Jump to content

Woodleight Weldcore RN i 9,3x62, fornuftig valg??


ronlamagnum

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte ut 285gr Oryx med Woodleight Weldcore RN i min Blaser R8 9,3x62 med Hausken Jakt demper.  
Riktig ladet virker som dette er en bra kule for elgjakt på avstander opp mot 250m, eller er det å strekke strikke for langt?
Noen med Quick.load som har anledning til å sjekke ett par max. ladninger for meg?
Cal: 9,3x62
Kule: 250grs woodleigh pp sn
Patronlengde: 83mm
Krutt: Norma 202 opg 203-B og N150 (eller andre enda bedre alternativer fra Vithavouri om det finnes basert på erfaring?)
Løpslengde 46,5 cm
 

Vil gjerne har den opp i hastighet men ikke på bekostning av (for mye) tapt presisjon. 

Jeg ser at andre oppgir ca 59-60gr 202, 62gr 202b og 59gr N140 og en COL på 82-83cm men løpslengden samsvarer ikke nødvendigvis med mitt våpen. 

 
Noen som vil være så greie å sjekke:
N202:    Kruttvekt:      Hastighet:
N202b:  Kruttvekt:      Hastighet

N150:     Kruttvekt       Hastighet

 

Edited by ronlamagnum
Link to comment
Share on other sites

  • ronlamagnum changed the title to Woodleight Weldcore RN i 9,3x62, fornuftig valg??

Kun en generell kommentar.
Dette var i mange år favorittkula mi i 35 Whelen og den fungerte utmerket i alt fra muntjack og dåhjort i England, villsvin og  dåhjort i Sverige, til rådyr, hjort og elg her hjemme.
Til blandet storviltjakt i standardkaliber skal det godt gjøres å finne ei bedre kule, og jeg bruker den nå i 30-06 og 338-06 på elg.
 

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentarer som unisont bekrefter at denne kula duger. 

Hadde håpet på noen gode råd knyttet til hvilke hastigheter som passer til denne 250gr kula. 

Ser at jjrckd lader den moderat i 8x57 JS og JRS med godt resultat og det kan vel være fornuftig å starte litt forsiktig i 9,3x62?

Skulle det være noen med erfaring med kula i 9,3 hører jeg gjerne fra dere. 

 

Rugerdud; tenkte å bruke den i Afrika dersom den duger på elg i år. 

Link to comment
Share on other sites

Har i høst brukt Woodleigh 250gr PP i 9.3x62.
Ladet til ca V0 740 m/s i 46cm løp. 
 

Brukt på elg/rådyr og ble veldig fine slakt. 1 kule funnet og har høy restvekt etter at kula har gått gjennom store ribbein på begge sider av viltet. Krølla seg sammen mer enn jeg trodde den skulle, så denne tipper jeg funger greit på litt lengre avstander også. Veldig fin allround kule i 9.3x62. Vurderer å prøve 285gr PP på elgen neste høst.   

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for ladedata folkens, 

Litt overrasket over at N540 brukes til 250gr kule. Trodde den var best egnet til litt lettere saker, men det kan jo bare være et veldig fleksibelt krutt??

Begnadøl skrev (13 timer siden):

Har i høst brukt Woodleigh 250gr PP i 9.3x62.
Ladet til ca V0 740 m/s i 46cm løp. 
 

Brukt på elg/rådyr og ble veldig fine slakt. 1 kule funnet og har høy restvekt etter at kula har gått gjennom store ribbein på begge sider av viltet. Krølla seg sammen mer enn jeg trodde den skulle, så denne tipper jeg funger greit på litt lengre avstander også. Veldig fin allround kule i 9.3x62. Vurderer å prøve 285gr PP på elgen neste høst.   

740 er en anstendig fart. Vi har samme pipelengde ser jeg. Jeg har 14,2 twist i min R8. Hvilket krutt brukte du til denne ladningen? 

Jeg har følgende krutt tilgjengelig (men kjøper N540 om det skulle være nødvendig):
N140, N160, 202, MRP2 og N19.

Noen som vil mene noe om hvilke av dem som er egnet til 250gr rundnese Woodleight kule i 9,3x62??

