Jump to content

Nybegynner trenger hjelp til våpenvalg og søknad (trening / konkurranse)


Sarasin

Recommended Posts

Hei og hopp!

Jeg er forholdsvis ny i skyttermiljøet, og etter 4 måneder begynner den magiske fristen å nærme seg. Jeg trenger hjelp til å finne ut hvilke våpen jeg skal kjøpe til de forskjellige grenene jeg ønsker å skyte i, og selv om jeg er klar over at mye er individuelt er jeg sikker på at dere har noen klassisk gode tips :)

 

Jeg ønsker å skyte i Finfelt, Grovfelt, Militærfelt (9mm) (og kanskje Magnumfelt) primært, men har en tanke om å kanskje skyte PPC etterhvert. Nå er jeg fembarnsfar, så økonomien tilsier ikke at jeg kan kjøpe veldig dyre våpen, dessverre. Likevel vil jeg heller legge "nok" penger i et våpen til at jeg kan hevde med i disse konkurransene, når skytteregenskapene er gode nok. Jeg hater å kaste bort penger på å for eksempel kjøpe et våpen som ikke i praksis vil kunne fungere for meg i Militærfelt, fordi presisjonen rett og slett ikke finnes i våpenet. Nå har jeg allerede "kjøpt" et våpen til finfelt - en Hämmerli SP20, så den delen er i og for seg grei.

 

Så spørsmålet blir: 

Hvilken 9mm vil være god nok til å hevde seg i Militærfelt over tid?

Vil jeg kunne bruke det samme våpenet i PPC?

Hvor i himmelens navn kan jeg finner et ombyggingsett til SP20 (fra .22LR til .32S&W)?

 

I tillegg lurer jeg på hva prisen for å søke om ervervstillatelse er for førstegangssøkende? Jeg trenger jo nødvendigvis å søke på flere blanketter (har lest at det er lurt), slik at jeg kan kjøpe de aktuelle våpnene fra forskjellige selgere. For jeg tenker å søke om Revolver, .22LR, .32S&W og 9mm, og heller bare kjøpe de våpnene jeg kommer over og har råd til. Det er ett år ervervstillatelsen er gyldig?

 

Jeg kommer til å komme på en million spørsmål til underveis, men setter veldig pris på all hjelp jeg kan få! :D 

Link to comment
Share on other sites

Tillatelsen er gyldig i ett år, etter den nye våpenloven kan ervervstillatelsen forlenges av politiet i inntil ett år til slik at du totalt har to år på deg til å anskaffe det du har fått godkjent.

 

Det stemmer at det er lurt å søke om flere våpen samtidig, du betaler kun ett gebyr pr. runde med søknader.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det dukker av og til opp 32 S&W sett til SP 20 på Finn, alternativt kan du kjøpe det i Danmark. https://huntershouse.dk/kat831-Hämmerli-brugtliste/side7259-Hämmerli-SP20,-vekselsæt-i-.32-S-W-Long.-God-stand..html
 

Når det gjelder revolver hadde jeg uten tvil gått for en S&W 686 i 357 magnum. Disse finner du brukt til en ok pris, de er nærmest uslitelige og de kan brukes både i magnum 1 og revolver-klassen hvor du da skyter med 38 special ammo. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg prøver masse forskjellige våpen, men spørsmålet er vel mer hvilke våpen som faktisk er presise nok til å kunne hevde seg i konkurranse. Jeg elsker å skyte med Beretta 92FS, men den vil aldri hevde seg dessverre. Dette ligger jo i våpenets natur - det er et militært "krigsvåpen", ikke et våpen med fokus på presisjon.

 

Så hører jeg forskjellige produsenter og modeller, men gudene vet hvilke modeller fra hvilken produsent som er på hvilket "nivå".

 

CZ, for eksempel - hvilke modeller er presise nok?

Det samme gjelder Sig - hvilke modeller har den presisjonen som kreves?

Hva med Beretta 92X? Er den "god nok"?

 

Og hva er greia med 1911? Er det en modell fra en produsent, eller er det hundrevis av 1911-modeller fra forskjellige produsenter? Hvilke er eventuelt verdt å gå for?

 

Jeg vil heller spare litt lenger, for deretter å kjøpe et bra nok våpen, enn å "feilkjøpe" inn en møkkamodell som jeg aldri kan hevde meg med. Når jeg sier hevde meg, mener jeg ikke å vinne NM, men å kanskje ikke alltid komme sist i klubben ;) 

Link to comment
Share on other sites

Sarasin skrev (2 timer siden):

CZ, for eksempel - hvilke modeller er presise nok?

Det samme gjelder Sig - hvilke modeller har den presisjonen som kreves?

Hva med Beretta 92X? Er den "god nok"?

