Jump to content

Lade Sellior & "belli" Hylser


Jørstad

Recommended Posts

Funker bra og lade de :mrgreen:

 

Bruk winchester hetter så merker du ikke at hettelommene er trange heller.

 

Har ladet sellier og bellot hylser 10 ganger og enda har ingen av de 50 sprukket eller blitt kassert enda :wink:

 

Men passpå hylse lengden da de strekker seg mye de første gangene de blir skutt.

 

 

Ok.

Jeg må vel gå i anskafelse av hylstrimmer til ladboden da :)

Link to comment
Share on other sites

ta en titt rundt på kammeret. så vil du finne ut at S&B hylser bare er no dritt. men om du leser litt grundigere, er det få som egentlig har prøvd lade de hylsene. så da er ofte uttalelsene basert på førsteklasses rykter ;)

 

poenget mitt er at det ikke er sikkert de er så dårlige egentlig. for det er mange som sier de er dårlige uten å engang ha prøvd. ladet om noen S&B hylser i 308w en 6-7 ganger i sommer uten andre negative opplevelser enn at tennhettelommene var trange. men det løste jeg ved å bruke winchester hetter.

Link to comment
Share on other sites

Riktig som Høggern skriver, er ein del som snakka dritt om desse hylsene, eg spurte om det samme her tidligere. Vel mine erfaringer er at dei er plenty greie nok å lade snille ladninger med. Men tunge kuler og høg fart, trur eg du skal spare deg for. Hylsene er dårlige og av billig kvalitet. Men dei går an å bruke.

Eg bruker hylsene mine i 6.5x55 til å sende avgårde 95 grains v-max kuler i hastigheiter rundt 850-950 m/s. Det passer dei fint til.

Du vil merke at dei strekker seg fort i halsen, og du må trimme halsen av og til, men ellers så fungerer dei bra.

 

Prøvde å sende avgårde ei 140 grains kule i rundt 880-900 m/s, men då er det omtrent så du må bruke ein vedkubbe for å få opp sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Av 500stk Sellier & Belliot hylser (.30-06 Spr) som har vert omladd 2 ganger (skutt x3), har jeg kassert 15stk :shock: Det kan jeg leve med :D

Var helpressa en gang med en Lee-die og en gang med en Redding-die...

Hylsne var ladd med en normal ladning. (Treningsammo)

 

Det negative med disse hylsene er som nevnt trange hettelommer på nye lot'er, tykt gods i bakerste del av hylsa (der hylseholderen holder...), samt de må trimmes hver gang og tåler ikke mange harde ladninger...

 

Så syns du S&B hylser i .30-06 Spr er noe hærk, kan du gi de til meg :wink:

 

Jeg og en kompis brukte en RCBS multitrimmer (freser lengd og avgrader i samme opprasjon), vi brukte mer en en kveldsykt på å trimme, avgrade og renske hettelommene på 500 hylser... litt OT kansje...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ladet en god del S&B i 30-06, og de scorer ikke øverst på min liste. Noen hylser sprekker i halsen etter noen få omladninger, men resten ser ut til å holde tålelig greit. Tror jeg ladet en 20pakk 16-17ggr, da hadde jeg rundt 14 igjen i pakken.

 

Edit: Tror jeg glødet halsen på de etter 3. trimming (ca 10 -12 omladinger).

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å sende avgårde ei 140 grains kule i rundt 880-900 m/s, men då er det omtrent så du må bruke ein vedkubbe for å få opp sluttstykket.

sikker på at det var hylsa sin feil at den klaba med den ladninga der?

 

ser på mine 6,5X55 feltladninger som friske, å hadde en 9 grams kule som gikk ut med 870msek i en 70 cm sauerpipe, å den ladninga ser jeg på som EKSTREM, å du har hatt 30 msek mer ..... i hvor lang pipe da?

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Skal lade de til 222rem i en finn classic.

Jeg har lite erfaringer med lading av brekkvåpner.

Hvordan se trykktegn på disse?

 

Vedkubben for å få opp sluttstykke er vel ikke å satse på :lol:

Mulig elgen har kommet langt før det kommer noe andreskudd da :D

Men det skal holde med 1 :)

Link to comment
Share on other sites

Løpet er 57 cm, og det var ei god ladning ja, oppi det røde område. Men det som gjer at du må slå opp hevarmen, er rett å slett at hylsene ikkje trekker seg tilbake. Norma hylser tåler godt den ladningen uten skavanker.

Men det var ein test, ikkje noko ladninger eg skal fortsette med.

Eg likar helst å holde meg i den snille enden, så lenge eg får presisjon, ser ikkje behov for å skifte pipe etter 2-3000 skudd for morro skyld.

Link to comment
Share on other sites

Løpet er 57 cm, og det var ei god ladning ja, oppi det røde område. Men det som gjer at du må slå opp hevarmen, er rett å slett at hylsene ikkje trekker seg tilbake. Norma hylser tåler godt den ladningen uten skavanker.

Men det var ein test, ikkje noko ladninger eg skal fortsette med.

