Jump to content

22lr sliter med å treffe. Hvilken ammunisjon bruker der for å treffe over 100m?


Jøran99

Recommended Posts

Bruker cci standar 40 gr og når avstanden øker så blir jo samlingene dårligere og dårligere. Opplever mye slengskudd som jeg er rimelig sikker på ikke er meg ;) 

Er disse bedre alternativer?

- SK 22 Standard Plus Standard Club

- Sk Rifle match 

- Norma 2

 

Tenker å skyte opp til 300meter

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 minutter siden):

Er vel omtrent den verste 22LR ammoen man får kjøpt i Norge?

 

K

Så om jeg kjøper SK standar, eller Norma 2 så er jeg god på vei til bedre resultater? Er det ikke meningsfullt skyte 22lr over 100 meteren så kan jeg jo bruke større kaliber. Vinninga går opp i spinninga om man bruker 10 skudd på å treffe en gang, da er det jo bedre å skyte 2 ganger og treffe med begge i større kaliber.

Link to comment
Share on other sites

22 lr er glimrende til sitt bruk. Med cci ammo er den ubrukelig til alt anna en pistolskyting på kort hold. SK standar er etter min mening ikke brukbar på 100m jeg bruker den en del på 15m men selv der er den i grenseland til treningsammo med for mange slengere og et og annet klikk. SK rifele martch er et gott hakk bedre. Det går fin og skyte på 200m med 22 lr men det krever god ammo og god skytter.

Link to comment
Share on other sites

Du bør klare "alle skuddene" inni en sirkel på 30-40mm om du skyter godt, og følger med på vinden.

 

KIMG_6114.JPG.686e65716f5cb1fce7128adac787ae17.JPG
Gammel lot med Geco Rifle

 

IMG_5458.JPG.f90857ab50ff8020741dfadec2850ecb.JPG
10 skudd med Tenex

 

IMG_3993.JPG.531c43b565915d2b7b4479aed1321bdd.JPG
25 skudd med Tenex (tror jeg det var), Ble tatt av vinden etter et magasinskift

 

IMG_1673.jpeg.bdd717f5fd223b0361bd7ee475b68cd6.jpeg

20 skudd med Tac22. Har ikke bilder jeg gidder å finne av CCI Std. men det er normalt mye verre, med drop ned i 7eren noen ganger.

 

IMG_1500.jpeg.4a4cafb6817c8b71d76039a8b73d9cee.jpeg

25 skudd med diopter og reim. SK Biathlon Sport.

 

De andre seriene er skutt med tofot, baksekk og kikkertsikte.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

22 lr er glimrende til sitt bruk. Med cci ammo er den ubrukelig til alt anna en pistolskyting på kort hold. SK standar er etter min mening ikke brukbar på 100m jeg bruker den en del på 15m men selv der er den i grenseland til treningsammo med for mange slengere og et og annet klikk. SK rifele martch er et gott hakk bedre. Det går fin og skyte på 200m med 22 lr men det krever god ammo og god skytter.

Rare greier. skutt sikkert 30 000 sk std uten et eneste klikk jeg. 
I tillegg samler den veldig godt. (jeg har stortsett bare brukt de gullfargede som ble levert mellom 2009 og 2016 eller noe....)

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte 10.000 gule SK standar rett etter nyttår og der har jeg opplevd klikk for omentrent vært to hundrede skudd i tillegg ca en slenger pr femtiende skudd. Men SK rifle metch har jeg aldri opplevd klikk og det er mye lengre mellom slengerne. Har nå bestilt 40.000 SK rifle match til trening og 5.000 Lapula center x til stevner på 15m.

Link to comment
Share on other sites

Vi har tilgang til skytestol og tester ofte ammunisjon. Det er forskjell på våpen. SK pleier gå godt i .22 Sauer løp, men ikke så bra i Anschutz og andre match våpen. Der er ofte Eley et bedre valg. 

Generelt er det tre fabrikker som produserer match kvalitet .22 ammunisjon. Det er Eley, RWS og Nammo/Lapua. I deres utvalg bør du finne det som våpenet ditt går best med (og som du har råd til). Fiocchi har noen ganger også levert gode loter, men hvor de produseres vet jeg ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ryktet skal ha det til at Fiocchi har såpass trua på seg selv at de leverte egenembalert Lapua Polar til de italienske skiskytterne.

 

Jeg testa forøvrig Fiocchi SM 280 og 340 i en Annie Match 64 en gang. De gikk ganske godt mener jeg å huske. Skal ligge bilder av det på forumet.

Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (46 minutter siden):

Jeg testa forøvrig Fiocchi SM 280 og 340 i en Annie Match 64 en gang

Jeg brukte en del SM280 til nettopp "langholdsskyting" med 22LR for mange år siden, den gikk svært bra. Men noen år etter var det en annen batch, og den gikk direkte dårlig.
Om jeg husker rett la man på nivået "treffe et dasslokk hver gang" på 350-400m når vinden var fordelaktig. 5-15cm grupper på 300m. Det er ikke stort verre enn man får med Tenex i dag, så jeg er usikker på om man kan få det så mye bedre. Mulig en tuner ville hjelpe.
En patron jeg anbefaler å prøve - men husk at det skiller litt hva som går best i ulike rifler - er SK Biathlon Sport. Den går SVÆRT bra i min 200STR. Jentungen skyter regelmessig 5sk samlinger som er godt under 3cm på 100m

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eley Team og Match (sikkert også Tenex, men har ikke prøvd den) går best av det jeg har testet i min STR, konsistent under 30mm på 100m, og med minst hastighetsvariasjon. Har vært gjennom det meste av SK, Norma og mange typer Lapua.

 

Testet 6 ulike Eley Team lotter, variasjonen mellom de var for liten til at jeg kunne konkludere hvilken som var best (100 skudd av hver lot)

Link to comment
Share on other sites

Mest presisjon for pengene synes jeg at jeg får med Eley Team. Anbefaler å prøve den. Men igjen er det komboen pipe og ammo som må passe sammen. Det svaret får en kun ved å teste med sin egen rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser absolutt problematikken med vind på 22lr, og dette har jo fått meg til å tenke litt på det å skyte 300meter med kaliberet. Om jeg heller halverer avstanden og holder med på 0-150 meter så kan jeg vel få like god trening dersom jeg gjør blinkene mindre mulig det blir mer mening bak skytinga også.. 

 

Jeg får kjøpe noen 1000 med sk match og se hvor den tar meg. Drømmen er jo å finne en patron jeg kan bruke på alt fra 0-150 :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Jøran99 said:

problematikken med vind på 22lr

Vind er ikke et problem. Det er en utfordring😉 Det er dette du skal lære av. Det som der i mot er et problem er hastighetsvariasjon på ammoen. På litt avstander skal det ikke mange meterne per sekund variasjon som skal til før du ikke lengre er i stand til å treffe målet fordi du enten treffer høyt eller for lavt. Hvis du ser på denne videoen med det i bakhode så får du en ide

Og her går det i tillegg egentlig veldig bra med tanke på avstandene som det skytes på. Jeg har sett mye verre 😙

 

Sånn med tanke på SK long range, så er den testet her mot std+ og match. Om det er en god nok test kan diskuteres

 

 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...