Jump to content

Litt veiledning til rifleprosjektet mitt mottakas med takk :)


Jøran99

Recommended Posts

Blir ferdigutdannet i 2023 og  som gave til meg selv skal jeg bygge meg ei "skikkelig" rifle og i den forbindelse så lurer jeg veldig på hva jeg skal velge som hjerte i rifla - låskassen.

Hadde dere valgt:

- Stiller

-Defiance

-Hansen

-Batt machine

- Long peak arms

Ultimatum Deadline LA 

Selv om det hadde vært "kult" å  bygget seg noe i 300wm eller 338 så tror jeg at jeg holder meg til 6,5 x55. Er vel ikke så lett å kombinere disse om hverandre, så da får jeg bare erkjenne at jeg verken er langholdskytter eller sniper lol. Trener en del med 22lr, 6,5 x 55 bruker jeg på jakt og skyting, men avstandene blir egentlig ikke over 400 selv på elgjakt. På baneskyting så driver vi å hugger ned skogen og får muligens til en blink på 530-550m i løpet av sommeren. Sliter litt med å bestemme meg om jeg skal kjøpe en 200str til all baneskyting og bygg en magnum til jaktbruk. Likevel så skjærer det i hode om jeg sier til meg selv at jeg skal dra med ei 338lm eller 300wm rifle for å jakte hare lol. I tillegg så er det kipt å bruke 50 lapper på ei rifle man knapt bruker, får man gode kalbierbytte løsninger så er det jo interessant. Så tror det fornuftige blir 6,5x55. Har aldri hatt utstyr til å ta så lange skudd i jaktsammenheng og 6,5 er vel nok til selv elg på 300-400?.  Skriv gjerne nøyaktig type dere hadde valgt, eks stiller tac 300 osv. 

Link to comment
Share on other sites

Hansen. Hansen lager (minst) like bra låskasser som kanerene, og han er norsk, og gjør det i Norge.

En kamerat av meg hadde ei rifle derfra i 6.5x55 - det var en 706-kasse, HTG stokk, Krieger pipe i "Remington Varmint" profil og med en Kahles 318i oppå. Han snakker ennå om hvor dum han var som solgte den rifla. 

Selv skulle jeg jo ha magnum, så min er en kort kasse - en eldre modell - 702 i 7mmWSM - ellers lik, og det er ei fantastisk rifle. Hver  gang. Også når jeg bytter løp og sluttstykke og den er i 223Rem. Men den hadde nok blitt brukt mer om den var i 6.5x55.

 

Når du snakker om langholdsskyting, så sysler jeg litt med det. Og skyter regelmessig på 1000-1200m med 6.5x55. Med langt løp, og riktig kulevalg, så er det vanskelig å slå. Selv med 338LM og denslags. Når jeg nå tenker på å kjøpe en 338, igjen, selv om jeg solgte den forrige - så er det for å skyte lenger enn det. Både de store 300ene og 338en er rett og slett meningsløse (og blir derfor stående hjemme)om ikke holdet er "kilometervis". Men er det det, oh yes...

 

Uansett, mine 2 øre: Hansen, og 6.5x55, da blir det bra, og da blir det brukt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (39 minutter siden):

Hansen. Hansen lager (minst

Sjeldent jeg hører om kassene hans, men du har god erfaring? Ville du anbefalt 702 eller 704.

 

M67 skrev (39 minutter siden):

Hver  gang. Også når jeg bytter løp og sluttstykke og den er i 223Rem. Men den hadde nok blitt brukt mer om den var i 6.5x55.

Hvordan opplever du det å ha 2 løp,sluttstykker til samme rifle?. Selv om jeg kanskje ikke trenger mer en 6,5 til what ever jakt under 400 så høres det bedre ut i hode mitt å ha 300wm til elg med tanke på homogene kuler fremover. Hva tenker du. Går det å kombinere eller ikke, trenger man? Om jeg har 2 løp+sluttstykke vil disse endre seg? Altså om jeg finner en ladning for 300wm og bytter tilbake til 6,5 vil superladningen til 300¨n fremdeles stemme eller må den kanskje justeres igjen?

 

Elgjaeger skrev (31 minutter siden):

Terminus Zevs

Looking good. Fått tatt den i bruk enda?

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Jøran99 said:

Sjeldent jeg hører om kassene hans, men du har god erfaring? Ville du anbefalt 702 eller 704.

 

Jeg kan anbefale Hansen på det varmeste. Hvilken låskasse? Det kommer vel mest an på hvilken patron du ønsker å bruke. 702-kassene er for kortere patroner, som .308win. Jeg har en 702S, fikk den i fjor sommer, meget fornøyd. Skikkelig bra arbeid, levert til avtalt tid, gode forslag og kommentarer underveis. Til slutt ble det et våpen akkurat slik jeg ville ha det. To stokker, pipe og sluttstykke etter mine ønsker, innmonterte gunsmith-adaptere for tofot, flushcups til reim, integrert picatinnyskinne med den tilten du ønsker. Løsninger for pipeskifte hjemme i furtebua finnes også. Og alt til en pris under den for en litt dyr Blaser. For håndlaget norsk custom.

