Jump to content

Dele kunnskap om Pistol Herstal Belgique 9mm 1941


meboy

Recommended Posts

Hei

Jeg har en 9 mm pistol fra krigen som har tilhørt min far, pistolen er nummerlik, fullstemplet med tyske ørn og komplett med skinnhylster og ekstra magasiner, pistolen har også justerbart baksikte noe jeg ikke har sett på bilder av samme pistoler fra nett.

Er det noen som kan gi meg litt voksenopplæring her??

Dama på poilitstasjonen var helt klar på at den måtte destrueres, plomberes eller selges og da får jeg vondt i viljen min mtp plombering/destruering, salg er tross alt en bedre løsning.

Jeg har lagt Pistolen på finn.no: finnkode 273662147

DHM

 

IMG_20220919 Pistol 9mm.jpg

Edited by meboy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke bidra med stort om våpenet, men du må for all del ikke gå med destruering/plombering.

 

Eneste erfaring jeg har med erverv av håndvåpen på arv er en finpistol etter min far som jeg fikk avslag på til tross for at jeg allerede hadde mange håndvåpen fra før. Begrunnelsen var at våpenet ikke var av historisk betydning. Siden den gang har vel reglene for arv av håndvåpen blitt lempet litt på for dem som innehar registrerte håndvåpen fra før.

 

Men jeg tenker at siden denne stammer fra krigen og din far, burde den vel ha en viss historisk betydning, kanskje nok til å få den godkjent med arv/affeksjon som erhvervsgrunnlag..??

Link to comment
Share on other sites

Det har vært endel slike Browning Hi Powere på markedet i det siste og de er dessverre litt vanskelige å selge. Prisen er deretter.

De er historisk verdifulle og er først og fremst samleobjekter. Opplyste skyttere kvier seg for "å sette øksa" i disse for å få relevante sikter på dem. Relevant pris er ca 2500 - 3000. Intersport Bogstadveien i Oslo har vel solgt noen slike den siste tiden.

 

Får du ikke solgt den anbefaler jeg deg bare å levere den inn til en våpenforretning slik at den blir solgt intakt skytbar en eller annen gang.

Det "koster" det samme som destruksjon,

 

Siste alternativ der det Rausheim beskriver men det pleier å passe dårlig for de fleste som arver håndvåpen dessverre.

 

Det som er synd er at det har blitt så vanskelig å eksportere slike våpen til USA:

 

image.png.9f014a6ce66a8fc47261c998026d453b.png

Link to comment
Share on other sites

Hei

Takker for respons(er) på innlegget mitt.

Jeg har også sett på Amerikanske auksjonsnettsider, der går de for både 3000 og 4000 dollar men jeg forventer forventer ikke den summen fra finn.no.

Destruering/plombering synes jeg er galskap, blir litt i villrede på hva jeg gjør videre.

Er det mulig å levere pistolen til Politiet for oppbevaring?? kjøpe meg litt tid tenker jeg på??

DHM

Link to comment
Share on other sites

TS. Pistolen du har er en FN Browning High Power, med stillbart baksikte! De er nok mer sjeldne, enn de vanlige med faste sikter. Husker jeg ikke feil, var det en løsning for kolbe til denne og derfor de stillbare siktene. Ved salg kan nok dette påvirke prisen en god del. Problemet er kanskje å få tillatelse til å selge den. Men, det er opp til "øveriheta". 

 

Hadde selv en standard modell på 70-tallet. Kjøpe en brukt med tanke på Dynamisk Skyting og brukte den vel også et år eller to. Den var ikke så fin som din og originalt så er siktene små, så jeg fikk byttet til mer egnede faste sikter, forniklet ramme og bruneterte opp sleide og deler og satte på et Pachmayer gummi grep. Hadde den vel noen få år, men solgte den. Så pen ut, undrer på hvor den er nå?  

Link to comment
Share on other sites

meboy skrev (3 timer siden):

Jeg har også sett på Amerikanske auksjonsnettsider, der går de for både 3000 og 4000 dollar men jeg forventer forventer ikke den summen fra finn.no.

 

 

Amerikanske verdier/priser har 0 relevans, du vil slite med å få 3-4000kroner for den (med mindre den har en spektakulær, dokumenterbar historie).
Plombering er med dagens regelverk så kostbart at det gir ingen mening.

Link to comment
Share on other sites

meboy skrev (På 26.9.2022 den 10.00):

Hei

Takker for respons(er) på innlegget mitt.

