Jump to content

Remington 700 Alpha 1 Ny rifle fra Remington


Sunnmøring

Recommended Posts

Rugerdud skrev (5 timer siden):

Så jo bra ut, men var fryktelig lik Sauer 100 og Mauser M18


Tja.. Sauer 100/Mauser M18 har "krympet" fast pipe i kassen.. og laget for å være billigst mulig..

 

Den nye 700 Alpha 1 har kvalitet og toleranser i høysete.. kammer tilpasset de nye "høy" BC kulen.. 5R rifling i pipen samt at rifle twisten er tilpasset de samme lange høy BC kulene.. toleransene er av en lik art at pipene kan skrues rett inn i kassen.. 

 

Timney Trigger.. AG composit stokk.. Obendorf bunmetall.. match kroning på løpet.. magasin og størrelse er tilpasset lenger kuler.. som igjen gjør at en kan sette disse lenger ut..

 

Kort fortalt så er jo det Remington her tilbyr..det samme som en får når en ber en "børsemaker" bygge seg en custom rifle..

 

Det blir spennende å se om våpenet samsvarer med CEO i Remington´s beskrivelse av våpenet.. gjør de det så har de gjort mye riktig her..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noe jeg ikke skjønner er hvorfor rifler generelt, som er beregna for bruk med kikkertsikte, ikke har justerbar kolbekam, da størrelsen og høyden på siktet som kjent kan variere ganske mye. Klar over at noe kan ordnes med passende montasje, men allikevel..

Edited by Gillen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (1 time siden):

Noe jeg ikke skjønner er hvorfor rifler generelt, som er beregna for bruk med kikkertsikte, ikke har justerbar kolbekam

vekt kan være et aspekt.. justerbar kolbekam er vekt drivende.. og vil en lage en "lett" rifle så er det jo et alternativ å droppe justerbar..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (6 minutter siden):

vekt kan være et aspekt.. justerbar kolbekam er vekt drivende.. og vil en lage en "lett" rifle så er det jo et alternativ å droppe justerbar..

Kjøpte for ikke lenge sida en T3 x Superlite, men da med justerbar kolbekam. Ikke lenger Ultralight, men lett nok og mye bedre å skyte med 😊

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gillen said:

Noe jeg ikke skjønner er hvorfor rifler generelt, som er beregna for bruk med kikkertsikte, ikke har justerbar kolbekam, da størrelsen og høyden på siktet som kjent kan variere ganske mye. Klar over at noe kan ordnes med passende montasje, men allikevel..

Skjefteformen på denne synes jeg ser fin ut for kikkert i lave montasjer. Dessverre har de rota det til ved å sette kikkert på stylter på skinne montert i freste baser.

 

Hadde de droppa den bløtkaka og heller hatt lave ringer rett i sporene på kassa tror jeg skjeftet hadde vært supert. Balansen i hele våpenet ville sannsynligvis blitt bedre også. 

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (4 timer siden):


Tja.. Sauer 100/Mauser M18 har "krympet" fast pipe i kassen.. og laget for å være billigst mulig..

 

Den nye 700 Alpha 1 har kvalitet og toleranser i høysete.. kammer tilpasset de nye "høy" BC kulen.. 5R rifling i pipen samt at rifle twisten er tilpasset de samme lange høy BC kulene.. toleransene er av en lik art at pipene kan skrues rett inn i kassen.. 

 

Timney Trigger.. AG composit stokk.. Obendorf bunmetall.. match kroning på løpet.. magasin og størrelse er tilpasset lenger kuler.. som igjen gjør at en kan sette disse lenger ut..

 

Kort fortalt så er jo det Remington her tilbyr..det samme som en får når en ber en "børsemaker" bygge seg en custom rifle..

 

Det blir spennende å se om våpenet samsvarer med CEO i Remington´s beskrivelse av våpenet.. gjør de det så har de gjort mye riktig her..

Ser fortsatt ut som den er bygget på en Sauer 100/M18 kasse ;) Men ja den oser kvalitet. Spennende å se om den kommer til landet, i hvilke kaliber og til hvilken pris :D 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke justerbar kolbekam? 

 

Denne er nok mer enn noe annet ment å fortelle hardbarkede Remington-fans at "Weee're baaaaack!" og jeg postulerer at hardbarkede Remington-fans liker lavt monterte Leupolder og klassiske rette stokker. Sånn iogmed at du skal være ganske gretten og gammeldags for å foretrekke Remington, mener jeg.

