Jump to content

Lage hagle selv?


Ølvomma39

Recommended Posts

Det er lov hvis du har fått innvilget en søknad om erverv, der du oppgir deg selv som leverandør og skriver i kommentarfeltet at du vil bygge våpenet selv. Samme krav for erverv som ved alle andre måter å skaffe seg en hagle.

 

Uten ervervstillatelse er det selvsagt ikke lov.

 

Hvordan gå fram og hvordan skaffe deler kommer jo helt an på hva du har tenkt å bygge, har du noen arbeidstegninger? Hvis du av en eller annen grunn vil ha en enkel "slam fire" rørhagle, så kjøper du det meste på Biltema eller hos en stål/rørforhandler. Men det blir ikke noe praktisk å jakte med akkurat. For mer avanserte våpen kan du måtte maskinere det meste selv, eventuelt så finnes det piper å få kjøpt til noen modeller pumpehagle men da må du jo søke separat om ervervstillatelse på pipa.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (3 minutter siden):

Det er lov hvis du har fått innvilget en søknad om erverv, der du oppgir deg selv som leverandør og skriver i kommentarfeltet at du vil bygge våpenet selv. Samme krav for erverv som ved alle andre måter å skaffe seg en hagle.

 

Uten ervervstillatelse er det selvsagt ikke lov.

 

Hvordan gå fram og hvordan skaffe deler kommer jo helt an på hva du har tenkt å bygge, har du noen arbeidstegninger? Hvis du av en eller annen grunn vil ha en enkel "slam fire" rørhagle, så kjøper du det meste på Biltema eller hos en stål/rørforhandler. Men det blir ikke noe praktisk å jakte med akkurat. For mer avanserte våpen kan du måtte maskinere det meste selv, eventuelt så finnes det piper å få kjøpt til noen modeller pumpehagle men da må du jo søke separat om ervervstillatelse på pipa.

Rolling block for eksempel, bare i større kaliber og lengre løp, enten i 12/89, 10/89,  8 eller 4 nesten som en m22 kongsberg hagle bare større

Link to comment
Share on other sites

Har du noen bakgrunn i metallarbeid?
 

Søker du om å lage en våpendel så mistenker jeg at de kommer til å spørre om kvalifikasjoner. Er du børsemaker eller tilsvarende så er det nok relativt problemfritt. Hvis ikke tror jeg du bør ha en god plan for hvordan du skal få gjennomført prosjektet ditt. Jeg har selv søkt på å få lage en låsekasse til en rifle, men fikk avslag siden jeg ikke har noen form for offisielle utdanning som tilsvarer en børsemaker. Jeg har holdt på med smiing og sponfraskillende arbeid i ca. 25 år og vil nå påstå at jeg er bedre rustet til å lage en låsekasse enn en som kommer ut fra børsemakerlinjen (3 år på videregående skole). Men det er jo ikke så enkelt uten papirer, og det er jo forståelig. Jeg har selvfølgelig klaget på vedtaket og venter på avgjørelsen. I klagen har jeg forsøkt å gi gode forklaringer på hvordan jeg skal ivareta sikkerheten siden det er det de bekymrer seg for og begrunner avslaget med. Det lokale våpenkontoret vil antagelig ikke vurdere det jeg ønsker å bygge siden de ikke har den tekniske kompetansen. Klagen ender vel antagelig hos POD? 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Har du noen bakgrunn i metallarbeid?
 

Søker du om å lage en våpendel så mistenker jeg at de kommer til å spørre om kvalifikasjoner. Er du børsemaker eller tilsvarende så er det nok relativt problemfritt. Hvis ikke tror jeg du bør ha en god plan for hvordan du skal få gjennomført prosjektet ditt. Jeg har selv søkt på å få lage en låsekasse til en rifle, men fikk avslag siden jeg ikke har noen form for offisielle utdanning som tilsvarer en børsemaker. Jeg har holdt på med smiing og sponfraskillende arbeid i ca. 25 år og vil nå påstå at jeg er bedre rustet til å lage en låsekasse enn en som kommer ut fra børsemakerlinjen (3 år på videregående skole). Men det er jo ikke så enkelt uten papirer, og det er jo forståelig. Jeg har selvfølgelig klaget på vedtaket og venter på avgjørelsen. I klagen har jeg forsøkt å gi gode forklaringer på hvordan jeg skal ivareta sikkerheten siden det er det de bekymrer seg for og begrunner avslaget med. Det lokale våpenkontoret vil antagelig ikke vurdere det jeg ønsker å bygge siden de ikke har den tekniske kompetansen. Klagen ender vel antagelig hos POD? 
 