Hele oppsettet:
IMG_0118.jpg.9f2ba060e9834d19db49460c2173df2c.jpg
Låskassen:

IMG_0119.jpg.8eda35eab91abaf1a055b51a2928fb10.jpg

Edited by Umbo
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er du usikker på kaliberet, så ville jeg valt 6,5x55.. så kunne jeg bare byttet løp til en 30-06 (kanskje AI) i fremtiden og ikke nytt sluttstykke osv osv osv. Trenger absolutt ikke en 300WM for å skyte elg på 400m! 

 

 

Om du skal bygge deg noe på en "Remington" klone, så ville jeg valgt Hansen. Som sagt tidligere, så lager han vel så gode låskasser som amerikanere.. og gjør det her i Norge.

 

Ville valgt hans S modell, 702S, 704S osv...

Integrert skinne og integrert rekylklakk.. skal du først ha en "custom".. så få den maskinert skikkelig til å begynne med og ikke monter deler på den etterpå. Du får den for magasin og hengslet underbeslag.

Ren Jaktrifle? Så ville jeg valgt hengslet underbeslag.

Personlig ville jeg fått den nitrert og polert.. ser nesten rustfritt ut.

 

 

53392843_2122600217826624_69648224630205

 

 

Ville montert den i en McMillan Game Hunter.

Veldig høy kolbe, vertikalt grep, kan ta tyngre løp om du trenger senere.

GAME-HUNTER-SQUARE.jpg

Farge McWalnut eller McWoody om du vil den skal se litt valnøtt aktig ut.. eller andre farger om du vil.

 

2-E931-E00-8-CD5-478-D-BB9-A-ACD4411-ACD

 

 

Triggertech avtrekk - trykkpunkts

 

R70-TGB-02-TNF_1_0d4a88cb-182b-45e1-9a33

 

Løp: Tykt løp eller lett løp.. hva trenger du?

 

Lyddemper: Ase Utra SL5i for meg.. Front montert for mye skyting.

Men Svemko Magnum om jeg ville den skulle gå bakover løpet.

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Defiance er de eneste av utenlandskassene som er like "smooth" som Hansen. Iallefall før en setter seg ned og venter på en Borden eller noe sånt.  Men alle disse high end kassene er så bra som det går an å få dem omtrent, derfor blir forskjellene små. 

 

Ikke akkurat jaktrifle, men 

Sør-jeger skrev (16 minutter siden):

nitrert og polert

RH70250-5.jpg

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg at jeg går for hansen sin 704. Som skal være tilsvarende en Remington 700. Ser det ble nevnt avtrekk og da er jeg spørrende. Min tanke var direkte avtrekk på 1kg, ville alle valgt trykkpunkt?

 

Stokkvalg så ser jeg for meg mcmillan a3 adj

M67 skrev (11 minutter siden):

Ikke akkurat jaktrifle, men 

Men pen var den.

Tilbake til rifla di med 2 løp/bolter. Endrer de på seg eller ikke? Tenker å kjøpe bare 6,5 i første omgang og heller se ann bruken, men skader ikke å ha mulighet til å få i ekstra løp og sluttstykke neste gnag rifla må inn for løpsbytte.

Elgjaeger skrev (14 minutter siden):

Ja, har skutt inn og kronografert litt med fabrikkammo. Må lade litt nå…ikke akkurat noe jaktrifle dette da, veier 10.1 kg med kikkert og tofot

BBED4056-DCCD-4DF8-8A95-BB1B2F98509D.jpeg

1A6BD519-0A9F-4C51-A57A-2F259C0F6958.jpeg

"Småtung" er vel et fjern ord. Kunne jo snart hatt en accuracy axmc ahh eller en sauer 200str i chassi. Hvordan samler den?

 

 

Hvilket løp fabrikat, lengde, tykkelse bør jeg vurdere til min 6,5?

 

Hvilket underbeslagsfabrikat ville dere valgt. Litt usikker på om jeg skal bruke aics 3 skudds magasin til jakt og 5 skudds til baneskyting 3.750col. Ikke helt bestemt meg fra å gå bort fra bld versjon, men vurderer magasin da jeg blir å bruke den på banen også en del.

Edited by Jøran99
Link to comment
Share on other sites

Jøran99 skrev (45 minutter siden):

Min tanke var direkte avtrekk på 1kg, ville alle valgt trykkpunkt?

