Jump to content

Kaliber 20/70 og 20/76 og blyforbud.


gordon setter

Recommended Posts

Nå når det kommer blyforbud. 
Hva er på markedet i kaliber 20 av «miljø» ammunisjon. 
Hvordan var det forrige gang. Husker en del med kaliber 20 da sleit litt med å finne ammunisjon. 
Det er i hvertfall lite i stål annet enn 24 grams leirdue ammunisjon. 
Lyst på drilling i kalibrer- men tja artig å få litt synspunkter på tema her inne i forkant. 
Er jo Bismuth, stål og var Hevishot men vet ikke om det lages haglepatroner i det lengre. 

Link to comment
Share on other sites

Problemet med kal.20 og gammeldags hagle/drilling er at løpene antagelig skyter de beste skuddbildene med forladning av filt og passe myke hagl (som bly). Jeg har inntrykk av at plastforladning med harde hagl stort sett gir dårlige og ujevne skuddbilder i «trange piper med faste choker». 
Skulle jeg skaffet meg en hagle i kal.20 i dag, hadde jeg kjøpt noe med «backbore» løp https://www.browning.com/news/tech-terms/shotgun-back-bored.html og mulighet for løse choker med lang kon.

Link to comment
Share on other sites

Om trange choker er et problem åpner en kompetent børsemaker chokene for ca 750/stk. Og er det snakk om en 20/76, kan en bruke alle typer ammunisjon- om chokene er 1/2 eller åpnere.(i motsetning til en 12/76, der en lett kan trokke i salaten..) Valg av ammunisjon bestemmer i hovedsak skuddbildet, og bør testes ut på hvert løp. Jeg vil tro alle nye våpen- av en viss kvalitet- leverer gode nok skuddbilder til normal jakt. 😉 Jeg har for øvrig tre stk kal 20/76-av ulike merker i heimen- og samtlige leverer fine skuddbilder med alle stål/vismut/bismuth jeg har prøvd. Så noe stort "problem"  er det nok neppe.  Skal du kjøpe brukt drilling, så sjekk at den er i 20/76, av overnevnte årsak. 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, asterix said:

Jeg vil tro alle nye våpen- av en viss kvalitet- leverer gode nok skuddbilder til normal jakt. 😉

Hva er normal jakt, og hvorfor vil man ikke ha best mulig skuddbilde og ikke bare «god nok» hva nå enn det betyr?

Jeg vil ha best mulig! Det er litt for enkelt å si at valg av ammunisjon bestemmer skuddbilde uten å si hva det er med ammunisjonen som faktisk påvirker skuddbilde i forhold til hvordan løpet og choker er laget. 
 

31 minutes ago, asterix said:

Jeg har for øvrig tre stk kal 20/76-av ulike merker i heimen- og samtlige leverer fine skuddbilder med alle stål/vismut/bismuth jeg har prøvd.

Hvis du bruker samme standard for hva du synes er fine skuddbilder som meg, så er du heldig. Jeg har en Beretta i 20/76 med faste choker (IC og MOD) som stort sett leverer bare dårlige skuddbilder med alle patroner som har plastforladning. Det kan variere fra greit nok om man ikke har noe annet til helt katastrofe der det er plass til en hel rype innimellom haglsvermen. Med filtforladning og bly er det plutselig en jevnere haglsverm, og samtidig samsvar mellom choker og forventet diameter på svermen. 
 

45 minutes ago, asterix said:

Så noe stort "problem"  er det nok neppe. 

Kanskje? Kanskje ikke? De aller fleste tester alt for lite og stiller vel heller ikke så høye krav til en hagle og ammo? De aller fleste trener jo heller ikke mye med hagla. Det er forventet at ammo skal være billigst mulig, og står det Rottweil magnum på pakken og hylsen har høy culot, ja da er det vel ikke mulig at noe kan være bedre?

Link to comment
Share on other sites

Nå spurte TS etter synspunkter, og det har han jo fått.  At du har andre synspunkter enn meg er for min del helt greit. Men det virker som du har visse problemer med mine? 🙂 For øvrig,  jeg jakter normalt ikke med stål- selv om skuddbildene tilsier at de har god dekningsgrad. Det finnes som kjent bedre blyfrie alternativer til jakt om en ikke driver mengdeskyting. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, asterix said:

Men det virker som du har visse problemer med mine? 🙂

Ikke egentlig, men jeg prøver å få frem et poeng om at løp (ikke choker) som er laget for plastforladninger er annerledes enn eldre løp som er laget for filtforladninger. De «gamle løpene» gir ikke nødvendigvis like fine skuddbilder med plastforladning som de gjør med filt. Så når man velger å kjøpe en gammel hagle/drilling med slike typer løp er det greit å ha dette i bakhode. De trives antagelig best med filt og bly uansett trangborring.

Link to comment
Share on other sites

For min del er ikke gamle drillinger et tema. Ikke hagler heller. 
Jeg kjøper aldri brukte våpen, det gir meg ikke rette følelsen. Jeg kjøper alltid nytt. 
Nå er drilling fram i tid om jeg kjøper ny. Eid to stk før. En i 20 og en i 12. 

Men ja, spent på dette blyforbudet og utvalget etter det, spesielt i kaliber 20. 

Link to comment
Share on other sites

Sist det var blyfritt som kun var lovlig så kan jeg ikke huske at det var ammo krise, nå er det vel flere land som har og får blyforbud så markedet er større en 100.000 nordmenn så blir vel mer lønnsomt å produsere alternativer også kanskje? Men mulig jeg husker dårlig og er for optimistisk, men det jeg husker var at patroner var dyrt. 