 

Har ikke noen spesiell erfaring i metallarbeid, er jo bonde og utdanna agronom så har er jo en liten forbindelse. Har flere i familie som både jobber med sveising osv eller har meget stor interesse for våpen.  Om man avtaler med folk man kjemner til å hjelpe med å lage delene da

Link to comment
Share on other sites

hovdeknuten skrev (Akkurat nå):

Bare vær forsiktig så du ikke ender opp med en kanon. Muligens egne regler for sånt?

Driver å leser meg opp😅 som jeg har fortått er 8 gauge vert vanlig 10/89 enda vanligere, 4 gauge vet jeg ikke😅

 

100cm 120cm + - løp i 10 eller 8 gauge hehe

Bly skrev (43 minutter siden):

Jeg vet jo ikke hvordan de tenker på ditt lokale våpenkontor, men kjenner du noen som «kvalifiserer» ville jeg sagt at prosjektet skal gjøres i samarbeid med vedkommende om det er greit for hen.

Kjenner ialefall som er over gjennomsnittet interessert og driver med mye slikt

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (52 minutter siden):

Har du noen bakgrunn i metallarbeid? 

Søker du om å lage en våpendel så mistenker jeg at de kommer til å spørre om kvalifikasjoner. Er du børsemaker eller tilsvarende så er det nok relativt problemfritt. Hvis ikke tror jeg du bør ha en god plan for hvordan du skal få gjennomført prosjektet ditt. 

Ved Jonas Øglænd A/S' sykkelfabrikk i Sandnes ble det like etter krigen laget noen hagler basert på låskasser fra tyske krigsmausere og rammerør for sykler. Disse enkeltskuddshaglene var i kal. 16, og man hadde modifisert sluttstykkehodet til å dekke patronbunnen på denne hagleammunisjonen. Min far hadde en slik, men en feil i konstruksjonen (for romslig kammer og/eller skjevhet i sluttstykkehodet?) førte til at culoten av og til sprakk/revnet og slapp ut kruttgasser. Så den var ikke helt trygg i bruk, og havnet derfor på veggen. (Dette var lenge før kravet til våpenskap.) Mekanikerne hos Øglænd var flinke fagfolk, men børsemakerkompetansen stod nok noe tilbake. Selvfølgelig er det kult å ha et unikt og hjemmelaget våpen, men jeg tror du lett kan møte uforutsette snublesteiner. Og om prosjektet skal ha noen mening, velg i hvert fall kal. 10 som du får kjøpt patroner til.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (16 minutter siden):

Ved Jonas Øglænd A/S' sykkelfabrikk i Sandnes ble det like etter krigen laget noen hagler basert på låskasser fra tyske krigsmausere og rammerør for sykler. Disse enkeltskuddshaglene var i kal. 16, og man hadde modifisert sluttstykkehodet til å dekke patronbunnen på denne hagleammunisjonen. Min far hadde en slik, men en feil i konstruksjonen (for romslig kammer og/eller skjevhet i sluttstykkehodet?) førte til at culoten av og til sprakk/revnet og slapp ut kruttgasser. Så den var ikke helt trygg i bruk, og havnet derfor på veggen. (Dette var lenge før kravet til våpenskap.) Mekanikerne hos Øglænd var flinke fagfolk, men børsemakerkompetansen stod nok noe tilbake. Selvfølgelig er det kult å ha et unikt og hjemmelaget våpen, men jeg tror du lett kan møte uforutsette snublesteiner. Og om prosjektet skal ha noen mening, velg i hvert fall kal. 10 som du får kjøpt patroner til.

Ser hvor vanskelig det er å få tak i patroner til 8😅 så ja blir nok 10

 

Eller blir det plagiat å lage et våpen som ligner andre rolling block hagler?

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Sølvrev said:

Mekanikerne hos Øglænd var flinke fagfolk, men børsemakerkompetansen stod nok noe tilbake.

