Jump to content

Hvor mye bør man skyte?


Pipe

Recommended Posts

Da runda vi av siste oppskytning til den store prøve, før jakta braker løs. Som forventet så var det ikke noe særlig til oppmøte da de aller fleste ikke ønsker å vente til siste sjanse. Likevel så hadde vi hendene fulle med å hjelpe de få som kom. 3/7 hadde gjort et forsøk på å bestå oppskytinga en gang før og med ikke bestått resultat så var desperasjonsnivået slik at de var mottakelige for litt råd.

På slutten av kvelden så lå tomhylser strødd og alle sju hadde bestått med ymse prestasjoner. Folk var i godt mot, kaffe ble skjenka og skravla gikk. Når jeg begynte å sope opp tomhylser kom spørsmålet..

 «Hvor mye må man skyte for å holde seg god». Hva tenker dere om akkurat det? Hvor mye er det nødvendig å skyte, bør man fokusere på mengden eller er den uviktig?

Link to comment
Share on other sites

Ut fra mine observasjoner, ikke særlig mye. Jeg kjenner ganske mange jegere/skyttere som var gode for 25 år siden. Så dabber interessen, det blir kjerring og unger osv. Men på det ene stevnet vi har i året, så skyter de fremdeles bra. Skyting sitter mye i hodet. Når det først er programmert inn, så er det der i årevis. For min egen del har skytinga gått litt i bølger. Men resultatet har ikke vært noe dårligere de årene jeg har skutt lite.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, nhd said:

Jeg mener at hyppighet er en like viktig faktor. For en middels jeger er det kanskje ok med 20 skudd hver annen uke. 

 Jeg tror ikke det er så mange jegere som skyter 20 skudd annenhver uke. Realiteten er langt mindre. Men enig i hyppighet. Lite og ofte er nok bedre enn skippertak. Når det gjelder å ta storviltprøven, så kjenner jeg ingen noenlunde skyttere som sliter med å klare den. Det er helst hvis det er dårlig helse, høy alder eller annet. "Alle" som er med på et stevne eller to i året henger greit med der. En og annen bomserie er det, men det er gjerne nervene som kommer inn. Og at de skyter liggende med kanon framfor en "T3 i 6,5".

Link to comment
Share on other sites

"Hvor langt er et tau" skyting er ferskvare.. men de som har skutt mye tidligere har bevart en viss form for "muskel hukommelse" og kommer fortere inn i "skyte boblen" når de løfter opp riflen igjen..

 

Trass i at de fleste er enig i at storviltprøven ikke er en særlig komplisert øvelse så ser en hvert eneste år.. utallige individer som sliter stort med å få alle fem skuddene innenfor sirkelen..

 

NJFF har vel kommet fram til at om en skyter 150 skudd så reduserer en risikoen for skadeskytingen betydelig.. mao. Så betyr det at de som skyter tilsvarende mengde skudd blir en bedre skytter enn 30+5 skudds jegeren..

 

En trenger ikke skyte 5K skudd pr år for å skulle kunne gå på jakt med god samvittighet.. ikke ordinær jakt på ordinære hold i hvert fall.. jeg vil tro at om en investerer tid..penger..innsats på å gjennomføre 150-200 pluss skudd hvert så har en lagt et godt grunnlag for å kjenne sine egen begrensinger som skytter og mao..så vet en bedre når en skal holde igjen skuddet og når en skal sleppe det..

 

Når jeg ser hva den gjengse jeger er fornøyd med av presisjon på trening så tror jeg ambisjonsnivået er svakt/fraværende for de fleste.. og det tror jeg er slik pga..manglende mengde skudd/trening.. og den manglende mestringsfølelsen mange kjenner på inspirerer ikke akkurat til økt treningsmengde.. men jeg ser også at det skal veldig lite til for å bygge oppunder og stimulere til økt mengde trening ved at de oppnår en viss for for progresjon og mestringsfølelse..