Link to comment
Share on other sites

hovdeknuten skrev (52 minutter siden):

Jeg har en god del eley VIP vismuth i både 20/70 og 76. Godt fornøyd! Men ingen som importerer eley lengre meg bekjent..:(

 

Det kommer nok import når blyforbudet kommer. Og andre må jo også bytte ut blyet. 
Tungsten var jo å et alternativ. Spent på hva som vil komme. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 Kjøpte tidligere Eley Impax Bismut i kal 12. Dette var 1.gen. av denne type hagl, de var sprø og ganske udugelige til jakt.- Neste forsøk - en tid etter - var med Ely Grand Prix og disse var betydelig bedre, tror haglene nå inneholdt mere tinn og dermed  mykere med døde fugl (ryper) i smellen. 

Bly er selvfølgelig best, men tror ikke man kan skylde en bom eller skadeskutt fugl på gode bismut-patroner fra anerkjente producenter.

 

Bruk av bismut på større vilt ss Rev/Rådyr blir kanskje noe annet...noen som  prøvd?

 

 

Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (5 timer siden):

Bruk av bismut på større vilt ss Rev/Rådyr blir kanskje noe annet...noen som  prøvd?

De dør like mye som med lik bly patron.

Ja, noen hagl som treffer de tykkeste beina knuser men de andre haglene går gjennom dyret likt som bly.

Etter min mening når jeg får stukket fingeren i jorda så henger vi oss veldig opp i sprøe hagl som egentlig ikke har så mye å si for praktisk jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hevishot fungerer nesten bedre enn bly på rådyr syntes jeg, ga som regel gjennomskyting men er ikke verdt prisen nå som bly er lovlig.  Bismuth fungerte greit hvis en gikk opp til BB haggelstørrelse men kunne knuse hvis dan traff bein.
 

Ved forrige runde med blyforbud sp var det god tilgang på jaktammo i kal 20 men det var til tider en utfordring å få tak i leirduxammo i stål.

Link to comment
Share on other sites

I hevishot kan du etter min personlige erfaring bruke så små som US4-5 med godt resultat (døde i smellen) mot bly i US3 ut til 20m. Da har du en "kombi" patron som har nok hagl til alt lovlig vilt med hagle i skogen som jo er praktisk på jakt.

 

Til ren rådyr jakt er det i mine øyne ikke nødvendig med så enormt mange hagl i patronen og greiere å bruke grove hagl som går gjennom dyret så jeg slipper jeg å ha spytte skål på bordet til hagl under middagen.

Jeg påstår det er bedre med 10 grove hagl i vital sone enn 10 i mindre i vital sone og 20 spredt fra hode til lår. Men det krever jo at jeg finner en patron som samler fint ut til 20m som er min maks på rådyr. 

 

Kan bli dyrt å teste patroner for å finne den ideelle patronen i eget våpen, skulle ønske det gikk å kjøpe patroner løst...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser bmwear.no har litt kal 20 i vismuth, kan sikkert ringe Jaktdepotet også, er nok et bedre tilbud på vei om ikke så lenge til.

Personlig styrer jeg unna stål og tungsten til jakt, da det som regel er noe steiner eller fjell i bakgrunnen med tanke på rikosjett. Tungsten er jo supert ellers, med prisen er en av de minst hyggelige. Greit fornøyd med vismuth, men styr unna de billigste og slaskete patronene. Der bør være minst 6% tinn, det er det nok i de fleste nå. Hadde også ekstem dårig erfaring med eley bismuth 1. generasjon. Mye av hagel var knust før det kom frem til skiva og hadde ekstremt ugjevn hastighet i kaldt vær, godt de aldri kom på jakt. Vismuth er et greit alternativ til bly og er nærmest av alternativene.

 

Bioammo fra UK er på vei inn i Norge, de har en versjon med vismuth-kompositt,den skal i utgangspunktet være noe rimeligere enn vanlig vismuth, tatt med ei klype salt.

 

Om du velger kaliber 20 eller 12 skal ikke jeg henge meg opp i. Bruker kaliber 12, mye pga. det er mest vanlig og best utvalg. Benytter nr. 4 buck (6,1mm) 33 gram til rådyr i vismuth, tilsvarende kan du få til 20/76.

Noen vi si at det for grovt, men med 29 haggel og utallige tester er dette et flaggskip i mi hagle. For meg var dette den beste kombinasjonen mellom mange haggel og få haggel med rikelig energi. Har testet større også, men ser det kommer opp noen utfordringer med skuddbilde bla.

Nå har jeg ladet selv, fordi jeg synes det har vært dårlig utvalg til miljøvennlig amo. samt andre patroner, om man ser etter noe spesielt uten at det skal bli svindyrt.

Man trenger heller ikke de sykeste hastighetene på så stort haggel. Er ikke fan av 12/76 med 50 gram haggel til jakt heller, det er ikke nødvendig og eventuelt 2. skudd kan du vente til neste dag med å få sendt av gårde. 

Mange benytter nok kaliber 12 patroner til jakt som kan sammenlignes direkte med kaliber 20. Noe som er kraftig nok, som man heller ikke får løse tenner av.

 

Når du tester patroner med ulike avstander, trangboring og eventuelt hastighet, ta et par ekstra skudd når du har funnet noe som ser lovende ut, man kan fort bli lurt om man legger hele vurderingen på et skudd.

 

I dette temaet er det så klart mange meninger, jeg ville lagt vekt på å finne noe du liker, stoler på og som ikke er for dyrt.

 

Edited by babu87
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...