Jump to content

Kan noen hjelpe meg med litt informasjon om kaliber: 7x65R, 9,3x74R, 8x57R og 30R Blaser.


EspenDuff

Recommended Posts

Etter mange år som småvilt jeger har jeg begynt å flytte meg over til mer storvilt. Jeg har en børse i 6.5x55, men vurderer en litt grovere til storvilt.

Jeg har falt litt for en dobbelt rifle fra Rizzini som kan fås i kaliber 7x65R, 9,3x74R, 8x57R og 30R Blaser.

Jeg jakter villsvin, og har planer om både hjort og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

@EspenDuff

Når det gjelder det kommende blyforbudet, betyr det at en bør vurdere eksempelvis homogene kobberkuler mot loddede piper i en dobbeltløpet rifle. Homogene kuler kan faktisk få loddingen til å sprekke mellom løpene dersom en er uheldig.

 

7x65R er et kjempebra kaliber til rådyr og hjort. Siden du også jakter gris, regner eg det som litt "marginalt" til drivjakt på gris. Når det gjelder grisejakt fra tårn er det helt greit.

9,3x74 har omtrent samme fart og rekyl som 9,3x62. Imidlertid trenger en mer trening med dette kaliberet da det sparker en del mer en det som en erfarer med 6,5x55. I tillegg koster ammunisjonen ganske mye, så en bør lade selv for å få ned kosten. 9,3x62 er jo et populært kaliber til gris, men en bør prøve kaliberet først.

 

Når det gjelder 8x57R har dette kaliberet en god del mindre rekyl en 9,3x74. Det er kjempebra til rådyr og hjort, og godt egnet til gris. Både drivjakt og tårnjakt på gris regner jeg dette for meget bra.

 

.30R Blaser har større kruttvolum en 3006, slik at en får 3006 hastighet med lavere trykk. Det betyr at en får 3006 hastighet i ei dobbeltrifle. Homogene kobberkuler trenger en del hastighet for å ekspandere skikkelig.

Imidlertid er de lengre en blyfylte kuler i samme vektklasse, slik at en trenger en krappere stigning på løpet for å stabilisere.

Av den grunn bruker de fleste lettere kobberkuler en blykuler for å sikre ekspansjonen, da en får øket hastighet med lettere kuler.

 

Min anbefaling er .30R Blaser eller 8x57R. Der 8x57R gir littegran bedre margin på drivjakt. Dersom du treffer der du skal.
Generelt skal du være obs på homogene kobberkuler og loddede piper i dobbeltrifler.

 

 

Link to comment
Share on other sites

EspenDuff skrev (2 timer siden):

Etter mange år som småvilt jeger har jeg begynt å flytte meg over til mer storvilt. Jeg har en børse i 6.5x55, men vurderer en litt grovere til storvilt.

Jeg har falt litt for en dobbelt rifle fra Rizzini som kan fås i kaliber 7x65R, 9,3x74R, 8x57R og 30R Blaser.

Jeg jakter villsvin, og har planer om både hjort og rådyr.

Tror du har sett feil. Det er nok 8x57irs

Link to comment
Share on other sites

Småsære patroner de fleste som nevnes i R-kategorien. Jeg kjenner ikke prisen på andre enn 9,3x74R, og den koster skjorta i fabrikkladet utgave. Så om ikke TS lader selv eller har planer om å begynne med det, er det kanskje lurt å sjekke priser før det endelige valget?

Link to comment
Share on other sites

svehella skrev (9 timer siden):

7x65R er et kjempebra kaliber til rådyr og hjort. Siden du også jakter gris, regner eg det som litt "marginalt" til drivjakt på gris. Når det gjelder grisejakt fra tårn er det helt greit.


7x65r og 7x64 er et veldig mye brukt kaliber på villsvin på kontinentet.. så at 7x65r er "marginalt" tviler jeg på.. jeg sender ut 162 grs kule i 865 ms i min K95 7x65r.. og det er 3500J på 100m.. så marginalt vil jeg ikke kalle kaliberet.. de gangene jeg har vært i Polen og snakket med drivere og jakt ledere så har 7x64 og 8x57is vært av de mest populære kaliberne blant de "fastboende" 

Link to comment
Share on other sites

EspenDuff skrev (2 timer siden):

Jeg ser i prislisten at det er mulig å få i en dobbeltrifle i 3006, er dette da en som ammunisjonen vil være billigere og lettere tilgjengelig på?

 

Mye billigere, og tilgjengelig i en hver våpensjappe over hele verden:winke1:

 

Det heter seg at det skal være R-patron i et knekkvåpen. Kragen bidrar til at skutt patron kommer lett ut ved samme løsning som for haglpatroner. Rillepatroner kan sikkert også fungere greit, men her er det noen små tapper som skal gripe inn i rillen når du knekker våpenet for å få ut patronen. 

 

Jeg kjenner folk som har 6,5x55 og .308Win i sine kombinasjonsvåpen, og de hevder at de aldri har hatt opplevd noen problemer. Men hva om en hylse sitter litt mer fast enn normalt? Det er sikkert mange her på Kammeret også som har erfaringer (mener å huske en tråd om emnet?). 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

svehella skrev (På 18.7.2022 den 17.17):

Når det gjelder det kommende blyforbudet, betyr det at en bør vurdere eksempelvis homogene kobberkuler mot loddede piper i en dobbeltløpet rifle. Homogene kuler kan faktisk få loddingen til å sprekke mellom løpene dersom en er uheldig.

Nja.. på riktig gamle våpen,  med  "gammeldagse" kobberplugger.. ja. Moderne blyfrie kuler er vel i de fleste tilfeller ørlite underdimensjonert, og har avlastningsriller. Bæreflaten er i mange tilfeller mindre, enn på tilsvarende blyholdig i samme vekt. Når forbudet kommer, vil vi nok også se et mye større utvalg i kuler, og design. 

 

EspenDuff skrev (10 timer siden):

Jeg ser i prislisten at det er mulig å få i en dobbeltrifle i 3006, er dette da en som ammunisjonen vil være billigere og lettere tilgjengelig på?

Den har heller ikke denne R bokstaven i kaliberet, så det betyr ikke rimmed/krage?

Brekkvåpen skal etter min mening ha R i patronbenevnelsen. Ikke bare gjør randen at man får bedre tak i skutt hylse, den er også mer konisk, og glir lettere ut når man tillter børsa. De ble designet for nettopp brekkvåpen. 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...