Jump to content

Forslag til ny (Beretta) til rypejakt


Finnskogen

Recommended Posts

Hei! Tok jegerprøven for noen sesonger siden og endte opp med et "hastekjøp" av en Silma Finnskogen 12/89. Forøvrig en god hagle som har plukket sine ryper, men har nå lyst til å oppgradere til noe av mer kvalitet og som varer "livet ut". Har da sett på Beretta, men blir ikke klok på hvilken modell. Hagla skal primært brukes til rype- og skogsfugljakt. Planen er å finne en brukt til en fair pris, da budsjettet er på maks 15k. 

 

Jeg er 174cm (77kg), så litt "lav og kompakt" enn høy og slank. Lurer på da følgende: 

  1. Skal jeg gå for lettvekter eller standard? Typ Ultralight vs SP 686
  2. Løpslengde på 71 eller 66/67 cm?
  3. 12/70 eller 12/76 kaliber? 

 

Tar gjerne imot tips, og om dere vet om noen som tilfeldigvis vurdere å rydde i våpenskapet er det bare å si fra :)

Link to comment
Share on other sites

1. Std! Den kommer du garantert til å skyte best med.

2. 71cm. Samme svar som over. Bedre balanse og sving.

3. Spiler egentlig ikke så stor rolle. Du må bare vite hva du har. Utvalg i 70 mm patroner dominerer. Det er lite å hente i ytelse på 76 mm , kanskje med unntak av stålpatroner. Det som jeg ville tenkt mere over er choker. Kjøper du en med fast trangborring, ville jeg ikke gått for annet enn åpen, kvart og halv.
 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Her er det sikkert like mange meninger som jegere. Har selv en UL med 67 cm løp som bare blir brukt på støkk. Støkkjakt betyr ofte lange dager i fjellet med hagla i ferdigstilling og med ryper som krever raske reaksjoner. Da synes jeg det er best med ei lett hagle med kort løpslengde. Med trening er det heller ikke noe problem å skyte bra med en UL. Beretta blir vel levert med 76 mm kammer, men bruker bare 70 mm, ofte med 36 gr. haggel. Ellers enig med Bly ang. choker, men utskiftbare gir størst spillerom, eks. om det jaktes tidlig høst eller på slutten av sesongen. Uansett Beretta er bra, så lykke til med valget ! 

Edited by Gillen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gillen said:

Her er det sikkert like mange meninger som jegere.

En ting er meninger, en annen ting er hva som skjer basert på erfaring og hva man ser fungerer best for de fleste. Eller tvilsom observasjons statistikk😉


Kort hagle og lett hagle er noe for de som har skutt mye og kan skyte/eller i hvert fall vet godt hvordan skytingen skal være. Det er i mitt hode et kompromiss eller en «spesial hagle» om man vil. Jeg vet om mange som plages mye med slike hagler. Som oftest ender de opp med å kjøpe en ny, også faller plutselig alt på plass. 
Man skytter heller ikke raskere med en hagle som er 500 gram lettere, man skyter mere «vinglete». Og er man sliten etter en dag i fjellet så blir det enda verre.

 

Jeg har jo selv en «spesial hagle» som jeg bruker til jakt. Jeg skyter ikke i nærheten så bra med den som jeg gjør med sportinghagla som veier 3,6 kg og har 76 cm pipe.  Spesielt ikke på raske skudd som skeet. Jeg er antagelig ca. lik trådstarter i kroppen basert på høyde og vekt. Men jeg begynner å bli godt voksen og «lat» nok til at jeg ikke orker å bære 3,6 kg i hånda en hel dag på jakt, så da blir det et kompromiss.

 

Men uansett, hvis du ikke vet hva du går til så styr unna ultralight! Ultralight til nybegynner eller relativt nybegynner er et dårlig råd.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det jeg skriver er basert på 50 års erfaring som støkkjeger, derav 20 med UL, og for å skryte litt av meg selv 🙄 så er vel "persen" 12 skutte ryper på rad uten bom, dog så var det vel 2 som satt på bakken.. Det beste for TS er prøve begge versjonene på banen.

PS. Det at det er "mange" som plages med slike hagler er ukjent for meg, men så har jeg vel ikke "verdens største" omgangskrets på leiduebanen 😏

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

@GillenDa skyter du bedre enn meg og har lengre fartstid. Jeg har ikke all verdens av omgangskrets på haglebanen heller, og i tillegg har kommunen og demonstranter ødelagt mye skytetid, dessverre 😑. Men som jeg sa basert på mangelfull statistikk, hva jeg ser og har snakket med folk, så plages mange nye/utrente skyttere med lettvektshagler. Jeg pleier innimellom å være vakt på haglebanen så noe ser jeg jo. Det er uansett et velment rådd fra min side, ikke kritikk😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1. - Vanskelig å gi deg godt råd här - litt pluss og litt minus, men la "gofølelsen" og et evt godt kjøp være det avgjørende. Standard SP vil nok gi deg en stødigere sving, men en UL har utvilsomt sine fordeler på slutten av en lang dag. Du vil nok ganske fort lære å bruke den...min egen godt innkjørte 687 veier 3,2 kg og kunne ibland godt ønsket den litt lettere, men stødig og god i bruk både på bane og jakt og "svelger" rekyl meget bra.

2. - Løpslengde. Jeg ville selv letet etter og prioritert 71cm,..men igjen, ikke la det stoppe et ellers godt kjøp.

