Jump to content

Sekk til villreinjakt


Resuam

Recommended Posts

Skal ha ny sekk og valget står mellom disse tre:

 

https://ravno.no/butikk/ravno-exoskeletal-cf-jotunn/


https://gramjegeren.no/shop/product/stone-glacier-sky-5900-xcurve-str-m?tm=nettbutikk

 

https://www.skittjakt.no/eberlestock/237045/eberlestock-villreinsekk-terningkast-6-i-jeger
 

De varierer en del i pris, men jeg ønsker først og fremst den beste sekken. Er 190cm og skal bruke den mest på reinsjakt. 
 

Er det noen som har erfaringer med dem?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Eberlstocken og båret ut både kalv og bukk med den. 

På meg passer den veldig godt (er ca samme høyde).   

Perfekt for dagsturer, men med telt, soveposer liggeunderlag etc. og ett felt dyr, er den fysisk liten. 

Da bør du i tilfelle ha noen ekstra stropper med, og en større pose til å samle/komprimere alt i. 

Stort pluss er den lave vekta (1.9kg). 

Har brukt den ganske mye i høst, og kvalitet ser så langt bra ut. 

Ett godt tips er å kjøpe noen ekstra lommer til hoftebeltet for kikkert, ammunisjon etc. 

"Gunslingeren" er ett must i min verden. 

Jeg brukte en Norrøna recon før, men syntes den er for stor til dagsturer.

For en-to overnattinger, og mest dagsmarsjer er Eberlstocken helt topp!

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen av de nevnte men jeg var i samme situasjon i for et års tid siden.

På det tidspunktet var ikke Ravnø sin leveringsklar enda, men jeg vurderte SG sekken og et par andre.
De er vel oppbygd på noenlunde samme måte men med litt forskjellige løsninger, jeg endte til slutt opp med en sekk fra Kuiu.
Her kan du tilpasse hoftebelte og ramme etter din størrelse ved bestilling. Det er også flere størrelser å velge i på selve sekken.


Jeg bar ut to dyr med den i fjor høst og har brukt den på et par helgeturer i tillegg.

Må si meg godt fornøyd med den, men den er litt kresen på hvor du har vekta i forhold til gamle Powerframen.
Opp til 30-35kg er ikke noe problem men ved 40+ så måtte jeg laste litt mer fornuftig.

Det lønner seg å "bygge om" sekken en gang eller to før du står der med første dyret.. klødde meg litt i hodet første gangen, heldigvis var det fint vær og noenlunde tidlig på dagen!

 

Samboeren min har Eberlestocken med 2 sidelommer, topplokk, liten og stor pakksekk og hun er meget godt fornøyd med den.

Her har du uendelig med muligheter til å tilpasse sekken til forskjellige bruksområder på bare noen minutter.

Våpenholderen beskytter våpenet langt bedre enn de andre, men det er ikke så raskt tilgjengelig.

Vil og anbefale et par lommer til hoftebelte på denne.


Jeg vil ikke påstå at den ene er bedre enn den andre da de har forskjellige egenskaper.
Kvalitetsmessig virker Eberlestocken bra, de to andre har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om.

Passe trøtt så her ble det sikkert noe rot men det får gå!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har Stoneglacier sekken, kjøpte jeger pakken i tillegg.

Kjøpte side lommer for å ha en stor tube kikkert lett tilgjengelig på utsiden. 

Brukt den på turer og jakt året rundt i to jakt sesonger, må si jeg er godt fornøyd. På små turer fjerner jeg lokket og lommene. Har da en kompakt sekk som enda kan utvides til å bære tungt hjem skulle det bli skutt noe.

Beste med sekken er laste hylle, på jakt kan du pakke sekken full og bare utvide den når du får skutt noe. Slipper å legge igjen noe utstyr fordi sekken allerede er full av sovepose, telt osv. Slipper å grise med blodig sovepose i teltet også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stoneglacier er fantastisk. God kvalitet, god å bære og enorm plass. Og selve sekken er lett. Alle "options" gjør den litt komplisert, men den er god å bære selv om man trer litt feil her og der - og det kan skje når man skal ha både lokklomme og masse greier på "hylla" mellom ramma og selve sekken. 

Det eneste problemet er at man må ha lår til å holde det hele oppe når man har fylt opp...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke de tre TS refererer til, men bruker Eberlestock J107 Dragonfly på reinsjakt.

 

Glemmer ikke første gangen jeg var på reinsjakt med den... En lokal fjellgeit som har jaktet rein siden før jeg ble født fnyste godt når jeg kom med søte lille sekken min og skulle bære ut en kalv. Opp med glidelåsen, oppi med fjellduken og swop så lå hele kalven i sekken. Du skulle sett uttrykket til fjellgeita da🤣 Det ble helt stille.....

 

Har båret flere dyr med den, og den er veldig stabil og god å bære selv om den veier 40kg...  (jeg 182/82kg)

 

Men nok om det, jeg elsker Eberlestock, bunnsolid og utrolig praktisk med hylster til børsa så den slipper å slenge over skuldra.  Den har masser av plass, mange gjennomtenkte løsninger og fungerer utmerket til reinsjakt når man tross alt bærer "tom" sekk 90% av tiden.

