites

uncas skrev (6 timer siden):

Da må jeg si det er merkelig at Lundhags operere med en størrelseguide på sin nettside som ikke stemmer. 

Sålen krymper ikke. Kjøper ikke støvler som er for store i lengderetningen fordi de vil krype sideveis. Og spesielt ikke da prisen er 5k.

Det er jo ditt valg. Du ser jo konsekvensen av ditt valg. Fasiten har du i hånda.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes så mye gode sko på markedet. Å holde på med sko som krymper er ikke noe for meg.

 

Samme også dette med å gå inn sko. Det burde høre fortiden til. Finn sko som passer dine føtter og hold deg til samme modell når det er på tide å bytte. 
 

Når det er sagt så hadde jeg sendt de inn for utblokking. 

Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (48 minutter siden):

Samme også dette med å gå inn sko. Det burde høre fortiden til. Finn sko som passer dine føtter og hold deg til samme modell når det er på tide å bytte. 

 

Her er jeg uenig.

Annet enn mykt tynt semsket til pene sko, har jeg aldri sett lær som er verdt å ha som ikke er knallhardt når det er nytt og som må gås inn. Og jo bedre lær, jo lengre tid å gå inn. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da får vi være uenig rundt det. I morgen tidlig tar jeg mine nye lærsko ut av esken og tar de med på smygjakt. Tape og gnagsårplaster legger jeg igjen hjemme. 
 

Samme modell som de gamle skoene, samme passform. De er i full-lær. Innvendig er de kledd med memo-foam. Et materiale som former seg etter foten min. Disse skoene passer mine føtter, ingen behov for å gå de inn. 
 

Det er uansett vanskelig å diskutere passform på sko. De som passer meg kan være helt feil for andre. Men å kjøpe sko som ikke passer foten helt, for så at det skal gå seg til etterhvert er ikke noe for meg.

Link to comment
Share on other sites

Det har nu alltid vært lundhags for meg. Eller m77 som er noe drit i vått tereng.

Har prøvd litt forskjellig men ikke funnet andre sko som passer mine føtter på samme måte som lundhags. Kjøper alltid varianten i lær uten fôr. De tre parrene jeg har hatt har vart i mange år og holdt føttene mine tørre. Og så er det bare å bytte lester når man har svettet ut de man har på seg. 

Det med krymping har jeg ikke tenkt på før og kan ikke si at jeg har merket det med mine sko. Det eneste jeg ikke liker er at det fort blir en invendig kant over rista der læret bretter seg. 

 

Link to comment
Share on other sites

Gikk fra Crispi til Lundhags og er strålende fornøyd. Crispi ødelegger jeg etter en god sesong og to, Lundhags holder foreløpig stand.

 

Har to par Lundhags nå (pluss et par til fjellskisko), et lett par og et til tyngre bør. Alle tre satt spot on fra dag en, null gnagsår, ikke har de krympet noe heller. 

 

Ifølge Lundhags byttet de gummiblanding i 2005 for å unngå problemet med krymping. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (9 timer siden):

Samme modell som de gamle skoene, samme passform. De er i full-lær. Innvendig er de kledd med memo-foam. Et materiale som former seg etter foten min. Disse skoene passer mine føtter, ingen behov for å gå de inn. 

 

Det høres helt fantastisk ut, men det har jeg aldri vært borti. Hva slags støvler er det?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute en morra-økt etter hjorten i skikkelig drittvær. Så ingen dyr forresten.

 

@Skrueråmuttere Fjellstøvler av den litt høye sorten. Jeg har de siste 15-20 brukt fjellsko også til jakt. Så får jeg jeg heller spe på med gamasjer om ting må gå oppunder knærne.

 

Forøvrig så kom sønnen min hjem fra jobb dagen før reinsjakta og fant ut at han måtte ha nye sko. Han fikk beskjed om å gå innom alle de tre lokale sportsbutikkene. Der skulle han prøve både fjellsko og jaktstøvler. De skoene som utmerket seg på hans føtter var Crispi Titan. Det var de han likte best, det var de som satt best på foten. På dag 3 i jakta felte han en reinsbukk 16 km fra bilen. Ingen gnagsår, ingen ømme tær. Tatt rett ut av esken og brukt på tur i høyfjellet. Han synes rett og slett skoene var fantastiske. Og han traff blink med sitt valg, da er det liten tvil om hvilke sko han bør ha neste gang.

 

Nå har ikke jeg lest meg opp på hvilket lær som er i Crispi skoen, men det er da ikke lær ala semsket til pensko. 

