Jump to content

Kulevekt/grains storviltjakt med 308


Malindameis

Recommended Posts

Det finnes vel ikke et et emne som er mer diskutert her inne. Du vil finne masse om du søker litt rundt. Generelt vil jeg si 165-180 gr blyholdig (unngå de hardeste kulene som feks AF). 130-150 gr om du vil gå for homogene (kobber) kuler, ser ut til å være trenden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du burde vel presisert spørsmålet ditt litt mer: Nemlig om du vil vite vekt på "homogene" (ymse kopper-blandinger), "Premium" (A-Frame m.m, men ikke Nosler Partition), eller  "tradisjonelle" projektiler, av mer eller mindre lugubert opphav.

 

Jeg har aldri skutt større vilt enn rådyr med 308 W, men har jakte "en del" med 30-06 (og 300 WM, og "nesten-tvillingen 308 Norma Magnum).

 

For homogene kuler i 30-06 "snublet" jeg i starten over de opprinnelige Barnes-X i 150 grs. Og de gjorde god nok jobb, jeg fant ikke igjen en eneste en i viltet, alt fløy gjennom, og laget tilstrekkelig sårkanal. Hvis jeg skal utlede noe slags konklusjon fra det, må det være at 140 grs homogene kuler i 308 W er (mer enn) godt nok. Jeg tror ikke norsk vilt lever lenge nok til å klage på 130 grs heller.

 

Problemet med de opprinnelige BX var at de la igjen mye kobber i løpet. Jeg skiftet etterpå til 165 grs A-Frame, de har jeg også brukt i 308 NM, helt topp kule. I 308 NM forlater de pipa med 986 m/s, men lager likevel ikke verre "blodslått kjøtt" enn øvrige kuler på normale avstander, perfekt når holdene blir 150 meter og mer.

 

De "tradisjonelle" blykulene har jeg sett mange tvilsomme resultater av. Jeg testet mange av dem for over 40 år siden, og fant at Hornady "Interbond" (som senere ble brukt i Norma "Forbedret Elite" ("forbedret" - hvordan var den før???)) var minst ubrukelig. Senere ladet jeg 13 g Lapua Mega med moderat ladning for andre på laget, i moderat hastighet gjorde den god jobb på korte eller "normale" avstander.

 

Med kommende (sikkert - men vi vet ikke når) forbud mot bly i jaktkuler, foregår det mye utvikling av "blyfrie" (uran er derimot helt OK!) kuler. Det vil derfor komme nye konstruksjoner, og mye ny erfaring, ut på markedet.

 

Hvis du vil jakte "blyfritt", har hvertfall @nhd og @Sunnmøring god erfaring med Lapua Naturalis (husker ikke hvilke kulevekter de bruker på hva). Vil du bruke "premium", kan jeg anbefale A-Frame, men ikke tyngre enn 165 grs i 308 W.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Malindameis skrev (24 minutter siden):

har blitt anbefalt 180 grs til hjort. Vil

God anbefaling.- En traditionell kule, Laua Mega (185 grs) eller gjerne en rundnæset 180 grs fra Sierra eller Hornady vil fungere på det meste i .308 Win. - God allrounder er også 165/180 grs Nosler Partition. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Malindameis skrev (1 time siden):

Vil 165 grs være nok under hjortejakt? Lapua Naturalis er 170 grs.

Mer enn nok! Angående homogen/monolittisk kobberkule (som gjerne krever litt fart for å gi god ekspansjon) i .308 Win ville nok mitt valg vært 130 (8,4 gram) eller 150 grs (9,7 gram). Til hjortejakt er min favoritt Norma Oryx 180 grs (11,7 gram) i .30-06, i .308 Win ville jeg valgt 165 grs (10,7 gram).

 

Edit: Ikke la deg forvirre av vektenhetene gram ( forkortet g) og grains ( 1 gr, flere grs), begge deler står på patronesken. For hjemmeladere oppgis vanligvis kruttmengden i grs, så vi som lader ammunisjonen selv bruker gjerne grs også for k.ulevekt. Omregningen er: 1 grain = 0,065 gram.

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Meinar 1 gram er 15,4321 grain. Eg har aldri lært meg gram berre grains. Eg synes det er enklast. Kulevekter for .308 win er vel typisk frå 110-180 grains.

Dersom du begynnar med heimelading vert vanligvis kruttmengde og oppgitt i grains. Eks vis for 6,5x55 (som eg har mest kjennskap til ) 108 grains lapua kule og 38 grain med Vitavouri 150 krutt. Som eit eksempel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. 
Til hjortejakt er 165grs nok. Til Elg er tyngre kuler å foretrekke. Skal du ha billige kuler er Mega og Fusion gode kuler til hjort.  Jaktet noen år med Fusion 150grs i 3006, litt flatere kulebane og mindre rekyl. Hjorten datt fort og med moderate skuddskader. Ville fortsatt med denne, evt 165grs versjonen hvis ikke sambo ble livredd for bly i kjøttet. Bruker nå 165grs Trophy copper i 3006, funker greit nok, men har nok i snitt litt lenger fluktstrekning. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...