Jeg har også sett på Amerikanske auksjonsnettsider, der går de for både 3000 og 4000 dollar men jeg forventer forventer ikke den summen fra finn.no.

??

DHM

Amerikanske priser kan du bare glemme, de går for under 1/10 her.
Jeg har en Inglis, canadisk produsert HP, prudusert juni-aug 1945, nylig kjøpt og rregistrert for 2500.
Den er som ny.  Samlere er på jakt etter tyskproduserte med ørner og for all del ikke skift sikter til stillbare, moderne da er de ikke salgbare i samlermarkedet......

Når du ser på amerikanske priser, MÅ du eksportere via firma i dagens verden og det er svinedyrt, pluss en masse arbeid.
Storsamlere med våpenforretning, som feks Hanemyr på Rena, som stadig selger slikt BILLIG på Finn.no, kjøper opp dødsbo og betaler typisk noen hundrelapper for slike saker, som slett ikke er sjeldne.

Si nei til destruksjon, meld deg inn i pistolklubb iog gi varsel om dette. Våpenkontoret SKAL gi deg tid til å fikse dette, med tanke på affeksjonsverdi og arv.
Jeg ga bort en S&W Victiory-revolver til min sønn som forskudd på arv, og fylte ut papirene for ham. Han er skytter med papirene i orden. Det gikk helt greit, plutselig fikk jeg melding om at papirene var i orden, papirer kom til meg (giul-lappen) og papirer kom til min sønn (blålappen) MED utfylt våpenkort, og dermed var det bare å svippe nedover med pistolen, og dett var dett.

Geco5 skrev (På 26.9.2022 den 10.40):

TS. Pistolen du har er en FN Browning High Power, med stillbart baksikte! De er nok mer sjeldne, enn de vanlige med faste sikter. Husker jeg ikke feil, var det en løsning for kolbe til denne og derfor de stillbare siktene. Ved salg kan nok dette påvirke prisen en god del. Problemet er kanskje å få tillatelse til å selge den. Men, det er opp til "øveriheta". 

 

Hadde selv en standard modell på 70-tallet. Kjøpe en brukt med tanke på Dynamisk Skyting og brukte den vel også et år eller to. Den var ikke så fin som din og originalt så er siktene små, så jeg fikk byttet til mer egnede faste sikter, forniklet ramme og bruneterte opp sleide og deler og satte på et Pachmayer gummi grep. Hadde den vel noen få år, men solgte den. Så pen ut, undrer på hvor den er nå?  

Problemet er ikke å få tillatelse til å SELGE, problemet er å få tillatelse til å kjøpe, det tar tid i dag.
OM du gir den beskjed om at du har en kjøper med pairene i orden så går det  så det suser, det er bare arvinger uten medlemsskap i klubb som får problemer.
Med den nye forskriften er jo disse "4-våpen" reglene og "erstatningsvåpen" reglene i praksis borte også, så dette skal gå helt finte det, om du ikke har med våpenkontoret from Hell å gjøre.

Men ved arv og affeksjonsverdi SKAL våpenkontoret gi tid, gjør de ikke det er det bare å kontakte adviokat, levere inn våpnet til oppbevaring der, og gjøre hjemmeleksa. Det koster litt, men tilfredsstillelsen ved å slå øvrigheta er da verd noen kroner?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Amerikanske priser har jeg ikke forhåpninger om, jeg uttrykt det samme tidliger her på forumet.

Jeg tror ikke det er skiftet til stillbare sikter i ettertid, den er levert fra fabrikk slik etter det jeg ser på våpenet og det støttes også av Geco5 her inne.

Vi får se hva det blir til.

 

Edited by meboy
feilskrevet.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (21 timer siden):

 Samlere er på jakt etter tyskproduserte med ørner og for all del ikke skift sikter til stillbare, moderne da er de ikke salgbare i samlermarkedet......
 

Våpnet til TS har originale stillbare sikter! De er ikke ettermontert!

Link to comment
Share on other sites

meboy skrev (På 2.10.2022 den 9.55):

Hei

 

Amerikanske priser har jeg ikke forhåpninger om, jeg uttrykt det samme tidliger her på forumet.

Jeg tror ikke det er skiftet til stillbare sikter i ettertid, den er levert fra fabrikk slik etter det jeg ser på våpenet og det støttes også av Geco5 her inne.

Vi får se hva det blir til.