På generelt grunnlag bør man jo ikke gi seg ut på et skytevåpenprosjekt uten å vite hva man driver på med. Men mye handler jo også om sunn fornuft. Jeg har lest pensum til børsemakerlinjen og det er ikke veldig omfattende. Jeg vil nesten påstå at de begynner å bli noe utdatert på mange punkter. Du kan jo lese her. https://www.nb.no/nbsok/nb/faabfed3937671582c3c51c348d8377e?lang=no#0

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tanker om å lage et par børser selv, dette er foreløpig bare på et tidlig planleggingsstadium men jeg holder på med å lære meg ulike teknikker og skaffe egnet verktøy, har metalldreiebenk og sveiseapparat osv.

 

Jeg mener dette er et sånt tema der en selv må tilegne seg et minimum av kunnskap og finne ut hva en har tenkt å lage, med hva slags utstyr og utgangspunkt, før det er noe poeng i å stille så mange spørsmål. Ellers blir det litt som "Hvor fort går en rød bil?". 

 

Rolling Block er greit å "plagiere", alle relevante patenter gikk vel ut for over 100 år siden. De ble produsert på et utall fabrikker rundt om i verden, dagens replika produsenter som fortsatt lager Rolling Block behøver ingen lisens fra Remington for å si det sånn.

 

Munnlader/svartkrutt hagle er et bra utgangspunkt for første prosjekt hjemmelaget, er i startgropa for å lage ei flintlåshagle selv men sender ikke inn søknaden før jeg er litt nærmere å faktisk lage noe. Kjipt om tillatelsen går ut på dato før børsa er ferdig, så jeg begynner med planlegging/tegning samt ikke-kontrollpliktige deler.

 

Fordelen med munnlading er at det finnes deler og endog hele byggesett å få kjøpt, kan være litt utfordringer med import av byggesettet kanskje men det er folk som har gjort det. Videre så er det enkel mekanikk, pipa har bare en gjenget plugg bak i stedet for låseblokk eller sluttstykke. Avtrekksmekanisme til munnladere finnes å få kjøpt ferdig, så man slipper den mest kompliserte delen av arbeidet. Jeg vil bruke pipe fra en ødelagt Rolling Block hagle kaliber 12, bare kappe foran kammeret og skrote resten er planen. Gjenge opp bak og skru inn en svansskrue. Fabrikklaget replica flintlåsmekanisme.

 

Og selvfølgelig: Er du medlem i en svartkruttklubb så er det ikke behovskrav for munnladingsvåpen, munnladingshagle kan derfor gå utenom jaktvåpen garderoben og den blokkerer heller ikke for å eie noe mer konkurransedyktig.

Link to comment
Share on other sites

Jada, den er sikkert fin å skyte med om du ønsker en glattboret muskett. Kan lades med hagl eller rundkule, men kaliberet er litt lite for bruk som hagle. Merk at de kaller den rifle fordi den er basert på en opprinnelig riflet konstruksjon, men at denne utgaven er glattboret som en hagle.

 

Våpenet du linker til er selvfølgelig registreringspliktig, det går an å importere men kan være mest praktisk å forholde seg til en norsk forhandler av svartkruttvåpen. Igjen, det anbefales å melde seg inn i en klubb tilsluttet NSU så kan du få innvilget ervervstillatelse for mye moro.

 

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (24 minutter siden):

Jeg har tanker om å lage et par børser selv, dette er foreløpig bare på et tidlig planleggingsstadium men jeg holder på med å lære meg ulike teknikker og skaffe egnet verktøy, har metalldreiebenk og sveiseapparat osv.

 

Jeg mener dette er et sånt tema der en selv må tilegne seg et minimum av kunnskap og finne ut hva en har tenkt å lage, med hva slags utstyr og utgangspunkt, før det er noe poeng i å stille så mange spørsmål. Ellers blir det litt som "Hvor fort går en rød bil?". 

 

Rolling Block er greit å "plagiere", alle relevante patenter gikk vel ut for over 100 år siden. De ble produsert på et utall fabrikker rundt om i verden, dagens replika produsenter som fortsatt lager Rolling Block behøver ingen lisens fra Remington for å si det sånn.