Avtrekk er vel så subjektivt som du får det. Jeg har begge og bruker begge. Synets ikke jeg får noe spesielt ut av trykkpunkt, så jeg hadde vel bar kjøpt singel og hatt avtrekksvekt på 1 kg som du sier. Har trykkpunkt på sauer 200str og tendensen jeg har merka er jo at jeg drar ut "slakket" av avtrekket omtrent før jeg ser blinken. Fordelen jo at man han ha høyere avtrekksvekt og at 1 stage liksom prepper hode for at du nå faktisk beveger avtrekket. 

Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (2 timer siden):

Noe sånn du har sett for deg?

Planen er noe veldig likt denne. Kroken på a5 tror jeg ikke blir noe særlig på jakt :) Så om jeg ikke skulle ta en helomvending blir det nok a3 med edge fill. Rifla på bilde er riktig nok i 300nm og jeg innbiller med at magasinet er 3 skudd. Tenker 5 skudds mag til bane og i sekken på jakt, 3 skudds ellers.Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Cruiser skrev (50 minutter siden):

Deadline er som en Sauer i sluttstykkegangen

Hørtes veldig koselig ut det. Hvordan foregår løpsbytte på denne låskassen?

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (23 minutter siden):

Til de kostnadene det er snakk om her.

Hvorfor ikke en fiks ferdig "skuddsikker" AI AT med pipe i 308 til mengdeskyting og ei pipe i 243/1-8" eller 260rem til seriøst langhold?

 

Accuracy International AT .308 Rifle - Used - SOLD – Sporting Services

Har/vurderer en AI axmc i kaliber 308 til mengde og litt jakt osv og 338 til alt anna. Minuset jeg ser med slike rifler er at en axmc veier 6,6kg + alene uten optikk, koster 20 lapper mer og bruken min kan ikke forsvare 338lm og da har jeg plutselig ei chassirifle som jeg bare skyter 308 med og fryser av meg huden når gradestokken viser de negative tallene. Vektmessig og presisjonsmessig så kunne jeg jo da like greit handla en "mjølnir" av skytterlinken til halve prisen https://skytterlinken.no/rifle-langhold-vision. Ellers så er det vel masse fordeler med disse mtp salg, trefot, utstyr, løp, kaliberbyttte, magasin. Nå skal jeg ikke si noe på presisjonen til ai men jeg innbiller meg at en custom rifler er mer presis enn ei masseprodusert? Som sagt ikke helt slått fra meg ideen, så om noen er flinke til å ordlegge seg så kan man alltids endre mening. 

Edited by Jøran99
Link to comment
Share on other sites

AI MC er for stor og klumpete.

AT er på grensa den også men går til jakt med en lett kikkert.

Hadde jeg ikke hatt skapet fullt av ting jeg ikke bruker, og ikke kjøpt våpen av nostalgiske årsaker, hadde en AT med lite tennstempelhull i sluttstykket og det lette matchavtrekket stått høyt, om ikke øverst, på lista. Jeg har skutt med AT i 308 på 1000yds bane i England så jeg vet hva den står for. Pipeskiftsystemet er genialt enkelt og bombesikkert.

Hele rifla er KISS som skal virke i krig noe den også gjør.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Fra full custom til masseprodusert rifle? 

@M67@Elgjaeger   regner kanskje med dere begge har tafsa på disse riflene mtp miljøene dere er i. Hva tenker dere om den kontra det TS tenker å gjøre. 

Uten å ha prøvd noen AI noen gang så er min mening at jeg heller ville hatt Hansen. Siden det skal brukes magasin med den lengden så kan man bruke samme magasin for både 6,5 og 300 uproblematisk. Jeg velger også gladelig mcmillan over chassi på jakt. Chassi har en tendens til å henge seg fast i det meste av lyng og dritt, samtidig som du fryser bare du ser på det. MTP bruksområdet så tenker jeg at 6,5 x 55 dekker ALLE behovene og at et løp i 300 om noen år blir kjøp på grunn av (jeg har lyst) ikke på grunn av (jeg trenger). Til TS - jeg har ingen erfaringer med AI, tenker bare høyt. 

Edited by PRS
Link to comment
Share on other sites

6,5 og magasin uproblematisk er vel en liten overdrivelse med mindre man snakker Lynx eller Sauer. Og AI er nok på høyde med mye custom, R700 kassen er ikke kopiert fordi den er best, men fordi det finnes mest stæsj til den og enkel å produsere. Liten forskjell i produksjonsvolum på Tikka og AI feks...

 

En ting jeg ikke er veldig fan av R700 kloner er hevearmsløft, liker mye bedre noe ala Sako/Tikka/Weatherby. 

Link to comment
Share on other sites

PRS skrev (22 minutter siden):

Fra full custom til masseprodusert rifle? 

@M67@Elgjaeger   regner kanskje med dere begge har tafsa på disse riflene mtp miljøene dere er i. Hva tenker dere om den kontra det TS tenker å gjøre. 

