Jump to content

Lade til 6,5 x 55, Swedish mauser eller SE/ Skan?


Gemas

Recommended Posts

Hei. Er relativt fersk innen hjemmelading. Har tenkt å lade til en Tikka T3 ss. På børsa står det innstemplet i løpet, 6,5 x 55 SE. I Vihtavuoris ladedata er det 2 tabeller for kaliberet, en for Swedish mauser og en for SE/ Skan. Hvilken tabell bør/skal jeg bruke, eller kan jeg bruke begge. Ser det er gjennomgående "friskere" (mer krutt) ladinger i SE/ Skan tabellen enn til Swedish mauser. Har tenkt å bruke Lapua og Norma hylser, RWS tennhetter, Lapua scenar 123 grs kule og har VV N-150 og Norma 203-B krutt tilgjengelig. 

Link to comment
Share on other sites

Ser du øverst i Vihtavuoris ladetabell på nett for 6,5x55 SE/Skan står det:

WARNING: This reloading data is intended to use at modern rifles in good condition such as Sauer, Sako or Blaser chambered to 6,5 x 55 SKAN or 6,5 x 55 SE
WARNING: DO NOT USE with Krag-Jörgensen, Mauser M1896 or similar rifles. This data has max loads set at pressure of 380 MPa! NOTE: Data contains velocity information for standard barrel lengths of Sauer STR200 rifles


Som bardp allerede har nevnt vil Tikka T3 falle under første kategori.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter Vihtavuoris tabeller til å være trygge for moderne våpen, men det finnes enkelte snodige (uforståelig lave eller høye) ladevekter under enkelte patroner. Derfor er det lurt å sjekke flere kilder, f. eks. Ladeboken utgave 8 og kuleprodusentenes data. Og selvfølgelig, enten du er fersk eller erfaren, aldri går rett på maksladninger!

 

Edit: Eksempel på uforståelige ladevekter i 6,5x55: Swift A-frame 140 grs maks 31,2 grs med N160, Lapua Naturalis N563 140 grs maks 41,1 med samme krutt. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det jeg stusser oftest på i VV sine tabeller er COL. I mine våpen så plasserer denne ofte kule langt inn i bommene, noen ganger vil en knaptnok få kulehold med oppgitt COL (har ikke noen konkrete eksempler, er noen år siden jeg har brukt tabellene til VV). Jeg har også sendt mail til VV en gang for en 6,5 variant (6,5x47, 6,5x55 eller 6,5-284) som kun ville gitt et par mm kulehold. VV forsikret meg at alle deres ladninger var testet og at det ikke var noen feil i deres tabeller.

 

En annen ting jeg har opplevd er at jeg har hatt "raske" løp. Dvs at jeg har oppnådd oppgitt hastighet (eller mer) for maksladning allerede ved minladning. Ettersom rifla (Sauer 202 med org løp kjøpt nytt av meg) også ga meg tunge hevarmsløft ved ladninger som lå under oppgitt max så konkluderte jeg med at løpet mitt var trangt og at jeg dermed fikk høyere trykk enn det jeg burde for ladningen.

 

Så moralen er, stol aldri blindt på ladedata selv fra anerkjente kilder. Feil kan forekomme og det er forskjeller på våpen som kan gi utslag av forskjellig art.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (54 minutter siden):

Det jeg stusser oftest på i VV sine tabeller er COL

Har hatt flere våpen der rett og slett magasinet/magasinbrønn setter grensen for COL, så oppgitte ladedata i tabeller tas med en klype salt. Det igjen, er ikke alltid greit å vite for en nybegynner. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått svar på det jeg innledningsvis spurte om. Mange takk for det. Noen kommentarer her omhandler ting som ikke har noe med det jeg spurte om. Andre temaer bør, for ryddighetens og søkbarhetens skyld, diskuteres i egne tråder for aktuelt tema synes jeg 🙂.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...