Presise nok til hva? Jeg har en CZ Shadow SP01. Den samler god ammo i 25-30mm på 25m. Jeg vet ikke hva det er godt nok til - men en FS92 gjør vel va det samme? De fleste pistoler gjør det. Noen er bedre, andre litt dårligere. Forskjellene er mest i hvor enkelt det er å skyte godt med dem, og det er indivuduelt.

Forskjellen er i ergonomien, og i avtrekket til en viss grad. SP01 har dramatisk mye bedre avtrekk enn den ene FS92 jeg har prøvd hadde. Og grepet passer hendene mine perfekt. Andre vil oppleve at FS92 passer perfekt, og det at pistolen "passer" har svært mye å si for hvor godt man skyter. Avtrekket kan fikses.

Når jeg skyter dynamisk "best" (jeg er ikke særlig god) så tenker jeg ofte, etter siste skudd, at kanskje jeg skulle sett på siktene. Men jeg traff, siden den "passer", den peker dit jeg peker. En FS92 gjør alt annet for meg, og en 1911 midt i mellom.

 

1911 er en pistol, og så er det en betegnelse på alle kopiene og klonene og forbedrede versjonen som er laget oppigjennom. Originalen ble designet av Browning, og antatt av det amerikanske forsvaret som "Automatic Pistol, cal .45, M1911", i 1911. Til å begynne med ble de laget av Colt, men senere, og under VK2, ca alle... 
Etter det er det et utall produsenter som lager "kloner", med små eller større forbedringer, eller andre kaliber, først og fremst 9mm. Magasinet er enkeltrads, og tar 7 skudd. Idag lages noe man kaller "2011", som er samme design men med dobbeltradet magasin.

Pistolen er ikonisk, både fordi den strengt tatt innførte funksjonsprinsippet som nesten alle senere pistoler fungerer etter, og fordi den - i en tid der pistoler kom i allverdens musekalibere - skjøt ei 230gr kule i såpass fart at det gav "stopping power". Skjøt man fienden med 45ACP, så hadde det umiddelbar effekt - iallefall i følge myten.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha det beste av det beste innen 9mm, vil du ha en Pardini GT9. Nye ligger de på nesten 35, men du finner brukte til ca halvparten.

Ellers har du nye Tanfoglioer til samme pris som brukt Pardini. Har du litt små hender, kan en 1911 og med litt gunsmithing magi gjøre underverker til rett under tanfoglio pris.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker for info og enda mer info 🙂

 

Jeg er jo ingen superdyktig skytter per i dag, men har lyst til å bli det 😅 Så mine våpenspørsmål blir jo rettet inn mot det å ha noe som fortsatt vil fungere når jeg blir bedre. Jeg har lyst til å være med i NM neste år, men har ingen ambisjoner om å vinne. Likevel vil jeg kunne gi våpenet mitt til den beste skytteren jeg kjenner, og så kunne han/hun vunnet NM med det. 

 

Hva slags 9mm er god nok for det? 😅 Det finnes sikkert en måte å "låse fast" et våpen på, for deretter å se hvor stor spredning det er over 6 skudd?

 

Hvilke produsent/modell "vinner" den testen? Og hvis man skal gå på budsjett, hvilke våpen er " godkjent" gode nok? 

 

Om dere skjønner 🙂

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en grei 1911 i 9mm feks BUL, STI eller Springfield Range Officer på finn når de dukker opp til rundt 10k.

Disse kan oppgraderes til det uendelige.

Dessuten vil en ALLTID få reservedeler til disse. Det kan man ikke si om andre pistoler som har gått ut av produksjon eller hvor fabrikken er nedlagt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Alle" 9mm pistoler vil treffe innforbi en 20-kroning i ransom rest (den testen du forestiller deg) på 25m med korrekt ammo. Det eneste du lærer av den testen er at egenpresisjonen av våpnene, er bedre enn hvilken som helst skytter. For at en pistol skal være treffsikker når et menneske holder denne, kommer faktorer som vekt, balanse, siktemidler, avtrekk, grepsvinkel, lav senterlinje osv osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder revolver er nok en S&W 686 357 Mag det som i utgangspunktet gjelder. som også nevnt over.

 

Jeg kjøpte for en tid siden en 6 " Tanfoglio GM  9 mm. Den valgte jeg fordi den satt best i hånden min, bedre enn 1911 modeller.

Altså min hånd. Jeg tror en skyter best med det som sitter og passer best til ens egen hånd og grep - i utgangspunktet.

Pardini GT9 er det mange som snakker godt om - passer den ens hånd, og budsjettet tillater, så er den neppe noe bomkjøp.

Men jeg tror de fleste pistoler skyter bra oppspent i en randsom rest. Lader man selv er vel kulevalget også noe som spiller inn.