 

Munnlader/svartkrutt hagle er et bra utgangspunkt for første prosjekt hjemmelaget, er i startgropa for å lage ei flintlåshagle selv men sender ikke inn søknaden før jeg er litt nærmere å faktisk lage noe. Kjipt om tillatelsen går ut på dato før børsa er ferdig, så jeg begynner med planlegging/tegning samt ikke-kontrollpliktige deler.

 

Fordelen med munnlading er at det finnes deler og endog hele byggesett å få kjøpt, kan være litt utfordringer med import av byggesettet kanskje men det er folk som har gjort det. Videre så er det enkel mekanikk, pipa har bare en gjenget plugg bak i stedet for låseblokk eller sluttstykke. Avtrekksmekanisme til munnladere finnes å få kjøpt ferdig, så man slipper den mest kompliserte delen av arbeidet. Jeg vil bruke pipe fra en ødelagt Rolling Block hagle kaliber 12, bare kappe foran kammeret og skrote resten er planen. Gjenge opp bak og skru inn en svansskrue. Fabrikklaget replica flintlåsmekanisme.

 

Og selvfølgelig: Er du medlem i en svartkruttklubb så er det ikke behovskrav for munnladingsvåpen, munnladingshagle kan derfor gå utenom jaktvåpen garderoben og den blokkerer heller ikke for å eie noe mer konkurransedyktig.

 

Så det er en stor fordel å være medlem i en slik klubb? Er det bare å betale en sum eller er det mer

 

Vargen skrev (9 minutter siden):

Jada, den er sikkert fin å skyte med om du ønsker en glattboret muskett. Kan lades med hagl eller rundkule, men kaliberet er litt lite for bruk som hagle. Merk at de kaller den rifle fordi den er basert på en opprinnelig riflet konstruksjon, men at denne utgaven er glattboret som en hagle.

 

Våpenet du linker til er selvfølgelig registreringspliktig, det går an å importere men kan være mest praktisk å forholde seg til en norsk forhandler av svartkruttvåpen. Igjen, det anbefales å melde seg inn i en klubb tilsluttet NSU så kan du få innvilget ervervstillatelse for mye moro.

 

Så nettop denne butikken, antar at det er seriøs butikk med gode våpen

 

Jeg venter på en rifle som blir importert fra usa via butikk/forhandler i norge så jeg antar at det vil eventuelt gå fint å kjøpe fra denne butikken, så den ikke før nå å er slikt jeg har sett etter lenge😅🤣

Tror jeg leser meg opp og finner ut av deler priser og det nødvendige, kanskje mindre styr og kjøpe om det blir problem med søknad for hjemmelaget våpen

Link to comment
Share on other sites

Om det er en fordel å melde seg inn i en klubb?

 

Det er nå slik man får lov til å ha skytevåpen i Norge, bortsett fra jaktvåpen da. Man melder seg inn i et skytterlag eller skyteklubb som driver med den skyteformen man er interessert i, og deltar på organiserte treninger og konkurranser slik at man blir kvalifisert til å få kjøpe våpen.

 

Akkurat munnlading med svartkrutt er spesielt fordi man lempet på kravene i den nye våpenlovgivningen, så der er det ikke noe krav til at våpenet skal være knyttet opp til et godkjent konkurranseprogram. Det eneste kravet som stilles for å få kjøpt "hva som helst" av munnladingsvåpen er at man har tilstrekkelig opplæring i sikkerhet rundt bruk av svartkruttvåpen, dette dokumenteres ved medlemsskap i en klubb tilsluttet NSU. Dermed er det heller ikke noe tak for hvor mange svartkruttvåpen man får eie, annet enn hva man har lovlig oppbevaring til (krav til alarm over et visst antall osv).

 

I tillegg til det formelle så har man den åpenbare fordelen ved at man får tilgang til skytebane og kan lære av de andre medlemmene, svartkruttskyttere pleier å være lette å be om å få prøve deres våpen så man kan finne ut hva man egentlig har lyst på. Og så kan man delta i konkurranser, det arrangeres NM i leirdueskyting med svartkrutthagler...

Link to comment
Share on other sites

Drømmer om engang å bygge noe slikt som denne. En dobbelrifle i kaliber 4-bore. Skyter med en 1650 grains kule (ca 107 gram) og 14 drams (ca 265 grains / 17,7 gram) Pyrodex Select krutt. Hastighet er 1425 fps (ca 434 m/s).
Han som bygget den er ikke børsemaker, men fikk hjelp av børsemaker til enkelte arbeidsprosesser. Arbeidstid - 3000 timer...