Link to comment
Share on other sites

ronlamagnum skrev (43 minutter siden):

Tusen takk for ladedata folkens, 

Litt overrasket over at N540 brukes til 250gr kule. Trodde den var best egnet til litt lettere saker, men det kan jo bare være et veldig fleksibelt krutt??

740 er en anstendig fart. Vi har samme pipelengde ser jeg. Jeg har 14,2 twist i min R8. Hvilket krutt brukte du til denne ladningen? 

Jeg har følgende krutt tilgjengelig (men kjøper N540 om det skulle være nødvendig):
N140, N160, 202, MRP2 og N19.

Noen som vil mene noe om hvilke av dem som er egnet til 250gr rundnese Woodleight kule i 9,3x62??

VV har ladedata for 250gr konvensjonell kule i lag med mange ulike krutt. La derfor ut max ladning for N540 ettersom du var ute etter mest mulig fart. Kan anbefale app til VV ettersom den er gratis og enkel å bruke, ulempa er at enkelte ladninger er oppgitt meget! slappe.

Link to comment
Share on other sites

ronlamagnum skrev (3 timer siden):

Tusen takk for ladedata folkens, 

Litt overrasket over at N540 brukes til 250gr kule. Trodde den var best egnet til litt lettere saker, men det kan jo bare være et veldig fleksibelt krutt??

740 er en anstendig fart. Vi har samme pipelengde ser jeg. Jeg har 14,2 twist i min R8. Hvilket krutt brukte du til denne ladningen? 

Jeg har følgende krutt tilgjengelig (men kjøper N540 om det skulle være nødvendig):
N140, N160, 202, MRP2 og N19.

Noen som vil mene noe om hvilke av dem som er egnet til 250gr rundnese Woodleight kule i 9,3x62??

 

Hadde bare N150 hjemme så var det som ble brukt. Kunne vel brukt et litt raskere krutt i så kort pipe, men gadd ikke handle inn noe.

 

N150 60 gr, COl 80.00mm

 

Hvis du har N140 så er det vel bare å følge ladedata fra Woodleigh som du har så blir det nok bra 👍 

 

Edited by Begnadøl
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (2 timer siden):

Bruk data med vett. Her er det du etterspør.
N150 med 46.5 cm pipe. 62gn er max.

 

For en responstid og kvalitet på tilbakemeldingene fra dere Forumet, det er imponerende!

 

Tussehaugen, har du anledning til å kjøre en analyse på den kula med N140 krutt. Ser ut som jeg har for lite 202 igjen til både testing og jakt, derfor blir det nok N140 denne gangen. Ser av utsnittet fra Woodleigh sin ladebok som jjrckd var så grei å legge ved at de har max ladning på 61gr N140. Hva tenker du om det og hvor kan det være fornuftig å starte testingen (jeg tenker kanskje at 57gr er et greit startpunkt)?

 

Link to comment
Share on other sites

N-140 finner du her med pipelengde 465mm.

Eg får max på 60 gn. Ser at 61gn kan bli litt heit i enkelt rifler, bruk den med forsiktighet. Det blir ingen stor gevinst i fart, eg bruker å vektlegge presisjon. 57gn skulle vere ein heilt ok startladning ja.

 

Oppned...?  WTF...

Jaja du får lese det likevel :-D

IMG_2094.jpg.9fbd0e3a192a14b09dbdadd0e1525c8d.jpg

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (4 timer siden):

Jeg brukte 250 gr RN for noen år tilbake. Tror jeg brukte 60 gr 202, og fikk ca. 800 m/s. Det ble døde elger, og store sopper av noen kuler. Kulebane som de tre store, og overkommelig rekyl med demper.

Takk for den! 202 krutt har jeg og skal forsøke 202 og N140. 

Den hastigheten høres høy ut men kanskje ulik lenge på løpet. Jeg har 46cm. Skal ta den forsiktig opp fra 57gr og se hvordan det samler. Fikk du bra samling med 60gr??
 

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (4 timer siden):

N-140 finner du her med pipelengde 465mm.

Eg får max på 60 gn. Ser at 61gn kan bli litt heit i enkelt rifler, bruk den med forsiktighet. Det blir ingen stor gevinst i fart, eg bruker å vektlegge presisjon. 57gn skulle vere ein heilt ok startladning ja.