Uten å ha prøvd noen AI noen gang så er min mening at jeg heller ville hatt Hansen. Siden det skal brukes magasin med den lengden så kan man bruke samme magasin for både 6,5 og 300 uproblematisk. Jeg velger også gladelig mcmillan over chassi på jakt. Chassi har en tendens til å henge seg fast i det meste av lyng og dritt, samtidig som du fryser bare du ser på det. MTP bruksområdet så tenker jeg at 6,5 x 55 dekker ALLE behovene og at et løp i 300 om noen år blir kjøp på grunn av (jeg har lyst) ikke på grunn av (jeg trenger). Til TS - jeg har ingen erfaringer med AI, tenker bare høyt. 

Det er mye fint, AI er helt konge, fantastisk rifle. Selv orker jeg ikke tunge rifler til jakt, derfor jeg drømmer om å bygge en relativ lett rifle på en flott kasse, karbonpipe etc. Jeg bruker mye Kimber Montana i 308 på jakt, men det er jo ikke akkurat noe langholdsrifle. Tikkaen til @Sunnmøringer jo flott og kunne passet meg.  Bruker også Sauer 202 i diverse kalibre når jeg orker å dra på 5kg rifle. Jeg liker ikke chassis for jakt, da må det helst være stokk uten for mye skarpe kanter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PRS skrev (1 time siden):

@M67@Elgjaeger   regner kanskje med dere begge har tafsa på disse riflene mtp miljøene dere er i. Hva tenker dere om den kontra det TS tenker å gjøre. 

Uten å ha prøvd noen AI noen gan

Jeg sitter her med en AIAXMC på gulvet, to Hansen i McMillan oppetter veggen, og en Finnlight som snart skal få karbonstokk på bordet. I løpet av den siste måneden har jeg skutt med AIAXMCen, begge Hansen, et par 200STR, En AIAW, en Sako TRG-22, og Finnlighten. Og en Remington - helt std. men i en GRS Bifrost.
Jeg har jaktet med Sako TRG, med Finnlighten, med 200STR, og diverse Hansen - i nyere tid. Og alt unntatt Finnlighten både med og uten chassi, og med pil og bue, for godt mål... 

 

Etter min mening var TS på vei til noe, noe personlig, og noe bra, og så en AI? Jeg ble helt satt ut. AIAX-en er iallefall et forbanna beist som i mine øyne ikke nytter å "gå på jakt" med. Postering ved veien - med støtte selvsagt. Joda. Men gå - ok, til post, med rifla på ryggen. Det går. De andre, som ikke er i chassi, kan man gå på jakt med, men de er tunge, men greit...

 

AI kommer ikke i nærheten av Hansen når det gjelder kvalitetsfølelse, og detalj byggekvalitet. Kanskje gjorde det det før. AWen til en kompis virker "finere" enn den AXen jeg har her. Og det er et helt annet beist. Dette er som å begynne med å se på en Mercedes S-klasse, og så gå over til en Landrover Defender. Men de er fine biler til sitt.

 

Det er en eneste grunn til å kjøpe AIen - og det er den samme som gjør at jeg vurderer å kjøpe en (men til et helt annet formål) og det ser viktigere ut for TS enn for meg. TS er usikker på hva han vil - jeg vet nøyaktig hva jeg vil. 

Det er om man faktisk får det man vil ha, og annenhåndsverdi. En AI, spesielt en brukt, holder seg vanvittig godt i verdi. Ei customrifle, tilpasset en manns ideer og behov, er ofte veldig lite verdt for andre - i forhold til hva den kostet.

 

Og der skjønte jeg hva mitt råd er: legg inn søk på Finn på absolutt alt du kanskje har lyst på, og se på alle rifler du kan, og tenk og vent.

Skal du ha ei BRA rifle til å skyte med, så kjøp en brukt TRG-22 eller 200STR, og skyt. De kan selges for det samme om du ikke gidder. Skal du ha ei enda bedre - se på en G&E - og skal du ha ei fin jaktrifle, se på en Sako, se på Hansen - og se for all del på AI. Men gjør det i virkeligheten. Hvor bor du?

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mye av grunnen til at jeg lagde denne tråden er akkurat dette. Jeg er enda usikker rifla må ikke være klar før en juli 2023. Er derfor flott at dere kommer med såppas mye innspill slik at jeg stadig kommer ett skritt nærmere. 

Når det kommer til AI så blir ikke dette ei rifle for meg. Som de fleste andre så blir denne rifla litt sånn "wow am a sniper now" kul. Ikke det at jeg i det heletatt har behov for rifla og den med stor sannsynlighet havner på finn noen innen ett år når jeg er lei av vekta og chassiet. 

 

Elgjaeger skrev (2 timer siden):

Var derfor jeg kjøpte Terminus i stedet for Defiance,  60 grader hevarmsløft /3 låseklakker.

Hva er fordelene med dette vs en hansen kasse?

 

M67 skrev (1 time siden):

De andre, som ikke er i chassi, kan man gå på jakt med, men de er tunge, men greit...