 

Men, uansett så kan folk ha en type fot som gjør det vanskelig å finne passende sko overhodet? Men om jeg hadde hatt sko som krever inngåing og kanskje senere utblokking så hadde jeg gått videre til et annet merke eller modell ved neste korsvei. Og om noen lurer: Jeg snakker sko generelt. På begynnelsen av 2000-tallet kjøpte jeg et par Lundhags Professional. De viste seg å ikke være en god match til mine føtter og ble fort parkert. Betyr det at Lundhags lager dårlige sko? Nei, det betyr at de ikke passet mine føtter. 

Link to comment
Share on other sites

For ein god del år tilbake kjøpte eg eit par Lunhags, meiner dei hadde betegnelsen jakt jubileum. Fekk til råd å kjøpe dei eit nr for store.  Det er einaste fjellstøvlane som har halde meg tørr på beina over tid, minus var at eg syntes dei var altfor glatte i vestlandsk fjellterreng. Dei tre siste para har vore Hoka halvhøge fjellstøvler, dei heng utruleg godt på vått fjell,  har god demping og er behagelige på foten, minus er at dei byrjar å ta inn vatn lenge før dei er utsletne. Har ein bekjent som går mykje i fjellet og som også er opphengt i gode fjellsko, siste tida har han brukt Crispi Titan og let vel over dei, gode på foten, sklisikre  og dei er vanntette, så eg trur eg går for Crispi Titan neste gang. Eg har hatt Crispi tidligere men den modellen hadde for hard gummi i sålen og hang for dårlig på vått fjell.

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (1 time siden):

Fjellstøvler av den litt høye sorten. Jeg har de siste 15-20 brukt fjellsko også til jakt. Så får jeg jeg heller spe på med gamasjer om ting må gå oppunder knærne.

 

Hva heter de? Dette har jeg lyst til å sjekke ut ved neste korsvei.

 

Jeg har også gått over til lave fjellstøvler m/ gamasjer i backup. Har vært mest fornøyd med La Sportiva - men har blødd for dem. 

Link to comment
Share on other sites

rotorhead skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt mine Lundhags synchro i snart 15 år, og de har fått kjørt seg!

Mine lundhags varer i ca 5-6 år før dei kastes. Då har dei vore innom skomaker for omsying av søm på innside av fot mellom sko/skaft og bytting av såle etter ca 3 år, etter nye 3 år så er såle og søm slitt bort på ny men då er det heller ikkje igjen meire lær å sy i... Jakter på hardangervidda og rett nok så er det er mykje stein der oppe, men likevel så undrer eg meg på bruken når folk klarer å ha dei i 15 år...?

Krymping legger eg merke til men det virker som at eg går dei ut  igjen. No er det imidlertid Jörkängan som gjelder. ca  Lik pris, og tilsvarande konstruksjon men likevel ein annan sko.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
tussehaugen skrev (På 29.10.2022 den 17.36):

Mine lundhags varer i ca 5-6 år før dei kastes. Då har dei vore innom skomaker for omsying av søm på innside av fot mellom sko/skaft og bytting av såle etter ca 3 år, etter nye 3 år så er såle og søm slitt bort på ny men då er det heller ikkje igjen meire lær å sy i... Jakter på hardangervidda og rett nok så er det er mykje stein der oppe, men likevel så undrer eg meg på bruken når folk klarer å ha dei i 15 år...?

Krymping legger eg merke til men det virker som at eg går dei ut  igjen. No er det imidlertid Jörkängan som gjelder. ca  Lik pris, og tilsvarande konstruksjon men likevel ein annan sko.

Disse har blitt brukt til alt fra elgjakt i de dype skoger, reinsdyr jakt på Dovre, hjortejakt i bratte vestlandske Lier samt fjellturer i alle sesonger. 

Vært på fabrikken for service og innom lokale skomakeren et par ganger. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En oppdatering.

Valgte å sende inn begge parene for utblokking.

De blei sendt via det norske kontoret for å unngå evt. problemer med toll.

Den svenske skomakeren ringte meg å spurte om han også skulle bytte såle på det ene paret, noe jeg takket ja til.

Seansen tok noen uker. Opplevde topp service hele veien. Prisen blei totalt kroner 1450,- for 2 x utblokking, nye såler, moms og porto.

Har brukt begge parene og de virker som om de holder god passform. Må legge til at det kun har vært lett bruk (lufte-bikkjene-turer). Om passformen vil vare over tid er for tidlig å si, men enn så lenge er jeg godt fornøyd med resultatet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...