 

Oppned...?  WTF...

Jaja du får lese det likevel :-D

IMG_2094.jpg.9fbd0e3a192a14b09dbdadd0e1525c8d.jpg

Den der skal jeg klare å lese opp ned :-)

Tusen takk for helproff hjelp!!

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, ronlamagnum said:

Den hastigheten høres høy ut men kanskje ulik lenge på løpet. Jeg har 46cm.

 

Jeg har verken rifla eller loggboka foran meg her nå, så det kan være jeg husker feil. Det høres jo litt høyt ut ja. Kanskje det var noe under 800 m/s. Uansett tenkte jeg at det gikk ca like fort som en 308W, og dermed ca lik kulebane. Pipa er ikke fryktelig lang, men heller ikke "skamkappa".

 

48 minutes ago, ronlamagnum said:

Fikk du bra samling med 60gr??

 

Ja, den pipa er merkverdig presis. En svart Lothar Walter, forøvrig. Jeg er ikke fryktelig glad i rekyl, men har skutt ganske mye forskjellig i benk. Men denne er i overkant av hva jeg klarer å holde god konsentrasjon med. Men samlingene var veldig bra, uten at jeg skal angi antall mm på stående fot. Mer enn bra nok til storviltjakt, med god margin.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (16 timer siden):

Værsågo. 
Ikkje så veldig proff, Dette fixer du også. Last bare ned Gordons reloading. Gratisprogram som fungerer👍

Takk for tipset om Gordons. Jeg skal laste det ned på Mac`en og se om jeg får dreisen på det. 

@@@@@@

 

PS! Gordons kjører ikke på Mac dessverre. må vel kjøpe QL da :-(

 

Edited by ronlamagnum
Link to comment
Share on other sites

Tenkte det kunne være greit å rapportere resultatene etter dagens test-skyting dersom andre vurderer å bruke denne Woodleigh RN 250 kula i 9,3. 

Jeg testet den med 202 og N140 krutt, henholdsvis 58, 59 og 60 gr (vurderte tegn på overtrykk underveis) i Blaser R8 med 46,5 cm løp og med Hausken Jakt 184 demper. 

Resultatene var relativt entydige i min rifle. Den likte 202 kruttet bedre enn N140 med disse ladningene. 

Alle testene med 202 krutt gikk tilnærmet hull i hull (skutt i benk :-))og med hastigheter mellom 690 og 700m/s. Kunne tenkt meg litt høyere hastighet men ville ikke tøye grensene. Ingen tegn til for høye trykk på noen av ladningene. 

 

Med 59gr 202 gikk 250gr kula ca 3 cm høyt i forhold til fabrikklaget Norma Oryx 286 gr som er min "standard" elg patron. Overslaget passer perfekt til Zeiss ASV+ ring #9 som er anbefalt i Zeiss Hunting App. Trenger derfor ikke røre kikkerten. Da er også anbefalt antall klikk fra Zeiss RF 8x42 ganske så korrekt opp mot 300m, som er over det jeg noengang vil skyte med denne kula. 

Det var mindre forskjell på treffpunkt mellom 58 og 60 grain krutt enn jeg hadde tenkt det skulle være (men sånt kalles vel læring :-). 

N140 hadde litt mer spredning (15-30mm) i min børse, for andre sin kan det sikkert være motsatt. 

Jeg ender opp med å lade opp denne Woodleigh RN 250gr kula med 59gr 202 (kunne sikkert brukt samme mengde med N150 som flere på Forumet anbefalte, men det var ikke å oppdrive i Bergen nå), men resultatet  kunne ikke blitt bedre gitt de samlingene jeg fikk med 202. 

 

Tusen takk igjen til dere som ga meg gode råd underveis. Jeg føler nå at jeg har bedre kontroll og ser frem til å se hvordan RN til Woodleigh oppfører seg i forhold til Oryx. 

Så er det vel bare å forberede seg på et blyfritt alternativ for 2023. Noen som har gode forslag til blyfrie kuler som passer i 93x62?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

RWS lager bra saker, men de bruker også endel kuler som er konstruert for å få dyret raskest mulig i bakken fordi i noen land tilfaller viltet den som disponerer området det legger seg. I norden foretrekker mange kuler som ikke ødelegger for mye, da dyret tilfaller den som har avfyrt skuddet selv om det går over i naboterrenget før det legger seg. 