 

Ammunisjons priser er blitt en kostnad i disse tider..og sikkert en faktor for at terskelen for økt trening blir enda større.. den økte kostnaden er også en viktig faktor for de som ønsker å skyte mye.. men mangelen av lade komponenter er kanskje like avgjørende for at muligheten for mindre aktivitet på alle landets baner kan være et faktum..

 

Jeg vet om en del jaktlag som pålegger sine jegere en treningsmengde på 80+5 dokumenterte skudd pr år.. jeg vet også at dette "pålegget" har resultert i tryggere og bedre skyttere..og mindre skadeskytinger enn tidligere.. så all trening er bedre en ingen trening..

 

Så et lite "hjertesukk" landets våpenskap består av store mengder 22LR rifler som står å støver ned.. 500-1000 skudd med 22LR på 15m banen i løpet av den mørkeste og kaldeste årstiden gjør underverker for skyte ferdighetene.. og kostnaden er en promille i forhold til om en skal skyte med jaktbørsen.. 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Dette er veldig individuelt. Noen treffer niere og 10- ere første gang de tar i 6,5 rifla påmontert lyddemper når de er 6-7(?) år - og holder seg der. Andre sprer over hele skiva selv om de har skutt "i alle år", jakter "hver helg" i sesongen og (merkelig nok(?)) dreper dyrene de skyter på hver gang...

Selv om en skyter godt på blinken, er det mange andre psykologiske faktorer som spiller inn under jakt - som kan resultere i odde skudd og bom.

 

Selv vet jeg for egen del at jevnlig trening gir bedre resultater på skiva - ved sammenligning uke for uke - men om det i veldig stor grad påvirker treff/ ikke treff i vitale organer under storviltjakt er jeg usikker på. Oppskyting til prøven er en formalitet. Jeg skyter uansett inn utstyret etterpå på papp slik jeg vil ha det. Men for mange jegere er obligatorisk prøve fint - slik at de får sjekket at sikte og rifla henger i hop, får blåst ut rusten av pipa fra i fjor, og (kanskje) får realitetsorientert seg - ellers hadde de bare gått fra skudd på den ene elgen eller hjorten hvert annet år til skuddet på den neste. En treffer jo også ofte folk rundt forbi som er livredde for å skru på kneppene på kikkertsiktet, og som er på stadig leit etter amme som går likt den eska de skjøte i 1983 og som nå er gått tom.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag får Vera dette her, for dei som har muligheit til det i forhold til jakta dei held på med. Bruk ei eller anna form for anlegg på jakt og på trening og, blir mykje sikrare med ein gong. Skyt nokre skot utan og for og prøva korleis det er, men for min eigen del iverfall er prøven og skyting utan anlegg på jakt lite relevant til no iverfall. Antall skot pr år er vanskelig og seie noko om, er veldig individuelt i forhold til ein sjølv og utfordringane jakta gir, men betre med for mykje enn for lite her.

Link to comment
Share on other sites

Rifle

Første året jeg jaktet storvilt var jeg komfortabel etter ca 300 skudd. Jeg tror jeg skøyt 700 det året. Grensen for å være komfortabel har sunket for hvert år, og i år 7-8 år etter var jeg komfortabel fra skudd 1. Det har blitt ca 300 i år. 
 

Hagle 

Jeg har jaktet i nesten 20 år, og jeg har aldri vært komfortabel før 700 skutt på en sesong. 

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (16 timer siden):

Så et lite "hjertesukk" landets våpenskap består av store mengder 22LR rifler som står å støver ned.. 500-1000 skudd med 22LR på 15m banen i løpet av den mørkeste og kaldeste årstiden gjør underverker for skyte ferdighetene.. og kostnaden er en promille i forhold til om en skal skyte med jaktbørsen.. 

Eller enda lavere kostnad med luftgevær. Jeg kjøpte et Weirauch med skikkelig avtrekk i sommer, og er forbauset over treningseffekten. I tillegg er det veldig enkelt å rigge seg til på hytta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...