Eg likar helst å holde meg i den snille enden, så lenge eg får presisjon, ser ikkje behov for å skifte pipe etter 2-3000 skudd for morro skyld.

selv om norma hylser tålte det, tror jeg du er GODT over max.

9 grams kule, 900 msek, 57 cm pipe... hvilket krutt brukte du? er det lov å spørre?

Link to comment
Share on other sites

Måtte ut å sjekke dataene mine igjen, det var N-140 krutt, men hastigheita var ikkje opp mot 900 m/s, men den var rundt 800 m/s, men det var alikevel hard nok ladning til å måtte bruke makt på hevarmen. Måtte sjølvsagt ikkje slå den opp, men måtte ta kraftigt i for å få den opp. Eg blanda kortene litt her, det var 95 grains ladningene som låg på rundt 900, ikkje 140 grains.

Link to comment
Share on other sites

Måtte ut å sjekke dataene mine igjen, det var N-140 krutt, men hastigheita var ikkje opp mot 900 m/s, men den var rundt 800 m/s, men det var alikevel hard nok ladning til å måtte bruke makt på hevarmen. Måtte sjølvsagt ikkje slå den opp, men måtte ta kraftigt i for å få den opp. Eg blanda kortene litt her, det var 95 grains ladningene som låg på rundt 900, ikkje 140 grains.

bra du oppklarte. at ikke enkelte vil ut å skyte 9 grams i 900msek.....

 

har forresten en kompis som lada litt feil. han fikk 900msek med 9 grams kule.. å skrifta bak på norma hylsene hans var omtrent borte, å vi måtte bryte opp hevearmen.

der var det blandet litt i ladedata, slik at 950 msek ladninga for 7 grams kuler var satt bak 9 grams kuler istedenfor.....

farlig farlig...

Link to comment
Share on other sites

He, he, ja beklager det der. :oops:

Måtte nett i tillegg inn i QL og sjekke etterpå her, og eg måtte ha putta inn rundt 48 grains med N 140 for å få til den griseladninga der. Då ville det blitt komprimert ladning og det ville gitt rundt 900 m/s og med et trykk på 85755 PSI, så kan eg godt tenke meg at skrifta var borte omtrent..

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at tennhette-"kanalen" kan være skjev eller under-size'd, eller begge deler! Vært ute for det både i .308 og .30-06.

Resulterer i bøyd/knekt utstøternål og store mengder bannskap! Har bestemt meg for å boikotte S&B av den grunn.

Ladet noen 22hornet S&B-hylser, da jeg ikke hadde andre. Måtte da slå ut tennhetta med gamlingens gamle berdan-verktøy og brotsjet tennkanalen før sizing, men unødig mye jobb når det fins alternativ. (winch. 22h.)

Link to comment
Share on other sites

Har kun erfaring med to forskjellig hylser fra S&B.

 

9mm: Ekstremt trange hettelommer, hylsene skrotet etter en omlading.

 

7x57R: Svært godt fornøyd med hylsene. Lader Norma paralellt, har faktisk opplevet flere sprekker i hylsehalser o.l. med Normas hylser.

 

Konklusjon: Tja, ikke vet jeg sikkert men trolig er ikke S&B særlig mye dårligere enn noe annet du får kjøpt. Ingen grunn til ikke å prøve de hylsene du har liggende, funker det så er det ok, hvis ikke, kast hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer med S&B:

 

.223 Rem: Funker som en drøm, bortsett fra at èn av tjue hettelommer er så romme at jeg kasserer hylsa. (CCI)

Dessuten hadde jeg blandet to nye og èn gammel 140-pakke med tomhylser i en pose før jeg noen gang tenkte på å bli hjemmelader. Når jeg skulle lade dem sjekket jeg hylsevekta, hvilket førte til masse jobb med å sortere. (Da sorterte jeg like godt i max2%-avvikspartier mens jeg var igang).

Det ser ut til at de nye er ca. 99gr, mens de gamle er ca. 91,5gr. -Er dette endret fordi de gamle er for svake selv i en boltrifle, eller er det for å spare penger ved å kunne bruke de samme hylsene til NATO-produksjon?

 

6,5x55: Merkbart hardere enn Norma ja, og noe grunne hettelommer (CCI).

Link to comment
Share on other sites

Ser det er en del som har problemer med hettelommen.

At den er for rom eller for trang vill jo ikke ha noen betydning,

for da kaster jeg jo bare den enkelte hylsen, men viss det er sjanse

for å bøye/knekke utstøternålen blir jeg litt mere skeptisk.

 

Har ikke kjøpt die enda, men det blir vel i nærmeste fremtid.

 

Noen som har 222rem die til salgs kansje?

Link to comment
Share on other sites

Tar inte längre vara på S&B hylsor. Upplever att kvaliten på dessa är väldigt varierande. Hylsmässingen varierar i färg, (misstänker att vissa innehåller mera Zink) Vikten varierar stort mellan hylsorna. (olika innervolym) Har fått hylsor som spruckit i halsen redan som fabriksladdade.

