Jump to content

Cz 452. Heve/bygge opp kolbe?


Mazeking

Recommended Posts

Fikk omsider prøvd min nyervervede CZ452 på skytebanen i dag, den gikk tålelig greit, men jeg merker at jeg sliter med å «finne” kikkerten og målet skikkelig om jeg legger kinnet helt nedpå kolben. Med skytebag og litt prøving og feiling virket det som om hvis jeg ligger ned og legger venstre hånda og griper over hele kolben så får jeg nok støtte til å se rett inn i kikkerten om jeg legger kinnet ned på hånda/kolben. Dette var liggende stilling med våpenet på en skytebag. 

 

Hvis jeg skal bygge opp kolben på en CZ452 hva trenger jeg da? Klarer ikke helt å finne korrekt produktnavn på hva man bygger opp kolben med.

 

Så kommer også 1000 kroners spørsmålet: Kan det være at kikkerten sitter for høyt på våpenet og bør senkes? Jeg regner med at et kikkertsikte ikke kan sitte alt for lavt heller? Da ser man vel rett i pipa ….

 

Noen som har noe erfaring å dele her?

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Bearproof eller andre kydexløsninger er en fin løsning på å bygge opp kolbe uavhengig av kolbemateriale. Kikkerthøyde vil ikke være avgjørende på hvor mye pipe du ser, ikke at det gjør noe å se pipa. Har du ca. 1mm klaring, til løp og hevarm sitter kikkerten så lavt så mulig, uten at det nødvendigvis er best mulig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Ei tohi varjata said:

Har du trekolbe eller plast? Det du skal ha heter enkelt nok kolbeforhøyer eller justerbar kolbekam..

CZ452/455 så må kikkerten sitte unaturlig høyt uansett pga den idiotiske utformingen på hevarmen.

 

Ole


Her er det fattigmanns plastkolbe. Ja ja. Så gikk jeg i fella atter en gang da med «Kikkert som må sitte idiotisk høyt pga hevearmeen» Føkk… . Bør jeg rett og slett se meg om etter en ny salong? 
 

Ser ut som jeg går på smell etter smell med dårlige salongkjøp her …

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Bearproof er helt genialt, billig og enkelt. Et triks for å få kikkerten så lav som mulig er å se etter en kikkert med smalt okular (? den delen man ser inn i på kikkerten) f.eks litt eldre leupold. Jeg fikk min kikkert betydelig lavere med en leupold vari-x iii enn med en større zeiss.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for Tips. Er det noen av dere som vet om Magne Landrø eller andre i Osloområdet som fører dette?

1 hour ago, Ei tohi varjata said:

Kalixteknik, kjøp den som er tilpasset CZ..

 

 

Ole

 

1 hour ago, Brubakken said:

Bearproof er helt genialt, billig og enkelt. Et triks for å få kikkerten så lav som mulig er å se etter en kikkert med smalt okular (? den delen man ser inn i på kikkerten) f.eks litt eldre leupold. Jeg fikk min kikkert betydelig lavere med en leupold vari-x iii enn med en større zeiss.

 

Takk for Tips. Er det noen av dere som vet om Magne Landrø eller andre i Osloområdet som lagerfører dette?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noe som kan være verdt å sjekke ut (og som ser ut til å bli svaret mitt på "alt" salongrelatert) er Leupolds spesialdesignede kikkertsikter for salongrifler og luftgevær. Den de produserer nå heter "VX-Freedom 3-9x33 EFR" og har et ekstremt lite okular, i tillegg til parallaksejustering ned under 15 meter. Denne kan monteres ekstremt lavt.

 

Jeg har 2 kikkerter med dette okularet, og begge to står på rifler med 90 graders hevarmsløft (som er gammeldags og nesten så kjipt som det får blitt) og Leupold Super Low montasjer (blant markedets aller laveste, må ofte spesialbestilles fordi "ingen" kan bruke dem).

 

Edit: Ser at listepris nå er 5500,-. Jeg flippet en nesten ny på Finn for rett under 3000,- for et par måneder siden.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Gillen said:

En annen og veldig billig måte å forhøye kolben er å klippe av en remse liggeunderlag og feste den med gaffatape. Lav snobbefaktor, men fungerer 100 %.


Takk! Lurer rett og slett på om jeg skal prøve dette nå først

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bestill deg en Kydex plate på en 30x30 cm fra Ebay, forme  den med en varmluftpistol, klipp den til med saks, og fest den på kolben med borrelåstape fra Jula....

Har gjort dette på Weatherbyuen med stok av bøtteplast. Funker veldig fint. 

På CZ452, har jeg gjort det samme. Men på bildet har jeg kolbeforhøyer fra Ebay, funket den og men når den blir våt må den av 
ellers trekker fuktigheten inn i stokken. 


IMG_20210513_174041.jpg.09949c6c1c15eca46eb912b775279c72.jpg

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (På 19.7.2022 den 9.59):

"Noe som kan være verdt å sjekke ut (og som ser ut til å bli svaret mitt på "alt" salongrelatert) er Leupolds spesialdesignede kikkertsikter for salongrifler og luftgevær. Den de produserer nå heter "VX-Freedom 3-9x33 EFR" og har et ekstremt lite okular, i tillegg til parallaksejustering ned under 15 meter. Denne kan monteres ekstremt lavt. Jeg har 2 kikkerter med dette okularet, og begge to står på rifler med 90 graders hevarmsløft (som er gammeldags og nesten så kjipt som det får blitt) og Leupold Super Low montasjer (blant markedets aller laveste, må ofte spesialbestilles fordi "ingen" kan bruke dem)..."

