Jump to content

Er det tillatt å kappe ned løp på hagle?


Chrono

Recommended Posts

Jeg har hatt en rem 870 pumpe som jeg kappa på litt over 47 cm som var minste tillate lengde for noen år siden. Den fikk nytt chokfeste, ny bakstokk og ble balansert som en Beretta sp og veide 3,2 kg. Alt er mulig om man virkelig vil. Det største problemet jeg hadde med den hagla var lyden siden pipa ble så kort, også ble jeg lei av pumpinga som ødela flyten i skytinga. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt en rem 870 pumpe som jeg kappa på litt over 47 cm som var minste tillate lengde for noen år siden. Den fikk nytt chokfeste, ny bakstokk og ble balansert som en Beretta sp og veide 3,2 kg. Alt er mulig om man virkelig vil. Det største problemet jeg hadde med den hagla var lyden siden pipa ble så kort, også ble jeg lei av pumpinga som ødela flyten i skytinga. 

Har en 870 med 18" pipe med demper nå, det er den best ballanserte og mest behagelige hagla jeg har skutt med, dog er den noe tung

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bobby said:

å skyte hagle med 40cm pipe og demper i front...det får da være grenser ...🤔

Hvis det demper lyden nok og man får til en fornuftig hagle med et slik oppsett så hadde det vært greit. Fint å spare ørene til «Fido» om man kan 😉. Jeg er uansett skeptisk til om man kan få til noe som er bra å skyte med. 40 cm løp pluss 30 cm demper pluss 10 cm lengre låsekasse gir en lang hagle med mye vekt foran innbiller jeg meg?

Link to comment
Share on other sites

,😏 .. mitt svar var ment som litt humoristisk og alle får pröve/gjöre hva de önsker.

Med optik og skyting med slugs eller buckshot ser jeg for meg dette som en grei lösning...men som skytte etter flyvende fugl, nei og atter nei. 

Spare hörsel kan gjöres på flere måter.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke bruke buckshot eller slugs i dempern. Du må gjerne forklare påstanden din bedre. Skuddbilde og hastighet er omtrent likt som ved lang pipe uten demper. Lengden er omtrent lik. Balansen er bittelitt mer fremtung, men legge i vekt bak kan løse det relativt enkelt om ønskelig. 870 er ei lang hagle med original løp, ikke er det noen lettvekter heller. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Har du noen tips til hvordan jeg får «hørselvern» på hunden?

Nei,- men hvordan du selv står i skuddøyeblikket og i forhold til hunden er noe å tenke litt over - jeg har selv opplevd å få sten-døv setter...triste greier 😐

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...