 

Hvorfor det er nikkelbelegg på Hit kula har jeg ingen anelse om, men leste et sted at det er et samarbeid med Barnes og dermed sannsynligvis TTSX som er duppet i "sølvfarge" og fått oransje plasttupp. Jeg har brukt TTSX og Hit om hverandre i 8x57 og 9,3x62 i mange år, de oppfører seg helt likt.

Link to comment
Share on other sites

Det med behov for knall og fall effekt var nytt for meg :-)

Jeg har 2 bokser med Barnes TSX i 250 gr så da kan jeg i første omgang lade opp disse for bruk på elg i Norge fra neste år av. Forskjellen mellom TTSX og TSX er vel nokså marginal om noen? 

De som måtte ha gode ladedata for denne kula i 9,3x62 hører jeg gjerne fra. 

TSX har vel noe bedre BC enn Woodleigh  og Oryx så den kan sikkert kan lades til noe høyere hastighet enn de ca 700 m/s jeg klarte å få Woodleigh opp i (Oryx omtrent akkurat lik med 286gr kule). 

Må vel litt opp for å sikre ekspansjon på lengre hold med TSX? 

Ser også at VV (og sikkert andre) opererer med betydelig mindre max ladning N140 dersom en sammenlikner TSX (max 55,2gr) og Lapua Naturalis (max 58,2gr). Noen som kan forklare hvorfor?

Edited by ronlamagnum
Link to comment
Share on other sites

Den observasjonen tror jeg er relevant. 

Mener at jeg for noen år siden ladet den med 58gr N140 uten trykktegn av noe slag så det skulle underbygge din observasjon. Tror den lå rett under 700m/s. Tror jeg skal gå forsiktig opp for å sikre ekspansjon på litt lengre hold. Noen som vet hvilken hastighet 250gr i 9,3x62 typisk må ha for å ekspandere (i en elg)?

Link to comment
Share on other sites

ronlamagnum skrev (19 minutter siden):

Den observasjonen tror jeg er relevant. 

Mener at jeg for noen år siden ladet den med 58gr N140 uten trykktegn av noe slag så det skulle underbygge din observasjon. Tror den lå rett under 700m/s. Tror jeg skal gå forsiktig opp for å sikre ekspansjon på litt lengre hold. Noen som vet hvilken hastighet 250gr i 9,3x62 typisk må ha for å ekspandere (i en elg)?

 

Tenker du på blyfritt alternativ nå? 
Tror Barnes reklamerer med at kulene deres skal ekspandere i hastigheter helt ned til 550 m/s.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
ronlamagnum skrev (På 29.10.2022 den 10.03):

Takk for tips til begge. Fellesnevner er RWS, de lager tydeligvis bra saker. 

Noen tanker om hvorfor RWS velger å legge et belegg av nikkel rundt Hit kobberkula og ikke velger helt plain homogen kule som Barnes TSX ol.?

 

Slippe kobberbelegg i pipa kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Federal gjør vel det samme med sin Trophy Bonded Tip. 

Gir god fart, og presisjon i mine piper. Ikke testes på vilt enda. 

 

Har brukt Wodleight 250 grain PP i 9,3x 62/74R med upåklagelig resultat. Vil tro RN oppfører seg like bra. 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

ronlamagnum skrev (På 25.11.2022 den 13.46):

..............

 

Hva er egentlig besluttet når det gjelder bruk av bly i rifle-prosjektil? Overgangsordninger på plass?

 

.......................

 

Her starter vi nok på ein heftig OT. Men ettersom du spurde konkret så er dette svaret spot on, enn så lenge :-)

Ingenting er avgjort for riflekuler andre stader enn her på forumet :-D Tenker vi legger den diskusjonen død med ein gong...

Det ligger inne eit forslag i EU som skal opp til avgjørsle på nyåret. Saksgang er så treig at ei overgangsordning neppe blir starta særlig før Q1-Q2 2024. Om det blir vedtatt så er det foreslått ei overgangsordning på 5år for mindre kaliber, kva grensa der er må gudene vite. Ytterlegare 18 mnd for større kaliber. Altså ser vi tidlegast eit blyforbud frå EU 2031/2032..!