Hvor tung er "passe". Bærer alltid rifla i reim eller sekk.

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt av problemet mitt med rifleprosjekt. Jeg som TS har lyst på å bygge noe lignende, men så ser jeg slike "dumme" råd og går på finn.

M67 skrev (1 time siden):

Og der skjønte jeg hva mitt råd er: legg inn søk på Finn

1 minutt etter så ser jeg jo på denne https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=239115161 . Den blir rimelig lik hva TS ønsker seg og funker til alt. 6,5 x 55 , presis, magasin, mcmillan stokk lignede a3. De 30 lappene du sparer kan du legge i optikk og vips er du klar. Noen år senere så finner du ut hva du virkelig vil ha og kjøper akkurat dette. Men ikke er det noe spessielt å ha en 200str, ikke er det superkult ect. Det er som å kjøpe en hilux- dritten bare funker.

Link to comment
Share on other sites

Jøran99 skrev (21 minutter siden):

Hva er fordelene med dette vs en hansen kasse?

Det er to skoler - jeg har vært i den ene, men er på vei over i den andre. 

60graders hevarmsløft, eller 57 som på en Weatherby, eller 70 på en Tikka, gir - som det sier, kortere, lavere løft, og kikkerten kan være lavere, og bevegelsen mindre. MEN

 

Hvorfor skal kikkerten være så lavt? Jeg er havnet der at om kikkerten ikke er mini-lightweight, så vil jeg ha plass til fingrene mellom, for bæring. Ja jeg bærer rifla i kikkerten...

 

Og så - mindre vei, samme arbeid (du skal spenne tennstemplet) gir større kraft, og f.eks. BR-skytterene er bestemte på at de vil ha lite kraft heller enn liten vei.  En glatt Hansen, eller en Defiance, er gull her.
HELT på andre enden av skalaen er AIAXen, tennstempelfjæra er hardere enn på enkelte luftgevær jeg har prøvd (her skal det faen ikke klikke når Taliban kommer) og det er 60 grader. Bare å ta i.

 

I bunn og grunn betyr det lite, på en nitrert Hansen eller en Deifiance, eller et par andre high end customkasser der de har tenkt på dette, så legger du merke til at wow, dette var smud, og på AIen merker du - "å hallo, her har de laget noe solide greier" - alt i mellom bare forblir ubemerket og det betyr ingen ting.

 

Jøran99 skrev (24 minutter siden):

Hvor tung er "passe". Bærer alltid rifla i reim eller sekk

Min rifle blir for tung når jeg blir lei av at den henger der den henger. I sekk kan jeg ha en M107 for den del, men man får jo ikke skutt noe med rifla i sekk. I reim, noen kg, avhengig av terreng - og blir det ulendt og bratt, så må rifla over i hendene, og da må vekta ned.

 

MatsPelle skrev (6 minutter siden):

Det er som å kjøpe en hilux- dritten bare funker.

Det er så sant. Men som du også sier, Det er ikke noe spesielt. Det samme kan man si om Sako 85-en. Det er ei godt gjennomtenkt jaktrifle, som bare funker. Og sikkert om mye annet. AIen er ei godt gjennomtenkt skarpskytterrifle som bare funker. 

 

På andre enden av skalaen er det rifler som man får et slags forhold til. Jeg bygger om og endrer på rifler hele tida - men jeg har en gammel, og pen Sako Vixen jeg aldri kommer til å endre på.

Den tar jeg fram og oljer av og til. Bare for å - ta den fram og olje den... og tenker over hvor bra det var at forrige eier ikke rakk å endre noe på den. Det er noe med tre, men det er ikke bare det. Men det må trådstarter finne ut selv, og straks ferdig med utdannelsen, så er det ikke sikkert han er gammel nok engang ;) 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, msteiro said:

En ting jeg ikke er veldig fan av R700 kloner er hevearmsløft, liker mye bedre noe ala Sako/Tikka/Weatherby. 

 

Det blir vel en avveining mellom sikker funksjon, tyngde på løftet og lengde på løftet. Du får ikke alle tre i samma pakka. Fra https://www.hansen-rifles.no/product/hansen-702rtc-laskasse-triggertech/ 

"Designen på Gen II hevarmen gir god plass mellom kikkert og hevarm, konvensjonelt 90 graders løft tillater bruk av slagfjær med tilstrekkelig kraft for sikker funksjon."

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra Hansen sin side; "Passning mellom sluttstykke og kasse på mindre enn 8 hundredeler." 