20220804_123824.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ølvomma39 said:

.., kanskje mindre styr og kjøpe om det blir problem med søknad for hjemmelaget våpen

Det som forundrer meg er at våpenloven har en paragraf som sier;

§ 25.Tilverking av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon til eige bruk

Den som vil tilverke skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon som er løyvepliktige etter §§ 5, 6 eller 7, til eige bruk, må ha løyve frå politiet.

Politiet kan gje løyve etter første ledd til personar som oppfyller vilkåra for erverv etter kapittel 4 og 5.


Men når det kommer til stykke, så er det altså ingen som kan svare for hvilke «faglige» kriterier som ligger til grunn for å få denne tillatelsen. Det er ingen ting i våpenforskriften som omhandler denne problemstillingen. Hvorfor? Kanskje det ikke er noen krav? Jeg har fått som svar at de bruker lovens intensjon som skal hindre uønskede hendelser (her ulykker), og da velger de å vise til krav for å drive med ervervsmessig børsemakerarbeid? Det gir jo ingen mening da loven har en egen paragraf for ervervsmessig tilvirkning. Hva er da meningen med en helt egen paragraf for å tilvirke til eget bruk? Jeg tenker at lovens og paragraf 25  sin intensjon er at ingen skal lage våpendeler ulovlig og at det må søkes og registreres på lik linje med fabrikk lagde deler. Men problemet med loven er jo at den kan tolkes i alle mulige retninger og da går det antagelig ofte slik saksbehandlerne vil.

 

Det hadde vært interessant å høre hva noen med juridisk kompetanse mener om dette?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Nei, dette er i praksis en videreføring av hvordan reglene på området var før. Det er ikke helt få her i landet som har bygget egne våpen, som oftest munnladere fra byggesett men likevel. Disse settene kommer som regel uten tennhull i pipa eller tilpasning av lås og stokk osv så det er litt ordentlig børsemaking involvert. Videre så er det mange, også her på kammeret, som selv har brotsjet kammer og tilpasset geværpiper fra riflede pipeemner. Dette er jo per definisjon å lage en kontrollpliktig våpendel av noe som ikke er kontrollpliktig, altså helt innafor paragraf 25.

 

Det fremstår for meg som helt soleklart at bestemmelsen tillater hobbymekking av våpen til eget bruk, og at eneste krav er samme som for annet erverv. Så kan man diskutere hva "til eget bruk" betyr, kan våpenet aldri noensinne overdras til andre eller er det for eksempel greit å selge det etter fem-seks år for å få bedre plass i våpenskapet?

 

At enkelte saksbehandlere på våpenkontor ikke helt har skjønt dette er en annen sak. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vargen said:

At enkelte saksbehandlere på våpenkontor ikke helt har skjønt dette er en annen sak. 

Hvordan skal man forklare det for hen som er veldig overrasket over at «hvem som helst» skal få lovt til å lage «våpen» til seg selv?😉

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Vargen said:

Så kan man diskutere hva "til eget bruk" betyr, kan våpenet aldri noensinne overdras til andre eller er det for eksempel greit å selge det etter fem-seks år for å få bedre plass i våpenskapet?

Det er forsåvidt også en interessant problemstilling. Saksbehandleren påstod at det ikke finnes noe system i våpenregisteret som kan sikre at et hjemmelaget våpen ikke blir solgt videre til en annen person. Er det ikke bare å merke dette på våpenkortet og i registeret? Om det er et poeng at en hjemmesnekra rifle ikke skal kunne selges/overdras til noen andre burde det vel være en enkel affære å merke? 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Ettersom det ikke finnes noe regelverk for kontroll/trykkprøving av våpen i Norge er det bare tøv og blabla.

På mange måter ja, men det er nå en viss kvalitetssikring å ha en børsemaker utdanning om man tenker på den type sikkerhet. De fleste børsemakere jeg kjenner til prøver i det minste kamringer med en overtrykksladning. Om det er vanlig å bruke noe for å lete etter sprekk etterpå er jeg mere usikker på?

 

3 hours ago, Vargen said:

Uansett så er vel hensikten at man ikke skal kunne drive som uoffisiell børsemaker og produsere for salg.