Har haft S&B hylsor i 9mm, 38 spec, 30-06, 7 x57R + några fler kalibrar. Kommer inte att ta vara på fler av detta fabrikat. Det är inte värt den tid det tar med att iordningställa dem för omladdning. Rakt ned i skrothinken. där passar de bäst.

Link to comment
Share on other sites

Niak jeg mener ikke å være nesevis, prøver bare å bidra; hadde det ikke gått an å bruke en flashhole uniformer litt forsiktig innstilt før man støter ut hetta? Hylsa bør jo riktignok være pressa og trimma først, men hvis man stilte stoppen slik at den ikke rørte noe annet enn tennkanalen?

Link to comment
Share on other sites

Det er mange ting en kan trikse til den trange tennkanalen med. Jeg presser ut hetta med en liten dor først, deretter borer jeg opp tennkanalen, for så å presse hylsa. Det virker, men er jo en del ekstra jobb, så har man godt med andre hylsefabrikat er det oftest enklest å la de være.

Men det er langt fra alle kalibre som har for trang tennkanal i ft utstøterpinnen!

Link to comment
Share on other sites

Hei Stefflus. Vet ikke om jeg forstår helt hva du mener. Har en enkel håndholdt flash-hole deburr som jeg kjøpte fra Midway. Helt grei, men tror ikke brotsjinga går noe lettere med tennhetta i, om i det hele tatt. Ganske tungt selv uten hette å få den til entre tennkanalen da den er merkbart for trang. Selve hettelomma er også litt "graut-talerken-formet", men får satt hettene dypt nok likevel. (De er jo litt fleksible.)

Mens jeg igang med å rakke ned på S&B sine 22hornet hylser: enkelte har antagelig for tykk "rim", såvidt de lar seg kamre 527'en. (Shoot and throw!)

Alt i alt vil jeg gi S&B sine hornet-hylser stryk. Ønsker man et billig smell og ei hylse som lar seg lade uten større sermoni vil jeg heller anbefale Partizan. Winchester sine bulk-hylser har så langt vært jevne og fine, med korrekte dimensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Heisannja Niak :)

Jeg tror du og jeg tenker på det samme verktøyet, noe alà en "Lyman Flash Hole Uniformer Tool", som man stikker inn gjennom halsen på hylsa. -Men hvis tennhullet er mye feil slik du sier, så skjønner jeg at det ikke lar seg gjøre.

 

EDIT: Jeg bare tenkte at du kanskje har en sånn deburrer som brukes bakfra i hylsa, og at du derfor måtte ha ut hetta først

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei hei.

 

Jeg ahr ikke noen dårlig erfaring med hylsene til S&B... Jeg lader de om konstant og noen er ladet et dusin ganger allerede, uten tegn til separasjon eller andre ulumskheter. Jeg anbefaler deg å bruke hylsene for det de er verdt. Du kan ha mye glede av dem leeeenge. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen nevnte håndvåpenhylser her. Jeg pratet faktisk med en skytterkollega på banen i dag, som etter egen erfaring nevnte at det var problemer med å sette i ny hette i S&B hylsene, og at jeg burde prøve en før jeg kjøpte flere esker med denne ammunisjonen.

 

Har nå prøvd, og de smatt greit inn. Dette er S&B .38 spesial-hylser.

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen nevnte håndvåpenhylser her. Jeg pratet faktisk med en skytterkollega på banen i dag, som etter egen erfaring nevnte at det var problemer med å sette i ny hette i S&B hylsene, og at jeg burde prøve en før jeg kjøpte flere esker med denne ammunisjonen.

 

Har nå prøvd, og de smatt greit inn. Dette er S&B .38 spesial-hylser.

 

Sliter litt med det samme problemet. En av ca 50 .38 hylser har trang hettelomme. Jeg bruker Federal SP.

 

Mener å huske at CCI hettene er ørlite mindre. De kan du sikkert bruke om du skulle få problemer.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at CCI hettene er ørlite mindre. De kan du sikkert bruke om du skulle få problemer.

 

Det er CCI hetter jeg bruker nå. Jeg kjente riktignok ørlite mer motstand enn når jeg dytter dem inn i andre typer hylser, så kanskje jeg skulle fortsette med disse.

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hei

prøvde i helga å lade noen nye skudd til 6,5x55.

har satt opp ei gammel RCBS autopresse.

satt i nye hetter i Normahylsene uten problemer, men S&B taklet det ikke, de ble stående 1mm ut av bunnen på hylsa.

 

jeg lurer på hva som kan være grunn til dette?

 

håper det er lett å fikse, siden jeg har 500 hylser av S&B.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd at det er trangere hettelommer på S&B hylsene, og eg veit at enkelte tennhetter er også djupere, sånn at dei ikkje går i alle typer hylser, så du får ta eit skyvelær og måle litt, for å finne ut kva som er problemet hos deg.

Dette og at hylsene strekker seg fortere, er svakheitene til S&B hylsene. Har sjølv ca 150 stk, som eg har lada litt. Men eg ser at eg må frese dei etter 2 skudd, og eg bruker dei kun til ladninger med lette kuler, og lite trykk. Til dette så funker dei greitt nok, men ikkje meir enn dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...