 

I want one.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (3 timer siden):

Hvorfor de på død og liv skal holde fast på skinny sluttstykke med to klakker skjønner jeg bare ikke.

Er jo litt sexy,  og har jo i grunnen fungert på Rem 700, og gjort til at alle etterligninger refererer til den. Kanskje de ønsker å holde på identiteten ? Ikke noe minus i min bok,  Man får en Remington slik den burde vært bygget for lenge siden ;)

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (22 minutter siden):

G+E og Bleiker bruker vel også "tjukkbålt".

I tillegg til å være så glatt og fin veksling er det jo finere å se på også..

 

Ligger vel på et annet nivå enn målgruppen til en ny Remington, som vel fortsatt er USA ?

At Joe Bob i bobilen, plutselig får noe han treffer med, og slipper å ta trofebildet med lommelykt, dersom han, og fetterene slumper til å finne dyret de skjøt på 😎:winke1::wink:

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Selvinnsikten glimer med sitt fravær når vi her på berget er "misfornøyd" med "utformingen" på det nye jakt våpenet som hadde "Grande premiere" over dammen..med 99.9% sikkerhet så var ikke norske brukere med i tankegodset til de som utviklet neste generasjon jaktvåpen.. uansett hvor høyt vi liker å sette oss selv.. så er ikke våpensalget i Norge noe mere enn elt lite "After Party" til en forstad til en middels stor by i USA..

 

Ikke at Norske jegere og skyttere ikke har kunnskap eller noe å bringe til bordet.. med tanke på kompetanse.. men vi blir hverken hørt eller prioritert.. "RedNecken" i Pickup med ølmage og 6 års skolegang er viktigere enn oss..

 

Basert på folketallet så har vi en relativ høy våpentetthet.. dvs. 1 av 10 nordmenn eier et skytevåpen.. men begge broderfolkene i øst (Sverige og Finland) har og er et mye større marked for våpen, skyting, jakt enn det vi er..

 

Om en leser litt statistikk så er vi et "lilleputt" land å regne.. og da blir det feil å sitte på hesten å klage på hvorfor ditt..og hvorfor datt ikke var inkludert i det nye våpenet som er presentert over dammen.. Du..vi er rett og slett ikke viktig nok.. vi/du er en parentes å regne..

 

Vil du ha justerbar "kinnstykke" ja så fiks det.. eller kjøp en tikka..SAKO eller "hore opp" den gamle Mausern..eller 700´en din..

 

Komponent mangelen vi nå har over oss her på berget har "gutta" over dammen vært eksponert for i flere år.. uheldigvis så er de viktigere enn oss.. de blir prioritert før oss.. og dessverre så vil vi lide lengst..

 

Nato har satt 84 000 000 skudd (om ikke mere) i bestilling med europeiske ammunisjons produsenter.. det kommer til å gå ut over noe.. så Finn fram tommelen.. og bli vandt til å sutte på den.. for vi kommer til merke tørke vi nå ser antyding til betydelig hardere enn vi allerede gjør.. 😉

  • Like 6
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Det var då felt til mindreverdighetskomplekser :-) Ikkje fått kaffien endå? 

 

Eg synes børsa ser spanande ut! Kan godt vere ein må ned til den lokale sjappa og tafse litt på denne når dei til slutt får inn eit eksempel eller to. Vert vel prisen om avgjer om den er SKIKKELEG spanande. 

 

Og eg må kansje ha litt amerikaner i meg for til dagjakt er eg eigentleg ein fan av lågt monterte Leupoldar og ein rett stokk :-)

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (9 timer siden):

 

Ligger vel på et annet nivå enn målgruppen til en ny Remington, som vel fortsatt er USA ?

At Joe Bob i bobilen, plutselig får noe han treffer med, og slipper å ta trofebildet med lommelykt, dersom han, og fetterene slumper til å finne dyret de skjøt på 😎:winke1::wink:

Med denne Remingtonen og lavtmontert Leupold får i hvertfall Joe Bob, uten våpenkunnskap, ei bedre tilpasset rifle enn tilsvarende Cruise Knallkul og Sjarke med Blaser og skinnemontert Zeiss her i steinrøysa. 

 

Sunnmøring: du mangler tre nuller. NATO har bestilt 84mrd skudd..

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...