Ellers er det slik Rausheim over her beskriver ganske treffende.

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Alien 9mm said:

SP20 får skader hvis ikke denne delen byttes av og til. https://huntershouse.dk/kat145-Hämmerli/side12679-Bundstykke-buffer-SP20-VIGTIG.html

Det også, men er også en kjent konstruksjonsvakhet i den første generasjonen, hvor godset på utsatt sted er tynt, dette er økt på neste generasjon for å forhindre dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja,akkurat dette med sprekk i sleiden har jeg sett eksempler på. Heldigvis er min uten sprekk, men jeg vet jo ikke helt hvilken generasjon det er.

 

Noen som har noe å melde om Tanfoglio Witness 1911? Skjønner at de fleste 1911 er .45 acp - hvilke feltklasser går den i da?

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Sarasin said:

Ja,akkurat dette med sprekk i sleiden har jeg sett eksempler på. Heldigvis er min uten sprekk, men jeg vet jo ikke helt hvilken generasjon det er.

 

Noen som har noe å melde om Tanfoglio Witness 1911? Skjønner at de fleste 1911 er .45 acp - hvilke feltklasser går den i da?

Har ikke klart å finne ut noe mer rundt når dette ble endret, eller om det var andre endringer som var blitt gjort også.

 

Slik så den som var innom mitt åsyn ut

 

 

1911 leveres i mange forskjellige kaliber, 22LR, 38Super, 9mm, 45ACP som jeg kommer på for øyeblikket. Originalen var jo i 45, og synes selv det er behagligere å skyte med enn 9mm, på tross av større kaliber. 

Gir mer et dytt en snerten 9km har.r

 

Tanfo er vel greit midt på treet av produsenter av 1911. 

Ikke like billig som Norinco, og ikke like dyr som Les Baer.

20210820_082247.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det sånn at man  på død og liv "må" ha 6" løp for å ha en mulighet i militærfelt, eller klarer man seg med 5"? Det kommer kanskje an på skytteren?

 

Så er jo det store spørsmålet hvordan jeg skal gå frem for å søke:

 

Jeg ønsker å kunne hevde meg (etterhvert) i finfelt, grovfelt, militærfelt og magnumfelt. Dessverre ser jeg at de fleste 1911 er .45acp, og ikke 9mm som jeg ønsker, og da må jeg søke om ett våpen "for mye" i forhold til konkurransebehovet (dette fordi jeg eventuelt bygger om .45acp til 9mm).

 

Finfelt blir SP20

Grovfelt håper jeg å finne ombygging til SP20

Militærfelt ønsker jeg 9mm, men må kjøpe våpenet som .45acp

Magnumfelt blir en magnum 😅

 

Forslag til løsninger?

Link to comment
Share on other sites

"Er det sånn at man  på død og liv "må" ha 6" løp for å ha en mulighet i militærfelt, eller klarer man seg med 5"? Det kommer kanskje an på skytteren?"

---------

 

Nei, en må på død og liv ikke ha en 6 " i pistol i f.eks militærfelt.

På bruktmarkedet er det definitivt flest  5 " pistoler. Det sier en at de fleste valgte  5 " i sin tid, også til felt. Jeg for min del valgte 6 " fordi jeg kjøpte nytt. Jeg tviler på at jeg skyter nevneverdig bedre med min 6 tommer kontra en 5 tommer. Så jeg for min del mener du trygt kan gå for 5 "løp. 

 

I revolver er det noe annet, der er det 6 " som gjelder, og på bruktmarkedet der så er det også flest av de - det er jo magnum disse også er egnet for.

Link to comment
Share on other sites

Sarasin skrev (På 14.9.2022 den 20.25):

"...Så spørsmålet blir: 

Hvilken 9mm vil være god nok til å hevde seg i Militærfelt over tid?..."

Snakk med kameratene i din pistolklubb. Prøv deres pistoler. Er det noe som kjennetegner pistolskyttere, så er det godviljen til å låne bort egne våpen til nybegynnere på trening. Gjerne med ei pakke skudd. Prøv, lytt, gjør deg opp egne meninger. Men ikke lytt altfor intenst til den som skråsikkert sier hvilken pistol du absolutt skal ha. Prøv sjøl, snakk med flere. Mange pistoler som fyller dine ønsker. Men tenk deg gjerne om to ganger om du vurderer rimelige 9mm tjenestepistoler som første 9mm. Prøv sjøl.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med 150,- for ei eske 9x19 så kan det være greit å vippse en 200-lapp for å teste en pistol...

