Jump to content

Korleis får du vaska linsene strøkne på din optikk?


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg er desverre smått autistisk og pirkete på enkelte områder 😶 møkkete linser er definitivt noko som irriterer meg grenselaust, spesielt på handkikkerter! Uansett korleis eg går fram, so får eg dei aldri heilt 100%, det er som regel alltid ein kant ytterst på linsa som eg ikkje får rein. Eg har forsøkt alt frå skylling av linsene under rennande vann, noko som fungerer greit, men eg får tørkeflekker på linsene, prøver eg å tørke dei etterpå - får dei skjolder. Eg har også settet frå Zeiss, med blåsebelg, børste og våtservietter/spray&klut. Men sjølv om eg bruker settet frå Zeiss, synes eg det ligger igjen eit belegg på linsene og spesielt rundt kanten. Legger ved eit bilete der eg har fulgt framgangsmåten Zeiss anbefaler med sitt sett, men det er fortsatt ikkje 100%.

 

Korleis går dykk fram for å få strøkne linser?

20211027_095830.jpg

Link to comment
Share on other sites

Linsepenn er absolutt det beste for å få det rent ut til kanten.

 

 

Ellers er svakt zalovann, bra. En kollega av meg var en gang hos Leica, det var zalo de brukte.  Det beste er å bruke destillert vann, f.eks vann fra tørketrommel filtrert gjennom et kaffefilter (det er fibre i vannet) Destillert vann setter ikke tørkeflekker.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, amatør said:

Linsepenn er absolutt det beste for å få det rent ut til kanten.

 

 

Ellers er svakt zalovann, bra. En kollega av meg var en gang hos Leica, det var zalo de brukte.  Det beste er å bruke destillert vann, f.eks vann fra tørketrommel filtrert gjennom et kaffefilter (det er fibre i vannet) Destillert vann setter ikke tørkeflekker.

Eg fekk pepper av ein optikker ein gang, fordi Zalo og tilsvarande såper hadde poleringseffekt og ville lage mikroskopiske riper i brilleglass, linser osv - det er nødvendigvis ikkje reelt?

 

Eg skal sjå om eg får kjøpt meg ein linsepenn.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, amatør said:

Ellers er svakt zalovann, bra. En kollega av meg var en gang hos Leica, det var zalo de brukte.

Spyler med lunket vann, er det fett el på linsene så er det spylig med Zalo og vann. Blåser bort det lille som er av dråper.

Har også brukt noen fuktige vattpinner for å "plukke" rusk på linsene. På jakt fungerer det med en sprut med vann.

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Jeg har virkelig ikke peiling, men har også hørt at Zalo på fancy linser, er "det dummeste du kan gjøre!" (For å si det som Kopperud)

 

Noe med at Zalo er for heftig for beleggene på linsene, kan dere bekrefte/avkrefte? Kanskje det bare er noe optikeren sier for å selge lurium på småflasker?

 

Så om vi trenger noe fettløsende og som verken er Zalo eller "snake-oil" - hva kan vi bruke da? Ville dere turt å bruke sprit?

Link to comment
Share on other sites

" Slitasje på brilleglass viser høgskolelektor Bonnie Nordahl Albert Uchermann ved Universitetet i Sørøst-Norge til studier der det har blitt sett på årsaker til skader på brilleglass. Forskningen viste ikke større skade ved bruk av rengjøringsmidler enn ved såkalte optiske midler. Det går med andre ord fint an å bruke en liten dråpe Zalo for å få vekk fett eller solkrem som har satt seg fast. "

 

RESULTATENE/KONKLUSJON

I TORB 2007

Av de 252 glassene

som var med i forsøket, funnet 45

glass med skader av ulik grad. De fleste

skadene var knapt synlig for et utrent

øye, og disse ble oppdaget etter nøye

gransking under en kontrollampe.

To glass viste påvirkning av pussing

med skjorta.

Syv glass fikk skader i overflatebehandlingen av puss med oppvask middel og tørkepapir.

36 glass fikk skader med optiske

midler.

Briller som lå i ZALO i en uke viste ikke tegn til skader.

 

Så optikeren som selger dyre dråper har muligens et økonomisk motiv større en å ta vare på dine briller.

 

Edited by Sakoen75
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Snakket med en som jobbet over 20 år hos Zeiss utviklingsavdeling i Tyskland, han pusser brillene sine med å puste på dem og bruke en microfiberfille som byttes med gjevne mellomrom. Er de veldig skitne, mildt "zalovann". Ingen alkoholer, det kan ødelegge coating/belegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For ei tid tilbake arbeidet eldste sønnen i ei verdensledende "high-tech"-bedrift, som laget produkter som måtte vaskes/renses. Til dette brukte man bedriftens eget spesialrensemiddel.

 

Og hva var dette, og hvordan ble det framstilt?

 

Jo, en gang i mellom ble en av bedriftens ansatte sendt til nærmeste Rema-utsalg, der vedkommende kjøpte 20 flasker Zalo oppvaskmiddel. Så satt etpar av bedriftens høyt gasjerte ingeniører eller programmerere og fylte zaloen over på bittesmå flasker, som ble solgt til kundene for en usannsynlig høy pris. Flaskene var så små at det bare akkurat ble plass til en etikett med omtrent følgende tekst:

 

Sitat

ADVARSEL!!!!

Bruk BARE firmaets egen rensevæske!

Enhver bruk av mindreverdige rensemidler kan ødelegge produktet, og vil føre til at garantien bortfaller!!!!

 

"Keiserens nye klær", ja, eller "Verden vil bedras".

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...