 

Eneste minuset med Dragonfly er at den er litt tung

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også Eberlestock J107 - men liker ikke å bære tungt i den. I og med at den har en ganske tykk våpenbærer innerst mot ryggen synes jeg at vekta kommer veldig langt ut fra kroppen hvis jeg fyller den med kjøtt. Har en Powerframe også, og med hjelp av litt remmer kan jeg lett plassere "hele" vekta helt inn mot pakkramma og høyt opp på ryggen, som jeg synes er mye bedre å bære enn langt ned og et stykke ut fra ryggen.

 

Har derfor veldig lyst på Eberlestock F1, hvor man kan ta bort våpenbæreren og få vekta helt inn mot ryggen. 

 

Ser at alle sekkene TS lurer på har muligheten til å flytte vekta hvor jeg ville hatt den. :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Stone Glacier Talus 6900 sekken og er godt fornøyd. Bærekomfort og fleksibilitet er god. Du må bruke litt tid på å sette deg inn i hvordan sekken virker slik at du feks får topplokket skikkelig fast etter at du har tatt det av, eller at du husker hvordan du bruker kjøtthylla. Det dårligste er måten våpenet festes til sekken på. Føler det er en litt jalla løsning, men fungerer greit faktisk om du får lukket reima skikkelig. Det siste synes jeg er klurete og mistet rifla i bakken en gang på grunn av det. Sikkert min egen feil, men føler den løsningen kunne vært bedre.

Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter vurder jeg også ny sekk til villreinjakta og har vurdert denne: https://www.widforss.no/mystery-ranch-ms-metcalf-71-m-foliage

Kjenner ikke kvaliteten eller hvordan den er i bruk, men kjenner en som har kjøpt og håper å få testet den snart.

Hvis man kan klare seg med medium størrelse så er det mulig å få den til en relativt grei pris.

https://www.widforss.no/mystery-ranch-ms-metcalf-71-m-subalpine

 

Link to comment
Share on other sites

Eberlestock ser egentlig veldig kurant ut, og har kanskje den enkleste modulariteten i systemet. Den har dessuten en skikkelig ramme, så er nok den enkleste å laste sammenlignet med de andre. Ulempen er evt at vekten ligger rundt 3kg, men rammesystemet gjør at den kan brukes å bære mye annet rart også. Sekkeposene ser ut litt "kompliserte ut sammenlignet med mange andre, er sikkert bra, men det trekker også vekta opp.

 

Ravnø har jeg ikke sett, men bygger på samme prinsipp som SG,Kuiu, så burde egentlig være en kurant sekk. Synes kanskje posen er litt stor, men den kan da også fint brukes til familieturer med mer pakk. o.l. Dersom kvaliteten er som forventet burde dette være en veldig bra sekk.

 

Har siste årene brukt SG sky 5100. Liker den sekken veldig godt, er lett og god å bære uten masse innhold. Det er et par punkter å kommentere :

Våpenfestet er litt jalla, men funker greit. Jeg bruker å ta reima på børsa innom brystreima som en ekstra sikring. På transportetapper bruker jeg også knyte fast utløseren så man ikke skal få ufrivillig utløsning - av børsa iaf... Spesielt ved lite innhold i sekken skrangler det litt, men det funker ok uten å være for komplisert. 

En annen ting med sekken er at jeg synes lastehylla burde kunne justeres høyere for å slippe få tyngdepunkt for langt ned på ryggen. Ved bæring av større dyr funker det greit da man får den kjøttfulle enden på låret opp mellom skulderladene, men på smådyr syns jeg ofte det er vanskelig å få lastet kjøttet høyt nok.

Den er heller ikke kjempegod å bære når man bikker 40+kg i sekken (noe jeg heller ikke synes recon pack er), men jeg prøver uansett unngå å bære mer enn det. Er bedre for kroppen min å laste lettere, og heller holde høyere fart og gå flere vendinger. 

Det er veldig kurant å ha flere kjøttsekker og laste kjøttet klart i disse og så flytte seg gradvis framover.  Har som det fleste andre jegere lasta sekken til randen og såvidt klart å gå normalt på flatmark og måtte krype opp motbakker på alle 4 og det er ikke noe jeg finner glede i lenger når man vaser alene i steinur.

 

Har flere sekker, men er SG sekken som er min go-to sekk til bortimot alt av turer. Bruker den også stort sett uten lokk. Reconpacken brukes bare på treingsturer med last i, bortsett fra volumkrevende familieturer, og de andre sekkene blir stort sett ikke brukt. Kvalitet og holdbarhet virker god, men kan være lurt å lime på slitasjelag på de punktene av sekken som tar i bakken når men setter seg ned og speider med sekk på. Nedkant av ramma osv.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Mystery Ranch Pintler selv, dagstursekk med mulighet for ganske mye utvidelse. Liker den veldig godt, veldig gjennomtenkte løsninger uten at det blir for komplisert. Løser behov for lagring utenom det normale rommet med en "camp" duffel på lastehyllen, eller større vanntettpose. Fordel er at den er veldig behagelig og praktisk som dagstursekk. Prisen er ikke verst heller, Widforss har ofte salg på disse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...