Klubben burde egentlig laget en liten oversikt over hvem som låner ut hvilke våpen, og organisere test-skyting slik at nybegynnere enklere får tilgang til våpen (uten å måtte spørre/tigge) og de som har våpen til utlåns får solgt unna gammel jalla-ammo de har kjøpt for en slikk og ingenting til dagens butikkpris :-)

Link to comment
Share on other sites

Når de får prøve forskjellige våpen, ser de gjerne at de bør kjøpe kvalitet istedetfor kvantitet. Og med et par-tre-fire innvilgede søknader i lomma, har de gode muligheter for å kjøpe kvalitetsvåpen til fair pris også. Eksempelvis gode 357 revolvere og 9mm pistoler som de fleste ønsker. Har erfaring med at dette virker. Og det fine med pistolskyting er jo alle de forskjellige pistoler og revolvere vi kan bruke. God tanke @Wintel har også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er bittelitt laimt å legge ut inventarlisten til spott og spe, men om noen vil teste så leier jeg ut våpen for en femtilapp om de er lette pusse og en hundrings eller to  om det er mer knot. Og så tar jeg butikkpris for ammo, rundet opp til nærmeste hele krone (og tomhylsene beholder jeg selv).

Tilsvarende hadde jeg satt pris på om noen som har en HK416 eller Sig MPX hadde gitt meg tilbud om å leie denne for en hundrings, og så kjøpt 50 patroner i 9x19 for 200,-. Da kunne jeg testet et interessant våpen for 300,- og det er det jo verdt :-)

 

Eller den nye Python/Anaconda, Manuhrin MR73, Korth revolver,  Les Baer 1911,  1873 Cattleman CMS,  Bul Trophy 1911 og alle mulige PCC-er... Mye gøy som finnes, og ikke så enkelt å få testet før man bestiller...

Om noen vil ta seg en tur til Losby en lørdag i høst/vinter, så kan jeg alltids ta med noe av inventaret (noe tar jeg med uansett, og da tar jeg ikke betalt for leie - kun ammo):


Våpen Kaliber Våpenleie (en leiepris per dag) Ammopris
Western-våpen
Uberti El Patron 357 Mag 50,- 6,-
Uberti 1873 Winchester 357 Mag 100,- 6,-
Pedersoli 1886 Winchester 45-70 Gov 100,- 40,-
       
Jaktvåpen
       
Blaser K95 8x68s 100,- 75,-
Blaser R8 22lr 100,- 1,5
Blaser R8 223 Rem 100,- 8,-
Blaser R8 338LM 100,- 75,-
Blaser R8 9,3x62 100,- 75,-
       
Pistoler      
Colt Python 357 Mag 50,- 6,-
CZ Shadow 2 9x19 50,- 4,-
S&W 686-6 357 mag 50,- 6,-
Ruger SR1 1911 45 ACP 100,- 7,-
S&W 460XVR 460 S&W 100,- 40,-
S&W 617 22lr 50,- 1,5
S&W 929JM 9x19 50,- 4,-
       
Langholdsrifle
Sauer STR m/optikk 6.5x55 100,- 20,-
       
Svartkrutt
Kammerlader 18 Lødig 200,- 100,-
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Interessant tanke. Vi vet jo at spesielt nybegynnere (med fire-fem-seks) tillatelser i lomma har en enorm kjøpelyst. Kan jo se diverse spørsmål på forumet herinne: «Hva er best av», «Har hørt at», «Er denne noe god», «Har denne presisjon til » osb...

 

Da kan det være greitt å prøve. Og kanskje tenke litt på hva man får igjen for pengene, som for mange kanskje er det mest avgjørende. Typiske «tjenestevåpen», kanskje med faste sikter, dårlig avtrekk osb tror jeg ikke er spesielt egnet for nybegynneren. Men om han får prøve, så får han gjøre sine egne erfaringer, kanskje liker han, og treffer litt, med disse? Så for all del.

 

Pistolskyting er vel mest for individualister (kanskje derfor det er så morro), og de fleste vil etter min erfaring skyte «skarpt», ikke luftpistol. Når de har skjønt sikkerhet, kan de jo få prøve forskjellige pistoler. Denne måten tror jeg er en (av flere) måte å få god rekruttering til sporten.

 

De fleste som begynner med pistolskyting, vil ha litt «smell». La dem få det. Og kanskje trigge dem til å kjøpe en kvalitets 22 pistol som de faktisk kan skyte mye med, og treffe litt. Har eksempelvis sett noen skyte veldig bra med Ruger MKII Bull Barrel, mens andre ikke handterer den. La dem prøve. Luftpistolskyting bør komme litt etter hvert, gjerne som supplement. De ser det gjerne sjøl også.

 

Tenk gjerne litt over hvorfor en sjøl starta med pistolskyting også, en nyttig øvelse i seg sjøl.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...