Det høres fint ut, men hva betyr det egentlig? Det nevnes stadig at man sammenligner sluttstykkegange på customkasser mot Sauer. Hvis jeg måler Sauer 200 STR sluttykket mitt, er det 19,96mm. Måler jeg hullet i løsekassa er det 20,02mm. Med andre ord er forskjellen 8 hundredeler. Det er vel omtrent helt i tråd med tolleransklasse H7? Men hva skjer om det hadde vært mindre enn 8 hundredeler klaring? Vel, det hadde først blitt vanskelig å få sluttstykke inn i kassa, så hadde entagelig følsomheten for friksjon blitt så stor at sluttsykket hadde gått tregt uten helt perfekt smurning. Nå vet jo alle som har en STR at det skal ikke mye søv og sand inn i den kassa før man får seriøse problemer. Er det lurt å ha mindre/trangere pasninger mellom kasse og sluttstykke? Jeg ville sagt at det var dumt som faen. Men for en salgsannonse det er til de som ikke skjønner bedre🤑

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

(her skal det faen ikke klikke når Taliban kommer)

Er jo ikke sosialt akseptabelt å treffe lengre heller, så er nok best å få en "light strike" 🤣

 

Bly skrev (5 minutter siden):

Jeg ville sagt at det var dumt som faen. Men for en salgsannonse det er til de som ikke skjønner bedre🤑

 

Hansen har vel fluted slutstykke og dette hjelper jo en del mot dritt som skulle komme. Sluttstykkegangen blir ikke like glatt som en nygrisa sauer, men det kiler seg ikke like lett. Eller det er vel iallefall teorien bak

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Jeg ville sagt at det var dumt som faen

Det kommer noe fryktelig an på hva du driver med. Jeg har rast nedover resultatlistene minst to ganger pga et hold eller en stage ødelagt av sandkorn i Saueren.. Nå har jeg fluta sluttstykket. TRGen har kanskje nok slark, og AIen er fluta.

 

K

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, M67 said:

Nå har jeg fluta sluttstykket

Er det lovt i DFS? Fluting er vel symptomlindring😏

33 minutes ago, M67 said:

TRGen har kanskje nok slark

Ja helt klart

34 minutes ago, M67 said:

AIen er fluta

De fluta AIen først fordi den skulle kunne brytes opp om den frøs fast.. (Arctic Warfare) Det er vel primært det som er/var intensjonen.

 

Nå er fluting blitt mote eller jåleri med pusser og minus på funksjonssiden..

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 timer siden):

Er det lovt i DFS?

Nei, Det er ikke lov. (Og de seriøse bemerker det om du har. Jeg bruker ikke det flutede sluttstykket i DFS)

 

Bly skrev (3 timer siden):

Fluting er vel symptomlindring😏

Den skjønte jeg ikke. Ideen er jo at dritt skal lande nede i en flute før det skjærer seg. Erfaring hittil tilsier at det virker etter hensikten. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (20 timer siden):

Min rifle blir for tung når jeg blir lei av at den henger der den henger. I sekk kan jeg ha en M107 for den del, men man får jo ikke skutt noe med rifla i sekk. I reim, noen kg, avhengig av terreng - og blir det ulendt og bratt, så må rifla over i hendene, og da må vekta ned.

 

Interessant. Rifla jeg har brukt på jakt til nå veier vel 4,5 tror jeg og det har i alle fall ikke plaget meg.

M67 skrev (20 timer siden):

Og så - mindre vei, samme arbeid (du skal spenne tennstemplet) gir større kraft, og f.eks. BR-skytterene er bestemte på at de vil ha lite kraft heller enn liten vei.  En glatt Hansen, eller en Defiance, er gull her.

Så om jeg skjønner deg riktig så slår ei Hansen kasse svakere tennåla enn eksempelvis AI?

 

M67 skrev (20 timer siden):

Det er noe med tre, men det er ikke bare det. Men det må trådstarter finne ut selv, og straks ferdig med utdannelsen, så er det ikke sikkert han er gammel nok engang ;) 

 Tja altså nå har jeg trestokk på jaktrifla, men hater den. Å ha noe man alltid må passe på, ikke legge mot skarpe kanter osv - aldri igjen. Ikke gammel nok? bruh utdannelsen er jo nesten 7 år så fyller jo 26 i 23. Halvveis i livet jo.

 

 

@Elgjaeger hvem importerte kassa di?

 

Nå er det ikke sikkert at en sauer 200 str i mcmillan er ett dumt både for å kjenne på om jeg tives med denne "typen" rifle til jaktbruk også, men noe spesielt er det ikke. En hansen kan jeg jo flytt mellom en mcmillan og en gunwerks stokk for ulike scenarier. Samt mulighet for magnumkaliber om ønskelig. Hvordan er saueren på jakt, med så mange som finnes her til lands så kan sikkert noen gi en formening om de hadde valgt "hiluxen" eller custom. 

 

Så det ble nevnt at 6,5 og problemer med magasin?

 

@ladebenken  Har du rifla di enda og hva er dine tanker?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bly said:

Hvis jeg måler Sauer 200 STR sluttykket mitt, er det 19,96mm. Måler jeg hullet i løsekassa er det 20,02mm. Med andre ord er forskjellen 8 hundredeler.