Så er det også slik at ALLE medlemsland MÅ stemme ja for at eit direktiv blir innført, deretter er det heller INGEN hindring for eit medlemsland om det vil ta avvik frå eit direktiv. Dette har også Norge gjort feks. med tunelldirektivet som krever at alle vegtuneller over 500 meter Skal ha eit satt sikkerhetsnivå. Dette kunne ikkje norge oppfylle, blir så dyrt må vite. https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/road-tunnels-eu-safety-rules.html

Neste parameter er det politiske bildet i europa, det er mange valg som skal avholdes i løpet av 8-10 år...

 

Altså kan du utmerket kjøpe inn og lade dine blykuler i mange år framover.

 

For hagle så er det andre bestemmelser.

her er det forbud 100 meter frå våtmark, både å skyte, oppbevare og frakte blyhagl om man har tenkt å avfyre skudd. Der har NJFF i stø stil gått ut å støttet tolkningen til MD at det blir umulig å bruke blyhagl, sjølv om vedtaket frå EU faktisk åpner for at medlemsland kan lempe på reglene slik at det kun er det å avfyre skudd nærmere enn 100 meter som forbys....

 

Klipt frå bestemmelsen:

 

 

In some Member States, the restriction introduced by this Regulation may give rise to particular difficulties due to the specific geographical conditions in those Member States. For Member States with a significant proportion of wetlands in their territory, a ban on discharging and carrying of lead gunshot in and around wetlands could in practice have a similar effect to a total ban on all shooting across the whole territory since hunters of all kinds would almost inevitably find themselves frequently in or near wetlands. Moreover, the resources that would have to be devoted to the enforcement of a restriction targeted only at areas in and around wetlands may not be much smaller, and may indeed be greater, than the resources needed to enforce a restriction covering their territory as a whole.

(29)

Given the difficulties described, the need for the measure to be not only effective, but also simple and fair on the hunting community as a whole, and also the results of the Agency’s investigation report and the views of RAC and SEAC, the Commission considers that those Member States where such difficulties are likely to arise should be given the option to impose a different restriction in their territory which would prohibit both the placing on the market of lead gunshot, and also the discharging of and carrying lead gunshot throughout their territory, whether in wetlands or elsewhere, in connection with any type of shooting.

 

Edited by tussehaugen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (7 timer siden):

Om det blir vedtatt så er det foreslått ei overgangsordning på 5år for mindre kaliber, kva grensa der er må gudene vite. Ytterlegare 18 mnd for større kaliber. Altså ser vi tidlegast eit blyforbud frå EU 2031/2032..!

Det er riktig som du skriver at kaliber mindre enn 5,6 mm har overgangsperiode på 5 år.

Men kaliber 5,6 mm og større har overgangsperiode på 18 mnd, ikke ytterligere som du skriver. Dvs. at om EU prioriterer og ting går som planlagt så vi kan se et blyforbud allerede jaktsesongen 2025.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat, der leste eg litt for kjapt ser eg. Men eg finner ingenting om grensa ved 5,6 mm, kvar har du den ifrå?

Uansett resultat så er nok også jakta 2025 utanfor fare. Forslaget innbærer heller ikkje forbud på bane eller innendørs, der vil det fortsatt vere lov med blyholdig ammunisjon. 

 

Planned timetable for restriction proposal for lead in shot in terrains other than wetland, other ammunition and fishing tackle

Future timings are tentative

  Lead in shot in terrains other than wetland, other ammunition and fishing tackle
Intention to prepare restriction dossier 3 October 2019
Call for evidence 3 October 2019 –
16 December 2019
Submission of restriction dossier 15 January 2021
Consultation of the Annex XV dossier  24 March 2021 24 September 2021
RAC opinion, draft SEAC opinion 31 May & 2 June 2022
60-day consultation on draft SEAC opinion 29 June - 29 August 2022
Combined final opinion of both committees Q1 2023
Draft amendment to the Annex XVII (draft restriction) by Commission Within 3 months of receipt of opinions
Discussions with Member State authorities and vote To be confirmed
Scrutiny by Council and European Parliament Before adoption (3 months)
Restriction adopted (if agreed) To be confirmed 
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...