Det er jo det samme som jeg tenker er intensjonen bak «til eget bruk». 
 

Det er veldig greit å vite om det fritekstfeltet i våpenregisteret! Det kan jo fort være at man kan bruke det som et argument om det blir hardnakka påstått at en hjemmelaget del skal unntas «salg».
 

Når det kommer til saksbehandlingen er det fortvilende at man må fortelle noen hvordan de skal gjøre jobben sin. Det er en utfordring å få til en ryddig argumentering uten å tråkke noen på tærne. Spesielt når man egentlig blir litt grinete siden alt skal være så unødvendig vanskelig fordi de som saksbehandler ikke skjønner hva du snakker om når du prøver å forklare hva du ønsker å lage, og kanskje til og med ikke vil forstå siden de på forhånd har bestemt seg for et utfall? I mitt tilfelle var saksbehandler klar på at hen ikke var sikker på hvordan dette skulle håndteres og ba om at jeg sendte en klage slik at det kunne løftes videre.

Link to comment
Share on other sites

Må ha svinaktig tykke vegger for å tåle trykket, når det er messingpipe i tvilsom hjemmelaget kvalitet. Baserer dimensjonene sånn omtrentlig på historiske eksempler, jeg antar de ikke hadde verdens beste messing på 1700-tallet heller så det bør bli omtrent rett. Har forsøkt meg på noen beregninger av strekkfasthet i rør, og de historiske konstruksjonene er omtrent helt på grensen til å være farlige. Jeg vil derfor heller gå opp enn ned på veggtykkelse. Vi snakker 4 bore, altså ca 26mm boring. Muskedundre i rundt kaliber 4 ble brukt av blant annet britisk og nederlandsk marine i sin tid, begge med messingpipe men med ulik form på "trakta" foran.

 

En skriftlig kilde fra den tiden oppgir at man bare skjøt fra hofta med de britiske, fordi rekylen med fulle ladninger (rundt 200 til 250 grains krutt og 80 til 100 gram hagl) var så spinnvill at det ellers fort ble skade på skytteren. Ved å skyte fra hofta kunne man la våpenet svinge fritt bakover i rekylen for en mer gradvis oppbremsing enn ved å ta imot med skuldra. Nederlenderne var derimot fornuftige nok til å montere en enkel gaffel (swivel mount) så man kunne montere børsa på rekka og la båten ta rekylen.

 

Blir neppe jaktvåpen dette, det måtte i så fall bli som en slags punt gun montert på robåt...

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Vargen said:

Må ha svinaktig tykke vegger for å tåle trykket, når det er messingpipe i tvilsom hjemmelaget kvalitet.

Jeg tror ikke jeg hadde hatt nerver til å lage pipe i messing. For 15- 20 år siden hadde jeg lyst å smi en damaskpipe, men la det på hylla siden jeg innså at inni «pynten» måtte det være en løpsliner om det skulle bli trygt. Vekta hadde nok også kommet i kategorien veggpynt med ekstra solid montering.

 

En ting som har gått igjen for meg er at jo elder jeg blir jo lettere vil jeg bygge. Hadde kanskje vært tøft med en ultra light munningslader? Gunwerks har jo lagt lista for hvordan man kan få til presisjon med en munningslader. 

Link to comment
Share on other sites

Munnladere kan lages veldig lette om en vil, lettere enn noe tilsvarende patronvåpen fordi man ikke har noen mekanisme for å åpne og lukke bak. Bare en innskrudd plugg i kammeret, såkalt svansskrue. Bruker man moderne stål så kan jo pipa lages nokså tynnvegget, kammertrykket er beskjedent i de fleste tilfeller.

Edited by Vargen
Stavefeil, dum autokorrektur
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (5 timer siden):

.....For 15- 20 år siden hadde jeg lyst å smi en damaskpipe, men la det på hylla siden jeg innså at inni «pynten» måtte det være en løpsliner om det skulle bli trygt....

Har sett bilder av hagle og rifle laget med piper av Damasteel - så ikke ut til å være brukt noen form for løpsliner

Steel patterns Archive - Damasteel®

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bly said:

For 15- 20 år siden hadde jeg lyst å smi en damaskpipe, men la det på hylla siden jeg innså at inni «pynten» måtte det være en løpsliner om det skulle bli trygt. 