 

6 hundredeler, vel? Som da gir 3 hundredeler klaring? Eller kalles det da 6 hundredeler klaring? Mekaniske toleranser inngår ikke i "morsmålet" mitt. Om FBR-kassa skriver Hansen:

"FBR har AZAP bolt (Asymetrical Zero Angle Pads), som er slipt til null klaring bak undre klakk og  på toppen foran hevarm. Sluttstykket ligger dermed rett i forhold til løpsaksen. Hele kroppen er i tillegg slipt til mindre klaring enn vanlig (0,02mm)"

 

 

9 hours ago, Bly said:

Men hva skjer om det hadde vært mindre enn 8 hundredeler klaring?

 

Da blir det vel som med rifla til M67 da. Som er en FBR med 0,02 mm klaring.

 

9 hours ago, Bly said:

Jeg ville sagt at det var dumt som faen. Men for en salgsannonse det er til de som ikke skjønner bedre🤑

 

Du stiller deg lagelig til for hugg nå! 😉

Link to comment
Share on other sites

Jøran99 skrev (14 minutter siden):

 

@Elgjaeger hvem importerte kassa di?

 

Bestilt gjennom Reloading International i USA siden ingen forhandler Terminus i Norge. De ordner alt av eksportpapirer etc. , veldig enkelt, du søker på vanlig måte om erverv, pluss at du spesifiserer på søknad at du skal ha importtillatelse. Du kan finne våpen fra hvilken som helst leverandør i USA, skriver mail til Reloading Int. med link til (nettbutikk) det du skal ha, så kjøper de til deg med et påslag for frakt, du betaler alt til Reloading og venter….jeg måtte vente 3/4 år, men det er ikke vanlig, de skal normalt klare det på 3mnd eller deromkring.

 

https://reloadinginternational.com

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå lager jo mcmillan a3 karbonfiberstokker. Jeg hadde nok gått for internt magasin. Det blir vel ikke til at du konkurerer med rifla og må ha magasinløsninger. På jakt så får du stappa i 4 skudd i rifla og gå med tomt våpen. På banen så kan du jo ta 4 i magasinet og 1 i løpet om du MÅ ha 5 skuddserer uten at det er rom for å bare slippe de oppi. Om vi skal ta youtuberen på ordet veier denne a3'n ish 900 g. 

272765306_mcmillanhansen.png.5a5061fc1a3b2bf5798f760d8766f052.png

Link to comment
Share on other sites

Jøran99 skrev (16 minutter siden):

My bad, av en eller annen grunn oppfatta jeg det som 3-4 år. Hvor mye havna den på i pris

Ca 1900USD inkl frakt + norsk moms + tollbehandlingsgebyr til Posten (300kr?) for kasse og to trinns Trigger Tech Diamond avtrekker. Koster flesk ja, omtrent samme pris som Defiance, men jeg foretrekker som sagt 60 grader boltløft…i motsetning til @M67

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Casey Jones said:

6 hundredeler

My bad! Har sett for mange tall i dag..

2 hours ago, Casey Jones said:

"FBR har AZAP bolt (Asymetrical Zero Angle Pads), som er slipt til null klaring

Ingen ting kan ha null klaring og være bevegelig. Det sier seg vel selv? 

 

2 hours ago, Casey Jones said:

Sluttstykket ligger dermed rett i forhold til løpsaksen.

Min første tanke er nå at det finnes vel bedre måter å gjøre dette på. Denne konstruksjonen er gammeldags. Og kanskje ikke minst, helt unødvendig?

 

2 hours ago, Casey Jones said:

Hele kroppen er i tillegg slipt til mindre klaring enn vanlig (0,02mm)"

Har du prøvd å sette sammen to deler med 2 hundredeler klaring? Det har jeg og det vil jeg ikke ha mellom låsekasse og sluttstykke.

 

2 hours ago, Casey Jones said:

Du stiller deg lagelig til for hugg nå! 😉

Mer enn vanlig?😂 Jeg holder en knapp på at det er bedre med for mye klaring enn for lite, så jeg synes fortsatt at det er fordummende med «sugepasning» på deler som ikke trenger det. Mitt spørsmål er; har du noe praktisk forhold til disse tallen, eller tenker du bare jo mindre jo bedre? Det er i hvert fall det som er salgstrikset i reklamen her…

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Ingen ting kan ha null klaring og være bevegelig. Det sier seg vel selv? 

 

Tja, det er nesten et filosofisk spørsmål(?) I hvert fall teoretisk. Om det er to separate deler, så burde vel det gå? Eller er det ikke lenger to separate deler om klaringen er null? Det er ikke mulig å teste ut heller, da det ikke er praktisk mulig å lage noe med null i toleranse. Null som i uendelig antall nuller etter komma. Uansett vil det begrense seg til antall hele atomer. Om vi ikke går over i kvantefysikk. 3,75 anti opp-kvarker?

