Jump to content

Vision Jakt-chassis


Oxa

Recommended Posts

Har snappet opp at Vision & Design kommer med et "jakt-chassis". En lettvektsvariant av den de har med AR/Carbine buttstock.

Er det noen som har noen tegninger av denne? Eller vet hvor man kan finne mer info om chassiset?

 

Den skal visst ligge på rundt 600gram uten buttstock. Kunne tenkt meg denne på jakt. Med en carbon buttstock fra Smoke Composites så havner hele chassiset på rundt 1000gram. Med en Tikka T3X Lite bør vel det være en grei jaktrigg. Så kan jeg bruke alt stæsjet jeg har fra PRS-riggen🤩

 

Link til buttstock: https://www.smokecomposites.com/stocks.

 

Hva tenker folk? Er ikke chassis noe å bruke på jakt?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hørt 1600g, men husker ikke hvor. Fikk noen bilder av vision på insta men de er blitt svart i chatten. På bildene hadde de ikke den buttstokken du linket til. Lignet mer på en magpull PRS. Men det var en stund siden så kan hende de har oppdatert designet. 

Link to comment
Share on other sites

Chassis i metall hadde jeg ikke vært fristet til å bruke på jakt. Kaldt og kantete former er ikke det mest komfortable jeg kan tenke meg. Det andre spørsmålet jeg stiller meg, er hvilket PRS utstyr vil man bruke på jakt? Om det bare er trefoten så finnes det vel en hel del løsninger som gjør at man får til det nesten uansett stokk. 

Skulle jeg valgt et kjøpechassis til noen form for jakt, så hadde det vel antageligvis blitt MDT HNT26. Den kan foldes og om man trenger så har den også ARCA. Den er også laget med en profil som ikke ser ut som om den skal hekte seg fast på alt den måtte komme i nærheten av. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En liten tanke, 

kan være at dette er et ikke problem, men det heter seg at man ikke har lov å bruke våpen av "militær karakter" på jakt, hvor går grensa der? 

tenker dersom jeg kjøper et Vision chassis til mi rifle for å bruke på langhold(bane) og i tillegg jakt, dersom jeg blir møtt av en oppsynsmann/politi mens man utøver jakt med dette, kan et chassis bli regnet som "militær karakter" ? 

i såfall hva er det som setter definisjonen på dette? 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (1 time siden):

 

i såfall hva er det som setter definisjonen på dette? 

Låsekassa, utseende gjør ikke noe til militær karakter. Dessuten gjelder det utelukkende halvauto, og godkjent for jakt halvauto i chassis faller ikke under millitær karakter.

Link to comment
Share on other sites

"militær karakter" gjelder KUN halvauto, og var definert som "opprinnelig konstruert for militær bruk". Ingen av delene kommer til anvendelse her.

 

§ 15.Våpen under jakt og felling

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

1076914341_IMG_9212(1).jpeg.42dc3f82678a21da6594d641a123360d.jpeg

 

AIen her har vel så militær karakter som ei rifle kan ha. Den er laget for militært bruk og i bruk i militære styrker verden over. Men den er ikke halvautomatisk, og ikke omfattet av forbudet mot "halvautomatiske rifler av militær karakter".
Strengt tatt er den vel laget for jakt - på folk...

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/3/2022 at 9:09 AM, Bly said:

Chassis i metall hadde jeg ikke vært fristet til å bruke på jakt. Kaldt og kantete former er ikke det mest komfortable jeg kan tenke meg. Det andre spørsmålet jeg stiller meg, er hvilket PRS utstyr vil man bruke på jakt? Om det bare er trefoten så finnes det vel en hel del løsninger som gjør at man får til det nesten uansett stokk. 

Skulle jeg valgt et kjøpechassis til noen form for jakt, så hadde det vel antageligvis blitt MDT HNT26. Den kan foldes og om man trenger så har den også ARCA. Den er også laget med en profil som ikke ser ut som om den skal hekte seg fast på alt den måtte komme i nærheten av. 

 

Ja kan se for meg at det kan huke seg fast i diverse kratt og kvister. Men har en GRS bifrost nå og den hukser seg også fast i diverse 😛 Chassiset her er jo endel mindre (Smalere / kortere) enn bifrost så blir jo lettere og ha med seg.

Har jo arca tofot, vekter og diverse M-lok fester som kan brukes om hverandre. Så ser jo det som en fordel :D 

 

Så gir jo chassiset div muligheter for modifisering etterhvert som behovene skulle komme. Og pistolgrep er digg!

 

On 6/3/2022 at 4:39 PM, Sør-jeger said:

Her er bilde mener jeg...


Blir litt latterliggjort på snipershide... pga av enorm buttstock.

 

screenshot_20220601-171622_chrome-jpg.78

 

Fant ikke diskusjonen rundt chassiset på sniershide. Har du link?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...