Jeg så prosessen med å smi damaskpiper for hagle steg for steg under et besøk i Ferlach. De brukte ingen liner. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Vargen said:

Bare en innskrudd plugg i kammeret, såkalt svansskrue.

Jeg tenkte litt mere på noe i denne gata; 


 

 

50 minutes ago, uMtuli said:

Har sett bilder av hagle og rifle laget med piper av Damasteel

Damasteel er et pulvermetalurgisk damaskstål og har bedre egenskaper for å lage løp av enn hvis jeg skulle smi for «hånd» en tradisjonell damask til et løp. Grunnen til at jeg ville bruke en liner er fordi jeg neppe ville kunne lage en 100% sveisefeilfri damask. 
 

7 minutes ago, boble said:

Jeg så prosessen med å smi damaskpiper for hagle steg for steg under et besøk i Ferlach.

Det er jo noen som får det til😉. Jeg ville nå uansett være litt skeptisk til å bruke noe sånt, men de bruker sikkert røntgen og trykkprøver vel pipene så de bør jo holde sammen. Damask gjør ikke noe positivt for styrken.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (15 minutter siden):

Jeg tenkte litt mere på noe i denne gata; 

 

Ølvomma39 skrev (5 minutter siden):

I alle dager, er den ny og for salg?

 

"Munnlader" - javisst, nei?

 

Dette er altså ei boltrifle, der man lader patronhylsa med tennhette, men uten krutt og kule, fra magasinet (?), eller hvertfall direkte fra låskassa. Deretter heller man (ikke vist på videoen) krutt ned gjennom pipa, og stapper til slutt ned ei kule, for anledningen med en to-delt ladetein.

 

Et framifrå eksempel på at fram og tilbake er minst dobbelt så langt!

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte opp grovkalibrede hagler, for å lage et innlegg på en av de øvrige trådene fra trådstarter, og da kom jeg over disse utmerkede eksemplarene på heimelagede våpen. Virkelig gode eksempler på "lavteknologisk" våpenproduksjon:

 

 

NB: Nei, jeg selger ikke livsforsikringer. Og hvis du proklamerer at du skal lage noe slikt som på videoene, får du nok ikke kjøpt livsforsikringer noe annet sted heller!

Link to comment
Share on other sites

 

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

Et framifrå eksempel på at fram og tilbake er minst dobbelt så langt!

Minst dobbelt så langt ja, men disse eksisterer på grunn av amerikanske lover og jakttider. Fra gammelt av har man i mange stater lengre jaktsesong for "primitive våpen", oftest munnlader samt pil og bue, enn for moderne rifler. Tanken var kanskje opprinnelig at urinnvånere og fattigfolk som trengte jakta til matauk skulle få slippe til utenom vanlig jakttid.

 

 

Så har noen ivrige jegere funnet ut at de kan jakte større del av året hvis de skaffer seg en munnlader, men samtidig vil de ha moderne presisjon og ergonomi med kikkertsikte og justerbar stokk osv. Dermed har man etter hvert fått et utall munnladere som ikke er spesielt primitive lengre, gjerne kalt "inline muzzleloaders" siden låsen og tennhetta er på linje med løpsaksen.

 

 

 

I tillegg er det jo også sånn i Unaiten at munnladere per definisjon ikke er skytevåpen, i alle fall på føderalt nivå. Folk med urent rulleblad får ikke eie moderne våpen, men munnladere er fritt fram der borte uansett hva du måtte ha sonet for. Enda større marked for moderne munnladere, altså. Det er visst millioner av straffedømte i det landet...

 

 

 

For lettvekts våpen, så er disse moderne "munnladere" med sylinderlås tøys og tull. Man får ulempen av en tung låskasse, uten fordelen av repetering. Grunnen til at man bygger dem slik er nok at en da kan bruke hyllevare avtrekk og andre smådeler, samt at standard kikkertmontasje passer. En mer tradisjonell munnlader med perkusjonslås kan være vesentlig lettere og kortere for samme løpslengde.

 

Link to comment
Share on other sites

Må en munnlader være så primitiv da? Jeg tenkte noe enda mere raffiner enn å bruke en «ordinær» låsekasse… Men jeg skal nå egentlig ikke bruke tiden min på slikt. Det finnes hylser til kule og krutt 😉

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...