3.- 12/70 eller 12/76.- Uvesentlig! - f.ø.tror jeg UL bare (klokt nok) leveres i 12/70.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Startet karrieren da jeg var 16 med en O/U Baikal med faste choker på ca 3,6kg. Etterhvert som økonomien bedret seg ville jeg ha noe bedre og lettere og Beretta Silver pigeon 686 fant jeg ut var fine greier, så fin ut og passet meg bra i butikken også. Måtte imidlertid bestilles og i katalogen kunne en velge mellom 12/76 og 12/89, vekta skulle være den samme, dvs ca 3,2 kg. Valgte såklart 12/89 da supermagnum måtte være tingen. Hagla kom og passet meg bra, hjemme veide jeg den etterhvert og vekta var ca 3,6 kg. Var og snakket med våpenforhandler, og vekta i katalogen var feil da løpene hadde litt mere gods, og vektene var bare ca oppgitt. Beholdte hagla og jaktet mye både skogsfugl og rype med denne, men irriterte meg en del over vekta spesielt på lange jakttdager. 
Har nå også en Beretta UL som jeg kun bruker på støkkjakt. Denne veier 2,8 kg og er mye lettere å gå en hel dag med. 12/70 har jeg også funnet ut at er like greit som 12/89. Skyter litt leirduer også, og med litt trening så skyter jeg (nesten) like godt med denne. På jakt så vil jeg påstå at jeg skyter bedre da jeg bærer hagla mere «klar» enn med de tyngre haglene, spesielt utover dagen. 

Mange dager blir også hagla kun bært uten å fyre av skudd. 
Rypehagle for lange turer bør ikke være noe over 3,2 kg etter min mening, men sprekere folk kan nok være uenige. 
 

Når dette er sagt så skjøt jeg desidert mest rype med den gamle Star hagla når jeg var rundt 20. 

Var nok både bedre trent og mere sulten da enn nå når jeg bikker 50 neste måned. 
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min første hagle var en Beretta, men det var en enkelt løper foldehagle. Veide ingenting og sparket som en hest ! Det jeg lærte meg den var å konse med skytinga, da du hadde bare ett skudd. Det eneste jeg angrer i forhold til UL hagla er at jeg ikke kjøpte en tidligere 😊 Men det er nå meg. Ellers ok med saklige motforestillinger. Noen liker mora og andre liker dattera.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel en av de som har "drasset" rundt på "alt for tung" børse i all tid... Men våger påstanden om flere hakk i kolben pr løste skudd enn en god del av mine "slankere turkamerater" under årenes løp. Startet som mange andre med en Star Baikal o/u, så en Rem 870 wingmaster, en Rem 1100, en Rem europa o/u, en Beretta 682(76cm løp) en Beretta SV10 prevail og nå en Flodman. Alle disse børsene ligger godt på plussiden av 3kg, men det er egentlig bare 682'n(3,65kg) jeg syntes ble for tung over en hel jaktdag i høyfjellet. Samtlige med unntak av 682 har hatt 70/71cm pipe, og som andre og har påpekt lenger opp her så er det etter min smak den beste løpslengden for jakt både i skog og fjell. 

 

Dog møtte jeg meg selv litt i døra da jr skulle ha sin første børse, og endte opp med en Franchi Fast One halvauto der på ca 2,7kg. Om jeg skal kalle det "unnskyldningen" for å gå på en lettvekter der, så setter jeg det på kontoen for rimelig spinkel 15åring som hverken er utvokst i høyde eller i armene pdd. Men, vær trygg, når han blir like stor som sin far, så skal han også få en ordentlig børse.. 

 

Teller forøvrig litt på knappene når det gjelder Beretta'n om jeg skal ha eller selge..  2012mod Prevail 1 kjøpt ny av meg i juni 2012, 71cm ventilerte piper, stokk 373mm lang, 35/55 drop, 6stk optima HP choker, skeet, cyl, 1/4, mod, 3/4 og full. Manuell sikring, løpsvelger på sikringsfløy, bred skinne, original Beretta kuffert, chokenøkkel. Kjøpt og brukt primært som jaktbørse, noen mindre bruksmerker finnes. Pen børse i god stand. Ca 3,4kg         

Edited by Berettagrouse
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett sett og fingret med en Beretta 691, og den har en interessant look&feel. Smidig og elegant.. Koster ca 30.000. Ja takk.

 

Hvis det er vanskelig å finne den riktige Berettaen,, så kanskje se på en Browning B525 Hunter? Fortsatt over ditt budsjett, ca 25.000 nytt. Takk gjerne.

 

Eller en brukt Winchester brandet, som denne https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=237516127. Mye Browning/Miroku kvalitet i denne. Faste choker 1/2-3/4 , passe fugle nr. Passe pris mht budsjett.  (Rembøyler montert, oftest ikke på ny Beretta=extra kost)  

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (24 minutter siden):

Faste choker i 1/2 og 3/4, blir ikke det i trangeste laget på tidligjakt etter rype ?

Ville absolutt foretrukket åpnere boring til rypejakt, f. eks. forb. syl. eller 1/4 og 1/2. Til tidligjakt ville jeg nok i tillegg ha vurdert spredepatroner. Jeg foretrekker nevnte trangboring ikke bare til rypejakt, men også til annet vilt. Moderne patroner med "plastkopp" som forladning setter etter min erfaring trangere skuddbilde enn patroner med tradisjonelle filt- eller papp-forladninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg i fjor høst en 686 i 20/76 med 71cm løp. Jeg vil råde deg til å ta en titt på disse hvis du ikke på død og liv skal ha kaliber 12. Haglen er vel ca halvkiloet lettere, og litt tynnere i hele konstruksjonen enn 12-kaliberutgaven med tilsvarende løpslengde. Jeg synes den er veldig god og balansert til vekten.

 

Lykke til med valget!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...