Jump to content

Hjelp, coatingen til Swarovskien er slitt vekk?!


EvenHJ

Recommended Posts

Hei, tror jeg har gjort en kjempetabbe. Var på rypejakt med rifla i helga og på nesten 1000 moh fant jeg et fint  rypekull, sittende i fjellsida, med håndkikkerten. Skuffelsen var stor da jeg åpnet opp linsebeskytterne og så at begge linsene på kikkertsiktet var dugget igjen ganske så mye. Hadde glemt igjen linsekluten hjemme og duggen/ fuktigheten på linsene hadde ikke sjangs til å fordampe i snøværet. Endte opp med at jeg i kampens hete prøvde å tørke vekk fuktigheten med innsiden av en flecegenser.

 

Ser nå i ettertid at jeg har fått flekkvis partier på okularet, som er mere "ru" i overflata og mangler rødskjæret i motlys (se bilder). Ser greit fortsatt greit gjennom kikkertsiktet, men i motlys kommer flekkene tydligere frem. Mistenker at coatingen har fått seg en trøkk. Noen som har noen tanker, må hele linsen skiftes eller er det mulig å gjøre noe tryllekunster på arbeidsbenken? Har prøvd å rense med aceton og q-tips uten hell. Det er snakk om en eldre Swarovski Habich 1,5-6x42😟

20211125_220800.jpg

20211125_220848.jpg

Link to comment
Share on other sites

For meg ser det ut til at skadene i coatingen er forårsaket av bomullspinnene med aceton (etseskader). Mistenker at "skadene" etter fleece-behandlingen ikke var noe annet enn smuss/fett som var dradd litt utover.  Som innlegget over sier, Swarovski fikser dette (etter jakta!).

 

For øvrig, egen linseklut er det beste for å fjerne vann og dugg, eventuelt mykt papir. Smuss på linsene fjernes hjemme med litt Zalo og lunkent vann. I felten kan en våtserviett for brillerens duge, men da må du være sikker på at det ikke er harde partikler på overflaten av glasset.  

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Sølvrev said:

Smuss på linsene fjernes hjemme med litt Zalo og lunkent vann.

Har ødelagt belegg på vanlige briller med Zalo og varmt vann, og ble i etterkant frarådet å gjøre dette av optiker 😛

Zalo er kanskje ikke skadelig for alle spesialbelegg, helt sikkert noen som har gjort dette rutinemessig og aldri opplevd problemer. Jeg ville likevel foretrukket et rensemiddel som er spesifikt tiltenkt å rense optikk med coating.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...