 

Ikke kjipt - du er smart. Problemet (unnskyld, utfordringen) er vel at mange monterer digre, billige kikkerter, gjerne på dårlige montasjer. Men komboen du nevner: Smart.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips her! Det ble fattigmannsløsning med liggeunderlag og gaffa tape. Stygt som faen, men anlegget satt «rett i kikkerten» så dette har jeg trua på! Baggen er pakka, sees på skytebanen  om 30 pluss min så får vi se om det duger

 

Tjukt, feit liggerunderlag, på størrelse med en fingerbredde

59943768-B946-4855-994D-6E66647C88D2.jpeg

5CBBEB45-7F6F-4CD8-8FAA-599612CA96B1.jpeg

Edited by Mazeking
Bilder
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Update!

 

Salongen fungerte mye bedre med fattigmanns kolbeoppbygg. Merker dog at om jeg sitter på en lav krakk og skyter sittende blir «kikkertmonteringen» på anlegg bedre enn når jeg skyter i liggende. I liggende kunne jeg hatt en anelse høyere kolbe. Blir også sliten  i nakken på liggende.

 

Så var det Ammo. Skøyt med SK Match og de satt i 9-10. Lada jeg den med billigste treningsammoen til Landrø som kommer i «bulk» boks så gikk alle skuddene høyere og traff på 6-7. Tror jeg holder meg til SK Match

Edited by Mazeking
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (14 timer siden):

Merker dog at om jeg sitter på en lav krakk og skyter sittende blir «kikkertmonteringen» på anlegg bedre enn når jeg skyter i liggende. I liggende kunne jeg hatt en anelse høyere kolbe. Blir også sliten  i nakken på liggende.

 

Jeg skyter bare med klassisk rett stokk, altså ingen form for svinekam, montecarlo, justerbar kolbekam e.l., og de aller laveste kikkertmontasjene jeg får tak i. Jeg trenger minst mulig høydeforskjell mellom siktelinje og skulder når jeg ligger og skyter, ellers får jeg krampe i nakken på "en-ett-tusen-to-ett..." med påfølgende elendig/ uforsvarlig skudd. Har sikkert noe å gjøre med skjev ryggrad, ikke vet jeg, men sånn er det nå engang for meg. 

 

Sist jeg skjøt liggende med høy kolbekam og høy kikkertmontasje ble jeg bokstavelig talt jagd ut fra storviltprøven på Løvenskioldbanen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/26/2022 at 1:53 PM, Skrueråmuttere said:

 

Jeg skyter bare med klassisk rett stokk, altså ingen form for svinekam, montecarlo, justerbar kolbekam e.l., og de aller laveste kikkertmontasjene jeg får tak i. Jeg trenger minst mulig høydeforskjell mellom siktelinje og skulder når jeg ligger og skyter, ellers får jeg krampe i nakken på "en-ett-tusen-to-ett..." med påfølgende elendig/ uforsvarlig skudd. Har sikkert noe å gjøre med skjev ryggrad, ikke vet jeg, men sånn er det nå engang for meg. 

 

Sist jeg skjøt liggende med høy kolbekam og høy kikkertmontasje ble jeg bokstavelig talt jagd ut fra storviltprøven på Løvenskioldbanen. 

Takk for atter en påminnelse på det med lavt kikkertfeste. Tror det er den beste løsningen på sikt 

Link to comment
Share on other sites

On 7/19/2022 at 9:59 AM, Skrueråmuttere said:

Noe som kan være verdt å sjekke ut (og som ser ut til å bli svaret mitt på "alt" salongrelatert) er Leupolds spesialdesignede kikkertsikter for salongrifler og luftgevær. Den de produserer nå heter "VX-Freedom 3-9x33 EFR" og har et ekstremt lite okular, i tillegg til parallaksejustering ned under 15 meter. Denne kan monteres ekstremt lavt.

 

Jeg har 2 kikkerter med dette okularet, og begge to står på rifler med 90 graders hevarmsløft (som er gammeldags og nesten så kjipt som det får blitt) og Leupold Super Low montasjer (blant markedets aller laveste, må ofte spesialbestilles fordi "ingen" kan bruke dem).

 

Edit: Ser at listepris nå er 5500,-. Jeg flippet en nesten ny på Finn for rett under 3000,- for et par måneder siden.


Takk. Tror dette er eneste riktig løsning. Når man irriterer seg mer over at man blir sliten i nakken fordi hodet må heves unormalt høyt enn å glede seg over å skyte, er det på tide å gjøre noe.

 

Skal tråle etter dette og se hva jeg finner

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Min løsning, og første stokken jeg modifiserte.
Fikk tak i en gammel stokk til min 452. Tegnet av sideprofilen til en R8 (mener jeg det var, kanskje en R93?), på gråpapir. Ville i tillegg ha mer gods i fremre del av stokken. Planslipte øvre kant av kolben, pistolgrepet og fronten (underkant og sidene). Limte på vanlig bjørk (møbeltørt), og brukte en blanding av epoksy og trestøv til å fylle ut svell i pistolgrep og alle kantete områder. Deretter filing og pussing til endelig form.
Satte på ny bakkappe også, og kamomalte hele dri**en. Første kamomaling var det også. Brukte vanlig spraymaling fra Biltema. Avsluttet med blank klarlakk (mer slitesterk), og siste strøk med "frostet klar spraylakk" fra samme produsent for å fjerne det blanke og gi det litt struktur.
Er en hel del år siden nå, og rifla er solgt.

Cz452a.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...