Jump to content

Noen som veit om denne er lovlig selv om den har foldbar kolbe?


Vik

Recommended Posts

Det er jo en helt OK AK, og i et kaliber man både får kjøpt, og kan konkurrere med.
7.62x39 er jo som det sies over, lovlig. Men det har i mange år vært så godt som håpløst å få kjøpt, eventuelt latterlig dyrt. 223 er ikke dumt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Føler med deg, er denne jeg driver og sikler på selv. 

 

Hvor våpenet er produsert er ikke så farlig, bremsen står på hvilket land det blir importert fra av deg. Når det er sagt har du heller ikke lov til å be din russiske kompis kjøpe et våpen i Russland og så møtes i Finland for å kjøpe av han igjen. Realistisk må du kjøpe den fra en våpenbutikk som importerte den før sanksjonene trådde i kraft. 

 

Loven sier klart at lengde måles med kolbe foldet inn, så i utgangspunktet er det ikke lovlig med mindre du får grønt lys av våpentante. Det jeg ser for meg må gjøres er å bytte kolbe eller bolte skiten fast før den tas inn i landet, men dette er ren spekulasjon. Jeg er dog veldig nysgjerrig, og kommer til å prøve meg på det når karantenetiden min er over. 

 

~V

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er vel avhengig av hvordan man definerer demontering. De fleste våpen vil fort bli kortere enn kravet når man demonterer dem. 

 

Så når er egentlig våpenet demontert? Hekter man av løpet av ei brekkhagle er det jo åpenbart demontert. 

 

Men er våpenet å regne som demontert når man slår inn kolben slik at det ikke kan brukes? Eller er det mer å regne som en sikring? En demontering vil nok kreve at våpenet da atskilles i flere deler.

 

Poenget med regelen er blant annet å forhindre at langvåpen blir gjort kortere og dermed lettere å skjule og medbringe. Da er det et poeng hvor lett det er å gjøre den skytbar igjen etter å ha vært "demontert". Så jeg vil tro at en slik løsning som dette ikke vil kunne godkjennes. 

 

Selv om et brekkløpsvåpen også selvsagt raskt kan monteres igjen, så blir dette ganske ulikt.

 

Min AR ble jo i sin tid godkjent etter det gamle regelverket ved at den innskyvbare kolben var naglet slik at den ikke kunne skyves inn. Men det er jo gjort i en håndvending å bare dra den av, og da er våpenet for kort. Men åpenbart demontert, ettersom det da plutselig er atskilt i to deler.

 

Så det er verdt et forsøk å søke om den.

Edited by fleskebacon
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I prinsippet blir det ikke veldig forskjellig fra enkelte hagler som kan brettes sammen uten å adskilles, Beretta hadde noen slike enkeltløpere blant annet, laget for å lett kunne puttes i sekken. Det kommer kanskje an på hvordan denne sikringen fungerer, på en hagle er det ganske åpenbart at det er umulig å få den til å kunne avfyres når mekanismen er helt åpen. En slik AK derimot har vel fremdeles sluttstykket i fremre stilling når den er foldet sammen? 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vargen said:

En slik AK derimot har vel fremdeles sluttstykket i fremre stilling når den er foldet sammen? 

 

Jepp, er bare en mekanisme som kobler fra avtrekket, den kan fortsatt være ladet.

 

Ellers som Fleskebacon sa. I realiteten skal det være kosher om du får noen til å pinne den slik at kolben ikke kan skrus av uten verktøy, men dette er ikke en planlagt funksjon for rifla så det må tilpasses etterpå.

 

Det sies at det er enklere å be om tilgivelse enn tillatelse, men selv om du teknisk sett hadde hatt alt på det rene ville jeg forhørt meg med POD. Kommer til å skrive om det her når det blir min tur. 

 

~V

Edited by VDH
Skrivleif
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, G.Larson said:

Fordi at?

Fordi definisjonen på "montert" bør være "skuddklar og avsikret"

Er den derimot "patron i kammeret, og oppspent, men sikret", så kan kipplauf og diverse hagler også defineres som montert...

Men det er uansett ganske utrolig at vi skal ha slike spesielle regler, når vi på alle andre områder skal ha samme regelverk som i EU...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, jlovold said:

Men det er uansett ganske utrolig at vi skal ha slike spesielle regler, når vi på alle andre områder skal ha samme regelverk som i EU...

Er ikke det intensjonen med EØS da, å dra på seg alle ulempene i EU, uten å få noen av fordelene? 😁

Edited by fleskebacon
  • Thanks 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...