 

1 hour ago, Bly said:

Har du prøvd å sette sammen to deler med 2 hundredeler klaring?

 

Ja, har prøvd å sette kulelager på akslinger der det ikke var spesifisert toleranser på tegningene. Måtte fram med smergelpapiret... Sønnen til sjefen, ungdomsskoleelev på sommerjobb, bare banka det på plass med en hammer. Og overførte krafta rett inn i neste komponent. En veldig følsom og presis komponent. Den var i hvert fall det før monteringen 😅

 

Har dreid hylsehalser til nær sugepasning. Tight nok til å slippe pressing. Jeg har også stått ute i snødrev på jaktfelt uten å få kamra en patron pga. spon mellom hylsehals og kammer. Learning the hard way...

 

 

1 hour ago, Bly said:

Mitt spørsmål er; har du noe praktisk forhold til disse tallen, eller tenker du bare jo mindre jo bedre?

 

Har nå fikla litt med ymse finmekanikk, men sjelden målt akkurat hvor mye klaring det er. Hva er klaringa i kulesetterdiene mine fra Redding og Whidden, mon tro? Eller på hylsetrimmeren fra Forster? Stemplet i modellmotoren? Lineærlagrene på 3D-printeren? 

 

1 hour ago, Bly said:

Det er i hvert fall det som er salgstrikset i reklamen her…

 

Nå er det ikke jeg som har latt meg lure til å kaste masse penger på ei custom låskasse, så det får noen andre svare på. @M67, har du vurdert å be Hansen dreie ned sluttstykkene dine så du får mer klaring?

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (9 timer siden):

Ca 1900USD inkl frakt + norsk moms + tollbehandlingsgebyr til Posten (300kr?) for kasse og to trinns Trigger Tech Diamond avtrekker. Koster flesk ja, omtrent samme pris som Defiance, men jeg foretrekker som sagt 60 grader boltløft…i motsetning til @M67

Ei slik kasse blir nok billigere en Hansen sin også, så skal legge den på lista til vurdering. Har du modellen med hurtigbytte av løp?

 

Noen som har erfaring med å kjøpe match løp til sauer 200 str og kaste det i annen rifle? Altså kappe av bakparten og gjenge opp?Når løpsbytte er så enkelt så 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Jøran99 said:

Noen som har erfaring med å kjøpe match løp til sauer 200 str og kaste det i annen rifle? Altså kappe av bakparten og gjenge opp?Når løpsbytte er så enkelt så 

Det er ikke vanskelig. Jeg har gjort det på Sako. Utfordringen er at Sauer pipa har utvendig diameter på 27mm, så det koker ned til om du har material nok til å lage en brystning. Har du ikke det, men likevel nok til gjenger, så kan man lage en muffe slik som på Savage. 

Har du ikke mulighet for å gjøre arbeidet selv, eller kjenner noen, tror jeg ikke det er lønsomt? STR piper har blitt dyr de også.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Casey Jones said:

Nå er det ikke jeg som har latt meg lure til å kaste masse penger på ei custom låskasse, så det får noen andre svare på. @M67, har du vurdert å be Hansen dreie ned sluttstykkene dine så du får mer klaring?

Jeg er nå opplagt i kveruleringsmodus her, men jeg prøver nå også og belyse et poeng. Hvilken fetish man skal falle for når man skal skaffe en låsekasse kan jo være så mangt. Hansen spiller på null klaring i elgammel design. Tubb går for deller som er selvsentrerende;

 

Det er vel mange måtter å gjøre en funksjon på. Noen bedre og noen dårligere i forhold til bruksområdet.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bly said:

Jeg er nå opplagt i kveruleringsmodus her, men jeg prøver nå også og belyse et poeng. Hvilken fetish man skal falle for når man skal skaffe en låsekasse kan jo være så mangt. Hansen spiller på null klaring i elgammel design.

 

Jeg er veldig for å tenke nytt, og stadig søke etter å forbedre eller forenkle ting. At Hansen og det meste annet er et eldgammelt design stemmer jo det. Men det virker ganske bra da. Antagelig blir de fleste skytestevner vunnet og de fleste rekorder satt, med dette gamle designet. Men det er alltid rom for forbedring. 

 

13 hours ago, Bly said:

Tubb går for deller som er selvsentrerende;

 

Jeg skjønte ikke detaljene i designet. Men grunntanken høres smart ut. Og det er den mest presise rifla han noen gang har skutt. Han har i hvert fall trua 😄 Han burde byttelåne med Tony Boyer.

 

13 hours ago, Bly said:

Det er vel mange måtter å gjøre en funksjon på. Noen bedre og noen dårligere i forhold til bruksområdet.

 

Det handler mye om bruksområde, ja. Det er ulike krav til å rulle omkring i ørkensand, kontra jakt i vestlandslier, kontra DFS baneskyting, kontra benchrest. Og resultatlistene toppes av gode utøvere, ikke av gode designere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...