 

Oh.my.G.
sikter var en generell kommentar.
Dersom noen ser en belgisk HP med oppslagbart (karabinsikte) og stille SP om etter montering, så kan de ingen ting om krigspistoler.
Pistolen er fin den, jeg har en finere.  Jeg kjøpte min for 2500. Men belgisk krigsprodusert uten mye slitasje er verdt mere enn min, allikevel. Du får i norske kr omtrent det du antydet i amerikanske dollar........

(åsså var dette oppstyltede lissom-offisielle Kammer-språket da :"støttes også av....   OMG, er han eller noen andre her en slags overdommere i skal vi danse?  Han har en mening, du har en mening, jeg har en mening, foran valgurnen teller vi akkurat en stemme hver.  Pistolen se bra ut, men er ikke verdt noen ting om den er like slitt som en tyskbrukt HP jeg hadde for over 20 år siden, den var slitt og upålitelig, en pistol som ikke smeller HVER gang er helt verdiløs, jeg solgte min svinebillig til en som bare skulle ha den i samlig pga alle ørnene)   

Link to comment
Share on other sites

Pistolen skyter som den skal, eller den skjøt helt fint den gangen vi testet den for 30 år siden.

Tviler på at den har gått istykker der den har ligget pusset i våpenskapet i ettertid.

Jeg har i kveld tatt ladegrep, avsikret og klikket med våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Hei, så på våpnet i Drammen. 

Den pistolen er ikke original, som det står skrevet "det er skiftet baksikte" og av hva jeg kan se så har den heller aldri hatt justerbart oppslagssikte bak.

Etter hva jeg kan lese meg til både her på Kammeret.no og i andre fora så er det oppslagssiktet heller skjeldent.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

meboy skrev (28 minutter siden):

Etter hva jeg kan lese meg til både her på Kammeret.no og i andre fora så er det oppslagssiktet heller skjeldent.

Tror ikke du bør kvitte deg med dette våpenet, før du finner mer ut av det. Jeg tror også det er ganske sjeldent, da det har justerbart baksikte fra fabrikk,  Trolig et våpen som var tiltenkt en kolbeløsning, som både Mauser og en Luger har hatt. Kanskje du burde forsøke på kontakte Våpenhistorisk forening. Det er ikke alt en finner ved å google.  

Link to comment
Share on other sites

Legger ved bilde av pistolen som eier søker kunnskap om, det andre bildet fant jeg på nettet.

Jeg kan ikke se at backstrappen har noen slisse til en stokk på pistolen som diskuteres over.

Lanyard loopen har også annen plassering for pistoler som er tiltenkt skulderstokk.

HiPower.jpg.1b01e67acc709ef9434c6793fb22b88e.jpg207119323_BrowningHighPower197110b1.jpg.3a99b3cb5cb8c10c4d114976767e0a34.jpg

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Svalehalesporet til kolbe var vel det første som forsvant på de belgiske når krigen kom. Det er tross alt en egen operasjon, som kan sløyfes uten andre dikkedarer. HP med oppslagssikte er litt mer uvanlige enn med fast, men ikke sjelden (på finn ihvertfall). Ser ikke ut som det påvirker pris noe særlig på det norske markedet. HP er spesiell i og med at den ble offesielt produsert og brukt på begge sider i 2VK. Var vel ingen andre håndvåpen det skjedde med? Det betyr naturligvis at variasjonene er mange og uoversiktlige. HP er produsert i høyt antall både sivilt og militært. Det presser også 2håndsverdien ned. Hvis hylsteret er originalt, kan det hjelpe på pris hos en samler. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Se derja, så lærte man noe nytt. Hp ble vel produsert i over millionen eksemplarer på begge sider, og ble aktivt brukt i første linje. Okkupasjonsstyrken i Norge ble vel ansett som "heldige" i at de hadde en relativt fredelig krig. Ikke helt østfronten. Og jeg debatterer overhodet ikke at tyskerne skramlet sammen og delte ut alt de kunne finne av håndvåpen. Det er vel dokumentert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

sitter også i en arvesituasjon, men har vært og er igjen aktiv skytter så håper det ordner seg da dette var min første pistol. Men sitter med et spørsmål knyttet til våpenet, eller rettere sagr magasin. Kjøpte to nye magasin fra brownells, men de virker ikke. De vil ikke mate ammo og sleiden blir stående i bakre pisisjon. Demonterte magasin og virket det (nesten) før patronforer kom tilbake i «riktig» posisjon - noen gode råd her?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...