Jump to content

Oppbevaring av ammo når man er på jakt


Mazeking

Recommended Posts

Da jeg var på kurs til jegerprøven viste instrukturen fram en kjekk pung til oppbevaring av 5 stykk haglepatroner. Denne skinnpungen hadde han da i lomma. Den minnet litt om de myntpungene taxisjåførene brukte på 80 tallet.

 

Hvordan oppbevarer dere haglepatroner og rifleammunisjon når dere trasker gjennom kratt og skog eller på fjellet og er på jakt. Ligger ammunisjonen løst i lomma eller oppbevares den i dertil egnede oppbevaringsløsninger?

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Rifleammunisjon: et par i lomma, 1 patron i kammeret og 4(5) i magasinet.

Hagleammunisjon: foretrekker patronbelte (20-25) hvis det kan bli mange skudd.

Hagle/rifle: en kombiordning til beltet med plass til 3 rifle- og 5 hagl-patroner.

 

Noen mener et patronbelte kan komme i konflikt med beltet på ryggsekken. Mulig det, men jeg bruker stort sett ryggsekk uten belte til bevegelig jakt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Storviltjakt

I magasinet og 5 i sekken i et sånn knips som Norma jaktpatroner kommer i. 
 

Fuglejakt

25 i patronbelte. Sammen med sekken har dette slitt et lite hull i jakken. Norrøna Finnskogen sekk, og Norrøna Kvinnherad smock. Det lever jeg godt med. Tomhylser i lårlomma. 
 

Rådyrjakt

Kombi. 3+3 skudd i lomma. 

 

Link to comment
Share on other sites

Rifle. 
5 skudd magasin i børsa, 3 skudd magasin i lomma.

 

Hagle. 
2-3 skudd i flere lommer, resten i hoftesekk/sekk. Totalt mellom 10-20 skudd alt etter hva og hvor jeg jakter. Overfører innimellom skudd til «hurtiglomma» slik at den alltid min har 2-3 skudd klare til omlading. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hagle (skogsfugl/rype): To i børsa, kanskje fem, seks skudd til fordelt på to lommer. Blir det tomt blir det å nyte turen istedet.

 

Rifle: Fem i magasinet, har aldri brukt mer enn ett, og skjønner ikke hvorfor jeg gidder å ta med meg fem. Nå har jeg aldri hatt fellingstillatelse på mer enn ett dyr, så det må jo regnes inn, selvsagt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hjortejakta: 4 i magasin + 1 i kammer + 2-3 skudd i en patronboks i sekken. 

Vi handler inn jaktammunisjon på deling i familien, så alle på jaktlaget bruker den samme ammunisjonen og kan utveksle ved behov.

 

Har 15 dyr å felle, men det blir en kjip dag med sleping og bæring om vi skyter mer enn 2 dyr i slengen.  Og jeg regner ikke med å havne i noen utvidet skuddveksling...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...